Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:05:32
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:22:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen  (gelezen 30049 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #90 Gepost op: 07 May 2012, 14:14:41 »
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #91 Gepost op: 07 May 2012, 15:25:23 »
Mooie bakken geworden, alleen valt het op dat het werken eraan een flinke emotionele belasting is!
Dat preisertje staat continu uit de fles te lurken  ;D

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #92 Gepost op: 07 May 2012, 16:14:44 »
Jaja, PD & RR met de mooiste contradictio ooit; " .... en geen haar op zijn hoofd dacht meer aan zijn kale kop..."
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #93 Gepost op: 08 May 2012, 13:45:12 »
Bedankt Erik, Paul en Gert.

Erik, gewicht zit er al onder getuige deze foto.

De gewichtjes zijn brokken lood van een zelfgegoten plaat. Het komt net niet onder de stelbalken uit, dus je ziet er niets van. Daklood is hier erg moeilijk te vinden omdat men hier niet zo veel met dakpannen bouwt, dus heb ik het zelf maar moeten maken. Aan de andere hand, hier vist men nog wel eens met visloodjes van 250g, dus de grondstof is niet al te moeilijk te vinden 8)

De bak is wel nog een stuk lichter dan de NEM norm, maar dat heeft z'n reden. Ik hou de wagen liever zo licht mogelijk, zolang het maar niet ontspoort. Zo kunnen die NS locjes met hun onhandige gewichtsverdelingen tenminste nog een trein van enige betekenis wegkrijgen. 

Paul, het leven van een werkplaatsvoorman is maar zwaar... ;D

En nu weer aan de puut met pinda's van de spar! (y)

mvg,
Rick

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #94 Gepost op: 08 May 2012, 14:24:23 »
nog een tip voor een volgende wagen of rijtuig voor onzichtbare verzwaring: ik maak een soort dubbele bodem, waar ik dan strookjes lood, of een plakje messing in verberg. In H0 moet dat ook lukken, zeg een plaatje messing van 0,4 mm bekleed aan beide zijden met 0,25mm styreen
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #95 Gepost op: 08 May 2012, 19:16:28 »
Rick,

Je hebt helemaal gelijk  ;D ;D ;D ;D

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #96 Gepost op: 10 May 2012, 09:32:09 »
Mooi!

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #97 Gepost op: 04 June 2012, 07:32:20 »
Nog bedankt voor de tip Ernst-Paul, Het lijkt mij ook handig ivb. met het voorkomen van slappe bodems.

Het heeft even moeten duren voordat alles gespoten is. De kleuren gingen er zonder problemen op, maar de lak was een ander verhaal. Toen ik einelijk eens tijd had om te spuiten bleek dat het potje Humbrol 135 half uitgedroogd was(ik heb dat probleem wel vaker met potjes Humbrol lak, maar niet met de normale verf. Kent iemand anders ook dit probleem?). met veel moeite heb ik de HSM wagen van een laklaag voorzien, maar meer niet.
Het resultaat:


De zijdematlak is wel erg mat geworden, maar zo lijkt het aardig op een wagen die aan het eind van de revisietermijn komt.
Een dag later een spuitbusje Tamiya lak die ik nog had geprobeerd. Blijkt dat ook op te zijn ::)
Uiteindelijk ben ik dit weekend met een nieuw potje 135 aan de slag gegaan. Alles ging goed. Ik heb bewust niet alle drab onderin door het potje geroerd, zo glanst de lak meer. Daarna glas achter de ramen met een beetje Krystal Klear gelijmd en het dakje(geschilderd met Humbrol 94 zandgeel) op het remmershuisje gelijmd en naar buiten voor een foto of twee.


Hier heb je dus een bak die net opnieuw is geschilderd.
En dan is de serie van negen compleet!
Daar moeten natuurlijk fotos van gemaakt worden. Helaas blijft er geen ruimte voor een loc over op de inrijmodule van Nieuweveenschekanaal, dus die mogen jullie erbij denken. Hier heb je dus een authentiek jaren '30 legebakkentrein die op weg is naar de kolenmijnen;

En op een koele wintermiddag wordt dezelfde trein weer gefotografeerd als het langs een SS sein rijdt


mvg,
Rick

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #98 Gepost op: 10 March 2015, 18:13:37 »
Schitterend treintje!

Na een paar jaar ben ik weer aan het denken over het zelf maken van wagentjes, en moest aan dit draadje denken.
Wel een vraag (daarom ook terecht na zoveel tijd te reageren): Hoe houden de verbindingen met de balansijzers zich in de loop van de tijd? Zou je nu nog steeds voor deze constructie kiezen, of het je een beter alternatief gevonden?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #99 Gepost op: 11 March 2015, 18:22:11 »
Bedankt Tjalling,

De balansijzers zitten nog keurig op hun plek. Het enige mankement van de wagens is dat ze te licht zijn, maar dat is nu verholpen met een beetje extra lood.

Als ik weer verder bouwdam zou ik gevoon dezelfde constructie weer gebruiken. Het werkt goed en mits je een beetje gewicht toevoegd geven ze geen problemen.

Groeten,

Rick

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #100 Gepost op: 11 March 2015, 18:27:08 »
Kan er natuurlijk ook echte kolen indoen ;D
Zijn ze ook aan hun gewicht ;D
Verder mooi hoor (y)
Groet Ed

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #101 Gepost op: 11 March 2015, 19:38:22 »
Hoi Rick,

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #102 Gepost op: 21 June 2015, 23:36:27 »
Hoi Rick

Ik heb deze pagina een jaar geleden ontdekt en heb er al veel inspiratie in op gedaan. Zelf maar eens aan het ontwerpen geslagen en een beerwagen tijdperk II uitgezocht om na te bouwen, die zullen nog niet veel mensen hebben rondrijden ;)
Ben je de laatste tijd nog bezig geweest met nieuwe wagens bouwen? Ik hoop nog wat bouwsel van je te zien.



Ride On

Rino

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #103 Gepost op: 22 June 2015, 11:44:13 »
Hoi Rino,

Helaas heb ik het nogal druk op het werk, dus modelbouwen schiet er even bij in. Wel heb ik een deadline voor de volgende show, dus zo nu en dan doe ik nog wat aan het stationsgebouw van Nieuweveenschekanaal. Na de show zal ik eens wat foto's plaatsen.

Veel plezier met het bouwen van de beerwagen, voor vragen kun je altijd bij de bouwers hier op BNLS terecht (y)

Groeten,

Rick

ZFRANK

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
« Reactie #104 Gepost op: 22 June 2015, 12:05:35 »
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik
Bij open wagons maak ik altijd een dubbele bodem. Tussen in leg ik lood of messing. Ik bouw echter in USA-Z.
/Frank