Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1231690 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2280 Gepost op: 30 September 2014, 14:48:31 »
De nieuwe manier om de wc toch aanwezig te hebben
dit kan toch niet op de baan doen ze in het echt ook niet.
De Dixi staat normaal bij werkzaam heden en niet op wielen


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2281 Gepost op: 30 September 2014, 14:54:13 »
Haha mooi gedaan roy.
Machinist zal goed uitzicht hebben zo  ;D
Mvg jamie

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2282 Gepost op: 30 September 2014, 19:17:16 »
En natuurlijk deze,
oude lok's treinstellen maken gebruik van de omgekeerde L


(met dank aan forum.3rail.nl, mooi topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32989.0)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2283 Gepost op: 30 September 2014, 20:23:47 »
Zorg dat je bovenleiding recht loopt, van paal tot paal. In het echt zie je ook geen kromme bovenleiding.
(Foto: Kopenhagen CS)

« Laatst bewerkt op: 30 September 2014, 21:37:15 door Bert van Gelder »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2284 Gepost op: 30 September 2014, 20:27:39 »
En natuurlijk deze,
oude lok's treinstellen maken gebruik van de omgekeerde L

En daarvóór maakten ze gebruik van het niet-omgekeerde L-sein, dus zo gek is de plaat niet.
Reinier

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2285 Gepost op: 30 September 2014, 20:42:48 »
wel heel degelijk die bovenleiding  :o

Enig idee waarom deze zo zwaar is uitgevoerd? 

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2286 Gepost op: 30 September 2014, 21:23:06 »
Anders konden ze 'm niet in die boog krijgen  ;D

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2287 Gepost op: 30 September 2014, 21:25:38 »
Geen idee, Martijn. Er reden metro-achtige voorstadstreinen, die misschien veel stroom trekken bij het aanzetten van 0 naar snel. Maar het blijft toch een beetje overkill, zo'n balk boven het spoor.
Het lijkt op Madurodam: daar bestaat de rijdraad uit h0-railprofielen (ga maar kijken).

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2288 Gepost op: 30 September 2014, 21:34:48 »
Misschien vanwege het beperkte hoogteprofiel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2289 Gepost op: 30 September 2014, 21:36:09 »
derde rail boven de rails in plaats van ernaast?

heeft het wel wat weg van.

H0 rails als bovenleiding in Madurodam?  ???

Nooit geweten.

maar is op letten als ik er weer is ben
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2290 Gepost op: 30 September 2014, 22:05:43 »
De RER in Parijs heeft dat ook, maar dan ondergronds waar er beperkte ruimte is.


Bron: Wikipedia

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2291 Gepost op: 01 October 2014, 10:40:44 »
Ben nu in Barcelona. Metro hier heeft het ook....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2292 Gepost op: 01 October 2014, 13:00:31 »
Zou het met de geleiding te maken kunnen hebben, staal is niet zo`n goede geleider als koper, mits de doorsnede maar groot genoeg is, en dat redden ze wel met railstaaf.
Hoe berekende we dat ook al weer?  R*A=L*rho (weerstand x doorsnede = lengte x soortelijke massa).
Daarbij het voordeel dat railstaaf niet zo snel te vervormen is, dus ook niet omhoog gedrukt wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 12:46:26 door nighttrain1. Reden: a te veel in het woord railstaaf. ;D »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2293 Gepost op: 01 October 2014, 13:08:40 »
Normaal gesproken vanwege te weinig ruimte voor het ophangen van een bovenleiding met kettingophanging. Een trambovenleiding, dus alleen één kabeltje, wil je nu eenmaal niet met metro's en treinen. Bovendien heb je dan ook geen spaninrichtingen nodig die ook weer plaats in nemen. En bij bouwen onder de grond geldt; hoe kleiner het tunnelprofiel hoe goedkoper. Zonder bovenleiding scheelt dat vooral in de hoogte.
No dress rehearsel, this is our life.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2294 Gepost op: 15 October 2014, 20:18:53 »
Dat hebben ze op de Murgtalbahn ook gedaan bij Gausbach. De tunnelbovenleiding loopt tussen deze 2 tunneltjes gewoon door.
Plaatje van het net,ik kon er niet bijkomen.