Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ketelwagens, welke hebben jullie? door Huup
Vandaag om 18:31:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:45:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:32:37
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door BrightonBelle
Vandaag om 17:18:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door tijgernootje
Vandaag om 16:44:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door bask185
Vandaag om 15:42:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 12:03:51
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 12:01:50
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Benelux795
Vandaag om 11:59:48
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:51:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 11:37:04
Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 09:46:44
Br 38 Piko Superen. door Huup
Vandaag om 08:18:22
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
27 September 2025, 23:10:18
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1250969 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2250 Gepost op: 12 September 2014, 11:40:57 »
En vaak storingen tussen Paddington en Edgware Road, naar het schijnt. Drie keer raden waar wij waren toen zich een storing voordeed.

In Londen was "onze" metrolijn de District Line of de Circle line (de Piccadilly Line stopte er tijdelijk niet) en in Parijs lijn 14. Tja... het moge duidelijk zijn waar mijn voorkeur naar uitgaat.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2251 Gepost op: 12 September 2014, 11:44:18 »
Goed opletten als je meerdere spoorbreedtes gebruikt. Niet vreemd opkijken bij ontsporingen, als het er uitziet zoals op onderstaande foto  ;D ;D



Met spoorse groet,
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2252 Gepost op: 12 September 2014, 12:02:21 »
Dat heb ik op mijn modelbaan ook. Hij stopt bij mij net iets voor de overgang. Wist wel dat ik natuurgetrouw bezig was :).

Roelco

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2253 Gepost op: 12 September 2014, 23:27:20 »
Geeft aan dat het in Engeland eigenlijk best wel een ouwe klerezooi is.
Het heeft toch de titel: grootste openlucht museum van europa?
Ronald Brandt

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2254 Gepost op: 12 September 2014, 23:29:14 »
@ Ronald:  (y) Daarom kreeg je 'vroêgah' ook een stempeltje in je paspoort bij binnenkomst en bij vertrek...
(Maar ik ben gék op Openluchtmusea, zéker dit eiland...)

@KNed: Eigen foto? (Waar ongeveer??) En het is géén Trix-Express! Heb jij die VIERDE rail (in rijrichting meestal links) dan niet gezien  ;D
Als ik het goed heb staat op de middenrail de 750 volt gelijkspanning en is de buitenrail de "0-leider". Op de rails wordt inderdaad alleen maar gereden...

Frans
« Laatst bewerkt op: 13 September 2014, 10:30:37 door Frans van Meerwijk. Reden: iets vergeten... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12490
    • sleutelspoor
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2255 Gepost op: 13 September 2014, 13:35:43 »

???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2256 Gepost op: 13 September 2014, 15:41:16 »
Wacht tot de  laatste Haas voorbij is misschien ;)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2257 Gepost op: 13 September 2014, 17:18:43 »
railfietsen.

komt vaker voor.



bron: http://frank103.blogspot.nl/2010_07_01_archive.html

of kijk eens bij Grensland draisine Nijmegen Kleve



bron http://www.viev.eu/2009/06/:

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26797
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2258 Gepost op: 13 September 2014, 17:40:00 »
Als ik het goed heb staat op de middenrail de 750 volt gelijkspanning en is de buitenrail de "0-leider". Op de rails wordt inderdaad alleen maar gereden...
Bij dubbele voedingsrails zijn de rijrails geaard. De ene stroomrail voert 750V+ en de andere 750V-. Dat is een manier om 1500V toe te voeren, terwijl de spanning t.o.v. aarde beperkt blijft. Die mag nl. niet boven 1000V komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2259 Gepost op: 13 September 2014, 17:58:29 »
Aha, dan blijf ik dus inderdaad maar van al die railstaven af... (Een voornemen, dat niet alleen uit deze uitleg ontsproten is)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
  • N Spoor Freak
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2260 Gepost op: 13 September 2014, 18:15:02 »
Als je een Nederlandse hoofdbaan maakt overdrijf dan niet met onkruid tussen de rails, is in het echt ook niet ::)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2261 Gepost op: 13 September 2014, 21:22:09 »
Nou Raymond het ziet er toch best leuk uit.

groet
Harald

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1562
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2262 Gepost op: 13 September 2014, 21:58:33 »
Bij dubbele voedingsrails zijn de rijrails geaard. De ene stroomrail voert 750V+ en de andere 750V-. Dat is een manier om 1500V toe te voeren, terwijl de spanning t.o.v. aarde beperkt blijft. Die mag nl. niet boven 1000V komen.

Bijna, er is een verschil tussen het derde en vierde railsysteem in Engeland:

Het derde rail systeem wordt gebruikt op de normale heavy rail spoorlijnen ten zuiden van Londen. Er staat dan 750V op de derde rail die buiten de rij-rails ligt. De rij-rails zijn dan de retour net als met bovenleiding. De treinen rijden dus maar op 750V, niet 1500V. De derde rail is een echte railstaaf en de stroomafname gebeurt met schoentjes die bovenop  de derde rail lopen. De stroomrail kan zowel links als rechts liggen, maar bij station ligt de derde rail altijd tegenover het perron, zodat in het geval dat iemand van het perron valt die persoon een kleinere kans heeft om geelectrocuteerd te worden.

Het vier-rail systeem wordt gebruikt voor de Londense metro. Er zijn twee stroom-rails, een rail net als bij het drie-rail systeem naast de rij-rails, maar dan staat er +420V op. De vierde rail ligt midden tussen de rij-rails en er staat -210V op. Totaal is er dus 630V. Er gaat dus geen stroom door de rij-rails in tegenstelling tot het derde rail systeem en bovenleiding systemen. Dit was vereisd voor de nauwe tunnels die van metaal gemaakt werden. Als er stroom door de rij-rails ging ontstonden er te veel vonken.

Er zijn twee trajecten waar drie-rail treinen en vier-rail metrostellen gebruik maken van hetzelfde spoor: daar staat er 660V op de derde rail en de vierde rail is electrisch aan de spoorstaven verbonden en is de retour voor beide soorten treinen. De 660V kan gebruikt worden door beide typen treinen (vergelijk met Belgische 3000V treinen die in Nederland op halve kracht op 1500kV kunnen rijden).

Overigens is er nog een 2e drie-rail systeem in gebruik in Londen. De DLR maakt gebruik van eenzelfde systeem als de Amsterdamse en Rotterdamse metro waarbij de stroomafname van de derde rail aan de onderkant is en de bovenkant en zijkanten van de derde rail zijn afgeschermd. Ook dit is 750V.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
    • nederlof.net
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2263 Gepost op: 13 September 2014, 23:56:17 »
@KNed: Eigen foto? (Waar ongeveer??)

Nee, gevonden via Google images toen ik naar een raadplaat aan het zoeken was...

Koen

Edit:
Zie http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/metros-over-de-wereld-deel-8-150-jaar-london-underground/ en http://citytransport.info/Opening.htm
« Laatst bewerkt op: 14 September 2014, 00:06:02 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2264 Gepost op: 14 September 2014, 09:45:56 »
Uitkijken, anders worden we verbannen naar een eigen eilandje  :-X

1. Martijnstein: dank je voor de uitleg: heb je toevallig ook nog ergens een linkje? Ik krijg het met Google niet gevonden (maar dat kan ook aan mij liggen; er zijn nogal wat "hits" op London Underground...)

2.  KNed: Hihi, nog geen halve dag na mijn post was ik daar óók achter, want ik vond een vrijwel identieke foto (Zuidkant van de Northern-Line met nog een bordje over de tunnel en nóg meer recent perfect geïnstalleerde en weggewerkte bekabeling... :o

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...