Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 44276 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #45 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:50:41 »
Tom,

Ik heb 8 foto's van de Philotrain 6300 in 0. Deze stonden namelijk in de Philosophie. Maar die foto's laten ook niet alle details zien. Wel die van het aftapkraantje onderaan de zinkputjes onder de tender. Die ga ik maar eens namaken met messingdraad.

De leidingen, zoals ik ze nu heb lopen komen ook grotendeels van de Philo foto's.

Bedankt overigens voor de foto. Meer details in kleur!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #46 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:54:39 »
Ik heb hem eventueel voor je op een groter formaat...
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #47 Gepost op: 05 oktober 2011, 14:23:14 »
Die foto wil ik best nog wel in een groter formaat. Deze onthult al een detail, dat niet is aangebracht op de DJH. De aansluiting van het dak op het machinistenhuis van de DJH heeft aan de zijkanten een veel te grote overstek. Die heb ik al aangepast, maar tegelijk krijg ik de indruk op deze foto dat er nog een dakgootje op zit dat van de voorkant tot net achter het laatste raam loopt en daarachter niet meer. Ook een detail dat nog kan worden aangebracht.

@Rick,

Verschillende foto's van het aftapkraantje / leiding gevonden van de olieafscheider in het boek Stoomlocomotieven in Nederland van Remmo Statius Muller ea. Zowel op de 6300 als op de 3900 foto's te zien. Het lijkt een bol te zijn, die onder de bolle plek van de leiding hangt komende vanuit een vierkant lijkend chassis deel, met een uitloop, of een kraanhendel naar de achterkant.
Snappen jullie het nog?? Ik ga het maken en zal het binnenkort wel laten zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #48 Gepost op: 08 oktober 2011, 08:51:32 »
Ik heb vandaag eep paar fotos van een echte olieafschijder kunnen maken. De olieafscheider zit op een in 1949 in Nieuw Zeeland gebouwde loc(Ja 1250), dus de olieafschijder op en 6300 zal er wel een beetje anders uit zien, maar het idee is hetzelfde. De installatie op deze loc is van Davies & Metcalfe, wellicht staat er in de literatuur vermeld welk soort/type exhaust injecteur een 6300 had?


Een instructietekening van een Davies & Metcalfe Class H/J Exhaust Steam Injector. De olieafschijder, oftewel "grease seperator" is middenonder getekend. De olie wordt in de bol zelf uit de stoom gehaald, en drupt naar beneden in de U vormige leiding. Een eenrichtingsklep zit aan de rechterkant van de U vorm, al kun je het niet echt zien op de foto. De olie verlaat dan het gietstuk ongehinderd aan de rechterkant van het gietstuk, via een koperbuisje.

Tot zover de theorie, zo ziet zo'n ding er in het echt uit:

Helaas is het wat onhandig achter een luchtreservoir geplaatst, maar het is er.
Duidelijk kun je het bolvormige gietstuk zien, en daaraan hangt de U vormige leiding, een brons gietstuk. Net achter de plek waar het bronzen gietstuk in het ijzeren gietstuk steekt zie je een stalen bout, die zit recht boven de eenrichtingsklep. Het koperen afvoerbuisje paste net niet op de foto, en is zo'n 10mm langer dan wat je op de foto ziet

In praktijk drupt er niet alleen olie uit het afvoerbuisje, maar komt er ook wat stoom uit. Je ziet zo'n wolkje onder het reservoir in het midden van de loc op deze foto van zusterloc Ja 1275, gebouwd door North British.


Hopelijk heb je hier wat aan.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #49 Gepost op: 08 oktober 2011, 16:01:00 »
Als het allemaal erg belangrijk is (die olieafscheider) kan ik wel even de tekeningen opzoeken in het Davies & Metclafe boek dat ik heb. Echter .........

Zit nu in Wernigerode en ga zo naar de kroeg "op de hoek" (kruising bij Westertor (y)) en vanavond hebben we de FR/WHR - HSB afscheidslunch in de HSB werkplaats.

Volgende week ben ik even thuis en daarna ga ik twee weken treintjes spelen bij de NYMR  ;D

Vervolgens ligt het betreffende boek ook nog eens een keertje in ons weekeindhuis, dus heb ik het niet direct bij de hand.

Kortom, ik ben voorlopig even bezig met 1:1 treintjes en zal het even moeten wachten

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #50 Gepost op: 08 oktober 2011, 21:55:17 »

Rare jongens die duitsers dat je s'avonds een afscheidslunch hebt...

En leuk om eens wat van die details over de stoomlocs te lezen waar je normaal niet over nadenkt omdat je een onderdeel als een olieafscheider in 1:87 alleen maar namaakt naar hoe het er uit ziet en niet naar hoe het precies functioneert.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #51 Gepost op: 08 oktober 2011, 23:17:51 »
Rare jongens die duitsers dat je s'avonds een afscheidslunch hebt..

SORRY. Mijn fout. Na drie keer 05:30u opstaan ook niet meer helemaal helder. Was een goed afsluitdiner. Te meer indrukwekkend omdat het plaats vond in de werkplaats van de HSB. Achtergrond van ons diner was o.a een stoomloc die in 2008 een HU had gehad en nu weer grotendeels uit elkaar lag voor een tussentijdse beurt. De ketel stond nog wel op het frame, maar verder was alles eruit / eraf. Een unieke ervaring om met je handen op de rug rond te kunnen lopen in een werkplaats waar ze dagelijkse groot onderhoud doen aan stoomlokomotieven en dan ook nog voor 90% aan een en dezelfde serie / baureihe.

Binnenkort meer, maar nu nog even, in gedachte, na genieten van een prachtige ervaring. Vandaag o.a. een paar uur op een Mallet op de Selketalbahn gestaan  (y). Gisteren met de motorwagen op pad geweest en eergisteren van Quedlinburg naar de Brocken geweest met een extra trein en daarvandaan terug naar Wernigerode. Vorige week was het hier nog 25 graden, nu ligt er 10 centimeter sneeuw op de Brocken (eergisteren nog niks). Op zich zou de tocht door de sneeuw op de Brocken vandaag ook speciaal geweest zijn, maar soms moet je het maar pakken zoals je het krijgen kunt.

Op naar de NYMR ;) en daarna weer wat meer tijd voor 1: -niet- 1

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #52 Gepost op: 08 oktober 2011, 23:36:18 »
De aftapleiding van de olieafscheider in de leiding van de exhaustinjecteur en de aftapkranen achter onder de tender moesten nog worden gemaakt. Volgens mij klopt het zo met de foto's die ik van de 6300 heb.

Eerst de aftapleiding van de olieafscheider:



Uit deze onderdelen wordt de olieafscheider gemaakt: een handrailhouder van een moderne Modelloco kit, een stukje 0,4mm draad en een stukje messingplaat.

Het draadje gaat door de handrailhouder, in het messingplaat boor je een gat met de dikte van de kraag van de handralhouder en dat geheel soldeer je in elkaar. Daarna knip en vijl je het messingplaatje vierkant rond het gat. Vervolgens boor je een 0,8mm gat onderin de witmetalen bol van de exhaustleiding en je soldeert het geheel met witmetaal soldeer vast, zodat de ruimte boven het vierkante plaatje geheel wordt opgevuld.

Dan ziet dat ding er zo uit:





Vergelijk maar met de foto op pagina 304 van het meest recente stoomlocomotieven boek uitgegeven door de Alk.

Dan aan de slag met de aftapkranen onder in de zinkputjes onderaan de waterbakken van de tender.



Dit zijn 2 grove handrailhouders van de oude DJH 6300 kit en een stukje draad. In de kop van een van de handralhouder boor je een 0,8mm gaatje. Dat lukt me alleen met mijn freesmachine, uit de hand gaat dat nooit lukken. Je steekt het stuk draad door de handrailhouder, knipt een klein stukje van de bevestiging van de andere handrailhouder af en steekt dat in het geboorde gaatje. Druppel fosforzuur erop en met een beetje soldeer alles dicht laten vloeien. Daarna knip je de kop van de handrailhouder, waar je geen gat in hebt geboord eraf en vijlt de onderkant glad. Draad aan ene kant kort afknippen en aan de andere kant iets langer houden en proberen plat te knijpen en daarna haaks omzetten. Dit geheel soldeer je met witmetaal soldeer onderaan het zinkputje.

Resultaat:





Je kunt ook zien dat ik het middelste raam eruit heb gevijld en de fabrieksplaat vlak heb gefreesd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #53 Gepost op: 09 oktober 2011, 11:13:41 »
De installatie op deze loc is van Davies & Metcalfe, wellicht staat er in de literatuur vermeld welk soort/type exhaust injecteur een 6300 had?

Rick,

Volgens het 6300 boek had de 6300 een exhaust-injecteur van het type Davies & Metcalfe nr. 11. De olieafscheider die je laat zien ziet er bijna net zo uit als die op de 6300. Ik heb de indruk dat de koperen leiding bij de 6300 uit een meer bolvormig onderdeel onder de olieafscheider komt. Ik bouw er geen stoomgenerator meer in ;D ;D.
Nu zouden er alleen nog horizontale verstevigingsribben bij de bol in de exhaustleiding moeten worden opgenomen. Die zie je op jouw foto niet zo sterk aanwezig, maar wel op de 6300 foto's. Misschien laat ik ze maar weg. Tenslotte wordt alles straks zwart gespoten.

@Paul,

Je bent erg aktief met het echte werk. Zo'n werkplaats is altijd razend interessant.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2011, 12:48:35 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

erik1

  • Online Online
  • Berichten: 454
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #54 Gepost op: 09 oktober 2011, 11:16:47 »
Nou ivo dat is een fraai stukje spoorweg geschiedenis. Hij staat bij mij ook op de lijst, de ns 6300. Ik moet eerst maar is beginnen met een messing zand wagentje. Succes met de klus.

M.v.g erik

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #55 Gepost op: 09 oktober 2011, 11:32:29 »
Hallo Ivo,

Met al deze mooie modificaties van de kit wordt het, laat staan dat het zoizo al
een mooie loc is, een nog meer gelijkender exemplaar.
Ik hou deze modificaties allemaal in het achterhoofd, en uiteraard volg ik deze
allemaal om ze ook toe te kunnen passen op de kit die hier nog ligt.

Het binnenliggende gedeelte van mijn drijfwerk wil ik uiteindelijk wel gaan inbouwen,
daarvoor moet ik alles wel eerst ontdoen van de lijmresten die zijn achtergelaten
door de vorige eigenaar die er al aan was begonnen.

Daarna maar eens inventariseren wat er allemaal klopt, een groot gedeelte van het
stangenstelsel voor de schuifbeweging zit al inelkaar kloppend of niet het moet allemaal
nagelopen worden. Het is in elk geval een uitdaging.

Het kortsluitprobleem van de bogie op de leibanen en aanverwante zal nog wel een leuke
klus worden, wellicht dat het niet optreed bij superslanke wissels en grote bogen,
dat wordt proefondervindelijk vaststellen  ;D .

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #56 Gepost op: 09 oktober 2011, 11:52:59 »
Het ziet er weer goed uit Ivo, vooral die aftapkraan is erg slim gedaan.

Ik had al een donkerbruin vermoeden dat er misschien een Davies & Metcalfe product op zat, kennende de voorkeur voor Engelse producten bij de NS, en omdat ik meteen al het onderdeel herkende van mijn NS 3900 toen ik de olieafschijder op de foto uit elkaar haalde.

mvg,

Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #57 Gepost op: 15 oktober 2011, 21:56:35 »
De laatste details aangebracht. Ten eerste de dakgoot aan het machinistenhuis vanaf de voorkant tot net achter het laatste zijraam:





Dit is gewoon een dun nieuwzilver draadje op de rand van het dak gesoldeerd.

Ook heb ik de leiding van het machinistenhuis naar de bel nog aangebracht:



Dit is een dun koperdraadje afkomstig uit een stukje elektriciteitssnoer (er zitten heel veel van deze draadjes in een snoertje. Met hetzelfde draad maak je oogjes, waarmee je deze leiding vastzet op de ketelbanden en de vuurkist, nadat je daar eerst kleine gaatjes hebt geboord.

Vervolgens is dit geheel nu in de soda gelegd, om het fosforzuur te neutraliseren dat ik overvloedig heb gebruikt om een en ander te solderen. Normaal vind ik een nachtje genoeg, maar omdat deze kit 7 jaar grotendeels gesoldeerd in de kast heeft gelegen, zonder schoonmaken, leek me 48 uur soda beter. Ik heb geen idee, maar ik kan me voorstellen dat het fosforzuur is doorgedrongen in alle poriën van het witmetaal.

Deze week wil ik de bovenbouw spuiten en afwerken en daarna ga ik weer aan de slag met het chassis.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #58 Gepost op: 18 oktober 2011, 11:22:26 »
Na de grote schoonmaak in de soda en daarna met de tandenborstel en Jif, is de bovenbouw na 2 avonden spuiten en de laatste vooral afplakken zover gevorderd:









Er zit nog een foutje onderaan de linker tenderbak door slordig afplakken van het laatste stukje van de injecteur en op de laatste foto zie je dat het zwart van achter onder de schoorsteen niet dekkend is. Dat herstel ik vanavond dan wel weer.

Daarna aan de slag met al het bieswerk en het in houtkleur schilderen van de voordeuren en de raamkozijnen aan de zijkant. De nummers op de bufferbalk en achterop en dan kan het geheel in de matlak, waarna de andere details kunnen worden aangebracht, zoals bronzen nummerplaten en alle leidingen. Ik twijfel nog aan het dak. Philotrain heeft hem zwart zoals deze, maar ik zie tegenwoordig dankzij Artitec 3700 ook grijs, maar dat vind ik te licht. Misschien dat ik er anthraciet van maak, dan is er wel verschil met zwart, maar niet extreem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2011, 14:08:48 »
of maak je loc redelijk glimmend en het dak heel mat, dan heb je zat onderscheid zonder dat het heel licht wordt.