Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1222671 keer)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1155 Gepost op: 29 October 2012, 00:15:37 »
Nog wat keerlus inspiratie:


Durango, VS
Hier kunnen de stoomtreinen van de museumspoorweg met rijtuigen en al keren.


Pilbarra ijzererts. Hier kunnen ijzererts treinen gewoon doorrijden na het laden zonder tijd te verliezen aan rangeren. Overigens is de treinlengte van enkele km's niet zo goed na te bootsen.

En deze is ook hilarisch qua gevel:

Kaartje


Voorkant met twee blinde gevels


En de achterkant.

Dit is de tunnelbak van de Cirkel & District Lines tussen Bayswater en Paddington. De eerste undergrounds in Londen werden vlak onder het maaiveld aangelegd door een sleuf te graven, rails er in en zand erover (waar nodig voor wegen) te gooien. Waar geen wegen hoefden te komen zoals in tuinen ed. reden de treinen gewoon in de open lucht in de tunnelbak. Nu nog steeds dus. Daar moesten soms huizen voor wijken. Hier vonden de omwonenden het gat tussen de huizen nogal slordig staan en lieten twee losse geveltjes bouwen en twee bomen planten om de onbewoonde "huizen" niet al te veel te laten opvallen.

Martijn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1156 Gepost op: 29 October 2012, 09:01:07 »
Misschien eens 14 bladzijden terug lezen   ;D ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1157 Gepost op: 29 October 2012, 14:12:13 »
Leg een keerlus een beetje uit het zicht en NIET direct bij het station. Het gebruik van een minimale boogstraal wordt OOK zeer afgeraden.

Oh ja, maar dat zie je op deze foto's niet: het openrijden van wissels met baanvaksnelheid is ook zeer onnatuurongetrouw  ;D




Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1158 Gepost op: 29 October 2012, 14:22:36 »
Voor de liefhebbers van houtzagerijen: het eerste gebouwtje net over het spoor bevat een fraaie, oude houtzagerij met de machines nog erin.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1159 Gepost op: 29 October 2012, 14:51:07 »
Leg een keerlus een beetje uit het zicht en NIET direct bij het station. Het gebruik van een minimale boogstraal wordt OOK zeer afgeraden.

Oh ja, maar dat zie je op deze foto's niet: het openrijden van wissels met baanvaksnelheid is ook zeer onnatuurongetrouw  ;D





Is dit in de Harz?

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1160 Gepost op: 29 October 2012, 15:06:00 »
Ironcurtaincountry  ;)



Aangelegd in de jaren '70 (uit mijn hoofd) omdat ze veel met (goederen)treinen van rechtsboven (Stassberg/Alexisbad kant) naar rechtsonder (Eisfelde Talmuhle / Nordhausen) moesten. Oorspronkelijk moesten ze daarbij dus in het station omlopen en dat was niet echt handig. E.a. ligt dusdanig dat ze met klapwissels in een keer door kunnen rijden

De lijn linksonder gaat naar Hasselfelde

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1161 Gepost op: 29 October 2012, 15:32:56 »
Is in Stiege,geopend 3 juni 1984

gr Ed.

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1162 Gepost op: 29 October 2012, 17:46:45 »
Wil je je modelbaan uitbreiden met rails,
zorg er dan voor dat je niet over een super druke straat moet met meerdere wegen.

Dat doen ze in het echt namelijk ook niet alles gaat over zo minmogelijke auto wegen.

http://www.youtube.com/watch?v=Gmu2zK0UZbk&feature=related

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1163 Gepost op: 29 October 2012, 18:36:09 »

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1164 Gepost op: 29 October 2012, 19:30:03 »
Misschien eens 14 bladzijden terug lezen   ;D ;D

Gr.
Eric
Waren deze alledrie al geplaatst dan?  :-\

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1165 Gepost op: 29 October 2012, 19:43:35 »
Niet de foto's direct maar via het linkje veel meer foto's van die locatie  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1166 Gepost op: 29 October 2012, 20:31:35 »
Ah, daarom moet je dus altijd een fotootje plaatsen en niet alleen een link zodat niemand eroverheen kijkt. ;)
Overigens zijn de geveltjes zeer goed gelukt, ik was opzoek naar die geveltjes en wist waar ze ongeveer stonden. Ik fietste er eerst 1x voorbij, en pas nadat ik achterom had gefietst zag ik waar ze stonden. :-[

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1167 Gepost op: 29 October 2012, 20:38:26 »
Ironcurtaincountry  ;)


Aangelegd in de jaren '70 (uit mijn hoofd) omdat ze veel met (goederen)treinen van rechtsboven (Stassberg/Alexisbad kant) naar rechtsonder (Eisfelde Talmuhle / Nordhausen) moesten. Oorspronkelijk moesten ze daarbij dus in het station omlopen en dat was niet echt handig. E.a. ligt dusdanig dat ze met klapwissels in een keer door kunnen rijden

De lijn linksonder gaat naar Hasselfelde

heb het even opgezocht:
om precies te zijn in 1984

gr

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1168 Gepost op: 29 October 2012, 21:24:30 »
Is in Stiege,geopend 3 juni 1984

gr Ed.

Volgens mij had ik het eerder en beter opgezocht ;D

gr Ed.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1169 Gepost op: 30 October 2012, 17:41:15 »
Een spoorlijn leg je niet aan dwars over een snelweg, zeker niet als het de drukke ringweg(D383) is om Lyon, Frankrijk.
Je moet je voorstellen dat je dan het verkeer moet stil leggen omdat er een lok langs moet met maar 1 of 2 wagons om de Trafo fabriek van "JST Transformateurs" te bevoorraden, zodat die de onderdelen weer kunnen maken voor de serie BB locomotieven waar ze aan hebben mee gewerkt..
bron google maps street view
google maps kaartje van boven
Ik heb er ergens in de jaren 1995/2000 nog staan te wachten voor zo´n trein in mijn trucker periode, alleen helaas geen foto van de trein over de snelweg en op het web kan ik zo 1-2-3 ook niks vinden. Destijds waren er nog heel weinig mobieltjes en laat staan met camera.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.