Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 46812 keer)

dwem

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #90 Gepost op: 10 November 2011, 17:01:17 »
Zeker is in ieder geval dat er tijdens de Bezetting door de Duitsers op grote schaal non-ferro metalen werden ingezameld. We weten allemaal van de NS schoorsteenkronen, maar ook huishoudelijke spullen, kerkklokken en complete carillions verdwenen richting Krupp....

Dirk

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 10 November 2011, 17:08:43 »
De verhalen over het schilderen van koper/messing in de oorlog is alom bekend, echter in hoeverre er daadwerkelijk messing dommen ed zijn vervangen door ijzeren is mij totaal onbekend. Wel is het zo dat veel dommen na de oorlog geschilderd zijn gebleven, maar of daar nu messing of ijzeren dommen onder zaten ..........??????. Na de oorlog had het poetsen van blank werk nu eenmaal een andere prioriteit dan voor de oorlog.

Welke kleur zou het dan moeten zijn. Artitec levert nu 3700 in oorlogstenue met grijze dommen. Is dat dan een de eerste kleur van een geschilderde messing dom?

Blijft speculeren. Ik dacht altijd dat de geschilderde dommen niet meer van messing waren  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 10 November 2011, 17:22:02 »
Welke kleur zou het dan moeten zijn. Artitec levert nu 3700 in oorlogstenue met grijze dommen. Is dat dan een de eerste kleur van een geschilderde messing dom?

Ik neem even aan dat het schilderen van de dommen ed allemaal eerst "quick & dirty" is gedaan. Kortom dat zal wel gebeurd zijn met de verf die ze per direct beschikbaar hadden. Ongetwijfeld bij voorkeur groen, maar indien geen keuze iedere andere beschikbare kleur. Zo me niet verbazen als de grijze verf eigenlijk gewoon grondverf was en waar later de groene verf overheen is gegaan.

Blijft speculeren. Ik dacht altijd dat de geschilderde dommen niet meer van messing waren  ;)

Volgens mij waren er na de oorlog toch nog wel de nodige loc's met messing dommen. Lijkt me niet logisch dat ze na de oorlog weer nieuwe messing dommen ed zijn gaan maken. Kortom het zou mij niet verbazen wanneer er de nodige messing dommen de dans zijn ontsprongen. Echter daar voor zijn we waarschijnlijk voornamelijk afhankelijk van oral history uit Tilburg ed

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 10 November 2011, 20:44:18 »
Het hoeft ook niet uit te maken denk ik, ik ken alleen maar plaatjes van de 6300 met geverfde dom. Het lijkt me dat ze dat in 'stijl' deden, dus net zo groen als de rest.

Nog even wat betreft de veiligheid, ik heb hier een stoomwals van Wilesco en daar zit ook een hele simpele veiligheid op. Toch is ook hier een verkleuring te zien, de veiligheid zelf is mat en donkerder geworden, terwijl de bekleding die er omheen zit nog glimmend is. Het verschil is wel wat minder dan met messing, maar ik kan me voorstellen dat het met de 6300 niet anders was. En dan natuurlijk wat Paul hier ook zei m.b.t. tot poetsen.

Nogmaals, ik zou de dom gewoon groen doen, de behuizing van de veiligheid glimmend en de veiligheden zelf idd richting brons/mat.
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 11 November 2011, 00:26:08 »
Dom is allang groen en dat blijft deze ook  ;D ;D

Paar plaatjes:

Beetje schilderen en spuiten. Schoorsteen kroon in koper geprobeerd met Alclad lak te spuiten. Is wel een beetje gelukt, maar niet helemaal. Alclad houdt alleen op een primer geschikt voor acryl en het zwart is Philotrain lak en dat is geen acryl. Toch de primer geprobeerd over de Philotrain en dat is geen succes geworden, want dat hield niet. Eigenwijs, toch de Alclad eroverheen en het resultaat valt nog mee, maar kan dus veel beter. Het koperen randje van de toplantaarn is gewoon geschilderd met Humbrol koper.

De veiligheden hebben nog een laagje burnt metal gekregen. Het kan nog iets donkerder en bruiner, maar misschien laat ik het zo:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 11 November 2011, 10:12:47 »
Dat gaat weer een mooie loc worden, Ivo.

De 6300'en hebben nooit messing dommen gehad, alleen maar groen geschilderde.
Dit in tegenstelling tot de 3900'en met dezelfde ketel, die wel messing dommen hadden.
Overigens hadden deze dommen andere afmetingen dan bijvoorbeeld de dommen bij 3700'en en 6200'en.

Gerard

dwem

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 11 November 2011, 10:18:18 »

Volgens mij waren er na de oorlog toch nog wel de nodige loc's met messing dommen.

