Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222756 keer)

RienMarkus

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1815 Gepost op: 18 January 2014, 18:11:36 »
@ Bob:

een goede dag,

Gevels werden ooit met opzet scheef gebouwd om natworden (regen) te voorkomen/verminderen. Het huis staat dus wel degelijk waterpas.

Met vriendelijke groet,

Rien (uit Gouda)
Piko A-gleiss, Roco, LTD, Lenz, TCgold-7

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1816 Gepost op: 18 January 2014, 18:23:16 »
Dus als ik het goed begrijp staan al die andere huizen scheef?  ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1817 Gepost op: 18 January 2014, 19:14:12 »
Een stukje gevelhistorie:

Veel van die oude stadshuizen hadden oorspronkelijk een houten voorgevel. Daarbij stak de gevel van de eerste verdieping ongeveer 10 cm naar voren t.o.v. de begane grond, en de tweede verdieping stak daar weer 10 cm vooruit.
Zoals Rien al zegt, deden ze dat om de gevel zo droog mogelijk te houden.
Later werden de voorgevels vervangen door metselwerk. En dat werd dan z.g. "op de vlucht"  gezet, dus een beetje voorover hellend. Dat was niet alleen vanwege de regen, maar ook omdat een huis dan imposanter toonde. Dat is een paar keer mis gegaan, de gevel viel voorover op straat. In Amsterdam werd daarom het op de vlucht bouwen in 1850 verboden, dus daarna werden nieuwe voorgevels loodrecht gezet. In andere steden zal ook zo'n verbod zijn geweest, maar daar weet ik geen jaartallen bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1818 Gepost op: 18 January 2014, 22:46:07 »
Voor geïnteresseerden: Rob Boeser (hier bekend als "Waelsteder") heeft daar óók dingen over op zijn site staan! Lezenswaardig...

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/

Ik ken inmiddels véle verklaringen van dat "in vlucht bouwen" of die hellende huisjes:de waarheid bungelt waarschijnlijk ergens in het midden ;D

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1819 Gepost op: 20 January 2014, 01:00:27 »

Laat nooit je front en sluitseinen tegelijk branden.....
b

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1820 Gepost op: 20 January 2014, 01:04:30 »
Gezien de vlaggetjes zal dr wel meer aan de hand zijn.
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Ik weet het... vaatje zout en zo, maar ben nu wel benieuwd naar t verhaaltje er achter. :P
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1821 Gepost op: 20 January 2014, 05:09:26 »
Dit staat er over in het 'gespot' draadje:

19 december stond de Prima 37 526 op Dortmund Obereving en werd daar door personeel van Alstom beproefd, vandaar de vlaggen en dit wat afwijkende seinbeeld :-)
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1822 Gepost op: 20 January 2014, 07:40:08 »
Aha, stond er geloof ik toen ik hier reageerde nog niet dacht ik. ;D.


Romar.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1823 Gepost op: 20 January 2014, 13:12:47 »
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Bij mijn weten wel (al kan ik het bewijs daarvan zo snel niet vinden)  >:(

Googelen op "Eisenbahnsignalordnung" leverde even niets op en mijn Internetverbinding leidt kennelijk óók onder die 'Blue Monday' ::) want is er nu al drie keer uitgevlogen...

Als ik het toch vind, voeg ik het nog wel toe...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1824 Gepost op: 20 January 2014, 13:37:12 »
Tijdens mijn ausbildung is een duits gevarensein niet ter sprake gekomen,dus dan kun je er wel vqn uitgaan dat het niet bestaat  ;D

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1825 Gepost op: 20 January 2014, 13:41:27 »
Duitsland kent geen gevaarsein zoals in Nederland.
Het noodsein bij onze oosterburen is een geluidssein (Zp5), maar geldt voor al het spoorpersoneel, niet alleen voor machinisten van een andere trein.

Huub

Valkyrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1826 Gepost op: 20 January 2014, 14:05:03 »
Leuk topic! ;D

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1827 Gepost op: 20 January 2014, 14:07:33 »
soms even smakelijk gelachen hier, gaan we volgen :)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1828 Gepost op: 20 January 2014, 14:12:47 »
Het geluidsgevaar sein bestaat in Nederland ook ;) tevens bestaat er nog een handsein.
gegeven duidelijkheid in Duitsland word er via de front cq sluitseinen geen gevaarsein gegeven, men is daar dol op de nothaltauftrag  ;D wat dus tot in den treuren geoefend word  ;D

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1829 Gepost op: 20 January 2014, 14:14:06 »
Leg geen hoogspannings kabels over het emplacement, of over de perron overkapping. En vooral geen masten in gebouwen plaatsen. Zie station Fulda.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk