Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 10:03:09
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1138150 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1155 Gepost op: 29 oktober 2012, 00:15:37 »
Nog wat keerlus inspiratie:


Durango, VS
Hier kunnen de stoomtreinen van de museumspoorweg met rijtuigen en al keren.


Pilbarra ijzererts. Hier kunnen ijzererts treinen gewoon doorrijden na het laden zonder tijd te verliezen aan rangeren. Overigens is de treinlengte van enkele km's niet zo goed na te bootsen.

En deze is ook hilarisch qua gevel:

Kaartje


Voorkant met twee blinde gevels


En de achterkant.

Dit is de tunnelbak van de Cirkel & District Lines tussen Bayswater en Paddington. De eerste undergrounds in Londen werden vlak onder het maaiveld aangelegd door een sleuf te graven, rails er in en zand erover (waar nodig voor wegen) te gooien. Waar geen wegen hoefden te komen zoals in tuinen ed. reden de treinen gewoon in de open lucht in de tunnelbak. Nu nog steeds dus. Daar moesten soms huizen voor wijken. Hier vonden de omwonenden het gat tussen de huizen nogal slordig staan en lieten twee losse geveltjes bouwen en twee bomen planten om de onbewoonde "huizen" niet al te veel te laten opvallen.

Martijn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1156 Gepost op: 29 oktober 2012, 09:01:07 »
Misschien eens 14 bladzijden terug lezen   ;D ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1157 Gepost op: 29 oktober 2012, 14:12:13 »
Leg een keerlus een beetje uit het zicht en NIET direct bij het station. Het gebruik van een minimale boogstraal wordt OOK zeer afgeraden.

Oh ja, maar dat zie je op deze foto's niet: het openrijden van wissels met baanvaksnelheid is ook zeer onnatuurongetrouw  ;D




Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1158 Gepost op: 29 oktober 2012, 14:22:36 »
Voor de liefhebbers van houtzagerijen: het eerste gebouwtje net over het spoor bevat een fraaie, oude houtzagerij met de machines nog erin.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1159 Gepost op: 29 oktober 2012, 14:51:07 »
Leg een keerlus een beetje uit het zicht en NIET direct bij het station. Het gebruik van een minimale boogstraal wordt OOK zeer afgeraden.

Oh ja, maar dat zie je op deze foto's niet: het openrijden van wissels met baanvaksnelheid is ook zeer onnatuurongetrouw  ;D





Is dit in de Harz?

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1160 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:06:00 »
Ironcurtaincountry  ;)



Aangelegd in de jaren '70 (uit mijn hoofd) omdat ze veel met (goederen)treinen van rechtsboven (Stassberg/Alexisbad kant) naar rechtsonder (Eisfelde Talmuhle / Nordhausen) moesten. Oorspronkelijk moesten ze daarbij dus in het station omlopen en dat was niet echt handig. E.a. ligt dusdanig dat ze met klapwissels in een keer door kunnen rijden

De lijn linksonder gaat naar Hasselfelde

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1161 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:32:56 »
Is in Stiege,geopend 3 juni 1984

gr Ed.

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1162 Gepost op: 29 oktober 2012, 17:46:45 »
Wil je je modelbaan uitbreiden met rails,
zorg er dan voor dat je niet over een super druke straat moet met meerdere wegen.

Dat doen ze in het echt namelijk ook niet alles gaat over zo minmogelijke auto wegen.

http://www.youtube.com/watch?v=Gmu2zK0UZbk&feature=related

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1163 Gepost op: 29 oktober 2012, 18:36:09 »

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1164 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:30:03 »
Misschien eens 14 bladzijden terug lezen   ;D ;D

Gr.
Eric
Waren deze alledrie al geplaatst dan?  :-\

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1165 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:43:35 »
Niet de foto's direct maar via het linkje veel meer foto's van die locatie  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1166 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:31:35 »
Ah, daarom moet je dus altijd een fotootje plaatsen en niet alleen een link zodat niemand eroverheen kijkt. ;)
Overigens zijn de geveltjes zeer goed gelukt, ik was opzoek naar die geveltjes en wist waar ze ongeveer stonden. Ik fietste er eerst 1x voorbij, en pas nadat ik achterom had gefietst zag ik waar ze stonden. :-[

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1167 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:38:26 »
Ironcurtaincountry  ;)


Aangelegd in de jaren '70 (uit mijn hoofd) omdat ze veel met (goederen)treinen van rechtsboven (Stassberg/Alexisbad kant) naar rechtsonder (Eisfelde Talmuhle / Nordhausen) moesten. Oorspronkelijk moesten ze daarbij dus in het station omlopen en dat was niet echt handig. E.a. ligt dusdanig dat ze met klapwissels in een keer door kunnen rijden

De lijn linksonder gaat naar Hasselfelde

heb het even opgezocht:
om precies te zijn in 1984

gr

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1168 Gepost op: 29 oktober 2012, 21:24:30 »
Is in Stiege,geopend 3 juni 1984

gr Ed.

Volgens mij had ik het eerder en beter opgezocht ;D

gr Ed.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1169 Gepost op: 30 oktober 2012, 17:41:15 »
Een spoorlijn leg je niet aan dwars over een snelweg, zeker niet als het de drukke ringweg(D383) is om Lyon, Frankrijk.
Je moet je voorstellen dat je dan het verkeer moet stil leggen omdat er een lok langs moet met maar 1 of 2 wagons om de Trafo fabriek van "JST Transformateurs" te bevoorraden, zodat die de onderdelen weer kunnen maken voor de serie BB locomotieven waar ze aan hebben mee gewerkt..
bron google maps street view
google maps kaartje van boven
Ik heb er ergens in de jaren 1995/2000 nog staan te wachten voor zo´n trein in mijn trucker periode, alleen helaas geen foto van de trein over de snelweg en op het web kan ik zo 1-2-3 ook niks vinden. Destijds waren er nog heel weinig mobieltjes en laat staan met camera.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.