Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222310 keer)

RienMarkus

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1815 Gepost op: 18 January 2014, 18:11:36 »
@ Bob:

een goede dag,

Gevels werden ooit met opzet scheef gebouwd om natworden (regen) te voorkomen/verminderen. Het huis staat dus wel degelijk waterpas.

Met vriendelijke groet,

Rien (uit Gouda)
Piko A-gleiss, Roco, LTD, Lenz, TCgold-7

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1816 Gepost op: 18 January 2014, 18:23:16 »
Dus als ik het goed begrijp staan al die andere huizen scheef?  ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1817 Gepost op: 18 January 2014, 19:14:12 »
Een stukje gevelhistorie:

Veel van die oude stadshuizen hadden oorspronkelijk een houten voorgevel. Daarbij stak de gevel van de eerste verdieping ongeveer 10 cm naar voren t.o.v. de begane grond, en de tweede verdieping stak daar weer 10 cm vooruit.
Zoals Rien al zegt, deden ze dat om de gevel zo droog mogelijk te houden.
Later werden de voorgevels vervangen door metselwerk. En dat werd dan z.g. "op de vlucht"  gezet, dus een beetje voorover hellend. Dat was niet alleen vanwege de regen, maar ook omdat een huis dan imposanter toonde. Dat is een paar keer mis gegaan, de gevel viel voorover op straat. In Amsterdam werd daarom het op de vlucht bouwen in 1850 verboden, dus daarna werden nieuwe voorgevels loodrecht gezet. In andere steden zal ook zo'n verbod zijn geweest, maar daar weet ik geen jaartallen bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1818 Gepost op: 18 January 2014, 22:46:07 »
Voor geïnteresseerden: Rob Boeser (hier bekend als "Waelsteder") heeft daar óók dingen over op zijn site staan! Lezenswaardig...

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/

Ik ken inmiddels véle verklaringen van dat "in vlucht bouwen" of die hellende huisjes:de waarheid bungelt waarschijnlijk ergens in het midden ;D

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1819 Gepost op: 20 January 2014, 01:00:27 »

Laat nooit je front en sluitseinen tegelijk branden.....
b

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1820 Gepost op: 20 January 2014, 01:04:30 »
Gezien de vlaggetjes zal dr wel meer aan de hand zijn.
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Ik weet het... vaatje zout en zo, maar ben nu wel benieuwd naar t verhaaltje er achter. :P
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1821 Gepost op: 20 January 2014, 05:09:26 »
Dit staat er over in het 'gespot' draadje:

19 december stond de Prima 37 526 op Dortmund Obereving en werd daar door personeel van Alstom beproefd, vandaar de vlaggen en dit wat afwijkende seinbeeld :-)
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1822 Gepost op: 20 January 2014, 07:40:08 »
Aha, stond er geloof ik toen ik hier reageerde nog niet dacht ik. ;D.


Romar.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1823 Gepost op: 20 January 2014, 13:12:47 »
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Bij mijn weten wel (al kan ik het bewijs daarvan zo snel niet vinden)  >:(

Googelen op "Eisenbahnsignalordnung" leverde even niets op en mijn Internetverbinding leidt kennelijk óók onder die 'Blue Monday' ::) want is er nu al drie keer uitgevlogen...

Als ik het toch vind, voeg ik het nog wel toe...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1824 Gepost op: 20 January 2014, 13:37:12 »
Tijdens mijn ausbildung is een duits gevarensein niet ter sprake gekomen,dus dan kun je er wel vqn uitgaan dat het niet bestaat  ;D

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1825 Gepost op: 20 January 2014, 13:41:27 »
Duitsland kent geen gevaarsein zoals in Nederland.
Het noodsein bij onze oosterburen is een geluidssein (Zp5), maar geldt voor al het spoorpersoneel, niet alleen voor machinisten van een andere trein.

Huub

Valkyrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1826 Gepost op: 20 January 2014, 14:05:03 »
Leuk topic! ;D

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1827 Gepost op: 20 January 2014, 14:07:33 »
soms even smakelijk gelachen hier, gaan we volgen :)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1828 Gepost op: 20 January 2014, 14:12:47 »
Het geluidsgevaar sein bestaat in Nederland ook ;) tevens bestaat er nog een handsein.
gegeven duidelijkheid in Duitsland word er via de front cq sluitseinen geen gevaarsein gegeven, men is daar dol op de nothaltauftrag  ;D wat dus tot in den treuren geoefend word  ;D

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1829 Gepost op: 20 January 2014, 14:14:06 »
Leg geen hoogspannings kabels over het emplacement, of over de perron overkapping. En vooral geen masten in gebouwen plaatsen. Zie station Fulda.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk