Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 44160 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2011, 12:37:21 »
Schaarbewegingen en de namen van de diverse onderdelen:

Slipexcentriek


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915

Volgens mij nooit toegepast bij stoomlocomotieven



Open schaar


(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915

Mogelijk toegepast op stoomlocomotieven, maar opgevolgd door "Stephenson".

Volgens mij zijn beide gebruikt  op stoomlocs. De slipexcentriek is oa. gebruikt op Stephenson's "Rocket", de "Northumbrian Class" (opvolgers van Rocket) en andere pionier locs. Later is de open schaar (staat bekend als  "Gab valvegear" in het Engels) gebruikt omdat je alleen maar een hefboom hoeft te bedienen, een stuk makkelijker voor de machinist dan het bedienen van een slipexcentriek. Met geen van beide kon je de vullingsgraad bepalen, het was alleen vooruit en achteruit.  Daarom is Stephenson's schuifbeweging ontwikkeld.

Verder ziet de 6300 er goed uit Ivo, het zal je vast wel lukken om alles te laten werken.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2011, 12:47:59 »
Beste Ivo,

De vader van een heel vroeger vriendinnetje bouwde live steam spoor I modellen. Die heeft het ooit in zijn kop gekregen om een 3700 te maken, incl de complete vier cilinder aandrijving (Dit in tegenstelling tot de standaard 1 cilinder slipexcentriek variant) Daar was hij meebezig toen hij er na zes wielen achter kwam dat hij het verkeerde aantal spaken in de drijfwielen had zitten. Alle wielen gingen de oud ijzer bak in en hij begon vrolijk fluitend opnieuw.

Sinds die tijd verbaas ik me nergens meer over bij modelbouwers  ;D

Meneer Joy was zo gek nog niet. Maximale functionaliteit met een minimum aan botten  (y)

Verder.......... Het is jou model, en hoe jij het wilt maken is jou zaak. Het enige wat ik wil doen is zorgen dat je de juiste informatie hebt om de goede keuze te maken tussen hoeveelheid "gedoe" en de 1:1 realiteit.

Het beste voorbeeld is de Walschaert beweging:
- er zitten detail verschillen tussen binnen en buitenladende schuiven. Qua werk maakt het niets uit om het bij een buitenliggende schaaraandrijving om het goed te doen (stand contrakruk en aanhechting schaarstang)

Wat je doet bij binnenliggend drijfwerk is geheel aan jou. Vermoedelijk zou ik, indien ik iets dergelijks zou gaan bouwen, er voor kiezen dat er "iets" zou bewegen, maar niet de hele handel na bouwen. In hO zie je de details toch nauwelijks, daarvoor moet je toch naar O of groter.

Ga op grond of perron niveau maar eens naast de 3737 staan en kijk eens wat je dan van de binnenbotten ziet  :-\. Iets vergelijkbaars geldt voor de 6317

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2011, 12:56:22 »
Je brengt me wel aan het schrikken:

Wil je dat ik dit:



nog hierin ga proberen te maken?





Tenslotte is dit de schaarbeweging die in 2 voud hier tussen zou moeten, inclusief nog 2 drijfstangen  ;D ;D

Die Grote Groene is ook nog een in de kast staand project van mij, maar deze staat pas 3 jaar in de kast ;) MK heeft wel wat niet bewegend drijfwerk in de kit gedaan.

mvg,
Ivo


Je bedoelt zoiets? ;) Werkend te maken Stephensons schaarbeweging in een 1:64 Nieuw Zeeland's locje (Baldwin 1901 Wd class)

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #33 Gepost op: 21 september 2011, 13:22:59 »
De vader van een heel vroeger vriendinnetje bouwde live steam spoor I modellen. Die heeft het ooit in zijn kop gekregen om een 3700 te maken, incl de complete vier cilinder aandrijving (Dit in tegenstelling tot de standaard 1 cilinder slipexcentriek variant) Daar was hij meebezig toen hij er na zes wielen achter kwam dat hij het verkeerde aantal spaken in de drijfwielen had zitten. Alle wielen gingen de oud ijzer bak in en hij begon vrolijk fluitend opnieuw.
Alle gekheid op een stokje. Nee, ik ben niet van plan om mijn Grote Groene te voorzien van een werkende stoomverdeling. Het is al een apart kunstje om deze sowieso goed aan het lopen te krijgen met een voorloopas, die tussen de buitenliggende frameplaten overal kortsluiting gaat maken (hier kan Karst' zijn vriendin haar nagellak uitstekende diensten gaan bewijzen). Ik vond het gewoon leuk om te zien dat op een van jouw tekeningen de schuifbeweging van de Grote Groene stond. Ik heb daar in het NSM wel wat foto's van gemaakt, maar dit geeft natuurlijk een veel beter beeld.
Mijn vorige post was dus niet serieus bedoeld.