Natuurlijk, er waren ook locs die hun schoorsteenkroon wisten te behouden.

Dirk

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2011, 10:34:55 »
Qua schoorsteenkrans: Van verschillende 1700'den, 3700'den, 3900'den en 6000'den weet ik dat. Geen idee of er 6300'den zijn geweest die hun schoorsteenkrans hebben behouden. Dat zou m.i. ook kunnen betekenen dat als deze locs hun krans nog hadden, ook de koperen dom present zal zijn geweest na WO II. Lijkt me dat men bij het verwijderen van het koperwerk alles in een keer verwijderde. Dus dommen plus kransen.

guest7823

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 11 November 2011, 11:04:15 »

Ivo,

Ik wist niet dat je al zo ver was en heb er  verder ook niet bij stilgestaan, maar ..............

Dom geverfd, maar een messing rand om de veiligheid klinkt niet zinnig. Bij de dom kun je nog enigszins bij komen, bij die rand om de veiligheid nauwelijk (bovenkant Belpairekist zal eerder zwart dan groen geweest zijn in de dagelijkse praktijk) Kortom, zeker bij een geschilderde dom komt het een beetje over als een vlag op een modderschuit wanneer je de veiligheidrand blank messing laat. Ik betwijfel of het in die vorm nu echt voor zou gekomen hebben (afgezien misschien net na een revisie)

Uit eigen ervaring met de SHM 16 (de enige SHM loc met een schoorsteenkroon) weet ik dat het netjes (ik zeg niet eens glimmend) van een schoorsteenkroon al een redelijk gedoe is. Voor de veiligheidsrand moet je echt op de vuurkist gaan zitten (die eigenlijk altijd heet is) en dan een tijdje poetsen. Waarbij je dit ook doet in de wetenschap dat het eigenlijk maar zin heeft voor een klein uurtje. Punt is dat je normaal koper/messing dat heet wordt in de olie zet om het verkleuren tegen te gaan. Dit werkt o.a. voor injecteurleidingen. Voor stoomleidingen werkt dit al minder. Blazerleidingen zijn daar een goed voorbeeld van, die zijn, blank, nauwelijks mooi te houden (dwz verkleuren binnen een uur) Nadeel van in de olie zetten is ook dat stof/roet veel makkelijker blijft plakken waardoor e.a weer vlugger smerig wordt. Daar de veiligheidskap min of meer recht in de rook van de schoorsteen zit, zal een geoliede rand binnen no time vol met roet en meuk zitten, kortom die wordt "zwart"

PS op de SHM 5 weiger ik domweg de blazer leiding te poetsen. Het heeft gewoon geen zin. Hopelijk verdwijnt deze leiding bij de volgende revisie gewoon onder de ketelbeplating  :-\

PPS ik heb het waarschijnlijk al vaker gezegd: zie mijn opmerkingen NIET als commentaar of afkraken van je modelbouwwerkzaamheden. Die staan buiten kijf en zijn van een hoog niveau. Het zijn enkel behulpzaam bedoelde opmerkingen "vanuit de dagelijkse praktijk"

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 11 November 2011, 17:42:50 »
Paul,

Misschien heb je het 6300 boek. Zonder uitzondering laten alle vooroorlogse foto's van de 6300 een lichte en vaak ook glimmende bekleding van de veiligheid zien. Dus hoewel ik het poetsverhaal van je volledig onderschrijf, zie ik alleen maar blank messing veiligheidbekledingen. En ik heb het dan over foto's van 6300 in bedrijf en niet over de fabrieksfoto's. Ook de 2 3900en op foto op de vorige pagina van dit draadje hebben keurig blank messing veiligheidsbekleding.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 11 November 2011, 18:31:49 »
Als ik kijk naar de foto's waarop de veiligheidsbekleding goed te zien is (bij het merendeel van de foto's kan je die niet goed zien, net als dat je nauwelijks foto's vind waar de exhaustinjecteurs goed te zien is) heb ik zo mijn bedenkingen:

blz 15/16: fabrieksfoto's (dus niet echt relevant voor "real life")
blz 32/35/70: net na verlaten Wpc, na revisie (id)
blz 46/48: dat zijn twee hele interessante kom ik op terug (opm I)
blz 42/78: dat is een interessante kom ik op terug (opm II) waarschijnlijk een van de weinige "real life" foto's waarbij de rand rond de veiligheid te zien is

Opm I: indien je naar de foto op blz. 46 kijkt vallen een aantal zaken op:
- loc ziet er "mottig" uit
- schoorsteenkroon is duidelijk vies, dwz er is nauwelijks verschil tussen het zwart van de schoorsteen en de kroon
- nummerplaat geeft nauwelijks enige glans / helderheid op de foto
- lampranden zijn ook dof qua uitstraling
De enige uitzondering in de hele loc is de rand rond de veiligheid. Maar ik weiger te geloven dat die nu net als enige gepoetst is. Mijn inschatting is dat het te maken heeft met de lichtreflectie van een glad oppervlakte. Bij zwart/wit foto's is het heel makkelijk om reflectie en kleur met elkaar te verwarren.

