Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 44302 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #105 Gepost op: 30 december 2011, 20:05:37 »
De eerste versie zit in een blauwe doos met een wit papiertje aan de voorkant met een zwart wit foto. De nieuwe versie zit in een grijze doos met ik dacht een kleurenfoto op de doos. Desalniettemin denk ik dat met wat extra aandacht beide versies (relatief) goed rijdend te maken zijn en dat de eerste versie het dichtst bij de realiteit komt... De eerste versie heeft ook een werkend binnenliggend drijfwerk (cool!).
« Laatst bewerkt op: 30 december 2011, 20:16:26 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #106 Gepost op: 30 december 2011, 20:53:41 »
Heel mooi ding aan het worden Ivo. Kun je nog iets zeggen over de kleur groen, als specialist in jaren '20 NS-groen? Ik zag in het draadje er zo gauw niets over. Is dit het oorspronkelijke NS-locomotievengroen? Het lijkt me duidelijk anders dan het jaren '30 olijfgroen, toch?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #107 Gepost op: 30 december 2011, 21:46:58 »
Na de laatste reactie van Paul, heb ik niks meer aan de 6300 gedaan. Ik was veel in het buitenland en verder op het werk en privé behoorlijk druk. Reactie op Paul's laatste relaas komt nog, maar hoewel ik het helemaal in de redeneringen kan vinden, houd ik de veiligheidsbekleding toch blank messing. Alleen de veiligheden zelf worden steeds donkerder.  ;)

De bochtstraal maakt me eerlijk gezegd niet heel veel uit. Als het door een afbuigend wissel gaat ben ik al tevreden en dat gaat me met het verschoven draaipunt van de voorste bogie wel lukken. Nu eerst het chassis eens goed onder handen nemen, want de binnenliggende schuifbeweging haakt met de klinknagels ter hoogte van de kruiskoppen aan elkaar. Dat wordt de klinknagels verder dichtkloppen, zodat er zo weinig mogelijk speling onstaat. Ultieme oplossing is mogelijk er een transparant plaatje kunststof tussen te schuiven, net als de illusie van Loek Bronkhorst met de trappende fietser op zijn diorama Hezelpoort.

En ja de eerste kit zit in een blauw met witte doos met een zwartwit foto van het model op de voorkant. Ik vind die kit het allermooiste dankzij het binnenliggende drijfwerk en schuifbeweging. Jammer dan van de boogstraal.

Het groen op deze lok is gewoon het Philotrain lokgroen. Olijfgroen dus.

mvg,
Ivo

P.S., Gerard, waar baseer je je op voor de zwarte bel? Ik dacht juist dat die altijd groen waren. Hij is natuurlijk zo zwart als dat moet.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2011, 21:53:39 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #108 Gepost op: 30 december 2011, 22:25:28 »
Ik gok op zwart voor de bel. Nu nog even de onderbouwing bij elkaar zoeken  :P

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #109 Gepost op: 30 december 2011, 23:19:03 »
Fotootje van de onderzijde van mijn loc; het verschoven zijn van het draaipunt lijkt me duidelijk;



En het voorste draaistel even afgenomen, draaipunt = de 'lege' moer rechts van het cilinderblok;



Het draadeind wat uit de rookkast naar beneden steekt (het oorspronkelijke draaipunt) is gebruikt om een kort plaatje metaal mee vast te zetten, op dat plaatje metaal is de moer ( nw draaipunt) gesoldeerd. Enne, zo scheef als-tie toont op de foto is-tie in erkelijkheid niet hoor  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #110 Gepost op: 01 januari 2012, 00:00:03 »
Slimme constructie Gert, ook met stroomafname zie ik (y)

Ivo, als je nog een foto nodig bent van een ongepoetste bronzen veiligheid, ik heb nog een paar fotos van zo'n ding hier.

mvg,
Rick

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #111 Gepost op: 15 februari 2012, 14:45:07 »
Hallo allemaal,

In dit topic gebeurd dan momenteel niet veel, hoe dan ook is het centrale probleem het binnenliggend drijfwerk.
Om contact en het haken in dit drijfwerk te verminderen is Teflon misschien de oplossing.
Er is een sray waarmee de rails voor schuifdeuren gecoat worden. De geleiders in de rail van de deur wordt zo een betere loop gegeven, slijtage is dan minimaal.
Misschien een idee?

