Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:06:52
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bahn-AG
Vandaag
om 11:03:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:37
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
hervé
Vandaag
om 11:00:43
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
Duikeend
Vandaag
om 10:48:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
thevandijks
Vandaag
om 10:47:59
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
odaoda
Vandaag
om 10:45:11
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:39:06
Arlbergbahn.. ?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:34:18
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 10:08:28
Leubachtalbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:08:16
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:02:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:45:00
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
R1954
Vandaag
om 09:32:52
Een insulfrog polariseren.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
janw
Vandaag
om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
29 September 2025, 23:04:35
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi.
door
Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module
door
Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
"dode punten'' in mijn baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: "dode punten'' in mijn baan (gelezen 6143 keer)
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #15 Gepost op:
30 September 2011, 10:16:26 »
Succes!
Nog 1 tip: zorg dat je de overtollige warmte bij het solderen goed afvoert, ander smelt (er teveel van) het plastic van de C-rail. Ik gebruik daar zelf van die metalen lijmklemmetjes voor, waar ik de rubberen tipjes vanaf heb gehaald...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
112quinton
Offline
Berichten: 219
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #16 Gepost op:
30 September 2011, 14:57:55 »
Sorry, maar ik snap nie wat je precies bedoelt met de warmte afvoeren.
Mvg
Quinton
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #17 Gepost op:
30 September 2011, 15:11:06 »
Die lipjes aan de C-rail waar je je draden aan wilt solderen zitten aan metalen delen die in de kunststof zijn gegoten.
Als je (nog) niet zo ervaren ben met (snel) solderen is de kans groot dat je via de lipjes die metalen strip c.q. rail zoveel verwarmt dat die uit het plastic lossmelt, dat zou zonde zijn, toch?
Dus mijn advies is om deze overtollige warmte af te voeren, door op dat gedeelte een flinke schroevendraaier, tang of ander metalen voorwerp te houden.
Omdat je meestal je beide handen nodig hebt bij het solderen, is een klem(metje) dan wel handig (of je vraagt iemand om te assisteren).
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2011, 15:14:28 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #18 Gepost op:
30 September 2011, 15:22:20 »
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is.
Je hebt toch voldoende warmte nodig voor een goede soldeerverbinding, door via klemmetjes de warmte af te voeren, wordt het solderen alleen maar moeilijker.
Beste is om gewoon (veel) te oefenen. Begin met draadjes aan elkaar solderen en voer de moeilijkheidsgraad steeds wat meer op. Op zeker moment kun je dan zonder problemen ook de draden aan die lipjes solderen, zonder bang te zijn dat het plastic smelt.
Huub
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #19 Gepost op:
30 September 2011, 15:33:01 »
...ik heb het over
overtollige
warmte, neem maar aan van iemand die meestal N-spoor rails soldeert dat het een nuttige tip is! En de laatste keer dat ik (voor een 3-rail modelspoor-collega) C-rails soldeerde heb ik het voor de veiligheid ook gedaan...
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18117
Modelrailroading is fun!
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #20 Gepost op:
30 September 2011, 15:55:57 »
Citaat van: hubertus op 30 September 2011, 15:22:20
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is.
Huub
Huub, ik denk juist dat Hans zijn tip het wel een goede tip is... door op de plek te solderen en daar kort links en rechts een klemmetje op de staaf te zetten zal de hitte daar blijven waar je wilt nl. op het soldeerpunt. Wat teveel is kan de klemmen verwarmen waardoor de railstaaf op een normale temperatuur blijft. Zou je de klemmetjes niet gebruiken zal overtollige warmte die niet voor het solderen gebruikt wordt de railstaaf verwarmen en daardoor de bielzen laten smelten. En dat is juist wat je niet wilt
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #21 Gepost op:
30 September 2011, 16:19:59 »
Ik vind het erg knap dat mensen het voor elkaar krijgen buiten het soldeerpunt bielzen te laten smelten door opwarming van de railstaaf. Bij het soldeerpunt zelf kan het nog wel gebeuren als je net niet goed genoeg hebt schoongemaakt, maar daar heb je de warmte nodig voor een goed verbinding. Die klemmetjes te dicht bij het soldeerpunt, kost het alleen maar meer tijd/moeite om het soldeerpunt goed te verwarmen. Verder van het soldeerpunt af zou de warmte eigenlijk geen probleem meer mogen zijn. Vandaar dat ik die tip met de klemmetjes niet zo denderend vind. Maar ieder zijn mening, zullen we maar zeggen.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #22 Gepost op:
30 September 2011, 16:21:24 »
Vraagje: heb je zelf wel es Peco code 55 N-rail of Marklin C-rail lipjes gesoldeerd?!
