BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 13 september 2011, 12:09:25

Titel: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 13 september 2011, 12:09:25
Kolen zijn synoniem met stoomlocs. Een jaren dertig NS baan is dus niet compleet zonder een vlootje kolenwagens. De NS had een aardig gevarieerd wagenpark, met wagens die in de 70 waren en spliksplinternieuwe wagens. Natuurlijk waren er niet even veel wagens van elk type, en door de verhouding van de pagina's in het matrieelboek met elk type wagen te vergelijken kan ik de verhoudingen in mijn wagenparkje een beetje realistisch houden. Omdat ik dan toch bezig ben ga ik maar meteen negen bouwen. Dat komt neer op vijf wagens met 10 ton capaciteit, twee 15 tonners en twee 20/21 tonners.

We beginnen met een oud Staatsspoor wagentje uit 1867. De NS nam ze op in de nummerserie 35286-35532. De NS en SS hebben in de zestig jaar dat de wagens in dienst waren aardig wat eraan gesleuteld, dus veel van de orginele wagens zat er waarschijnlijk niet meer aan.
Ik ben begonnen met het frame, Evergreen U profiel met een "houten" bufferbalk en  V-groove voor de wandjes.
Na twee avondjes bouwen heb je dan dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_1.jpg)
De kleine U profieltjes maak ik van drie strips 0,5x0,25mm. Eerst plak ik een stripje plat op de bak, en dan worden twee strips aan elke kant van de eerste geplakt met de smalle kant op de bak.
En dan komen de eerste details:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_3.jpg)
Ik kon het niet laten om de bak alvast te vullen 8)

Hier zie je het voordeel van serieproductie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_4.jpg)
Bufferbevestigingsplaten voor alle 9 wagens. De platen zijn hierdoor veel maatvaster dan als ik ze met vier tegelijk maak, en ze zijn ook veel sneller klaar 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_5.jpg)
Nog meer details
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_6.jpg)
En ook de kopwand wordt niet vergeten. De grendel is van telefoonsnoer. Het buigt lekker makkelijk, maar het verbuigt ook net zo makkelijk. Sluitseinijzers hangen maar aan een kant, ook op de echte wagens. Dit zijn ook van die dingen waar je er meteen een hele zooi kunt maken.
Dat was de bak, twee avonjes en een middag werk. Straks begin ik aan het onderstel.
mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Papierbouwer op 13 september 2011, 12:46:50
Ziet er al goed uit. (y) Het lijkt me wel een tijdrovend karwijtje om al die bakken te maken. De voordele van massaproductie kende ik ook al maar dit is de eerste keer dat ik het in de modelbouw heb gezien.

Papierbouwer
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Matthijs. op 13 september 2011, 15:36:23
Ziet er prima uit (y)
Wel lef om gelijk aan een hele stam te beginnen. Zo af en toe is er wel ergens eens een sleepje roco-wagens die alweer een tijdje oud zijn, maar een compleet zelfgebouwde lijkt me pas echt gaaf :)

Matthijs.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Gert Arkema op 13 september 2011, 16:16:08
Prachtig Rick! zorg je er wel voor dat de wanden wat dikker zijn dan de enkele 0,5 mm plaat? Met die aan de buitenzijde opgelijmde U-tjes (ik volg overigens dezelfde methode) heb je grote kans dat de wanden gaan kromtrekken (hol). Een plaatje van 0,5 aan de binnenzijde kan dat voorkomen, steenkool ertegenaan en je ziet er niks meer van.
Van dat kromtrekken heb ik al wat (tenenkrommende) voorbeelden gezien
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Noppie. op 13 september 2011, 16:21:07
Dat ziet er goed uit (y) Gaaf dat zelfgebouw, deze versie met ronde kopse kanten kende ik niet. Heb je toevallig ook een foto van zo een wagen? Ben benieuwd naar de 20 tons kolenbak.

Greetz,
Noppie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: HansQ op 13 september 2011, 16:41:20
Ehh, welke schaal is dit? H0 of groter?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: tothebeach op 13 september 2011, 17:23:20
Hoi Rick,

Ziet er goed uit! Heb je een tekening van deze wagons? Of bouw je met foto's als voorbeeld?
En zaten de U-profielen alleen aan de buitenkant of ook aan de binnenkant? (Als je ze leeg laat rijden (opweg naar Z-Limburg)).

Groet,
Michel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 14 september 2011, 10:17:48
Bedankt voor de reacties idereen (y)
In mijn eerste bouwdraadje had ik ook al een voorveeldje van massaproductie laten zien, drie kopietjes nagebouwd van een MK modelbouw CHB. Ik heb heel weinig NS matrieel, en kant en klaar NS modellen verkoopt niemand hier. Dus de snelste en makkelijkste manier om het rangeerterrein op te vullen is door een aantal wagens tegelijk te bouwen.

Bedankt voor de tip Gert. Ik laat koppig de wandjes voor nu zoals ze nu zijn ;) Twee redenen hiervoor: De wagens krijgen een uitneembare lading, dus voor de helft van de tijd zie je die verdikking. Ten tweede moet ik dan opnieuw planken aan de binnenkant krassen of nog een lap v-groove er op plakken, zonde van het werk. Totnutoe zijn de wandjes keurig recht, en als ze later krom gaan trekken dan kan ik alsnog een lap styreen aan de binnenkant plakken.

Noppie en Michel, de onderste wagen op deze tekening bouw ik.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0002.jpg)
Uit Floris z'n fotoemmer matrieelboek. Hij heeft ook een tekening van de wagen in orginele staat in z'n emmer verstopt. Jammer genoeg heeft de SS het remmersstoeltje afgenomen, ik vond het wel leuk staan.
Dit wagentje van de omBC website lijkt er ook aardig op
(http://www.ombc.nl/images/Resize%20of%202004_0912Image0008.JPG)
In "De Erfenis" op blz. 52  staat ook een foto van zo'n wagentje vermomd als een Allied Transportation Corps bak.
Voor zover ik weet zaten de profielen alleen aan de buitenkant. Opzich logisch, want als de wagen leeggekiept wordt gaat het veel sneller als de binnenkant glad is.

