Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1231122 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2325 Gepost op: 10 December 2014, 12:16:03 »
Volgens mij geen 3%  ;D
Vraag me af hoe ze dat gedaan hebben. Blijkbaar wordt er nog wat meer gedaan dan strategische locaties verbergen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2326 Gepost op: 10 December 2014, 12:30:53 »
Je ziet wel meer van deze rare dingen als je daar verder zoekt...
Ook wel mooi zijn de sporen naar en op de enorme aanlegstijgers als je meer naar boven richting NY gaat.

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2327 Gepost op: 10 December 2014, 16:04:53 »
Volgens mij is het gezichtsbedrog, want de bovenleiding loopt gewoon door.

mvg Frans

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2328 Gepost op: 10 December 2014, 16:21:10 »
Volgens mij is het gezichtsbedrog
Zou je denken? ;D dit effect komt denk ik doordat Google een nieuwe coole perspectief dinges truuk in heeft gebouwd. Scroll maar eens wat naar boven, naar New York, dan zie je wat ze met wolkenkrabbers doen... die bewegen in een soort diepte-perspectief. Ik vermoed dat die software in de war raakt van dit soort constructies, en daar ook zo'n effect op los probeert te laten, wat dan mislukt.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2329 Gepost op: 10 December 2014, 19:36:23 »
Het kan natuurlijk ook de temperatuur zijn, die ten tijde van de foto de brug parten speelt.
Of een geheimzinnige militaire proefneming met ruimtetechnologie die de Amerikanen normaal gesproken, zoals wij allen weten, verstoppen in Area 51. ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2330 Gepost op: 10 December 2014, 19:42:34 »
Ja dat klinkt inderdaad veel aannemelijker. Stom van mij.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2331 Gepost op: 11 December 2014, 15:19:23 »
Weer een andere mogelijkheid is dat de software die alle losse plaatjes aan elkaar heeft geplakt een foutje heeft gemaakt.
Wat op google earth doorgaat voor een satelliet kaart is eigenlijk een gigantische hoeveelheid losse fotos (vaak zelfs gewoon met een vliegtuig gemaakt en niet door een satelliet) die aan elkaar geplakt worden. Hiervoor heb je software die overlap herkent nodig, en die is nou eenmaal niet perfect.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2332 Gepost op: 11 December 2014, 17:27:37 »
Zou kunnen, maar dan is het wel heel toevallig dat je deze 'naden' alleen verschoven ziet op deze viaducten.
Maar goed, het is duidelijk een fout in de google data, laten we het daar maar op houden dan.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2333 Gepost op: 11 December 2014, 18:04:17 »
Lijkt meer op een DEM gerelateerd probleem. Google heeft recentelijk altijd het 3D terrein actief onder de kaart. Vandaar dat je soms dit soort effecten ziet.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2334 Gepost op: 11 December 2014, 18:08:07 »
Maar goed, het is duidelijk een fout in de google data, laten we het daar maar op houden dan.

Nou ja, fout... sommige dingen zijn vrij moeilijk te doen in software. Zelfs al nemen ze bij Google alleen mensen aan met een doctorstitel, er zullen altijd gevallen blijven bestaan die je niet kunt voorspellen.

<off-topic>
Wat dat betreft was ik vandaag bepaald onder de indruk dat Google Vertalen de zin "dat zal dan toch wel niet zo zijn?" heel aardig in het Engels vertaalde, als je bedenkt dat Engels geen modaal partikel kent.
</off-topic>

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2335 Gepost op: 11 December 2014, 19:53:25 »
De software om luchtfoto's te analyseren is tegenwoordig juist heel goed. Door snelle computers en geautomatiseerd analyseren kunnen foto's makkelijk gecorrigeerd worden voor foto's die iets schuin zijn genomen, en om hoogteverschillen waar te nemen (om het even heel simplistisch in één zin te zeggen).

Maar dit probleem is inderdaad DEM gerelateerd: De luchtfoto's worden op een DEM (digital elevation model=digitaal hoogte model, een gedetailleerde hoogtekaart) geprojecteerd. De hoogte wordt doormiddel van een laser aan boord van een vliegtuig of satelliet gemeten. In dit geval zal dus de hoogte van het viaduct gemeten worden. Echter, later kan het DEM gemodificeerd worden om te corrigeren voor vegetatie en bebouwing. Dit is om ongewenste effecten te verwijderen, zo zullen metingen in de zomer (vol bladerdek) anders zijn dan in de winter (kale boom, bodem zichtbaar vanuit de lucht) en vaak wil de hoogte van het land weten, niet van de bebouwing die op het land gebouwd is. Het resultaat is dat de hoogte van de onderste spoorlijn in het DEM komt en de overbrugging digitaal verwijderd is. Vervolgens wordt de luchtfoto op deze DEM geprojecteerd en de bovenste spoorlijn wordt door de 'kuil' geprojecteerd waardoor het lijkt alsof de bovenste spoorlijn door een kuil gaat omdat de brug in het DEM verwijderd is.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2336 Gepost op: 27 December 2014, 23:02:24 »
Draai de kraan dicht voor je met je treintjes gaat spelen...  ;D



Hochwasser in Bingen, 1970. Een vierdeurswagens op een in het internet gevonden plaatje.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2337 Gepost op: 08 January 2015, 22:51:33 »


Gebruik geen knalgroen strooisel in je landschap, dat zie je in het echt ook niet. Dit stukje verdroogde heide met knalgroen mos kwamen we tegen op Den Treek.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2338 Gepost op: 09 January 2015, 00:21:57 »
Nou, zo knal groen vindt ik dat niet... :-*

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2339 Gepost op: 09 January 2015, 09:34:09 »
Op de foto komt het inderdaad wat minder "knal" over, maar toen we er liepen leek het wel of iemand met fluoriserende verf aan de gang was geweest  ;D