Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 29379 keer)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #75 Gepost op: 24 March 2012, 07:12:47 »
Wat een strak bakje zeg. (y)

Weet je zeker dat dit niet een handmonster van Artitec is :P.

Tinus.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #76 Gepost op: 24 March 2012, 21:27:34 »
Bedankt Ruud en Tinus.
 
Tinus, deze wagens hebben geen ratelwielen, dus het kan geen Artitec zijn ;D

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #77 Gepost op: 24 March 2012, 21:28:46 »
 ;D

Tinus

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #78 Gepost op: 24 March 2012, 23:13:35 »
Dat ziet er goed uit Rick, er zijn op deze manier veel leuke wagentjes te bouwen zonder al te moeilijke technieken nodig te zijn. Heb zelf zo een setje waterwagens in aanbouw liggen.

Erik

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #79 Gepost op: 24 March 2012, 23:50:37 »
Rick,
Heb je ook een tekening van die drieassige kolenbak met remmershuis die van de week als messing bouwset aangeboden werd op mp?

Gr Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #80 Gepost op: 25 March 2012, 01:13:09 »
dat was een dwarsliggerwagen Jan, en die staat in de TM Ph bucket.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #82 Gepost op: 25 March 2012, 12:27:23 »
die drieasser? saai, heb ik al gemaakt...

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #83 Gepost op: 25 March 2012, 12:31:23 »
Ja ik ook ;D
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12481
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #84 Gepost op: 25 March 2012, 16:14:41 »

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #85 Gepost op: 25 March 2012, 17:37:49 »
das kitjes plakke, das suf.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #86 Gepost op: 22 April 2012, 07:42:48 »
Dit weekend is de compressor weer eens aangeslingerd voor een rondje spuiten.
De NBDS 10 tonner en beide 15 tonners hebben nu een mooi jasje grijs en zwart
De NBDS bak

De NRS bak

De SS bak

En de kopwanden.


Omdat ik niet lang met m'n handen stil kan zitten ben ik aan de laatste twee begonnen.
Dit keer uit de categorie 20 en 21,5 tons wagens, de 53301-53440, van de HSM uit 1901 en een supermodern ding van de SS, uit de serie 57001-57950, gebouwd door een aantal leveranciers tussen 1913 en 1921.
De tekeningen, klikbaar:




Volgens het traditionele recept:
De 57001


De enige moeilijke dingen waren de deuren met een kruis erin gedrukt. Dat heb ik nagebootst door in de achterkant lijnen te trekken met m'n hobymes, en dan om de groeven in het midden voorzichtig wat dieper te maken. Het is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar als er verf op zit zal het wat duidelijker worden.

De 53301 loopt ook niet ver achter.

Meer volgt...

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #87 Gepost op: 26 April 2012, 12:57:25 »
De bouw van beide kolenbakken gaat gestaag door.
De SS bak heeft klinknagelstrips op de deuren gekregen en een remhuisje

Het dak van het remhuisje komt er pas na het spuiten op zodat ik glas aan kan brengen.

De HSM bak is wat simpeler uitgevoerd, maar ook hier zijn de klinknagels aangebracht.

Foto op de baan was mislukt, dus heb ik Stig maar na zitten apen ;D

Nu is het dus weer tijd voor die ellendige details. Gelukkig heb ik een aantal goede fotos van de kolenbak in het NSM genomen, en omdat deze nieuwere bakken wat langer meegingen is het ook wat makkelijker om fotos te vinden.
Ook heb ik ontdekt dat Fleischmann een wagen met een nummet in de reeks 57001-57950 maakt. De algemene indruk komt goed over, maar de details van dat ding komen niet overeen met de tekeningen, het dak van het remhuisje wijst de verkeerde kant op bijvoorbeeld.

mvg,
Rick

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #88 Gepost op: 26 April 2012, 14:36:25 »
Ik zie het heus wel hoor. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #89 Gepost op: 07 May 2012, 12:36:53 »
Zonder wielen komen de bakken niet ver, dus balanssijzers werden voorzien van lagers en zijn op het onderstel geplakt.
Hier de HSM wagen,

Dan kwamen de details tevoorschijn. Veren, W1 aspotten. En dan volgt de bovenkant, waar handgrepen, grendels en ander klein grut aangebracht werd. Zo zag de HSM wagen er dan uiteindelijk uit:

De kopwand ziet er dan zo uit. Dit is zo'n rechttoe rechtaan onbreremde bak op wielen, veel valt er niet echt aan toe te voegen.


Dan de SS bak. De beremming maakte het een stukje ingewikkelder, maar daartegen had ik een aantal fotos van de kolenbak in het NSM genomen onder het mom "detailfotos hiervan komen vast nog eens van pas". Ze bleken inderdaad wel handig en het scheelde me een hoop zoeken naar info.
Het remhuisje zelf kreeg schroefremonderdelen, deurkrukken en een railing. De railing bestaat uit drie delen, twee 0,25x0,5mm strips die in de vorm van de handgreep gelijmd waren, waarover een voorgeboord(voor de handgrepen) en voorgebogen stuk 0,75x0,25mm strip op gelijmd werd. Daarna is alles op maat gemaakt en gemonteerd.

De handremuitbouw op het remhuisje is bewijs dat ik het niet altijd meteen goed doe. Ik had de uitbouw eerst geheel rond gemaakt, maar toen dook een tekening op van de wagen waar de uitbouw aan een kant recht doorloopt ::) Dat was snel opglelost met wat styreenplaat en plamuur.

De zijkant en andere kopwand kreeg weer het gebruikelijke assortiment handgrepen, grendels en plakbriefbordjes. Het remwerk ontbreekt ook niet, en omdat er geen luchtrem op zat is het grotendeels gelijk aan de NRS bak die hier al getoond is.

Tenslotte nog een liedje voor de werkplaatsvoorman die alles in goede banen heeft gelijd ;D
Alcohol

Dat rondt de bouwfase van het kolenbakken project af, zo'n 8 maanden nadat het begon.
Nu weer op naar de spuiter.

mvg,
Rick