Als het allemaal erg belangrijk is (die olieafscheider) kan ik wel even de tekeningen opzoeken in het Davies & Metclafe boek dat ik heb. Echter .........Zit nu in Wernigerode en ga zo naar de kroeg "op de hoek" (kruising bij Westertor ) en vanavond hebben we de FR/WHR - HSB afscheidslunch in de HSB werkplaats.Volgende week ben ik even thuis en daarna ga ik twee weken treintjes spelen bij de NYMR Vervolgens ligt het betreffende boek ook nog eens een keertje in ons weekeindhuis, dus heb ik het niet direct bij de hand.Kortom, ik ben voorlopig even bezig met 1:1 treintjes en zal het even moeten wachten
Over de veiligheid, Tot nu heb ik nog nooit een stalen veiligheid gezien. Volgens mij heeft dat een goede reden. De veilligheid is in direct contact met stoom in de ketel, en is dus flink heet. Een stalen veiligheid roest dan binnen de kortste keren vast, met alle gevolgen van dien. Veiligheden zijn normaliter van brons, en ook brons oxideert. Als het brons ook nog eens bijna 200oC is, dan is het binnen de kortste keren van een oxidelaagje voorzien. Daar kan de stoker niet tegen poetsen. Dat de veiligheid zelf donkerder lijkt op fotos komt dus doordat de veiligheid niet gepoetst wordt en dus geoxideerd is.
Paul, ik weet haast wel zeker dat op de 6300-en geen class H zit. Op HUA staat een goeie foto van een injecteur van een 3900(de link daarnaar staat een paar paginas terug).Op dezelfde loc waarvan ik de olieafschijder heb laten zien hangt een class H, en die lijkt helemaal niet op de injecteur van de 3900. De loc is overgens gebouwd in '53, dus die leverperiodes van de injecteurs zijn misschien een beetje fout.
Watjes meneer, .....