En Hans, het is een H0 wagentje.

mvg,
Rick

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Marc tramt op 14 september 2011, 10:32:43
Daar ligt ook wel een constructieve reden aan ten grondslag. Als de bakken beladen zijn drukt de berg kolen de planken tegen de stalen profielen aan. Als de profielen aan de binnenzijde zouden zitten dan zouden de planken van de wagon door de kolen uit de profielen worden gedrukt en blijven ze alleen aan de schroeven/bouten in de staalprofielen hangen. Dat lijkt me niet gewenst in de ruige praktijk van het kolenvervoer.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: tothebeach op 14 september 2011, 10:35:00
Hoi Rick,

Bedankt voor je tekening!
succes met de verdere afbouw.

groet,
Michel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 25 september 2011, 09:04:16
De bak is in principe bijna klaar, nu gaan we met het onderstel verder.
Dat betekent balansijzers vijlen. Ik heb styreen geprobeerd, maar die wagens beginnen een voor een door hun ophanging te zakken >:( Nu ben ik niet wild van messing vijlen, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Het is toch nog minder werk dan geetste balansijzers van een kleinseriefabrikant bestellen ;D

We beginnen met het uittekenen. Als vier maken een rotklus is, dan kun je net zo goed wat extra maken voor andere wagens. Nadat alle gaten voor de lagers zijn geboord wordt alles uitgeknipt en op elkaar gesoldeerd. Ik doe zo'n acht per keer, anders wordt het stapeltje te hoog om een fatsoenlijke vorm erin te krijgen
Dit is zo'n stapeltje, met nog meer balansijzers die uit kunnen worden geknipt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_8.jpg)
Aan de buitenkant van het stapeltje zit aan elke kant een volledig uitgetekend balansijzer. Wat moet blijven heb ik ingekleurd, zodat ik kan zien waar ik moet vijlen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_9.jpg)
De ruwe vorm heb ik uitgeslepen met een slijpschijfje op de Dremel, maar de rest moet met de hand gebeuren
Soms zet je dan een beetje te veel kracht  ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_11.jpg)
Als alles op maat is worden de balansijzers weer uit elkaar gesoldeerd, nog een beetje bijgevijld, en dan vinden ze een plaatsje onder de bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_13.jpg)
Dat was het dan weer voor vandaag.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: quint de jong op 25 september 2011, 09:23:41
Dat ziet er erg mooi uit Rick .
De wagen die je nu aan het bouwen bent kwam ook in verschillende vormen voor
met
 -een vaste kop en een tipbare
- twee tipbare koppen
- rechte kopwanden
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: ronald1956 op 25 september 2011, 11:34:54
Netjes.
Ik zou gewoon een setje MK balansijzers hebben gekocht , maar ik moet eerlijk zeggen dat zelfgemaakte heeft toch ook wel wat .
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: stig op 25 september 2011, 20:27:10
Netjes.
Ik zou gewoon een setje MK balansijzers hebben gekocht , maar ik moet eerlijk zeggen dat zelfgemaakte heeft toch ook wel wat .

Gewoon zegt ie... ;D

Is er al weer een teken van leven dan bij MK?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: FredH op 25 september 2011, 21:28:14
Jazeker, hij stond gewoon op de laatste beurs in Houten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Post49 op 25 september 2011, 22:01:35
En de volgende keer ook weer :D!

Bron: MK

Groet, Erik.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: stig op 25 september 2011, 23:54:17
Echt? Oh, hoihoi, da's goed nieuws!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 26 september 2011, 10:42:41
Dar bedoel ik nu juist ;D

Bedankt Quint, Het wordt dus een wagen met twee tipbare koppen, net als op de tekening.

groet,
Rick


Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 29 oktober 2011, 11:36:45
Vanwege drukte ben ik de laatste tijd niet echt aan modelbouw toegekomen, maar ik ben nu zover dat er toch wat voortgang geboekt is.
Geen tussendoorfotos deze keer, we gaan meteen door naar de eindstand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_14_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_14_1.jpg)
en de kopwand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_15.jpg)
Hij is bijna af, nog een paar handgrepen en opstaptredes aan de sluitseinijzer zijde, en natuurlijk aspotten. Kadees moeten er ook nog onder, maar die heb ik nog niet.

Wat is er opgekomen? Koppelhaken van styreen, luchtslangen van messing draad, puntlagertjes, assen met RP 25 wielen, handgrepen, buffers en nog een paar andere styreen frutsels.
Hoe maken de heren zelfbouwers trouwens hun buffers? Mijn methode is aardig tijdrovend, en ik zou graag een snellere (en meer maatvast) manier willen proberen.

mvg,

Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 29 oktober 2011, 11:39:52
mooi man! gewoon zelfredzaamheid, altijd goed!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 29 oktober 2011, 12:19:27
Bedankt. Je moet toch ook wat he? ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 29 oktober 2011, 12:22:26
ja, en je bent vooral niet afhankelijk van levertijden en dat soort gemekker, vind ik altijd wel erg prettig.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 30 oktober 2011, 10:01:46
Ik ook. Ik begin het idee te krijgen dat er meer werk in zit om het spul van kleinseriefabrikanten te krijgen waar je voor betaald hebt dan het bouwen van dat spul.

Om terug op kolenbak Nr 1 te komen, het ding heeft nu ook handgrepen en opstaptredes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_16.jpg)
Tijd voor een pilsje dus 8)

mvg,

Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: prutser op 30 oktober 2011, 10:12:15
Die zit knap strak in elkaar en ik zie geen lijmresten e.d., waarmee lijm je?, en smeer je het onderdeel eerst in of laat je het er tussen lopen.

Stephan.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 30 oktober 2011, 10:21:24
of met oplosmiddel lijmen, dat verdampt helemaal en dan zie je ook niks, ik vind dat alleen niet prettig werken. T ziet er inderdaad wel angstig strak uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: prutser op 30 oktober 2011, 10:27:37
Dan gaat het b.v. over de Bisonkit lijmverdunner/verwijderaar? Ik heb er nog geen ervaringen mee. Aceton kan dat ook?

Het is dat je op voorgaande foto's de bouw ziet want anders is het net of er een kant en klaar model is witgespoten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 30 oktober 2011, 10:55:58
Bedankt Stephan en Floris (y)
Ik gebruik gewoon de bekende Revell lijm. Ik had daarvoor een tube Humbrol lijm, en als je dat direct op je model smeert dan zit het binnen de kortste keren vol lijmvlekken. Ik had al snel door dat als je een klein plasje lijm maakt, en dan het onderdeel in het randje doopt dan heb je precies genoeg lijm op het onderdeel.
Het werkt perfect. Ook al heeft de Revell vles een naald is deze methode stukken strakker. Ik doe het ook met secondenlijm voor sommige onderdelen. Ik maak de plasjes tegenwoordig op oude hobbymesjes, waar de lijm geen effect op heeft. Het enige nadeel(als je een zuinige Hollander bent ;D) is dat er wel wat lijm verloren gaat, maar het kost toch bijna niks.

