Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: "dode punten'' in mijn baan  (gelezen 5982 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2011, 10:16:26 »
Succes!
Nog 1 tip: zorg dat je de overtollige warmte bij het solderen goed afvoert, ander smelt (er teveel van) het plastic van de C-rail. Ik gebruik daar zelf van die metalen lijmklemmetjes voor, waar ik de rubberen tipjes vanaf heb gehaald...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

112quinton

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • Mijn Baan
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #16 Gepost op: 30 September 2011, 14:57:55 »
Sorry, maar ik snap nie wat je precies bedoelt met de warmte afvoeren.

Mvg
Quinton

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #17 Gepost op: 30 September 2011, 15:11:06 »
Die lipjes aan de C-rail waar je je draden aan wilt solderen zitten aan metalen delen die in de kunststof zijn gegoten.
Als je (nog) niet zo ervaren ben met (snel) solderen is de kans groot dat je via de lipjes die metalen strip c.q. rail zoveel verwarmt dat die uit het plastic lossmelt, dat zou zonde zijn, toch?
Dus mijn advies is om deze overtollige warmte af te voeren, door op dat gedeelte een flinke schroevendraaier, tang of ander metalen voorwerp te houden.
Omdat je meestal je beide handen nodig hebt bij het solderen, is een klem(metje) dan wel handig (of je vraagt iemand om te assisteren).
« Laatst bewerkt op: 30 September 2011, 15:14:28 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #18 Gepost op: 30 September 2011, 15:22:20 »
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is.  :-\
Je hebt toch voldoende warmte nodig voor een goede soldeerverbinding, door via klemmetjes de warmte af te voeren, wordt het solderen alleen maar moeilijker.
Beste is om gewoon (veel) te oefenen. Begin met draadjes aan elkaar solderen en voer de moeilijkheidsgraad steeds wat meer op. Op zeker moment kun je dan zonder problemen ook de draden aan die lipjes solderen, zonder bang te zijn dat het plastic smelt.

Huub

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #19 Gepost op: 30 September 2011, 15:33:01 »
...ik heb het over overtollige warmte, neem maar aan van iemand die meestal N-spoor rails soldeert dat het een nuttige tip is! En de laatste keer dat ik (voor een 3-rail modelspoor-collega) C-rails soldeerde heb ik het voor de veiligheid ook gedaan...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #20 Gepost op: 30 September 2011, 15:55:57 »
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede tip is.  :-\

Huub

Huub, ik denk juist dat Hans zijn tip het wel een goede tip is... door op de plek te solderen en daar kort links en rechts een klemmetje op de staaf te zetten zal de hitte daar blijven waar je wilt nl. op het soldeerpunt. Wat teveel is kan de klemmen verwarmen waardoor de railstaaf op een normale temperatuur blijft. Zou je de klemmetjes niet gebruiken zal overtollige warmte die niet voor het solderen gebruikt wordt de railstaaf verwarmen en daardoor de bielzen laten smelten. En dat is juist wat je niet wilt ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #21 Gepost op: 30 September 2011, 16:19:59 »
Ik vind het erg knap dat mensen het voor elkaar krijgen buiten het soldeerpunt bielzen te laten smelten door opwarming van de railstaaf. Bij het soldeerpunt zelf kan het nog wel gebeuren als je net niet goed genoeg hebt schoongemaakt, maar daar heb je de warmte nodig voor een goed verbinding. Die klemmetjes te dicht bij het soldeerpunt, kost het alleen maar meer tijd/moeite om het soldeerpunt goed te verwarmen. Verder van het soldeerpunt af zou de warmte eigenlijk geen probleem meer mogen zijn. Vandaar dat ik die tip met de klemmetjes niet zo denderend vind. Maar ieder zijn mening, zullen we maar zeggen.  ;)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #22 Gepost op: 30 September 2011, 16:21:24 »
Vraagje: heb je zelf wel es Peco code 55 N-rail of Marklin C-rail lipjes gesoldeerd?!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #23 Gepost op: 30 September 2011, 16:58:28 »
Het eerste wel, het tweede niet.

Lokpaint

  • Gast
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #24 Gepost op: 30 September 2011, 17:12:24 »
Hoi

Märklin C-railstaven zijn van RVS, erg gemakkelijk te solderen is dit dus niet.
   
Gewoon aansluitset Märklin 74040 kopen, dan ben je van het gesoldeer af.

Bart


FransOmatic

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
    • GelulMetInhoud
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #25 Gepost op: 30 September 2011, 18:17:26 »
Wat ik zelf altijd doe is zorgen dat je het stukje railsstaaf aan de zijkant waar je wilt solderen even opkrast met een klein scherp oud schroevendraaiertje en breng daar met een soldeerbout met een klein puntje eerst een beetje soldeer tin aan. Door zo kortstondig mogelijk dit te doen op een zo klein mogelijk oppervlak zal geen plastic smelten. Vertin vervolgens  het aangestripte stukje draad ook. Vervolgens vloeit de tin in no time als je de draait aan de rails gaat solderen en is ook weer het risico van plastic smelten nihil. Enne, de rails wat aan de zijkant opkrassen/vijlen doet echt wonderen bij het hechten van de tin.

Succes !

Gr
Frans
Time flies when you're having hobbys

112quinton

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • Mijn Baan
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #26 Gepost op: 30 September 2011, 19:18:20 »
er is inmiddels een hele discussie ontstaan  :P

@Lokpaint:  Daar heb ik niet zo veel aan, ik heb al gezecht dat me dat veel te veel kost om 40 van die setjes aan te gaan schaffen..

@fransomatic: maar bij c-rails moet je het niet aan de staven solderen maar aan die lipjes onder de rails

Mvg
Quinton

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #27 Gepost op: 30 September 2011, 20:16:09 »
aansluit draden solderen op de aansluitpunten van c rail is geen rocket science.
en smelt gevaar is ook geen issue, wel handig om je draden eventueel naar buiten te werken, gewoon de bout door de rails duwen.

gaat prima met een gamma bout en gamma harskern soldeer.

ook met peco ervaring   8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2011, 09:53:42 »
Zal ik ook eens op een paar zere tenen gaan staan?  8)
Warmte afvoeren met klemmetjes, dat doen mensen die niet kunnen solderen.
Bij solderen is het de bedoeling dat je het materiaal verwarmt tot minstens de smelttemperatuur van het soldeertin. Als je er een klemmetje of iets dergelijks op zet, dan duurt het alleen maar langer voordat die temperatuur is bereikt. Dat klemmetje sta je ook op te warmen,en dat geeft zijn warmte ook weer door, zodat je het doel voorbij schiet.

In het geval waar het hier over gaat is de methode: lipje vertinnen. Mag 1 à 2 seconden duren, en daar smelt je plastic niet van. Dan je draadje vertinnen. Draadje tegen het lipje houden en nog even de soldeerbout er tegen om de zaak in elkaar te laten vloeien. Klus geklaard.

Ik soldeer meestal draden direct tegen de railstaaf. Daarbij houd ik de soldeerbout soms 5 seconden of nog langer tegen de rail. En als ik dan het resultaat bekijk verwonder ik me erover dat mensen kans zien om de dwarsliggers te laten smelten, want dat gebeurt bij mij nooit.
Dus niet te bang zijn, maar wel veel oefenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jules

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re:"dode punten'' in mijn baan
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2011, 09:49:17 »
Of gewoon op een (oude) rail, die je niet gebruikt voor de baan, gaan oefenen, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat??  (y)

Jules.