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
hubertus
Offline
Berichten: 3270
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #23 Gepost op:
30 September 2011, 16:58:28 »
Het eerste wel, het tweede niet.
Gelogd
Lokpaint
Gast
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #24 Gepost op:
30 September 2011, 17:12:24 »
Hoi
Märklin C-railstaven zijn van RVS, erg gemakkelijk te solderen is dit dus niet.
Gewoon aansluitset Märklin 74040 kopen, dan ben je van het gesoldeer af.
Bart
Gelogd
FransOmatic
Offline
Berichten: 153
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #25 Gepost op:
30 September 2011, 18:17:26 »
Wat ik zelf altijd doe is zorgen dat je het stukje railsstaaf aan de zijkant waar je wilt solderen even opkrast met een klein scherp oud schroevendraaiertje en breng daar met een soldeerbout met een klein puntje eerst een beetje soldeer tin aan. Door zo kortstondig mogelijk dit te doen op een zo klein mogelijk oppervlak zal geen plastic smelten. Vertin vervolgens het aangestripte stukje draad ook. Vervolgens vloeit de tin in no time als je de draait aan de rails gaat solderen en is ook weer het risico van plastic smelten nihil. Enne, de rails wat aan de zijkant opkrassen/vijlen doet echt wonderen bij het hechten van de tin.
Succes !
Gr
Frans
Gelogd
Time flies when you're having hobbys
112quinton
Offline
Berichten: 219
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #26 Gepost op:
30 September 2011, 19:18:20 »
er is inmiddels een hele discussie ontstaan
@Lokpaint: Daar heb ik niet zo veel aan, ik heb al gezecht dat me dat veel te veel kost om 40 van die setjes aan te gaan schaffen..
@fransomatic: maar bij c-rails moet je het niet aan de staven solderen maar aan die lipjes onder de rails
Mvg
Quinton
Gelogd
Mark D.
Offline
Berichten: 1206
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #27 Gepost op:
30 September 2011, 20:16:09 »
aansluit draden solderen op de aansluitpunten van c rail is geen rocket science.
en smelt gevaar is ook geen issue, wel handig om je draden eventueel naar buiten te werken, gewoon de bout door de rails duwen.
gaat prima met een gamma bout en gamma harskern soldeer.
ook met peco ervaring
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26804
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #28 Gepost op:
01 October 2011, 09:53:42 »
Zal ik ook eens op een paar zere tenen gaan staan?
Warmte afvoeren met klemmetjes, dat doen mensen die niet kunnen solderen.
Bij solderen is het de bedoeling dat je het materiaal verwarmt tot minstens de smelttemperatuur van het soldeertin. Als je er een klemmetje of iets dergelijks op zet, dan duurt het alleen maar langer voordat die temperatuur is bereikt. Dat klemmetje sta je ook op te warmen,en dat geeft zijn warmte ook weer door, zodat je het doel voorbij schiet.
In het geval waar het hier over gaat is de methode: lipje vertinnen. Mag 1 à 2 seconden duren, en daar smelt je plastic niet van. Dan je draadje vertinnen. Draadje tegen het lipje houden en nog even de soldeerbout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Klus geklaard.
Ik soldeer meestal draden direct tegen de railstaaf. Daarbij houd ik de soldeerbout soms 5 seconden of nog langer tegen de rail. En als ik dan het resultaat bekijk verwonder ik me erover dat mensen kans zien om de dwarsliggers te laten smelten, want dat gebeurt bij mij nooit.
Dus niet te bang zijn, maar wel veel oefenen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jules
Offline
Berichten: 36
Re:"dode punten'' in mijn baan
«
Reactie #29 Gepost op:
02 October 2011, 09:49:17 »
Of gewoon op een (oude) rail, die je niet gebruikt voor de baan, gaan oefenen, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat??
Jules.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
"dode punten'' in mijn baan