En verder zij er wel lijmvlekken hoor ;) Er zit er een op de middendeur. Ik denk dat ik daar een stripje per ongeluk verkeerd heb geplaatst.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Noppie. op 01 november 2011, 11:00:41
Daar zie je straks niet veel meer van. Goed werk man. Zo heb je wel iets wat een ander zo niet heeft rijden. Keep on the good work.

Greetz,
Noppie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 12 november 2011, 10:41:24
Bedankt Noppie.

Aspotten zijn lastige krengen vind ik. Ze slokken detail op en toch nog lijken ze nog grof. Maar, daar heb ik wat op gevonden; Gieten in giethars. Giethars roept vaak beelden op van duur matriaal en ingewikkelde procesen, maar het kan ook anders.
Ik maak mijn mallen van latex rubber. Een paar jaar geleden heb ik een pot van Woodlands Scenics gekocht, en die is nog lang niet op. De truc met latex is om de mal uit meerdere laagjes op te bouwen met droogtijd daartussen.
De mal wordt ingesmeerd met Vaseline om het gietstuk er zonder kleerscheuren er uit te krijgen.
Dan komt het gieten zelf. Ik gebruik gewoon fibreglass resin van de bouwmarkt. Voor een klein ding als een aspot druppel ik het resin er in, dat voorkomt luchtbelletjes. Luchtbelletjes in de mal worden er uit gevist met een stukje draad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_19.jpg)
Het process is lekker simpel, goedkoop en het doet niet onder voor spul waar je voor betaalt.
Om terug op de kolenbak te komen, Ik heb een tijdje terug malen gemaakt van een paar fijne metalen aspotten. Een setje SS aspotten hebben hun weg op de wagen gevonden. Vangbeugels voor de aspotten en plakborden voor de vrachtbriefjes maken de wagen af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_20.jpg)
Bij de linker aspot liggen ook nog een NS W1 en een HSM aspot die ik ook heb gegoten.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 23 november 2011, 23:40:20
Ook de kolenbak heeft een laagje verf gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_21.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_I_22.jpg)
het wordt tijd dat ik eens wat decals ga tekenen.

Kolenbakken nummer twee en drie zijn ook begonnen, maar daarover straks meer.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 24 november 2011, 19:31:11
Kolenbakken nummer twee en drie zijn ook 10 tonners, maar deze keer zijn het HSM-ertjes
Tekening:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0004.jpg)
Het gaat om de tweede en derde van boven, nummers 35901 en 35981
Het onderstel zat zo in elkaar, een paar stukjes U proviel van Evergreen en wat styreen. De zijkanten zijn ook al uitgesneden. Onderling zijn er een paar verschillen, al komen ze uit de zelfde levering. Vandaar de nummers op de wandjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_1.jpg)
Het duurde niet lang voordat de wandjes op hun plek zaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_2.jpg)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 07 december 2011, 10:40:13
Zo nu en dan heb ik een beetje zitten te prutsen aan het HSM duo. Een kanaalijzertje hier, een grendeltje daar enzovoort. Gisteren had ik eens zin in wat messing slopen, met als resultaat dat de wagentjes nu op hun pootjes staan. Ik heb de camera ook weer gevonden dus bij deze een paar fotos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_3.jpg)
De balansijzers zijn van een ander type, afgekeken van m'n HSM zandwagentje.
De grendels op de kopwand zijn ook van de zandwagen afgekeken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_4.jpg)
Nu nog wat trek en stootwerk, ophanging en een paar losse details en dan kan ik weer spuiten 8)
Ik kan nog wel een paar duidelijke fotos van (ex-)HSM wagens gebruiken, vooral van de zijdeuren. Dus als iemand nog linkjes naast de gebruikelijke fotoarchieven heeft (y)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 13 december 2011, 11:11:40
heee, k ziet dit nu pas, weer lekker bezig kerel!  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 13 december 2011, 11:17:36
Bedankt Floris. Er zijn nog zes wagens gepland, dus het draadje is nog lang niet uit ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Matthijs. op 13 december 2011, 15:15:45
Nog zes? Dat moet wel een heel gaaf treintje worden als het spul allemaal af is (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Tjalling op 13 december 2011, 16:44:07
Hallo Rick,

Dat ziet er prachtig uit!
Hoe maak je het onderstel en wielophanging? Plak je de balansijzers aan de bodem? Is dat stevig genoeg?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 14 december 2011, 10:53:14
Bedankt Matthijs en Tjalling.
De balansijzers zitten gewoon op de stelbalken gelijmd met secondenlijm. Totnutoe heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Zo ziet het er onder mijn kolenbakjes uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_7.jpg)
lekker simpel en effectief. Omdat ik de balansijzers uit een stuk maak kan ik ze zonder passen en meten op de bodem zetten zonder dat de wagen schommelt. Da's voor mij wel handig want ik vergeet het elke keer weer.

Zoals op de foto te zien is ben ik ook weer bezig geweest met de details op de kopwanden. Ik was niet helemaal tevreden met de messing en papier methode voor de buffers, dus heb ik een alternatief bedacht. Het binnenste buisje blijft, maar in plaats van een strip papier soldeer ik een buisje dat dunner is gevijld in de accuboor op het binnenste buisje. Het resultaat vindt ik er veel beter uit zien. Ook zijn koppelhaken en luchtslangen aangebracht. Koppelhaken heb ik uit styreen gesneden en gevijld met een MK ets haak als mal, en de slangen had ik al met de eerste kolenbak gemaakt, dus die konden meteen aangebracht worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_6.jpg)
Die rangeerders van mij moeten ook eens aangesproken worden. De luiaards laten slordig een paar luchtslangen hangen >:(

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Besselspoor op 14 december 2011, 12:17:32
Dat wordt een mooie vloot wagentjes (y)
Op depots als Schoonhoven slingerde ook altijd diverse van dit soort bakkies rond tussen 't 'moderne' spul (GMTKtjes en zo..) dus deze draad zal voor mij eens al lichtend voorbeeld gaan dienen..
Nou heb ik begrepen dat onberemde wagens met een doorgaande remleiding met 1 wit blok op de hoeken waren gemarkeerd, en 2 voor beremde wagens, weet iemand of dat correct is?

Groet, Bessel
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 15 december 2011, 11:41:59
Bedankt Bessel
Het is ook de bedoeling dat zo'n variatie kolenbakken op het rangeerterrein van Nieuweveenschekaanaal rondhangt. Ik vindt zo'n treintje kolenbakken wel leuk zo, waar geen enkele wagen hetzelfde is.

