Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door R1954
Vandaag om 12:32:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 12:14:50
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
  

Auteur Topic: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan  (gelezen 1223113 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1140 Gepost op: 27 October 2012, 20:42:17 »
Leg geen zinloze keerlussen aan



Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1141 Gepost op: 27 October 2012, 20:54:11 »
Wow! Waar is dit?

mvg,
Gert

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1142 Gepost op: 27 October 2012, 21:07:02 »
Dat geeft gegarandeerd kortsluiting. Niet alleen liggen er twee keerlussen (waar je nog wat met een schakeling zou kunnen doen, er is op zich voldoende rijlengte), maar meteen daaronder ligt ook nog eens een keerdriehoek.

;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1143 Gepost op: 27 October 2012, 21:11:30 »
De schepper (lees: de ingenieur) heeft zijn ontwerp kennelijk vooraf in het klein uitgeprobeerd met een bekend merk uit Göppingen en geconstateerd dat het geen enkel probleem was!   8)

mvg,
Gert

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1144 Gepost op: 27 October 2012, 21:25:06 »
M'n vrouw moest begin dit jaar een praatje in Bologna houden en ik "moest" mee. Even van te voren m'n huiswerk gedaan via Google Earth om te kijken of er ergens nog draaischijven lagen (waar dan mogelijk weer andere interessante zaken bij in de buurt zouden kunnen liggen. Dat dus niet, maar kwam wel dit tegen  ::)

PS bij een ander vergelijkbaar bezoek in Scandinavie (ik dacht Oslo) kwam ik onderweg naar het vliegveld ook nog een cirkelvorminge testbaan tegen volgens mij. Moet ik nog steeds een keertje opzoeken. (maar het kan ook Stockholm geweest zijn)
« Laatst bewerkt op: 27 October 2012, 21:26:56 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1145 Gepost op: 27 October 2012, 21:41:07 »
Die cirkelvorming testbaan was NIET onderweg van Oslo of Stockholm naar het vliegveld (dat heb ik net nagekeken). Was zo goed als zeker een van die keren dat ik op een regenachtige dag "gewoon" de trein naar een eindpunt heb genomen. Kan alleen niet meer bedenken of het Oslo of Stockholm was en ook niet meer in welke richting. Was in ieder geval een voorstadslijn.

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1146 Gepost op: 27 October 2012, 23:00:45 »
Een rondje in je tuin is, ook zo gewoontjes. Dus doe je het door het dorp

Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1147 Gepost op: 28 October 2012, 12:18:13 »
Waar is dat dan?? Het lijkt op de layout van een voormalig vliegveld!

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1148 Gepost op: 28 October 2012, 12:23:30 »
Dat is het testcentrum van Siemens in Wildenrath. Ongeveer 30km van Roermond. ;)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1149 Gepost op: 28 October 2012, 12:25:03 »
Dat is Wildenrath.
Jaren geleden was ik daar geregeld om naar de Harriers te kijken langs de baan. Dat was mogelijk omdat ik toen der tijd een pas ervoor had (oa om bij de Naafi te kopen).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

guest7823

  • Gast
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1150 Gepost op: 28 October 2012, 17:19:36 »
Oh, maar daar hebben we er nog een van:



Incl. rondje in rondje:


Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1151 Gepost op: 28 October 2012, 19:07:04 »
Velim?

bart_patat

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1152 Gepost op: 28 October 2012, 19:33:01 »
De strijd van iedere modelbouwer, creëer een zo lang mogelijk perron zodat er lange treinen op het station kunnen stoppen. Let daarbij wel op de wisselstraat vrij te houden:

http://youtu.be/RwXMW2J3sBI

Bart

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1153 Gepost op: 28 October 2012, 19:52:49 »
Velim?
Dat lijkt mij een goede bingo  ;)
Dit is wel een ondergewaardeerd thema voor een modelspoorbaan lijkt me. Je kunt er in principe alles laten rijden, afhankelijk van het gekozen tijdperk natuurlijk.

« Laatst bewerkt op: 28 October 2012, 19:54:55 door 1200blauw »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2846
    • Richie's homepage
Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1154 Gepost op: 28 October 2012, 20:04:53 »
In Turkije leggen ze een keerlus gewoon door een woonwijk aan (of zouden ze de woonwijk in de lus hebben aangelegd?).

Ben nog over deze lus gereden met een stoomtrein vorig jaar.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2012, 20:12:44 door V200-G2000 »