Overigens wil ik nog wel eens een zorgvuldig gespoten model in een bak met thinner gooien, omdat er iets op zit wat me niet bevalt. Is niet helemaal hetzelfde als die wielen, maar toch.

@Rick,
mooie plaatjes, mijn vingers jeuken wel bij het zien van zoiets.

Overigens zou vroeger Frits Thies me nu gaan overhalen verder te gaan in schaal 0.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #34 Gepost op: 21 september 2011, 15:35:01 »
Citaat
Overigens zou vroeger Frits Thies me nu gaan overhalen verder te gaan in schaal 0

Grappig ik moest ook vanmorgen aan hem denken toen ik die tekeningen zag. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #35 Gepost op: 22 september 2011, 00:02:21 »
Op een zusterforum in England kwam ik eens dit tegen wat misschien in jouw situatie meer ruimte geeft op de as binnen het frame. De schijven kan je dan vervangen door platen die net iets dikker zijn dan de dunner gemaakte stootstangen. Het boutje van het busje in mijn link zou je dan kunnen vervangen door bv een 1mm stalen pennetje.

Daarnaast voor jouw idee van het gebruik van hornblocks is dit misschien een oplossing. En danwel het 7de plaatje van boven. High Level Models maakt simpele maar bedrijfszekere hornblocks
Weet niet of er nu al iets van compensatie in het frame zit maar misschien met een CSB is de 'wegligging' nog mooier.

Grt Erwin
Erwin,

Nog bedankt voor de tips. Je eerste link moet ik nog eens goed doorlezen, want ik kan dat nog niet helemaal volgen. Je tweede link heb ik ook al van Gert gekregen en ik denk dat ik zowel de hornblocks als de CSB ga bestellen. Ik vind ook hun veersysteem heel mooi, maar dat is niet bruikbaar in deze 6300.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #36 Gepost op: 01 oktober 2011, 00:54:22 »
Zo, nog het een en ander aan detaillering kunnen doen aan de bak:

Vooral een aantal onderdelen van Philotrain geplaatst, maar ook eigen werk.

Hieronder de wandelstokken naast de ketel gemaakt en van Philotrain de sluitseinijzers op de ketel (korte soort, kop een kwart slag draaien ten opzichte van de bevestigingsplaat en het naar onderen uitstekende stukje afknippen en je hebt de het juiste ijzer, de lantaarns, het rookkastdeurwiel ed.



Van boven is de bevesting van de ''wandelstokken'' aan de zijkant van de rookkast te zien. Met 2 handrailhouders. Na bestudering van de foto's is dit mijn conclusie, namelijk dat ze aan beide zijden niet doorlopen. Er moet tussen rookkast en windleiplaat ook nog een liggend plaatje metaal komen. In het echt heb ik die ook gespot en het zorgt ervoor dat de windleiplaten minder slap aan de voetplaat zitten.



Korte sluitseinijzers heb ik ook aan de achterkant naast de trappen geplaatst. Trappen zijn ook van Philotrain.



Op de voetplaat vooraan verder nog een SS krik en op de ketel de bel



Stoomfluit en dakhijsogen. De stoomfluit moet nog gepoetst. Deze blijft blank messing. Ik heb trouwens de dakrand ook een stuk korter gevijld, want het dak van DJH steekt veel te ver door. Nog een vraagje: was de veiligheidsbekleding voor de oorlog ook van blank messing? De dom was gewoon olijfgroen, maar ik op Philotrain modellen krijg ik de indruk dat ze de veiligheidsbekleding in messing hebben utgevoerd.