Over die hoektekens, volgens seinarm.nl heb je gelijk. Op de nieuwe kolenbakkenpagina staat wat info over de mogelijke hoektekens. Hier de link (http://www.seinarm.nl/Goederen.aspx), even doorscrollen 1/3e pagina naar beneden

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Tjalling op 15 december 2011, 12:48:31
Hallo Rick,

Bedankt voor je antwoord. Gelukkig is dit zo'n antwoord dat meteen de volgende vraag oproept ;):
Je hebt aangegeven dat je de balansijzers met de hand maakt uit een plaatje messing. Als ik op de foto kijk van e onderkant lijkt het er op dat je iets in het balansijzer gezet hebt voor de lagering. Maak je dat ook zelf, of is dat typisch iets wat je veel makkelijker kant en klaar kunt kopen?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 15 december 2011, 20:44:42
Geen probleem Tjalling,
De dingen waar je het over hebt heten puntlagertjes, en dat zijn inderdaad dingen die je veel beter kunt kopen. Waar ik ze vandaan haal zal wel een beetje onhandig zijn voor jullie, maar ik heb een vermoeden dat bijvoorbeeld GM&S ze wel hebben, of anders je een adresje kunnen geven. Ze kosten maar weinig, maar het is wel de moeite waard.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 21 december 2011, 10:27:16
Ik ben verder gegaan met het detailleren van de bakken. Eerst de kopwanden afgemaakt, een paar buffers, voelsprieten(sluitseinijzers) handgrepen en opstaptredes. De veren en aspotten zijn afgekeken van m'n HSM zandwagentje. De grendels en scharnieren van de deuren heb ik grotendeels gegokt, met wat inspiratie van de enige bewaarde HSM open wagen(de bielzenwagen van het Spoorwegmuseum, uit 1901)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_8.jpg)
Een paar details later plus schetsplaten voor een wagen, en ze zijn af 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_9.jpg)
En de kopwanden;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_10.jpg)
Misschien worden die wagens wel sneller gebouwd als ik die vles van de werkplaatsvoorman afpak ::)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Nederduitsemeester op 21 december 2011, 14:11:33
Tsss, schande. Ik zou op staande voet ontslaan >:( ;D.....Oh, nee dan komen helemaal niet af ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 22 december 2011, 10:21:10
Het leven van de modelbouwer is zwaar he? ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Nederduitsemeester op 22 december 2011, 18:22:19
Blij dat ik af en toe moet werken, kan ik een beetje bijkomen ;D

Effe serieus dat kan ik ook zijn als het moet ;), die kolenbakkies zien nu al er goed uit (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 01 januari 2012, 10:24:41
Inmiddels zijn de twee kolenbakken ook voorzien van een laagje verf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_II_III_12.jpg)
Ik ben nog niet 100% tevreden over de laklaag, maar aangezien er nog decals op moeten laat ik hen nu maar zo.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Niels B op 01 januari 2012, 13:30:44
 (y) (y) Zien er erg goed uit Rick!

Grtz,

Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: stig op 01 januari 2012, 14:44:20
Op deze kleine foto's kan ik niet zien waar je ontevreden over zou kunnen zijn. Het zijn geen personenrijtuigen, dus of het strak of niet is, zou ik me vooral niet te druk over maken.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: eric den boer op 01 januari 2012, 15:20:19
mooie bakkies.. (y) alleen.... ::) het zwart van je onderstel is te zwart...drupje wit en drup oranje erdoor... (y)



eric
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Marty op 01 januari 2012, 15:51:58
het zwart van je onderstel is te zwart...

?? zwart is zwart , ook bij onderstellen  :)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Niks op 01 januari 2012, 15:58:10
Wat Eric zegt klopt volgens mij wel, die balken werden dacht ik behandeld met carbolineum (creosootolie) (heb ik ooit eens gelezen dacht ik),
en dat zit ergens tussen roodbruin en zwart ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 01 januari 2012, 22:15:28
Bedankt iedereen.
Erik, bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen(als ik het niet vergeet...) Er komt in ieder geval wel een laagje vuil op nadat er decals op zitten.

Ewout, de lak glimt een beetje meer hier en daar en er zitten een paar krasjes aan de binnenkant. Ik heb de lak denk ik niet helemaal goed verdund en gemengd. Niks ergs in ieder geval.

Nick, Volgens mij was het gewoon zwarte verf hoor. Creosootolie op staal werkt niet al te best denk ik. Het zijn immers de stalen onderdelen en het onderstel(grotendeels staal) die zwart moeten. Ik denk eerder dat de zwarte verf is gekozen voor betere bescherming tegen weer en wind.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Niks op 01 januari 2012, 23:35:41
klopt, had even het idee dat er een houten onderstel onder zat ;) (komt er van als je de hele tijd naar plaatjes van oud ss spul zoekt)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: stig op 01 januari 2012, 23:45:22
Ewout, de lak glimt een beetje meer hier en daar en er zitten een paar krasjes aan de binnenkant. Ik heb de lak denk ik niet helemaal goed verdund en gemengd. Niks ergs in ieder geval.

Als het maar glimt waar de decals moeten. Anders eerst even in de blanke lak (gloss!)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 22 januari 2012, 04:55:21
Het heeft niet lang geduurd voordat de kolenbakkenluizen weer begonnen te kriebelen. Nu m'n brug bijna af is kan ik weer wat plaats maken op de werkbank voor een wagentje.
We blijven bij het 10 ton thema, ditmaal een gebouwd door de NRS in 1867. Ze behoren tot de serie 37192-37197. Ik kon deze wagens niet laten liggen, het remmersafdakje is gewoon oergaaf (y)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0007.jpg) (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/?action=view&current=20080115154034991_0007.jpg)
Dan gaan we eens aan de slag.
Frame;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_1.jpg)
Wandjes;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_2.jpg)
Wat houtwerk;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_3.jpg)
En wat ijzer op de kopwand;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_4.jpg)
Het resultaat van een zaterdagmiddag lekker doorbouwen. T' schiet al lekker op 8)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 24 januari 2012, 11:10:13
Ondertussen wordt er druk doorgebouwd.
We beginnen met het mobiele Checkpoint Charlie, oftewel het remmers afdakje. Ook van binnen zijn er planken ingekrast, en een houten bankje voor  de remmer is ook present.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_5.jpg)
En van de zijkant. 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_6.jpg)
Het avondje bouwen werd afgerond met het plaatsen van het dak en de handrem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_7.jpg)

Een avondje later had ik ook een stel balansijzers op maat gevijld en gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_8.jpg)
Dat was het dan weer voor vandaag.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: RobbertJan op 24 januari 2012, 12:02:43
Leuke strakke karretjes!  (y)

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 25 januari 2012, 11:07:11
Bedankt Robert Jan

Na een rondje resin gieten is het aan de slag met het detailleren van het onderstel. Mijn aanname is dat de wagen is opgenomen in het grote SS revisie programma van 1912, en dus heb ik de wagen voorzien van SS aspotten en draagconstructie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_9.jpg)
Ik merk wel dat ik de lat steeds hoger leg mbt. de details. Eerst was ik nog tevreden met recht afgesneden verbindingen  tussen de veer en de ophanging, nu moet het afgerond zijn. Op zich niet al te tijdsrovend aangezien ik er een stuk of zes opstapel en dan tegelijk rond vijl.