Vriendelijke groet,

Robert Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #112 Gepost op: 15 februari 2012, 15:23:08 »
Nee hoor, Ivo is te druk met z'n werk en gezin om al te veel aan de 6300 te doen. Daarnaast heeft hij vast nóg een aantal projecten lopen. En het probleem is niet het smeren, maar het electrisch contact tussen stroomvoerende chassisdelen. Twee (stroomvoerende) metalen delen die elkaar raken maken ontegenzeggelijk contact, als er een verflaag tussen zit duurt dat even maar daarna is het vuurwerk. Een redelijke oplossing is nagellak als verflaag gebruiken, een betere oplossing is 'zorgen dat de delen elkaar niet kunnen raken'. En dat heb ik hierboven laten zien.
Slijtage is in dit verhaal niet echt een item. Misschien is Teflon mooi spul, maar hier even niet van toepassing.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #113 Gepost op: 15 februari 2012, 15:40:25 »
Haken is wel een probleem. Maar de beste oplossing is om de klinknageltjes / potnageltjes die de verschillende stangen van de schuifbeweging met elkaar verbinden strakker te maken, zodat het geheel minder speling heeft in dwarsrichting. Dat heb ik bijvoorbeeld ook gedaan met de schuifbeweging van de DJH 7000, die daarna perfect functioneert. Len de Vries kreeg dit in RM niet aan de praat, maar de klinknagelspeling verkleinen was bij mij de truc.

Maar het hele chassis moet eerst weer uit elkaar. Het belangrijkste probleem is hoe je dit geheel stabiel in elkaar krijgt na het spuiten. Dit gaat een oplossing worden met hornblocks en ik denk dat ik eveneens een jig ga aanschaffen zoals Leen 'Stoomboy'' hier heeft laten zien in het draadje van Tom over de 5000.

Kortom, het komt nog wel. Maar nu eerst een GL afgemaakt, een HSM 3 as buik beter in elkaar gezet, vooroorlogse Dg gemaakt, begonnen aan halte 's Gravenweg, raampjes knippen / vijlen voor de Kameel, stalen D voor de dienst op Venlo gespoten, raamranden maken voor de 2530, lading in de onderlossers van MK en tussentijds niet stiekum aan een nieuwe kit beginnen  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #114 Gepost op: 15 april 2012, 22:39:02 »
Hallo,

Ik heb de zaken op tafel gelegd en ik ben begonnen met mijn kit.
Al zo'n 3 maanden tegen alles een afweging genaakt, maar nu zie ik maar 4 messing ringen in mijn doos.
Betreft ringen voor het drijfwerk. Klopt dit? Tekeningen van DHJ zijn redelijk vaag te noemen, dus...
Heb wel alle onderdelen voor het binnen liggend drijfwerk op een wetsteen geslepen, gaatjes geruimd en het beweegt wonderwel heel goed. Met een beetje snijolie op de steen maak je het net iets dunner.
Maar mis ik inderdaad nu 4 messing ringen?
Heeft iemand hierop een antwoord?

Groet, Robert Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #115 Gepost op: 15 april 2012, 23:10:00 »
Robert Jan,

Foto's! Welke ringen bedoel je? Voor het binnenliggend drijwerk horen er 4 messing schijven in de kit te zitten met een excentrisch gat voor de as, welke met een schroefje kan worden vastgezet. De 2 binnenliggende drijfstangen en de 2 excentriekstangen hebben een groot gat, dat precies om de messing schijven past. Deze 4 stangen horen aan beide kanten een ring opgesoldeerd krijgen, om zo zonder al te veel slingeren om de messing schijven te kunnen bewegen. Als je die ringen bedoelt, dan heb je er 8 van nodig.

Zijn het andere ringen? Graag foto's dan kan ik je vast helpen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #116 Gepost op: 16 april 2012, 00:19:36 »
Hallo Ivo,

Dan mis ik dus 4 van deze ringen voor het stabiel houden van het geheel.
Dus nu moet ik op zoek naar een vervangend product?
Wie heeft zoiets nog liggen?
Heb de kit 2e hands gekocht, dus...
Bedankt voor je reactie.

Robert jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #117 Gepost op: 16 april 2012, 08:38:38 »
Het is de vraag of die dingen er ooit in hebben gezeten, ik had ze destijds ook niet in mijn kit.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #118 Gepost op: 09 juni 2012, 00:06:42 »
Dan mis ik dus 4 van deze ringen voor het stabiel houden van het geheel.
Dus nu moet ik op zoek naar een vervangend product?
Wie heeft zoiets nog liggen?

Robert jan als je de ringen bedoelt op het onderstaande plaatje kan je die wel van mij krijgen want ik monteer het binnenliggende drijfwerk niet.


Gerrit

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #119 Gepost op: 09 juni 2012, 10:56:48 »
Hallo Gerrit,

Zal wel aan het weer liggen, er is een hoop activiteit op het forum.
Ik had de bouw van de 6300 op een laag pitje en dan komt er plots leven in het draadje van Ivo.
Had ze nog niet besteld of zo, dus ik houd mij aanbevolen voor de ringen.
Stuur mij anders even een Pb over de gegevens uitwisseling ed.

Vriendelijke groet,

Robert Jan