Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Ervaring delen in keuze maken railssoorten  (gelezen 5986 keer)

M@rco

• Offline Offline
Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Gepost op: 30 August 2011, 14:43:05 »
Beste modeltreinliefhebbers,

Enige tijd geleden heb ik een poging gewaagd een baanplan te realiseren genaamd INDUSTRICHT.
Na vele ontwerpjes en adviezen van medeforumgenoten van BNLS toch niet gekomen tot een definitief plan.
Ook mede door de ziekte mijn pa en ma stond mijn hoofd er ook niet na.
Helaas heb ik recent pa en ma moeten verliezen op tijd van 10 weken.
Nu wil ik een nieuwe start maken, een doordacht baanplan maken, juiste keuze railssoort enz.
Zelf heb ik een partij Roco Geoline rails liggen maar wil liever het spoor zelf gaan ballasten, realistischer maken.
Ik denk aan Rocoline, Peco of Tillig elite ...
Ik ga voornamelijk NS tijdperk V-VI rijden.
Graag deel/hoor ik van jullie ervaringen, bevindingen enz.
Ook denkend aan kostenplaatje, toepassen electronica (wisselaandrijvingen enz) wat mij het beste gaat zijn.

Marco.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2011, 14:50:47 door M@rco »
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re:Ervaring delen in keuze maken railssoorten
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2011, 14:53:36 »
Hallo Marco,

allereerst sterkte met het verwerken van het verlies van je ouders. Ik hoop dat de hobby je de nodige afleiding kan bieden.

Ik heb zelf Rocoline zonder ballast en ik vind dit een erg mooi assortiment rails. Vooral de lange wissels en kruisingen en de keuze uit verschillende radia vind ik een pluspunt aan deze rails. Verder zijn aan de bovekant van de bielzen geen gaatjes te zien, waar door als je de rails lijmt i.p.v. spijkert of schroeft en je later foto's maakt je niet direct kunt zien of het om modelspoor of werkelijkheid gaat.

Als je meer wilt weten of een aantal foto's wilt hebben van Roco line met zelfgemaakte ballast kun je me altijd even een PB sturen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2011, 14:59:19 »
Marco,

Sterkte.

Ik koos voor peco, steamline .75 
ik vond die op dat moment het mooist.
nadeel, een roco sik raakt de bielzen...

Mark

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2011, 15:10:01 »
Hoi

Sterkte
Even met de hobby bezig zijn geeft die onspanning/afleiding die je nodig hebt of wilt hebben.

Ik zelf kies voor het zichtbare gedeelte Tillig Elite 83

En voor het schaduwstation roco line 83

Dit ivm de wisselaandrijvingen.  makkelijk en goedkoop en elke decoder stuurt spoeltjes aan.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2011, 16:19:01 »
Ik heb goede ervaringen met Rocoline. Niet zo mooi als Peco of Tillig Elite maar wel stevig. Bovendien lopen de oudere locomotieven van Fleischmann die ik nog heb er ook gewoon overheen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2011, 16:31:22 »
Het ligt er ook aan wat voor rollend materieel je hebt. Heb je bijvoorbeeld wat ouder materieel zoals lima of het oudere fleischmann dan kunnen deze hogere flenzen hebben. Dat hangt wel zeer sterk af van het model en de assen die er onder zitten.

Hogere flenzen kunnen bij een lager profiel van je rails ervoor zorgen dat ze over de bielzen ratelen. Ook bij wissels kunnen ze dan ontsporen.

Je hebt dan 2 opties, of nieuwe wielen/assen aanschaffen voor al het rollend materieel wat niet geschikt is,
of je rail profiel hoogte keuze aanpassen.

Het kan namelijk aantrekkelijk zijn om te kiezen voor een bepaalde rail maar als je dan een berg assen aan moet schaffen om met al je materieel te kunnen rijden.. .
Ik denk dat je dit wel mee kunt nemen in wat betreft je keuze van de rails soort.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2011, 16:52:10 »
Hogere flenzen kunnen bij een lager profiel van je rails ervoor zorgen dat ze over de bielzen ratelen. Ook bij wissels kunnen ze dan ontsporen.

Waar maar niet helemaal waar. Met name de bevestiging van de rail op de bielsen speelt hierbij een grote rol.
Als voorbeeld:  oudere wagons ratelen op RocoLine flexen wél op de bielsen, maar op Tillig Elite niet.
Dat komt, doordat de imitatie-bevestiging bij Tillig lager is dan bij RocoLine.
Overigens geldt dit alleen voor de flexen, op de gewone rail of wissels bij beide geen probleem.

Heb je heel oude wagons ratelen die op beide soorten, dan is de railhoogte dus te laag gekozen.
Verder is het rijgedrag op wissels erg belangrijk, ook als de wielen niet ratelen. Ze moeten wel aan de normen voldoen (afstelling wielen) of anders kun je beter Brio-rail gaan gebruiken.  ;)

Maarten.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2011, 16:53:39 »
Je vraagt nu best wel naar persoonlijke voorkeuren van je medeleden v.w.b. rails. De een heeft liever kant-en-klare rails en gebruikt daartoe rails van de bekende fabrikanten, de ander bouwt liefst alles zelf op (vb Ronald Halma e.a.).

