Schaarbewegingen en de namen van de diverse onderdelen:Slipexcentriek(c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915Volgens mij nooit toegepast bij stoomlocomotievenOpen schaar (c) De stoomlocomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk Gaastra 1915Mogelijk toegepast op stoomlocomotieven, maar opgevolgd door "Stephenson".
Je brengt me wel aan het schrikken:Wil je dat ik dit:nog hierin ga proberen te maken?Tenslotte is dit de schaarbeweging die in 2 voud hier tussen zou moeten, inclusief nog 2 drijfstangen Die Grote Groene is ook nog een in de kast staand project van mij, maar deze staat pas 3 jaar in de kast MK heeft wel wat niet bewegend drijfwerk in de kit gedaan.mvg,Ivo
De vader van een heel vroeger vriendinnetje bouwde live steam spoor I modellen. Die heeft het ooit in zijn kop gekregen om een 3700 te maken, incl de complete vier cilinder aandrijving (Dit in tegenstelling tot de standaard 1 cilinder slipexcentriek variant) Daar was hij meebezig toen hij er na zes wielen achter kwam dat hij het verkeerde aantal spaken in de drijfwielen had zitten. Alle wielen gingen de oud ijzer bak in en hij begon vrolijk fluitend opnieuw.
Overigens zou vroeger Frits Thies me nu gaan overhalen verder te gaan in schaal 0
Op een zusterforum in England kwam ik eens dit tegen wat misschien in jouw situatie meer ruimte geeft op de as binnen het frame. De schijven kan je dan vervangen door platen die net iets dikker zijn dan de dunner gemaakte stootstangen. Het boutje van het busje in mijn link zou je dan kunnen vervangen door bv een 1mm stalen pennetje.Daarnaast voor jouw idee van het gebruik van hornblocks is dit misschien een oplossing. En danwel het 7de plaatje van boven. High Level Models maakt simpele maar bedrijfszekere hornblocksWeet niet of er nu al iets van compensatie in het frame zit maar misschien met een CSB is de 'wegligging' nog mooier.Grt Erwin
....... exhaustinjecteur aan te brengen Overgens, volgens mij kan het model injecteur fout zijn. Het komt niet echt overeen met fotos. ....
Er zit een bolletje halverwege de pijp van het cylinderblok naar de exhaustinjecteur. Dit is de olieafscheider. Onderaan het bolletje hoort een pijpje te zitten, om olie uit het systeen te laten druppelen. Misschien is dat ook nog een bruikbaar detail. (Ik heb laatst zo'n ding uit elkaar getrokken, vandaar dat ik het weet)