Als laatste nog begonnen aan het loodgieterswerk. Eerst van messing staf de uitloop voor water uit de tender gemaakt en aan de binnenkant vastgesoldeerd en provisorisch de eerste leiding gelegd naar de aanzuigpijp van de injecteur. Het kost me moeite het juiste koperdraad te vinden. Dit is koperlakdraad voor het wikkelen van spoelen, maar deze kleur bevalt me nog niet.



Je ziet hier ook een losse handgreep op de deur. De ingeetste fabrieksplaat moet ik nog vlak frezen, want ik heb fabrieksplaten van Philotrain. Overigens heb ik op het hele model handgreephouders van Philo toegepast. Die van DJH vind ik over het algemeen veel te groot.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #37 Gepost op: 01 oktober 2011, 12:25:52 »
Het ziet er weer goed uit Ivo (y)
De perikelen van de zijhandgrepen op de rookkast herken ik. Ik ben ook tot dezelfde conclusie gekomen nadat ik een foto van een door de Duitsers opgeblazen 6300 op HUA waarbij je duidelijk de hele hangreep kon zien.

Vergeet ook niet om de bedieningsstangen op de exhaustinjecteur aan te brengen (y) Overgens, volgens mij kan het model injecteur fout zijn. Het komt niet echt overeen met fotos.
Nog iets anders, Er zit een bolletje halverwege de pijp van het cylinderblok naar de exhaustinjecteur. Dit is de olieafscheider. Onderaan het bolletje hoort een pijpje te zitten, om olie uit het systeen te laten druppelen. Misschien is dat ook nog een bruikbaar detail. (Ik heb laatst zo'n ding uit elkaar getrokken, vandaar dat ik het weet)

mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #38 Gepost op: 01 oktober 2011, 12:46:55 »
....... exhaustinjecteur aan te brengen (y) Overgens, volgens mij kan het model injecteur fout zijn. Het komt niet echt overeen met fotos. ....
Kan goed, ik constateer dat het standaard onderdeel in de (mijn) kit alleen al te kort is; het dikke deel hoort voorbij het trappetje onder het tenderdeel van de loc te zien te zijn ipv zich te verschuilen achter het trappetje. Misschien een concessie om de 3900-kit dezelfde injecteur te kunnen toestoppen. Volgens mij heeft Ivo 'm al verlengd.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #39 Gepost op: 01 oktober 2011, 13:48:37 »
Er zit een bolletje halverwege de pijp van het cylinderblok naar de exhaustinjecteur. Dit is de olieafscheider. Onderaan het bolletje hoort een pijpje te zitten, om olie uit het systeen te laten druppelen. Misschien is dat ook nog een bruikbaar detail. (Ik heb laatst zo'n ding uit elkaar getrokken, vandaar dat ik het weet)
Die had ik nog niet gespot. Ik mis goede foto's van deze kant van de lok, met name rond de trap, maar ook dat kraantje had ik niet gezien, maar ga ik zeker maken. Ik moet ook nog 2 aftapkranen maken die aan beide kanten van de tender onderin het soort zinkputje zitten, dat ik zelf gisteren van messing staf heb gemaakt.

@Gert,

Nee deze pijp komt zo uit de doos en past ook maar op een manier onder de voetplaat. Dus ik weet niet wat ik daaraan heb gedaan.

Maar ik mis detailfoto's van dit stukje 6300.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #40 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:56:52 »
Volgens mij is het model exhaustinjecteur van de 3900 gelijk aan die van de 6300. Wat ik op fotos zag toen ik met m'n 3900 bezig was, was dat de vorm van de injecteur gewoon niet overeenkomt met de vorm die DJH levert. Mijn vermoeden is dat het misschien een onderdeel is dat is geleend van een  ander DJH model, net als het ketelfront van de NS 3900 kit.
Als je fotos zoekt van zo'n exhaustinjecteur, HUA heeft een paar mooie fotos van zo'n injecteur op een 3900.

Over de olieafscheider, In het bolletje zelf wordt de olie uit de afgewerkte stoom geslingerd, En onderaan het bolletje zit een eenrichtingsklep die voorkomt dat lucht naar binnenkomt, maar olie er uit laat druppelen(en als de injecteur gebruikt wordt komt er naast olie ook een beetje stoom uit). Er zit een kort buisje aan (ongeveer 200mm) om de stoom en olie af te voeren.