Ook present zijn resin opengewerkte bufferhulzen. Toen ik buffers aan het maken was voor de HSM wagens had ik weinig zin in messing vijlen, en probeerde ik styreen opengewerkte buffers te maken. Zelfbouw bleek te moeilijk, maar ik heb wel rubber afgietsels gemaakt van de bufferhulzen op mijn koelwagen. Die mal is nu dus gebruikt voor dit wagentje. De HSM-ers hebben het moeten doen met gewone rechte bufferhulzen.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Gert Arkema op 25 januari 2012, 11:29:21
Mooi werk!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Ivo tB op 25 januari 2012, 12:10:19
Rick,

Ik vind je kolenbakken wel heel erg mooi worden. Dat remmershuisje is super. Ik zou eigenlijk ook nog die kolenbak met de ronde kopwand moeten bouwen, dan heb ik weer iets compleet.

Dat is een beetje flauwekul, maar via het Artitec GTU draadje zag ik de site van Gerard van de Weerd, waar hij de verschillende kolenbakken beschrijft. Van zijn site heb ik die ronde kopwand nog niet. Verder schrijft hij dat er geen model van een GL is gemaakt. Dat klopt niet helemaal. In een grijs verleden maakte Jos Blatter onder de naam Spoorwerkatelier mooie messing kits. Later zijn die nog verkocht door AD&TE ook wel 't Hollands Locaalspoor. Die GL was een lastige kit en omdat ik de basis niet goed gebogen kreeg, heeft die kit bij mij heel lang in de kast gestaan.

Totdat ik door Gerard werd geïnspireerd:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1240320Kopiren.jpg)

Gisteravond is deze bak gestraald, in de primer gezet en afgelakt. Het onderstel is klaar, maar de bak moet nog een beetje lak.

mvg,
Ivo

P.S., het schijnt dat Werps ook een GL maakt/gemaakt heeft
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 26 januari 2012, 11:12:54
Bedankt Gert en Ivo, Jullie bouwkunsten hebben mij ook een hoop inspiratie gegeven (y)

De kolenbakkenpagina van Gerard heb ik ook ardig wat gebruikt, vooral de fotos zijn erg handig. MK heeft ook zo'n SS wagentje met ronde kopwanden, maar die is net weer wat anders dan die van mij.
Jouw GL ziet er mooi uit. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat je weer zin/moed hebt gekregen om hem af te maken. Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik heb er geen probleem mee als je dat hier plaatst (y)

Ook een update uit mijn werplaats,
vandaag ben ik bebegonnen met het stoot en trekwerk. De bufferschalen had ik al eerder uitgeponst en op stelen geplakt, maar nu zij er twee in de accuboor rond gevijld en zijn ze allemaal gemonteerd. De onbewerkte haken kwamen uit de voorraad zelfbouw onderdelen en zijn bewerkt en gemonteerd. Luchtslangen komen ook uit de voorraad.
Op de kopwand tegenover het remafdakje is ook een grendel gemaakt volgens het gebruikelijke recept.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_10.jpg)
Dan was de onderkant aan de beurt. Remblokken zijn afkomstig van het A 300 project, waarvoor ze te klein waren. Gelukkig zijn ze wel mooi op schaal voor H0. sluitseinijzers komen ook uit de voorraad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_13.jpg)
Omdat het kan heb ik ook de remstangen nagebootst. De onderdelen zijn uit messing en styreen gefabriekt, gebaseerd op wat ik elders heb gezien en een beetje logica. Het remwerk is ongeveer op hoogte gebracht met wat 1,5x2mm strips, geplaatst ongeveer waar de frames horen te zijn. Remtriangels zijn de laatste dingen die aan het remwerk toegevoegd werden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_10.jpg)
Nu nog de laatste details, en dan kan deze ook weer doorgestuurd worden naar de spuiter 8)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 27 januari 2012, 09:48:04
De laatste loodjes alweer.
Als eerste zijn handgrepen uit 0,3mm draad gebogen en gemonteerd.  De opstaptrede voor het remmershuisje bestaat uit drie delen. De bovenste trede is van styreen en ligt op een bufferhuls. De onderste twee tredes zijn elk op een stukje draad gesoldeerd, en die twee stukjes draad zijn toen op elkaar gesoldeerd om een stevig geheel te vormen. De rangeertrede aan de andere kant is het normale type. Als laatste nog een paar ophangbeugels voor de kopwand gebogen en gemonteerd.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_18.jpg)
Nu op naar de spuiter.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Nederduitsemeester op 27 januari 2012, 12:35:43
Die werkplaatsvoorman leert het ook nooit :-\ voor elke wagen een fles? ;D, nog een wonder dat die bakkies er zo goed uit zien (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 28 januari 2012, 10:54:04
Volgens mij is het eerder een fles per dag :-\ ;D Zolang hij maar een paar flesjes overlaat voor mij vind ik het best ;D Ik zal de complimenten in ieder geval aan hem doorgeven (y)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: zuylen op 28 januari 2012, 11:32:37
Mooi karretje!! (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Ivo tB op 29 januari 2012, 00:49:14
Jouw GL ziet er mooi uit. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat je weer zin/moed hebt gekregen om hem af te maken. Ik ben benieuwd naar het resultaat, ik heb er geen probleem mee als je dat hier plaatst (y)
Nou Rick,

Dit is het dan wel zo ongeveer:

Stralen, spuiten en transfers aanbrengen. Blanke lak en in elkaar zetten.

Aardig karretje geworden:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280339Kopiren.jpg)

De afwrijftransfers deden het tot mijn verbazing nog goed. Vaak brokkelen oudere transfers, maar zelfs in de stelbalk wilden ze wel blijven zitten:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280340Kopiren.jpg)

Gek is dat op de foto de lak niet overal lijkt te dekken. Life zie ik daar niets van.

