Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 18:07:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 17:59:59
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1268837 keer)

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2640 Gepost op: 03 December 2015, 20:16:28 »
Bei der nächsten Fototour nach Emden am 19.09.74 wurde das Manöver mit D1734 ein weiteres Mal dokumentiert. Lok vom Dienst war an diesem Tag 012 055, die zunächst Tender-voraus auf der Außenhafenbahn abgepasst wurde. Nur, musste da jetzt ausgerechnet der Mercedes beharrlich neben der Lok herfahren? Damals ein Ärgernis, heute zeittypisches Kolorit.

http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Emsland-Dampf
Nummer 38

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2641 Gepost op: 03 December 2015, 22:05:25 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2642 Gepost op: 03 December 2015, 22:17:15 »
Dit is geen algemeen nieuwsbericht-draadje. Hier moeten natuurgetrouwe voorbeelden getoond worden zodat we onze banen kunnen perfectioneren!

Of wou je zoiets zeggen als "je hoeft je brug niet open te doen als je door plaatsgebrek juist op die plek ook een schip wil plaatsen, dat doen ze in het echt ook niet"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

guest7823

  • Gast
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2643 Gepost op: 03 December 2015, 23:23:41 »
Hmm, ik heb me onlangs laten uitleggen dat 'tender voor' vaker voorkwam, bijv. bij de BR 23. Daarom was zelfs de achterkant van de cabine winddicht gemaakt, volgens mijn zegsman. Kan helaas niet zien welk type oliegestookte lok er op deze foto staat...

Bij de meeste stoomlocs is de snelheid achteruit ("tender voor") aanzienlijk lager dan vooruit. 3700: 100-40 uit mijn hoofd

De 23-ers waren dusdanig ontworpen dat de snelheid voor- en achteruit veel dichter bij elkaar lagen.

Maar bij de meeste (oudere) Duitse locs was er ook een aanzienlijk verschil tussen  voor- en achteruit. Inclusief de einheitslocs


Tapatalk time of the day :-)
« Laatst bewerkt op: 03 December 2015, 23:25:54 door guest7823 »

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2644 Gepost op: 04 December 2015, 08:12:31 »
@bigboynl,

De lok is een BR 012.

MVG, hielke1501

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2645 Gepost op: 04 December 2015, 16:31:25 »
Plaats geen preisertjes op het dak van de trein, dat doet men in het echt ook niet:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
  • Team Mitropa
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2646 Gepost op: 04 December 2015, 20:51:29 »
Dat is in Wageningen  (y)
Afscheidsrit  Bello ,oude bennekomseweg op zaterdag 25 september 1968.
Ben als 3 jarig jochie bij mn vader op de schouder wezen kijken.
En ik kan het me nog herinneren.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2015, 20:58:01 door roadster36 »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2647 Gepost op: 04 December 2015, 22:43:31 »
Ha :D,

de Sterflats stonden er toen al 8)

Er is geen millimeter spoor meer over, maar er staan nog steeds wat oude loodsen op
de plek waar het spoor eindigde....

Ik ben net iets te jong om dit nog meegemaakt te hebben ;D

Mvg,

Tis
********

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2648 Gepost op: 05 December 2015, 08:03:40 »
Ik reed eergisteren op weg naar huis nog even door Wageningen (jeugdsentiment), maar het zag er uit of alles van de oude mouterij is verdwenen. Ik ben niet over de Beatrixlaan of de Churchillweg gekomen, maar de mouterij was toch wel een soort "landmark" dat ook vanaf de Ritzema Bosweg goed te zien was. Daarmee zouden ook de laatste getuigen van het lijntje wel eens kunnen zijn verdwenen. Overigens als diorama met een sik en 2400 misschien best nog interessant om na te bouwen. Het sporenplan binden mouterij was niet heel complex.

Gerard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2649 Gepost op: 05 December 2015, 14:36:11 »
de Sterflats stonden er toen al 8)
Grappig, die sterflats staan ook in Delft (3 stuks bij elkaar).
Nooit geweten dat er ergens anders ook zulke flats staan.
Gr.
Eric

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2650 Gepost op: 05 December 2015, 15:15:08 »
De eerste Wageningse sterflats zijn ouder dan de Delftse.  :)

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2651 Gepost op: 05 December 2015, 16:15:09 »
In Heerhugowaard staan die sterflats al vanaf 1957 , in Zaandam  al vanaf 1965 , dus Wageningen is niet het enige dorp die ze heeft

djharry

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2652 Gepost op: 05 December 2015, 16:23:56 »
nee papendrecht heeft er ook 1 gebouwd in de jaren 60

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2653 Gepost op: 05 December 2015, 22:03:30 »
In Wageningen werden in jaren 79/80 nog zulke sterflats gebouwd. Onderste etages woonden al studenten voor gebouw af was.in die tijd zat ik op bakkersschool aan Marijke weg. In heel Wageningen was toen geen rail te ontdekken. Evenals op lijntje naar Rhenen.
groet, Joep

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2654 Gepost op: 06 December 2015, 08:45:42 »
Ooit stonden er 5 sterflats voor de studentenhuisvesting aan de noordrand van Wageningen, en er stond er nog 1 aan de weg richting Rhenen voor particuliere huisvesting, meen ik. Inmiddels is de flat aan de Rijnsteeg gesloopt. Ik neem aan dat dat de flat is die volgens Joep nog in 1979/1980 gebouwd is. Daarmee zou de nieuwste flat als eerste tergen de grond zijn gegaan. De oudste twee, waaronder die op de foto, staan nog allebei. Ik denk dat het Hoevestein is.

Gerard