Opm II Dit zijn dus twee "real life" foto's
Kijk je naar de z/w verhouding bij de foto op blz. 42 van de bovenkant luchtreservoir en veiligheidsrand dan hebben die beide bijna dezelfde z/w verhouding op de foto. Echter van de luchttank WETEN we dat die zwart waren. Bij deze hoek van foto nemen kijk je bij de veiligheidsrand (uitgaande van de reflectie van een glad oppervlak) recht naar de lucht. Mijn inschatting is dat je hierbij met een z/w foto meer reflectie van de lichte lucht ziet dan de kleur van het oppervlak.

Bij de foto van blz 78 lijken de wielen en het drijfwerk allemaal dezelfde kleur. Echter de loc ziet er "knapjes" uit en we WETEN dat 6300 zwarte wielen en blank drijfwerk hadden ..........

Als je naar deze foto kijkt zie je de randen rond de lampen niet of nauwelijk glimmen, de schoorsteenkroon geeft ook nauwelijks z/w verschil met de schoorsteen, dom lijkt mooit te glimmen en veiligheidsrand springt er uit. Echter tussen het rood van de bufferbalken, het zwart van de rookkast, de groene onderkant van de ketel zit nauwelijks z/w verschil, verder zit er een duidelijk z/w verschil tussen ronde ketel en vuurkist. Kortom dit is een foto waarop je goed kan zien dat reflectie en kleur bij z/w foto's hele rare dingen kunnen doen.

Nogmaals:het is jou (prachtige) model en je moet het maken zoals jij hem mooi vindt. Kijk naar blz. 32/35/70 en je hebt zo goed als zeker 100% gelijk. Mijn buik gevoel /ervaring geeft aan dat het bij de veiligheidsrand meer om reflectie gaat dan om messingkleur en zal de kleur van de veiligheidsrand in dezelfde orde zitten als wat je gebruikt hebt voor de veiligheden.

Mocht je het allemaal wat zekerder willen weten: kom een dagje mee bij de SHM, gaan we samen 's ochtends poetsen en maken we aan het begin en einde van de dag z/w en kleuren foto's en gaan we dan (foto's) kijken en vergelijken  :D

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 29 December 2011, 20:01:26 »
Erg mooi gebouwd !
Ik ben benieuwd naar de volgende update  ;)

Kort vraagje; heb je enig idee door welke radius de 6300 zich nog met fatsoen kan bewegen ?

Gr,
Marc

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 29 December 2011, 22:43:19 »

Ivo,

Volgens mij zijn de bellen ook allemaal zwart en niet groen.

Gerard

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #103 Gepost op: 30 December 2011, 14:12:58 »
Kort vraagje; heb je enig idee door welke radius de 6300 zich nog met fatsoen kan bewegen
Kort vraagje, maar een kort antwoord zit er niet in  :-\ .
Het hangt nl enorm af van de versie van de kit ( er zijn in elk geval 2, waarschijnlijk wel 3 versies geweest) en de hoeveelheid wijzigingen die je zelf uitvoert om bogen mogelijk te maken.

De allereerste versie van de kit ( vanaf ca 1985, deze van Ivo is er ook zo ééntje) kan indien zó uit de doos gebouwd nog geen afbuigend wissel aan. Ik heb zo'n ding en er waren rechtuit rijdend al problemen. De leibanen van de cylinders zitten bij de eerste versie van de loc nl zó dicht bij de tweede as van het voordraaistel, dat bij een lichte verdraaiing van het voordraaistel er sprake is van sluiting. Daar is dus wat modificatie nodig ( vnl het verplaatsen van het draaipunt van het draaistel scheelt enorm)

De laatste versie die ik zag heeft een veel breder cylinderblok ( ca 2 mm links en rechts) en dus ook verder van de wielen afstaande leibanen, waarschijnlijk om de voornoemde problemen te voorkomen. Hoeveel boogstraal die dan aankan weet ik niet. Reken er echter niet op dat een loc als dit door standaard R-zoveel kan, dat gaat niet gauw lukken.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 30 December 2011, 20:01:12 »
@Gert; hmmm toch bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp maakt de 2de versie de meeste kans om evt toch door een wissel te komen. Bij mij zou de loc zeker niet door scherpe bochten hoeven maar door wissels en een keer een bocht om zou wel makkelijk zijn ;)

Hoe herken ik op bv een beurs de 2de versie ?