Het wordt wel een aardige verzameling kolenbakken op deze manier (inspiratie van Seinarm.nl):

GLY van Fleischmann:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280332Kopiren.jpg)

GL van Spoorwerkatelier:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280339Kopiren.jpg)

GLG van Philotrain:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280334Kopiren.jpg)

GTM van Roco:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1130285Medium.jpg)

GTU van Artitec:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280333Kopiren.jpg)

En de naoorlogse GTOW van Roco:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280337Kopiren.jpg)

Setje vooroorlogse kolenbakken:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/vooroorlogse%20Dg/P1280342Kopiren.jpg)

Het lijkt heel wat, maar als je in de emmer van Floortje de materieelboeken bekijkt is er een enorm aantal varianten geweest op deze hoofdtypen.


mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 29 januari 2012, 06:24:54
Inderdaad een aardig karretje Ivo (y)

Zo'n gevarieerd sleepje kolenbakken zal ik straks dus ook hebben, alleen met meer 10 tons wagens.
Er is inderdaad een hele variatie aan kolenbakken, met vooral de 10t wagens, waarvan er vaak minder dan honderd van waren gebouwd. Het maakt wel voor een leuk gevarieerd treintje.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 01 februari 2012, 10:19:25
Vorig weekend ben ik eens aan de slag gegaan met de airbrush:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_19.jpg)
Nu nog een laagje zwart en een laagje vernis, wat hopelijk dit weekend komt.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 14 februari 2012, 10:59:42
Al een tijdje terug is de kolenbak gespoten,en dit weekend is de wagen in de lak gezet. Omdat de fotos van de wagen met lak niet zo mooi zijn geworden, dan maar een foto zonder lak;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IV_21.jpg)

En omdat werk aan de 5301 gestaakt is vanwege een koude soldeerbout, ben ik maar aan de volgende begonnen.
Dit is de laatste 10 tonner die ik ga bouwen, een exemplaar uit 1875 voor de rekening van de NBDS. 30 kwamen in het park van de NS terecht, met de nummers 35816-35846
Teeckening
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0003.jpg)
Van de bekende bron (http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/?action=view&current=20080115154034991_0003.jpg)

Tussendoorfotos houdt het bouwen alleen maar op, dus direct door naar de eindstand:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_2.jpg)
Deze bak lijkt een stuk langer dan de andere, dat klopt ook, met 7 meter is deze zo'n meter langer dan de rest. Waarom? geen idee.

meer volgt.
mvg, Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: zuylen op 14 februari 2012, 12:34:50
Mooi al die verschillende kolenbakken
Andre
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 17 februari 2012, 06:23:53
Bedankt Andre

Na het weekend heb ik rustig doorgebouwd. Nog meer details vonden hun weg naar de wagen. Ook dit is weer zo'n wagen met een deur die naar beneden klapt, waar rekening mee dient gehouden te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_5.jpg)
Dit was de eindstand op maandag.
Toen is al het messingwerk er op gekomen; opstaptredes, handgrepen enzovoort. Als laatste nog een paar plakbriefborden erop, en het bouwen zit er al weer op. Een nieuw record - 4 dagen bouwtijd 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_6.jpg)
En de kopwand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_7.jpg)
Nu eens tijd vinden om te spuiten

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 21 maart 2012, 10:56:16
Omdat het hier weer verdacht rustig begint te worden ga ik maar weer eens aan de slag. Zoals gewoonlijk ben ik al een tijdje terug begonnen, als ik even geen zin heb in solderen.

De NS had in de jaren '30 niet alleen 10 tonners, zoals Ivo laat zien met zijn bouwkunsten. Hier dus de volgende stap na de 10 tonner, de 15 tons wagen. Deze wagens kregen de benaming GL, en nummers in de 40000 reeks. De eerste die aan de beurt is een wagen uit de reeks 41167-41176, afkomstig van de NRS, die via de HSM in het NS park belandde. De wagens zijn door de NRS zelf in 1887 gebouwd.
De tekening
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0012.jpg)
Tegelijk aan deze wagen wordt ook een wagen van de SS gebouwd, uit de serie 41861-42159. Deze wagens hadden afneembare zijwanden, en komen uit 1901. Ook lijkt het erop dat dat de SS op het idee is gekomen om een wat grotere serie te bouwen.
Ook hier een tekening
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0013.jpg)

Beide wagens zijn weer volgens hetzelfde recept opgebouwd. Toevallig kwam ik een foto van de NRS bak tegen op bladzijde 287 van Vervlogen Stoom, wat het leven een beetje makkelijker maakt. Omdat de zijwanden bij de echte SS bak afneembaar waren hebben ze niet de gebruikelijke kanaalijzers op de zijwanden, maar T profielen. Omdat de deuren van staal waren moesten er ook weer klinknageltjes gedrukt worden. Ik heb seechte ervaringen met doorlopende schoren, de krengen zijn maar lastig op een lijn te krijgen. Dit keer heb ik de schoren gewoon uit een geheel gemaakt, en pas als alles vast zit zijn de sleuven voor de T profielen uitgesneden. Het lijkt zo een stuk forser dan de kleinere wagentjes die ik totnutoe heb gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_1.jpg)
De NRS bak leek meer op een uitgerekte 10 tonner. Nadat de bodem was uitgesneden zat ik wel raar van de tekening naar de bodem en terug te kijken, het zag er veel te lang uit. Dat klopt ook, volgens de tekening zo'n twee meter langer dan een 10 tons wagen, maar de radstand is wel op vier meter. Ook deze bak heeft zo'n deur die naar beneden klapt, en volgens de foto is de deur van hout, wat ook weer pas en snijwerk scheelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_1.jpg)
De balansijzers voor beide wagens waren toen aan de beurt. Ook hier gaat men met de tijd mee, de NRS bak heeft geperste balansijzers en W1 aspotten volgens de foto, en de andere bak heeft dezelfde behandeling gekregen. Het enige verschil tussen de twee is in de ophanging van de veren, de NRS bak heeft het HSM model en wie raadt het, de SS bak heeft het SS model :o
Met de basis van beide bakken klaar kan er de volgende keer aan de detaillering worden begonnen

mvg,
Rick 
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Pauldg op 21 maart 2012, 11:59:40
Het wordt een mooie (en unieke) collectie. Ga zo door!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 24 maart 2012, 00:43:45
Bedankt Paul

De detaillereing was lekker rechttoe rechtaan, handgreepje hier, sluitseinijzertje daar enzovoort. Omdat ik naast de matrieelboek tekening nog een betere tekening van de SS bak had, en de foto van de NRS bak heb was het aardig makkelijk.
Het resultaat;
De NRS bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_2.jpg)
De kopwand, lekker groot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_3.jpg)
Details
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_5.jpg)
En de SS bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_3.jpg)
En de binnenkant wordt ook niet vergeten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_5.jpg)

En nu is het hoog tijd dat ik de airbrush eens oppak.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: ruudns op 24 maart 2012, 01:26:51
Weer een eindeloos mooi stuk Rick (y). Dat wordt een mooie kolentrein.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: tinus op 24 maart 2012, 07:12:47
Wat een strak bakje zeg. (y)

Weet je zeker dat dit niet een handmonster van Artitec is :P.

Tinus.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 24 maart 2012, 21:27:34
Bedankt Ruud en Tinus.
 
Tinus, deze wagens hebben geen ratelwielen, dus het kan geen Artitec zijn ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: tinus op 24 maart 2012, 21:28:46
 ;D

Tinus
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Erik_omBC op 24 maart 2012, 23:13:35
Dat ziet er goed uit Rick, er zijn op deze manier veel leuke wagentjes te bouwen zonder al te moeilijke technieken nodig te zijn. Heb zelf zo een setje waterwagens in aanbouw liggen.

Erik
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: roadster36 op 24 maart 2012, 23:50:37
Rick,
Heb je ook een tekening van die drieassige kolenbak met remmershuis die van de week als messing bouwset aangeboden werd op mp?

Gr Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Gert Arkema op 25 maart 2012, 01:13:09
dat was een dwarsliggerwagen Jan, en die staat in de TM Ph bucket.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Jeff op 25 maart 2012, 11:29:39
Deze?

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dwarsliggerwagen.jpg
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 25 maart 2012, 12:27:23
die drieasser? saai, heb ik al gemaakt...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Jeff op 25 maart 2012, 12:31:23
Ja ik ook ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Hans Reints op 25 maart 2012, 16:14:41
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img353_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img353_1.jpg)
SK
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Floris Dilz op 25 maart 2012, 17:37:49
das kitjes plakke, das suf.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 22 april 2012, 07:42:48
Dit weekend is de compressor weer eens aangeslingerd voor een rondje spuiten.
De NBDS 10 tonner en beide 15 tonners hebben nu een mooi jasje grijs en zwart
De NBDS bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_V_8.jpg)
De NRS bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_11.jpg)
De SS bak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_10.jpg)
En de kopwanden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_VII.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VI_VII.jpg)

Omdat ik niet lang met m'n handen stil kan zitten ben ik aan de laatste twee begonnen.
Dit keer uit de categorie 20 en 21,5 tons wagens, de 53301-53440, van de HSM uit 1901 en een supermodern ding van de SS, uit de serie 57001-57950, gebouwd door een aantal leveranciers tussen 1913 en 1921.
De tekeningen, klikbaar:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0018.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0018.jpg)

(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0019.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/goederenmaterieel/open%20wagens/20080115154034991_0019.jpg)

Volgens het traditionele recept:
De 57001
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_2.jpg)
De enige moeilijke dingen waren de deuren met een kruis erin gedrukt. Dat heb ik nagebootst door in de achterkant lijnen te trekken met m'n hobymes, en dan om de groeven in het midden voorzichtig wat dieper te maken. Het is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar als er verf op zit zal het wat duidelijker worden.

De 53301 loopt ook niet ver achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VII_1.jpg)
Meer volgt...

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 26 april 2012, 12:57:25
De bouw van beide kolenbakken gaat gestaag door.
De SS bak heeft klinknagelstrips op de deuren gekregen en een remhuisje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_3.jpg)
Het dak van het remhuisje komt er pas na het spuiten op zodat ik glas aan kan brengen.

De HSM bak is wat simpeler uitgevoerd, maar ook hier zijn de klinknagels aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_3.jpg)
Foto op de baan was mislukt, dus heb ik Stig maar na zitten apen ;D

Nu is het dus weer tijd voor die ellendige details. Gelukkig heb ik een aantal goede fotos van de kolenbak in het NSM genomen, en omdat deze nieuwere bakken wat langer meegingen is het ook wat makkelijker om fotos te vinden.
Ook heb ik ontdekt dat Fleischmann een wagen met een nummet in de reeks 57001-57950 maakt. De algemene indruk komt goed over, maar de details van dat ding komen niet overeen met de tekeningen, het dak van het remhuisje wijst de verkeerde kant op bijvoorbeeld.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: stig op 26 april 2012, 14:36:25
Ik zie het heus wel hoor. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 07 mei 2012, 12:36:53
Zonder wielen komen de bakken niet ver, dus balanssijzers werden voorzien van lagers en zijn op het onderstel geplakt.
Hier de HSM wagen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_4.jpg)
Dan kwamen de details tevoorschijn. Veren, W1 aspotten. En dan volgt de bovenkant, waar handgrepen, grendels en ander klein grut aangebracht werd. Zo zag de HSM wagen er dan uiteindelijk uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_5.jpg)
De kopwand ziet er dan zo uit. Dit is zo'n rechttoe rechtaan onbreremde bak op wielen, veel valt er niet echt aan toe te voegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_6.jpg)

Dan de SS bak. De beremming maakte het een stukje ingewikkelder, maar daartegen had ik een aantal fotos van de kolenbak in het NSM genomen onder het mom "detailfotos hiervan komen vast nog eens van pas". Ze bleken inderdaad wel handig en het scheelde me een hoop zoeken naar info.
Het remhuisje zelf kreeg schroefremonderdelen, deurkrukken en een railing. De railing bestaat uit drie delen, twee 0,25x0,5mm strips die in de vorm van de handgreep gelijmd waren, waarover een voorgeboord(voor de handgrepen) en voorgebogen stuk 0,75x0,25mm strip op gelijmd werd. Daarna is alles op maat gemaakt en gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_7.jpg)
De handremuitbouw op het remhuisje is bewijs dat ik het niet altijd meteen goed doe. Ik had de uitbouw eerst geheel rond gemaakt, maar toen dook een tekening op van de wagen waar de uitbouw aan een kant recht doorloopt ::) Dat was snel opglelost met wat styreenplaat en plamuur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_6.jpg)
De zijkant en andere kopwand kreeg weer het gebruikelijke assortiment handgrepen, grendels en plakbriefbordjes. Het remwerk ontbreekt ook niet, en omdat er geen luchtrem op zat is het grotendeels gelijk aan de NRS bak die hier al getoond is.

Tenslotte nog een liedje voor de werkplaatsvoorman die alles in goede banen heeft gelijd ;D
Alcohol (http://www.youtube.com/watch?v=kv9EA_K1ZwE&feature=related)

Dat rondt de bouwfase van het kolenbakken project af, zo'n 8 maanden nadat het begon.
Nu weer op naar de spuiter.