Veel is al gezegd in dit topic over gebruik van ouder materieel in combinatie met de hoogte van het railprofiel, maar ik denk dat je ook moet kijken naar naar welke hoek je wissels maken, kleur rails (bijvoorbeeld of je moderne betonnen dwarsliggers wilt gebruiken of houten).

Ik zou je willen adviseren om bijv wat hoofstukjes hierover uit de ency te lezen,  http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.01_-_Basis_railsystemen

Mijn condoleances met het verlies van je ouders en sterkte.

Jeroen

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2011, 20:56:24 »
Mijn dank alvast voor de reacties en medeleven voor het verlies van mijn ouders.
Ik vraag jullie bevindingen te delen met bv het toepassen van electrische aandrijvingen bij wissels enz.
In ieder geval ik rijd geen ouder materieel zoals Lima of oude Fleischmann ...
Ook overweeg ik of ik gebruik ga maken van rails op betonbielzen of gewoon de vertrouwde houten bielzen.
Ik ga zowiezo 8 of 9 oktober naar Houten, hoop daar ook wat wijzer te worden in deze keuze en materie.

Marco.

M@rco.

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2011, 21:55:11 »
Hallo Marco,

ook van mij veel sterkte gewenst met het verlies van je ouders zo kort na elkaar.

Voor wat de rails betreft, mijn voorkeur gaat uit naar Tillig Elite. Zoals reeds genoemd kan je dan ook Rocoline in de schaduwstations en zo gebruiken. Tillig is wat lastiger te solderen maar geeft wel de mooiste indruk. Houten bielzen of beton...waarom niet van ieder wat, dat zie je in het echt ook, stukken die al zijn vervangen en delen waar nog oude rails ligt. Ook het ballast is dan schoner. Overigens ben ik het met een aantal vorige "sprekers" eens dat het belangrijk is wissels met een kleine wisselhoek en ruime bogen te nemen. Liever iets minder rails en ruime bogen als meer rails en scherpe bogen. Die fout heb ik wel gemaakt vroeger en nu kost het een hoop werk om de bogen tenminste iets ruimer te maken. Ik heb gewoon van de verschillende merken toendertijd een stukje rail gekocht (soms een wissel) om ze te kunnen vergelijken. Denk bij de aandrijvingen ook aan servo's, is meer werkelijkheidsgetrouw en hoeft niet meer te kosten. Bovendien bedrijfszeker.
Volgens mij ligt er nog een wissel van Tillig hier die ik als voorbeeld heb gekocht. Maastricht is niet ver.....

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2011, 22:03:26 »
Ik ga zowiezo 8 of 9 oktober naar Houten, hoop daar ook wat wijzer te worden in deze keuze en materie.

8 oktober welkom, zaal 3 rij 11, voor Tillig Elite rail catalogus.

Maarten

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2011, 22:06:22 »
Marc geeft wel een goed advies om gewoon wat stukjes te proberen.
Het is namelijk heel veel een kwestie van smaak.
Ik heb zelf getwijfeld tussen Tillig en Rocoline. De rails van Roco vind ik mooier, maar de wissels juist van Tillig.
Daarom van beide merken een wissel gekocht. Uiteindelijk beviel Roco mij het beste.

Huub

henk

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2011, 22:18:18 »
Ik vraag jullie bevindingen te delen met bv het toepassen van electrische aandrijvingen bij wissels enz.

Je zit niet vast aan de aandrijvingen van de merken zelf. Dat is maar goed ook, want de spoelenaandrijvingen van Roco zijn uitstekend, maar de motoraandrijving van Tillig is een onhandig geval dat zich maar niet lekker laat afstellen.
Hier Rocoline met spoelenaandrijvingen in het schaduwstation en Tortoise wisselmotoren onder de zichtbare wissels. Momenteel zou ik daarvoor servo's nemen, maar die waren 8 jaar geleden niet beschikbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M@rco

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2011, 22:32:25 »
@Marc   Goed idee om met je blote oog te beoordelen wat je mooi/niet mooi vindt, vanaf foto's of uit catalogussen een      keuze maken gaat denkelijk niet werken. Ik houd je aanbod in mijn achterhoofd, bedankt alvast.

@ Maarten   Dank voor je gastvrijheid, ik zal er zijn 8 of 9 oktober.

@ Hubertus/Henk   Ben op electrisch gebied niet technisch aangelegd maar sta wel open om iets te leren. Experimenteren met electrische wisselaandrijvingen zie ik niet zitten, het liefste wil ik wisselaandrijvingen zonder "poespas" al vind ik wel dat het goed moet functioneren en betrouwbaar moet zijn. Hulp is snel genoeg gevraagd toch!

Marco.

M@rco.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2011, 22:42:27 »
Qua aandrijvingen kan ik Henk's verhaal volledig onderschrijven.
Bij mij komen ook de Roco spoelenaandrijvingen in de niet-zichtbare delen, de wissels in het zicht krijgen servo's. En dat is voor mij dan een nieuwe stap, nog geen idee hoe die op termijn bevallen.
Mocht je voor Tillig-wissels gaan, dan zou ik als aandrijving voor Tortoise wisselmotoren of voor servo's kiezen.