Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1138118 keer)

RienMarkus

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1815 Gepost op: 18 januari 2014, 18:11:36 »
@ Bob:

een goede dag,

Gevels werden ooit met opzet scheef gebouwd om natworden (regen) te voorkomen/verminderen. Het huis staat dus wel degelijk waterpas.

Met vriendelijke groet,

Rien (uit Gouda)
Piko A-gleiss, Roco, LTD, Lenz, TCgold-7

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1816 Gepost op: 18 januari 2014, 18:23:16 »
Dus als ik het goed begrijp staan al die andere huizen scheef?  ;)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1817 Gepost op: 18 januari 2014, 19:14:12 »
Een stukje gevelhistorie:

Veel van die oude stadshuizen hadden oorspronkelijk een houten voorgevel. Daarbij stak de gevel van de eerste verdieping ongeveer 10 cm naar voren t.o.v. de begane grond, en de tweede verdieping stak daar weer 10 cm vooruit.
Zoals Rien al zegt, deden ze dat om de gevel zo droog mogelijk te houden.
Later werden de voorgevels vervangen door metselwerk. En dat werd dan z.g. "op de vlucht"  gezet, dus een beetje voorover hellend. Dat was niet alleen vanwege de regen, maar ook omdat een huis dan imposanter toonde. Dat is een paar keer mis gegaan, de gevel viel voorover op straat. In Amsterdam werd daarom het op de vlucht bouwen in 1850 verboden, dus daarna werden nieuwe voorgevels loodrecht gezet. In andere steden zal ook zo'n verbod zijn geweest, maar daar weet ik geen jaartallen bij.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1818 Gepost op: 18 januari 2014, 22:46:07 »
Voor geïnteresseerden: Rob Boeser (hier bekend als "Waelsteder") heeft daar óók dingen over op zijn site staan! Lezenswaardig...

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/

Ik ken inmiddels véle verklaringen van dat "in vlucht bouwen" of die hellende huisjes:de waarheid bungelt waarschijnlijk ergens in het midden ;D

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1819 Gepost op: 20 januari 2014, 01:00:27 »

Laat nooit je front en sluitseinen tegelijk branden.....
b

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1820 Gepost op: 20 januari 2014, 01:04:30 »
Gezien de vlaggetjes zal dr wel meer aan de hand zijn.
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Ik weet het... vaatje zout en zo, maar ben nu wel benieuwd naar t verhaaltje er achter. :P
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1821 Gepost op: 20 januari 2014, 05:09:26 »
Dit staat er over in het 'gespot' draadje:

19 december stond de Prima 37 526 op Dortmund Obereving en werd daar door personeel van Alstom beproefd, vandaar de vlaggen en dit wat afwijkende seinbeeld :-)
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1822 Gepost op: 20 januari 2014, 07:40:08 »
Aha, stond er geloof ik toen ik hier reageerde nog niet dacht ik. ;D.


Romar.
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1823 Gepost op: 20 januari 2014, 13:12:47 »
Is dit het duitse gevarensein eigenlijk?

Bij mijn weten wel (al kan ik het bewijs daarvan zo snel niet vinden)  >:(

Googelen op "Eisenbahnsignalordnung" leverde even niets op en mijn Internetverbinding leidt kennelijk óók onder die 'Blue Monday' ::) want is er nu al drie keer uitgevlogen...

Als ik het toch vind, voeg ik het nog wel toe...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1824 Gepost op: 20 januari 2014, 13:37:12 »
Tijdens mijn ausbildung is een duits gevarensein niet ter sprake gekomen,dus dan kun je er wel vqn uitgaan dat het niet bestaat  ;D

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1825 Gepost op: 20 januari 2014, 13:41:27 »
Duitsland kent geen gevaarsein zoals in Nederland.
Het noodsein bij onze oosterburen is een geluidssein (Zp5), maar geldt voor al het spoorpersoneel, niet alleen voor machinisten van een andere trein.

Huub

Valkyrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1826 Gepost op: 20 januari 2014, 14:05:03 »
Leuk topic! ;D

opa-bullcat

  • De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1827 Gepost op: 20 januari 2014, 14:07:33 »
soms even smakelijk gelachen hier, gaan we volgen :)
Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1828 Gepost op: 20 januari 2014, 14:12:47 »
Het geluidsgevaar sein bestaat in Nederland ook ;) tevens bestaat er nog een handsein.
gegeven duidelijkheid in Duitsland word er via de front cq sluitseinen geen gevaarsein gegeven, men is daar dol op de nothaltauftrag  ;D wat dus tot in den treuren geoefend word  ;D

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1829 Gepost op: 20 januari 2014, 14:14:06 »
Leg geen hoogspannings kabels over het emplacement, of over de perron overkapping. En vooral geen masten in gebouwen plaatsen. Zie station Fulda.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk