Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Duikeend
Vandaag om 00:03:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: Ervaring delen in keuze maken railssoorten  (gelezen 6122 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #30 Gepost op: 03 September 2011, 12:40:37 »
.....een paar Tillig-wissels.....
Genoeg mensen die ze wel naar volle tevredenheid gebruiken, maar bij mij gaven ze te veel problemen.

Mag ik weten wat voor problemen ??

Maarten.

(Eurotrein, importeur Tillig Elite Nederland)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #31 Gepost op: 03 September 2011, 13:26:23 »
Divers. Ik heb totaal vier wissels in gebruik gehad, twee kant en klaar, twee bouwpakketten.

De kant en klare waren slecht afgewerkt bij het puntstuk en veroorzaakten daar problemen bij de weinige RP25 assen die ik heb. Bij de bouwpakketten daar geen probleem mee gehad. Ik wijt dat dus aan assemblagefouten.
Bij allemaal heb ik toch wel regelmatig gehad dat de wisseltongen niet goed aansloten op de doorgaande spoorstaaf.
Deels leek dat met temperatuurswisselingen samen te hangen, deels heb ik de oorzaak nooit kunnen achterhalen.
Na de zoveelste ontsporing de wissels verwijderd en vervangen door roco, waarmee de problemen verholpen waren.
Qua aandrijvingen begonnen met Conrad aandrijvingen, maar dat werkte niet lekker.
Toen de ouderwetse PTT-relais, dat werkte wel. Daarna bij een wissel de Tillig motoraandrijving geprobeerd, maar dat was weer niks (veel te luidruchtig en nauwelijks af te stellen) en tenslotte nog een Tortoise geprobeerd. Dat was de beste oplossing, maar ook daarmee ging ik het niet probleemloos.

Ik vind de stelbalk en met name de bevestiging van de tongen daaraan wat erg zwak uitgevoerd, zeker omdat de kracht die nodig is om het wissel goed om te zetten best wel hoog moet zijn.
En wat ik persoonlijk niet plezierig vind, zijn de gepolariseerde tongen. Maar dat heb ik dan zelf kunnen oplossen door die polarisatie te verwijderen.

Een groot voordeel van Tillig vind ik dat ze wat gebogen kunnen worden (de bouwpakketten in elk geval, de kant en klare weet ik dat niet meer) en ze zien er op zich wel mooi uit, afgezien van het puntstuk, maar dat is bij Roco ook niet mooi.
En de dwarsliggers zouden voor mij wel wat fijner uitgevoerd mogen worden, maar daar staan bij Roco weer andere eigenaardigheden tegenover. Optisch winnen de Tillig wissels het bij mij, technisch de Rocoline wissels.

Tijdperiode waar ik over spreek is al weer wat jaartjes geleden. Volgens mij waren er toen nog geen slanke Engelse wissels, waardoor ik sowieso moest combineren met Roco. Ook vind ik de Tillig rails niet mooi (vanwege de dwarsliggers). Dat vereenvoudigde het besluit om volledig voor Roco te kiezen aanzienlijk, mede ook omdat Tillig nogal slecht te krijgen was. Het kan zijn dat sinds die tijd eea veranderd is, zowel technisch als vwb verkrijgbaarheid.
Maar ik ben nu tevreden met mijn roco's, al zijn die zeker optisch ook niet ideaal.

Huub

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #32 Gepost op: 03 September 2011, 13:37:09 »
In de Tillig wissels die ik kortgeleden binnenkreeg zijn de puntstukken netjes (ik ken het probleem wel
van de Hoe wissels, maar dat is al weer 10 jaar terug), dat lijken ze dus onder controle te hebben.

Wat ik niet snap is waarom de geometrie van de slanke wissels niet echt aansluit:
9 graden voor de ew-3, en daar is dan weer een kruiswissel van 15 graden bij.

fred
« Laatst bewerkt op: 03 September 2011, 13:41:46 door frederik19630 »
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2854
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #33 Gepost op: 03 September 2011, 18:28:07 »
Ik gebruik nu al 3jaar de Tillig elite gleis met vol tevredenheid
Daar voor had ik Roco line met bedding,maar daar is ook niets mis mee
Omdat Tillig een beperkt aan bod heeft in 10o DKW,s heb ik van ons forum lid Bernd (Gouda) een adres gekregen voor verdere uitbouw van het programma van Tillig en dat is www,g-weller.de daar wordt alleen op bestelling geleverd
Daar ga ik binnen kort een z.g.n Hosentrager bestellen voor mijn baan Doornvliet.

Cor

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #34 Gepost op: 03 September 2011, 19:25:15 »
Bedankt , daar ben ik heel erg blij mee , met dat adres .
Ik had ook een probleem , met het beperkte programma van tillig (alleen maar een DKW15 )
Daar is dus nu een oplossing voor . (y)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #35 Gepost op: 03 September 2011, 19:29:49 »
zelfde dank van mijn kant: daar was ik precies naar op zoek.

fred  :)
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #36 Gepost op: 09 October 2011, 18:01:15 »
Ik heb op de beurs in Genk met iemand van Traintechnology gesproken en de Tillig Elite rails code83 uitvoerig bekeken ... hier ben ik op het eerste oog al zeer content over!
Zeer uitgebreid aanbod en mooi uitgevoerd.
Kzal ook nog enkele andere railsoorten bekijken waaronder Rocoline ...
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #37 Gepost op: 09 October 2011, 19:07:54 »
Mein Gleis van Weinert ziet er ook erg goed uit. Zou goed te combineren moeten zijn met Peco. http://www.mein-gleis.de/mein-gleis-system.html
Mein Gleis  ist die ideale Ergänzung zum PECO-Gleissystem (H0). Das PECO-Gleissystem ist die ideale Ergänzung zu meinem Gleis. Wir benutzen die gleichen Profile, die gleichen Schwellenhöhen und den gleichen Gleisabstand. Beide Gleissysteme sind ideal geeignet für den gleichzeitigen Einsatz von NEM- und RP 25-Radsätzen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #38 Gepost op: 10 October 2011, 17:45:43 »
Ik gebruik Rocoline zonder bedding in de niet zichtbare gedeelten van de baan en Trix c-rail in combinatie met Rocoline met bedding in het zichtbare gedeelte. Van Rocoline met bedding gebruik ik de zeer slanke wissels en super grote bochtwissels die zijn er helaas niet in het Trix programma. Maar komen qua hoogte goed oevereen met deTrix c-rail, de baan is nog in ontwerp, heb nu alleen een kleine testbaan gebouwd zodat ik de diverse railsoorten kan testen.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #39 Gepost op: 10 October 2011, 19:32:02 »
Ik lees vaak over de railprofiel, maar welke maat is nou het beste, Peco bijvoorbeeld cod 75 (1.9) maar is dat niet erg laag? ik heb er weinig verstand van, maar wil binnen een jaar wel een modelbaan op zolder te bouwen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #40 Gepost op: 10 October 2011, 19:52:21 »
Op mijn vorige baan gebruikte ik peco streamline, code 75.
Dit zag er fantastisch uit, mooi laag profiel. En een fraaie kleine wisselhoek van 12°.
En het voldeed uitstekend met het materieel dat ik toen gebruikte.
Nu ben ik een nieuwe baan aan het plannen, maar ik wil nu ook mijn oude locs weer laten rijden. En dan heb je bij code 75 een probleem: bij oud materieel  ratelen de wielflenzen over de railstoelen. Dit kun je op 2 manieren oplossen:
-wielflenzen afdraaien.
-andere rails gebruiken.

Ik heb voor het laatste gekozen. Voor mijn nieuwe baan ga ik over op Piko-A-Gleis. Nu hebben de wissels echter een wisselhoek van 15°. Dat is wat speelgoedachtig, maar ik werk nu ook op een beperktere ruimte. Bovendien oogt het oude rollend materieel dat ik weer ga gebruiken ook wat speelgoedachtiger dan de kleinserie-stoomspullen die ik over de peco-rails liet lopen.
Peco is wat mij betreft het mooiste (betaalbare) spul, zeker als je het rechtstreeks bij Hatton's bestelt. Maar het past niet in het concept voor mijn nieuwe baan. Piko is daarom deze keer mijn keuze.

Nu die peco-spullen nog een keer slijten...

Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #41 Gepost op: 10 October 2011, 20:53:14 »
Maar als je nieuw spul gaat rijden heb niet tot nauwelijks problemen. Ik vind het persoonlijk wel raar dat Peco de enige merk is die wissels verkoopt met beton bielzen. Marklin heeft al helemaal geen beton rails, ze lopen wel achter vind ik.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.