Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 29374 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #90 Gepost op: 07 May 2012, 14:14:41 »
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #91 Gepost op: 07 May 2012, 15:25:23 »
Mooie bakken geworden, alleen valt het op dat het werken eraan een flinke emotionele belasting is!
Dat preisertje staat continu uit de fles te lurken  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #92 Gepost op: 07 May 2012, 16:14:44 »
Jaja, PD & RR met de mooiste contradictio ooit; " .... en geen haar op zijn hoofd dacht meer aan zijn kale kop..."
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #93 Gepost op: 08 May 2012, 13:45:12 »
Bedankt Erik, Paul en Gert.

Erik, gewicht zit er al onder getuige deze foto.

De gewichtjes zijn brokken lood van een zelfgegoten plaat. Het komt net niet onder de stelbalken uit, dus je ziet er niets van. Daklood is hier erg moeilijk te vinden omdat men hier niet zo veel met dakpannen bouwt, dus heb ik het zelf maar moeten maken. Aan de andere hand, hier vist men nog wel eens met visloodjes van 250g, dus de grondstof is niet al te moeilijk te vinden 8)

De bak is wel nog een stuk lichter dan de NEM norm, maar dat heeft z'n reden. Ik hou de wagen liever zo licht mogelijk, zolang het maar niet ontspoort. Zo kunnen die NS locjes met hun onhandige gewichtsverdelingen tenminste nog een trein van enige betekenis wegkrijgen. 

Paul, het leven van een werkplaatsvoorman is maar zwaar... ;D

En nu weer aan de puut met pinda's van de spar! (y)

mvg,
Rick

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #94 Gepost op: 08 May 2012, 14:24:23 »
nog een tip voor een volgende wagen of rijtuig voor onzichtbare verzwaring: ik maak een soort dubbele bodem, waar ik dan strookjes lood, of een plakje messing in verberg. In H0 moet dat ook lukken, zeg een plaatje messing van 0,4 mm bekleed aan beide zijden met 0,25mm styreen
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #95 Gepost op: 08 May 2012, 19:16:28 »
Rick,

Je hebt helemaal gelijk  ;D ;D ;D ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #96 Gepost op: 10 May 2012, 09:32:09 »
Mooi!

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #97 Gepost op: 04 June 2012, 07:32:20 »
Nog bedankt voor de tip Ernst-Paul, Het lijkt mij ook handig ivb. met het voorkomen van slappe bodems.

Het heeft even moeten duren voordat alles gespoten is. De kleuren gingen er zonder problemen op, maar de lak was een ander verhaal. Toen ik einelijk eens tijd had om te spuiten bleek dat het potje Humbrol 135 half uitgedroogd was(ik heb dat probleem wel vaker met potjes Humbrol lak, maar niet met de normale verf. Kent iemand anders ook dit probleem?). met veel moeite heb ik de HSM wagen van een laklaag voorzien, maar meer niet.
Het resultaat:


De zijdematlak is wel erg mat geworden, maar zo lijkt het aardig op een wagen die aan het eind van de revisietermijn komt.
Een dag later een spuitbusje Tamiya lak die ik nog had geprobeerd. Blijkt dat ook op te zijn ::)
Uiteindelijk ben ik dit weekend met een nieuw potje 135 aan de slag gegaan. Alles ging goed. Ik heb bewust niet alle drab onderin door het potje geroerd, zo glanst de lak meer. Daarna glas achter de ramen met een beetje Krystal Klear gelijmd en het dakje(geschilderd met Humbrol 94 zandgeel) op het remmershuisje gelijmd en naar buiten voor een foto of twee.


Hier heb je dus een bak die net opnieuw is geschilderd.
En dan is de serie van negen compleet!
Daar moeten natuurlijk fotos van gemaakt worden. Helaas blijft er geen ruimte voor een loc over op de inrijmodule van Nieuweveenschekanaal, dus die mogen jullie erbij denken. Hier heb je dus een authentiek jaren '30 legebakkentrein die op weg is naar de kolenmijnen;

En op een koele wintermiddag wordt dezelfde trein weer gefotografeerd als het langs een SS sein rijdt


mvg,
Rick

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #98 Gepost op: 10 March 2015, 18:13:37 »
Schitterend treintje!

Na een paar jaar ben ik weer aan het denken over het zelf maken van wagentjes, en moest aan dit draadje denken.
Wel een vraag (daarom ook terecht na zoveel tijd te reageren): Hoe houden de verbindingen met de balansijzers zich in de loop van de tijd? Zou je nu nog steeds voor deze constructie kiezen, of het je een beter alternatief gevonden?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #99 Gepost op: 11 March 2015, 18:22:11 »
Bedankt Tjalling,

De balansijzers zitten nog keurig op hun plek. Het enige mankement van de wagens is dat ze te licht zijn, maar dat is nu verholpen met een beetje extra lood.

Als ik weer verder bouwdam zou ik gevoon dezelfde constructie weer gebruiken. Het werkt goed en mits je een beetje gewicht toevoegd geven ze geen problemen.

Groeten,

Rick

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #100 Gepost op: 11 March 2015, 18:27:08 »
Kan er natuurlijk ook echte kolen indoen ;D
Zijn ze ook aan hun gewicht ;D
Verder mooi hoor (y)
Groet Ed

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #101 Gepost op: 11 March 2015, 19:38:22 »
Hoi Rick,

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #102 Gepost op: 21 June 2015, 23:36:27 »
Hoi Rick

Ik heb deze pagina een jaar geleden ontdekt en heb er al veel inspiratie in op gedaan. Zelf maar eens aan het ontwerpen geslagen en een beerwagen tijdperk II uitgezocht om na te bouwen, die zullen nog niet veel mensen hebben rondrijden ;)
Ben je de laatste tijd nog bezig geweest met nieuwe wagens bouwen? Ik hoop nog wat bouwsel van je te zien.



Ride On

Rino

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #103 Gepost op: 22 June 2015, 11:44:13 »
Hoi Rino,

Helaas heb ik het nogal druk op het werk, dus modelbouwen schiet er even bij in. Wel heb ik een deadline voor de volgende show, dus zo nu en dan doe ik nog wat aan het stationsgebouw van Nieuweveenschekanaal. Na de show zal ik eens wat foto's plaatsen.

Veel plezier met het bouwen van de beerwagen, voor vragen kun je altijd bij de bouwers hier op BNLS terecht (y)

Groeten,

Rick

ZFRANK

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #104 Gepost op: 22 June 2015, 12:05:35 »
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik
Bij open wagons maak ik altijd een dubbele bodem. Tussen in leg ik lood of messing. Ik bouw echter in USA-Z.
/Frank