Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
29 September 2025, 20:30:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1251533 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2280 Gepost op: 30 September 2014, 14:48:31 »
De nieuwe manier om de wc toch aanwezig te hebben
dit kan toch niet op de baan doen ze in het echt ook niet.
De Dixi staat normaal bij werkzaam heden en niet op wielen


Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1444
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2281 Gepost op: 30 September 2014, 14:54:13 »
Haha mooi gedaan roy.
Machinist zal goed uitzicht hebben zo  ;D
Mvg jamie

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2282 Gepost op: 30 September 2014, 19:17:16 »
En natuurlijk deze,
oude lok's treinstellen maken gebruik van de omgekeerde L


(met dank aan forum.3rail.nl, mooi topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32989.0)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2283 Gepost op: 30 September 2014, 20:23:47 »
Zorg dat je bovenleiding recht loopt, van paal tot paal. In het echt zie je ook geen kromme bovenleiding.
(Foto: Kopenhagen CS)

« Laatst bewerkt op: 30 September 2014, 21:37:15 door Bert van Gelder »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2284 Gepost op: 30 September 2014, 20:27:39 »
En natuurlijk deze,
oude lok's treinstellen maken gebruik van de omgekeerde L

En daarvóór maakten ze gebruik van het niet-omgekeerde L-sein, dus zo gek is de plaat niet.
Reinier

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4498
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2285 Gepost op: 30 September 2014, 20:42:48 »
wel heel degelijk die bovenleiding  :o

Enig idee waarom deze zo zwaar is uitgevoerd? 

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2921
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2286 Gepost op: 30 September 2014, 21:23:06 »
Anders konden ze 'm niet in die boog krijgen  ;D

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2287 Gepost op: 30 September 2014, 21:25:38 »
Geen idee, Martijn. Er reden metro-achtige voorstadstreinen, die misschien veel stroom trekken bij het aanzetten van 0 naar snel. Maar het blijft toch een beetje overkill, zo'n balk boven het spoor.
Het lijkt op Madurodam: daar bestaat de rijdraad uit h0-railprofielen (ga maar kijken).

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2288 Gepost op: 30 September 2014, 21:34:48 »
Misschien vanwege het beperkte hoogteprofiel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4498
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2289 Gepost op: 30 September 2014, 21:36:09 »
derde rail boven de rails in plaats van ernaast?

heeft het wel wat weg van.

H0 rails als bovenleiding in Madurodam?  ???

Nooit geweten.

maar is op letten als ik er weer is ben
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2290 Gepost op: 30 September 2014, 22:05:43 »
De RER in Parijs heeft dat ook, maar dan ondergronds waar er beperkte ruimte is.


Bron: Wikipedia

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4276
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2291 Gepost op: 01 October 2014, 10:40:44 »
Ben nu in Barcelona. Metro hier heeft het ook....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2292 Gepost op: 01 October 2014, 13:00:31 »
Zou het met de geleiding te maken kunnen hebben, staal is niet zo`n goede geleider als koper, mits de doorsnede maar groot genoeg is, en dat redden ze wel met railstaaf.
Hoe berekende we dat ook al weer?  R*A=L*rho (weerstand x doorsnede = lengte x soortelijke massa).
Daarbij het voordeel dat railstaaf niet zo snel te vervormen is, dus ook niet omhoog gedrukt wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 12:46:26 door nighttrain1. Reden: a te veel in het woord railstaaf. ;D »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2293 Gepost op: 01 October 2014, 13:08:40 »
Normaal gesproken vanwege te weinig ruimte voor het ophangen van een bovenleiding met kettingophanging. Een trambovenleiding, dus alleen één kabeltje, wil je nu eenmaal niet met metro's en treinen. Bovendien heb je dan ook geen spaninrichtingen nodig die ook weer plaats in nemen. En bij bouwen onder de grond geldt; hoe kleiner het tunnelprofiel hoe goedkoper. Zonder bovenleiding scheelt dat vooral in de hoogte.
No dress rehearsel, this is our life.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2294 Gepost op: 15 October 2014, 20:18:53 »
Dat hebben ze op de Murgtalbahn ook gedaan bij Gausbach. De tunnelbovenleiding loopt tussen deze 2 tunneltjes gewoon door.
Plaatje van het net,ik kon er niet bijkomen.