Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 17:53:24
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 13:28:53
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1267727 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2610 Gepost op: 28 October 2015, 12:23:18 »
Naar mini wunderland geweest?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AntonV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2611 Gepost op: 28 October 2015, 13:21:13 »


Nee, dat (nog) niet. Deze foto kwam ik tegen op internet.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 01:26:39 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Groeten,
Anton

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2612 Gepost op: 11 November 2015, 16:24:24 »
Zet je treinspotters op een "veilige" plek langs het spoor, of een plek waar kritische mede fotograven later niet kunnen zeur of de locatie van waar de foto is gemaakt.

https://youtu.be/29GUVf6erTY?t=30s


Groeten Jeroen

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2613 Gepost op: 11 November 2015, 17:12:17 »
Een ICE uit een startset is niet realistisch, dat zie je in het echt nooit:


ICE-S @ Hamburger Oberhafenbrücke
by Marvin Buschendorf, on Flickr
In Frankrijk doen ze dat heel anders...

Koppel geen extra wagons in je TGV, dat doen ze in het echt ook niet:

Bron: http://www.cheminots.net/forum/topic/37030-m%C3%A9lusine-la-voiture-de-mesure-des-tgv/

Mocht je dan toch gek willen doen, doe het dan niet bij een Thalys naar Aken. De Duitsers en Belgen hebben hun eigen meettreinen.

Bron: http://trainspo.com/photo/33679/

Als je een defecte TGV hebt, combineer die dan nooit met een andere werkende tot 1 werkende. Dat deden ze in het echt ook nooit:


bron: http://www.trainsfrancais.com/forum/adieu-aux-tgv-la-poste-t42873-45.html

Zet ook nooit een TGV motorwagen in een Thalysstam, dan kan hij niet meer naar Nederland of Duitsland. Deden ze in het echt ook nooit.
Thalys à Paris Nord avec un motrice TGV by Hans Westerink, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 17:19:18 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2614 Gepost op: 11 November 2015, 18:28:35 »
In Frankrijk lezen ze ook eerdere pagina's zoals 171. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2615 Gepost op: 11 November 2015, 19:43:26 »
Als je begroeiing op je baan aanbrengt, doe dat dan niet om een bovenleidingsportaal, doen ze in het echt ook niet:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2616 Gepost op: 12 November 2015, 10:22:19 »
In Frankrijk lezen ze ook eerdere pagina's zoals 171. :P
Dat is meer dan een maand geleden, dat weet ik niet meer hoor. ;D ;D ;D

EDIT:
Bouw je TGV niet samen uit onderdelen van andere TGV's die je toevallig hebt liggen. Doen ze in het echt ook niet.

Bron: http://yamanote.free.fr/DEAT2010/Erebos9.htm

En al helemaal niet bij treinstellen in een aparte kleur!!!
Amsterdam CS Thalys 4303 met TGV neus by Rob Dammers, on Flickr

Zet ook geen halve treinstellen met een houtje touwtje oplossing op de baan. Doen ze in het echt ook niet...

Bron: http://www.denshaotaku365.com/archives/2010/06/06/18152107.html
« Laatst bewerkt op: 12 November 2015, 10:42:02 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2617 Gepost op: 15 November 2015, 19:35:09 »
Locs horen voor of achter de rijtuigen bij de Benelux, niet ertussen.

2005. NMBS reeks 11 te Nispen by Arno, on Flickr
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2618 Gepost op: 16 November 2015, 05:14:20 »
En rijden we rechts ipv links.  ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2619 Gepost op: 16 November 2015, 12:24:17 »
De trein rijdt rechts, dat zie je aan de stroomafnemer die opstaat. Daarom zeg ik ook dat de loc niet tussen de rijtuigen moet. Dat de sluitseinen branden is vanwege het ontbreken van frontseinen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2620 Gepost op: 16 November 2015, 12:30:07 »
Rijdt de trein niet van de fotograaf af met een stuurstand vooraan? Anders ben ik benieuwd hoe de trein bestuurd wordt.

edit: Als ik de beschrijving van de fotograaf lees, heb ik inderdaad gelijk. Het links rijden is ook te verklaren, Nispen ligt bij de grens en als ik mij niet vergist rijdt men in Belgïe aan de verkeerde kant  en is de trein net de grens over gestoken ;)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2015, 12:32:45 door Wummeke »
Gr,

Jan Willem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2621 Gepost op: 16 November 2015, 13:09:54 »
In de beschrijving op flickr staat inderdaad dat het laatste rijtuig achter de duwende loc hangt. De foto is gemaakt bij Nispen, waarschijnlijk vanaf de Maststraat. De treinen van en naar België rijden daar inderdaad links, tot vlak voor Roosendaal.
Hoe je aan de stroomafnemer kan zien welke kant hij op rijdt is mij een raadsel. En rode sluitseinen die als frontseien dienen, dat lijkt me helemaal tegen de regels. Als het echt moet halen ze de rode glaasjes er uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2622 Gepost op: 16 November 2015, 13:11:13 »
Op dit gedeelte wordt inderdaad in Nederland links gereden.
De trein rijdt met stuurstand vóór, en heeft 1 rijtuig in opzending mee.
(Ik zie dat Klaas me net voor is, met dezelfde conclusie...)


Kennelijk rijdt deze trein richting Amsterdam, want de reeks 11 loc zat altijd aan de Antwerpse kant. Van Brussel tot Antwepen reed dus de loc voorop, en de stuurstand achter.

Het losse rijtuig zal in Antwerpen zijn aangekoppeld.
Mocht het vanuit Brussel zijn meegekomen, dan moet er in Antwerpen mee gerangeerd zijn. Maar gezien de dienstregeling (vrij korte stoptijd in Antwerpen) lijkt dat niet zo waarschijnlijk.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
  • Oude meuk in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2623 Gepost op: 16 November 2015, 13:14:22 »
als ik mij niet vergist rijdt men in Belgïe aan de verkeerde kant  en is de trein net de grens over gestoken ;)
Sterker nog: in België rijdt men goed naar de Belgische regels (= links), in Nederland rijdt men tussen Essen en Roosendaal op tegenspoor volgens de Nederlandse regels (rechts = normaal).
Vroeger was dit traject overigens enkelsporig, dus reed men altijd goed  :).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2624 Gepost op: 16 November 2015, 13:38:47 »
Kennelijk was de '' ;)'' niet duidelijk genoeg om aan te geven dat de vorige post van mij niet serieus was.

@Marc: tegenwoordig maken ze niet meer kop in Antwerpen, dus vanuit Brussel zou kunnen. Ik weet alleen niet sinds wanneer dat is, dus of de gerenoveerde rode ICR dat ook hebben meegemaakt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.