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Erik_omBC op 07 mei 2012, 14:14:41
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Overlord op 07 mei 2012, 15:25:23
Mooie bakken geworden, alleen valt het op dat het werken eraan een flinke emotionele belasting is!
Dat preisertje staat continu uit de fles te lurken  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Gert Arkema op 07 mei 2012, 16:14:44
Jaja, PD & RR met de mooiste contradictio ooit; " .... en geen haar op zijn hoofd dacht meer aan zijn kale kop..."
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 08 mei 2012, 13:45:12
Bedankt Erik, Paul en Gert.

Erik, gewicht zit er al onder getuige deze foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_8.jpg)
De gewichtjes zijn brokken lood van een zelfgegoten plaat. Het komt net niet onder de stelbalken uit, dus je ziet er niets van. Daklood is hier erg moeilijk te vinden omdat men hier niet zo veel met dakpannen bouwt, dus heb ik het zelf maar moeten maken. Aan de andere hand, hier vist men nog wel eens met visloodjes van 250g, dus de grondstof is niet al te moeilijk te vinden 8)

De bak is wel nog een stuk lichter dan de NEM norm, maar dat heeft z'n reden. Ik hou de wagen liever zo licht mogelijk, zolang het maar niet ontspoort. Zo kunnen die NS locjes met hun onhandige gewichtsverdelingen tenminste nog een trein van enige betekenis wegkrijgen. 

Paul, het leven van een werkplaatsvoorman is maar zwaar... ;D

En nu weer aan de puut met pinda's van de spar! (y)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: e_p op 08 mei 2012, 14:24:23
nog een tip voor een volgende wagen of rijtuig voor onzichtbare verzwaring: ik maak een soort dubbele bodem, waar ik dan strookjes lood, of een plakje messing in verberg. In H0 moet dat ook lukken, zeg een plaatje messing van 0,4 mm bekleed aan beide zijden met 0,25mm styreen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Overlord op 08 mei 2012, 19:16:28
Rick,

Je hebt helemaal gelijk  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Huup op 10 mei 2012, 09:32:09
Mooi!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 04 juni 2012, 07:32:20
Nog bedankt voor de tip Ernst-Paul, Het lijkt mij ook handig ivb. met het voorkomen van slappe bodems.

Het heeft even moeten duren voordat alles gespoten is. De kleuren gingen er zonder problemen op, maar de lak was een ander verhaal. Toen ik einelijk eens tijd had om te spuiten bleek dat het potje Humbrol 135 half uitgedroogd was(ik heb dat probleem wel vaker met potjes Humbrol lak, maar niet met de normale verf. Kent iemand anders ook dit probleem?). met veel moeite heb ik de HSM wagen van een laklaag voorzien, maar meer niet.
Het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_VIII_8.jpg)
De zijdematlak is wel erg mat geworden, maar zo lijkt het aardig op een wagen die aan het eind van de revisietermijn komt.
Een dag later een spuitbusje Tamiya lak die ik nog had geprobeerd. Blijkt dat ook op te zijn ::)
Uiteindelijk ben ik dit weekend met een nieuw potje 135 aan de slag gegaan. Alles ging goed. Ik heb bewust niet alle drab onderin door het potje geroerd, zo glanst de lak meer. Daarna glas achter de ramen met een beetje Krystal Klear gelijmd en het dakje(geschilderd met Humbrol 94 zandgeel) op het remmershuisje gelijmd en naar buiten voor een foto of twee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_IX_10.jpg)
Hier heb je dus een bak die net opnieuw is geschilderd.
En dan is de serie van negen compleet!
Daar moeten natuurlijk fotos van gemaakt worden. Helaas blijft er geen ruimte voor een loc over op de inrijmodule van Nieuweveenschekanaal, dus die mogen jullie erbij denken. Hier heb je dus een authentiek jaren '30 legebakkentrein die op weg is naar de kolenmijnen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_trein_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_trein_7.jpg)
En op een koele wintermiddag wordt dezelfde trein weer gefotografeerd als het langs een SS sein rijdt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_trein_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kb_trein_12.jpg)

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Tjalling op 10 maart 2015, 18:13:37
Schitterend treintje!

Na een paar jaar ben ik weer aan het denken over het zelf maken van wagentjes, en moest aan dit draadje denken.
Wel een vraag (daarom ook terecht na zoveel tijd te reageren): Hoe houden de verbindingen met de balansijzers zich in de loop van de tijd? Zou je nu nog steeds voor deze constructie kiezen, of het je een beter alternatief gevonden?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 11 maart 2015, 18:22:11
Bedankt Tjalling,

De balansijzers zitten nog keurig op hun plek. Het enige mankement van de wagens is dat ze te licht zijn, maar dat is nu verholpen met een beetje extra lood.

Als ik weer verder bouwdam zou ik gevoon dezelfde constructie weer gebruiken. Het werkt goed en mits je een beetje gewicht toevoegd geven ze geen problemen.

Groeten,

Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: tbrandsma op 11 maart 2015, 18:27:08
Kan er natuurlijk ook echte kolen indoen ;D
Zijn ze ook aan hun gewicht ;D
Verder mooi hoor (y)
Groet Ed
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Tjalling op 11 maart 2015, 19:38:22
Hoi Rick,

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Rockerbox2 op 21 juni 2015, 23:36:27
Hoi Rick

Ik heb deze pagina een jaar geleden ontdekt en heb er al veel inspiratie in op gedaan. Zelf maar eens aan het ontwerpen geslagen en een beerwagen tijdperk II uitgezocht om na te bouwen, die zullen nog niet veel mensen hebben rondrijden ;)
Ben je de laatste tijd nog bezig geweest met nieuwe wagens bouwen? Ik hoop nog wat bouwsel van je te zien.



Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: Beached op 22 juni 2015, 11:44:13
Hoi Rino,

Helaas heb ik het nogal druk op het werk, dus modelbouwen schiet er even bij in. Wel heb ik een deadline voor de volgende show, dus zo nu en dan doe ik nog wat aan het stationsgebouw van Nieuweveenschekanaal. Na de show zal ik eens wat foto's plaatsen.

Veel plezier met het bouwen van de beerwagen, voor vragen kun je altijd bij de bouwers hier op BNLS terecht (y)

Groeten,

Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Kolenbakken bouwen
Bericht door: ZFRANK op 22 juni 2015, 12:05:35
Hoe wil je dit wagentje op gewicht gaan brengen? Zeker met een beremde wagen is dat een uitdaging. Om dan netjes aan de onderkant een koppeling en voldoende gewicht te krijgen vraagt het om een aantal aanpassingen. Ik neem aan dat je de wagenbak open wilt laten.

Pe&Rinus is altijd leuk om bij te werken... :)

Erik
Bij open wagons maak ik altijd een dubbele bodem. Tussen in leg ik lood of messing. Ik bouw echter in USA-Z.
/Frank