Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 18:40:53
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1217567 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2295 Gepost op: 17 October 2014, 14:58:25 »
Er staat toch duidelijk dat de overweg vrijgehouden moet worden:



Still uit volgende video: http://www.youtube.com/watch?v=HZKFwSFxh0Y
Jeroen

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2296 Gepost op: 22 October 2014, 11:52:09 »
Hi allemaal

Als iemand nog wil wisselen van b.v. "H0" naar "N" ?
Op de foto gaan ze van breed- naar smalspoor.....    :-)

groet
Harald

« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 11:57:12 door Haradigi. Reden: foto toegevoegd »

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2297 Gepost op: 25 October 2014, 18:45:48 »
We weten dat en speciale wagons zijn voor het normale spoor die smalspoor wagons vervoeren of anders om,
maar test nooit of je eigen trein lok of wagon ook er op kan maar dat kan niet zijn ze niet voor gemaakt.

Dat doen ze in het echt ook niet je moet echt overstappen als de trein over een andere spoor breedte gaat

kijk van af 2:02 om te zien hoe men van spoor breedte wisselt

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2298 Gepost op: 25 October 2014, 18:54:54 »
Tjonge, dat doen ze handig! Is dat tussen Frankrijk en Spanje?
Tientallen jaren geleden, in mijn tienertijd, heb ik eens een reisverslag gelezen van mensen die per trein naar Spanje reisden. Ergens bij de grens werd ieder rijtuig voorzien van andere draaistellen en dat ging nog redelijk vlot ook. (Volgens toenmalige begrippen althans.)

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2299 Gepost op: 25 October 2014, 19:40:18 »


Dat is hier.....



Links de Middellandse Zee, recht vooruit de Pyreneeën. Vorig jaar gemaakt
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2300 Gepost op: 25 October 2014, 19:55:45 »
Hi allemaal

Als iemand nog wil wisselen van b.v. "H0" naar "N" ?
Op de foto gaan ze van breed- naar smalspoor.....    :-)

groet
Harald

Dit is gewoon een wissel in een kabeltrein traject, dat kan je zien aan de kabel en de geleide-wieltjes. Dus geen overgang van breed naar smal of andersom, dat bestaat inderdaad niet. Leuke foto, maar niet wat je denkt, of ons wilt laten denken.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2301 Gepost op: 25 October 2014, 20:00:36 »
Dus geen overgang van breed naar smal of andersom, dat bestaat inderdaad niet.

Heb je de rest van de berichten wel gelezen? :-\

We weten dat en speciale wagons zijn voor het normale spoor die smalspoor wagons vervoeren of anders om,
maar test nooit of je eigen trein lok of wagon ook er op kan maar dat kan niet zijn ze niet voor gemaakt.

Dat doen ze in het echt ook niet je moet echt overstappen als de trein over een andere spoor breedte gaat

kijk van af 2:02 om te zien hoe men van spoor breedte wisselt
Check ook mijn Facebook

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2302 Gepost op: 25 October 2014, 21:41:48 »
Het is inderdaad "gewoon" een wissel en als grap bedoelt.
Voor een kabel-bahn met een wiel met twee flenzen en aan de ene kant en aan de andere kant een rol.
Bij de: Oberweissbacher bergbahn, de enige in zijn soort die ook gewone wagons / locs kan transporteren.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 01 November 2014, 09:59:19 door Haradigi »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • nederlof.net
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2303 Gepost op: 25 October 2014, 23:01:03 »
Inderdaad, snel te zien aan de kabel
voor het wisselen van smal naar breed of andersom komt wat meer kijken :-)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2304 Gepost op: 27 October 2014, 11:49:13 »

Links de Middellandse Zee, recht vooruit de Pyreneeën. Vorig jaar gemaakt

Dat is Portbou in Spanje. Hier wordt alleen reizigers materieel van spoorbreedte gewisseld. In Cerbere (Frankrijk) is een overslag voor goederen, waarbij spaanse en normaalspoor goederenwagens naast elkaar komen te staan. Het grote opstelterrein op de foto zichtbaar is volledig normaal spoor.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2305 Gepost op: 27 October 2014, 12:12:29 »
Het kan niet vaak genoeg worden gezegd.

Zorg ervoor, dat je passend materieel op jouw baan laat rijden. Op een bochtige lokale enkelsporige lijn rijdt géén ICE.



bron
Heußenstein : HO, DB 1957

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2306 Gepost op: 27 October 2014, 13:11:40 »
Ach, de ICE rijdt ook over de Geislinger Steige.
Maar dan ook niet harder dan 80 km/u.

Daar verwacht je eigenlijk alleen goederentreinen, met opdrukloc... (goeie ouwe tijd).
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2307 Gepost op: 27 October 2014, 13:18:48 »
Zorg dat je reizigerstreinen altijd geheel langs het perron passen, dat doen ze in het echt ook altijd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2308 Gepost op: 31 October 2014, 17:26:07 »
En er even een tijdelijke kruising er in te leggen om dat er 1 lok over heen moet,
doen ze in het echt ook niet er is immers een vaste kruising die je kunt gebruiken.

tijdelijke kruising voor 10 min

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7547
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2309 Gepost op: 31 October 2014, 17:41:00 »
Een schoolvoorbeeld van denken in oplossingen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.