Ik zal de volgende keer dat ik weer aan stoomlocs ga sleutelen de camera meenemen, we hebben een hele mooie tekening van een Davies & Metcalfe exhaustinjecteur met informatie voor het onderhoud van die dingen. Voor zover ik kan zien op fotos lijkt de olieafschijder op de 6300 en 3900 aardig op degene die ik uit elkaar heb gehad.

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #41 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:11:18 »
Euh, ketelfront van de 3900 kit? Wat is daar anders aan, want dat is me nog niet opgevallen. En wat is nu precies die exaustinjecteur? Kan dat ergens op de foto's worden aangegeven? Daar raakte ik het spoor namelijk bijster...

Verder wordt de loc erg mooi Ivo, leuk om al die ontwikkelingen te lezen en mooi dat jij alles nu lekker helemaal uitzoekt (hoef ik het niet te doen bij deze loc ;D)
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #42 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:46:28 »
Loodgieterswerk en een driehoek vormige beugel gemaakt en vastgezet. Aan die laatste moet volgens mij nog een rond geval en ik krijg de indruk dat de beugel eigenlijk dubbel uitgevoerd is:





Volgens mij moeten hier nog meer leidingen komen, maar ik kan het niet goed zien. Ik zie overigens wel verschil tussen de ene en de andere lok.

De andere zijkant:





Van deze leidingen ben ik iets zekerder, omdat ze bij de 6317 zo lopen. Net onder de voetplaat wel iets anders, maar dan moet ik eerst een chassis maken onder de voetplaat om die aan te bevestigen.

En onder het ronde ding in de leiding, dat een olieafscheider is, moet nog een aftapleiding met waarschijnlijk een kraantje (maar dat kan Rick me waarschijnlijk beter vertellen, misschien wel alleen een leiding als ik bovenstaande post lees):




@Tom,

De exhaustinjecteur is verbonden aan de leiding die aan de linkerkant van zowel de 3900 als de 6300 prominent loopt. De leiding is aan de voorkant midden bovenin het cylinderblok aangesloten aan de exhaust loopt met een bocht naar linksbuiten, eerst onder de voetplaat, dan onder het luchtreservoir voor het remwerk en vervolgens met een bocht naar beneden, waar het werk plaatsvindt. Daar komt een waterleiding van achteren in het systeem en van daaruit wordt met een leiding voedingswater in de ketel gebracht. De 3900 en de 6300 zijn daarin gelijk. Alleen zie je volgens mij van de leidingen naar achteren en naar boven veel minder bij de 3900 als bij de 6300.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #43 Gepost op: 02 oktober 2011, 00:58:13 »
Tomasso,
Dit is het ketelfront van een NS 3902:

bron: Het Utrechts Archief
Het ketelfront van DJH:

De nieuwzilveren lat is het enige dat ik heb aangebracht, de rest is DJH. De orginele lat heb ik zwart geschilderd, en gaat van het midden van de nieuwe lat naar linksonder.

Ivo, deze foto van HUA vond ik heel handig voor de leidingen van en naar de exhaustinjecteur.

En de olieafscheider, daar zit geen kraantje op. De olie drupt gewoon op het ballastbed as de exhaustinjecteur gebruikt wordt. Ik vermoed dat het buisje er alleen op zit om te voorkomen dat de onderkant van de voetplaat niet al te bruin van de olie wordt.

mvg,
Rick

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #44 Gepost op: 02 oktober 2011, 10:19:14 »
Ha Rick, bedankt! Nu ben ik weer een stuk wijzer en idd, het lijkt nergens naar dat ketelfront. Nog een geluk dat het 'in' het machinistenhuis zit, dan valt het niet zo op...

@ Ivo

Bedankt, nu volg ik het weer! Voor wat betreft jouw vraag over de veiligheidsbekleding en welke kleur die moet hebben, hier heb ik een foto van een Philotrain 6300:



Hopelijk heb je hier wat aan. Wat misschien ook kan, aangezien Philip Friskorn aardig wat onderzocht heeft voor hij het model tot stand heeft gebracht, dat je een foto zoekt van een 6300 van Philotrain van de kant met de exaustinjecteur, dan kan je volgens mij de boel goed afkijken. Bij Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht staat er nog 1 in spoor 0 als ik me niet vergis, dus daar kan je misschien ook wat foto's van maken.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2011, 10:24:06 door Tomasso »
Spoor 0 adept