Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door TonM
Vandaag om 17:08:34
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 17:03:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Dido Railway Models SS620/NS8600  (gelezen 36266 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #60 Gepost op: 19 June 2012, 20:59:06 »

Voor dat geld ga ik eerst maar eens zelf in de onderdelenbak kijken wat ik heb en waar nodig de frees wat werk laten doen. Maar goed, eerst maar eens mijn 8600 kit afwachten :)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #61 Gepost op: 19 June 2012, 23:41:41 »
Mysterie van de verschillende bedragen van Jan en mij is opgelost via PB.

Hij heeft een andere bestellijst dan ik.

Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:

59, 60, 65, 66, 69 en 70

Lijst van Jan:

58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 en 66

Beetje cryptisch, maar in de lijst van Jan staan ook de koppelstangen en de schroeven om die te bevestigen, terwijl ik ervan uit ga dat ik die koppelstangen gewoon van het Fleischmann chassis kan blijven gebruiken en Jan heeft delen 69 en 70 niet besteld, die denk ik wel nodig zijn om de schuifbeweging af te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2012, 23:45:35 »
Ivo
ik denk dat je gelijk hebt en beter gewoon de Flm kopelstangen over kunt nemen.
ik had ook al getwijfeld of ik niet ook de cilinders er bij zou nemen
die tragerplate heb ik over het hoofd gezien.

gr Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #63 Gepost op: 20 July 2012, 10:24:15 »
Eindelijk de onderdelen van Brawa ontvangen. Nu blijkt dat ik nog steeds teveel heb besteld, maar dat was op de onderdelentekening niet te zien. Aan de schuifbeweging zit de drijfstang al gemonteerd, dus die heb ik nu dubbel.

Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #64 Gepost op: 20 July 2012, 11:07:43 »

Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.


Ben zeer benieuwd, ga 1 september m'n bestelde 8600 in Houten afhalen en als bovengenoemde verandering gaat werken dan zal ik zeker overwegen dit ook te gaan doen.

grt,
Marcel

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #65 Gepost op: 20 July 2012, 22:09:53 »
Ja, inderdaad Ivo, ben ook wel benieuwd of het een beetje past. Heb gisteren voor 4 tientjes een donorlok op ebay op de kop getikt en heb dus nog wat budget over ;D

Kun je ook een aangepaste onderdelenlijst posten?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #66 Gepost op: 20 July 2012, 23:46:49 »
Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:

59, 60, 65, 66, 69 en 70


Dit was mijn bestellijst. De onderdelen 60 en 65 lijken bij nader inzien niet nodig. Dit zijn de losse drijfstangen.

Aan een kant van de lok heb ik nu deze Brawa onderdelen:



Zoals je kunt zien zit aan de leibanen met schuifbeweging ook de kruiskop met drijfstang geklonken. ik heb hier nog een losse drijfstang bijbesteld. Op de onderdelentekening van Brawa zit de drijfstang niet vast aan de schuifbeweging. Rechts ligt de excentriekstang met de excentriek zelf. Deze klikt met het gat links zo tussen de kunststof schaar. Dus dit is rechttoe rechtaan monteren.

Vergelijking met het Fleischmann chassis:



Ik heb het geheel met de schuifmaat opgemeten en volgens mij gaat dit zonder problemen passen. Zeker als je de messing gegoten cylinders met schuifkasten (bij de Philotrain ombouwset) aan het chassis monteert. Dat moet je volgens mij nog zelf pas maken. Er zijn 3 aandachtspunten bij de montage volgens mij:
1. de leibanen moeten blank metaal worden en niet kunststof rood  ;) .
2.het lijkt alsof de afstand van het middelpunt van de as tot het aangrijppunt van de drijfstang bij Fleischmann groter (te groot) is, waardoor mogelijk iets moet worden aangepast aan de leibanen. De bovenste en de onderste liggen bij het Brawa mechaniek veel dichter bij elkaar dan bij Fleischmann. Dit is een algemeen modelbouwprobleem, want dat komt meer voor, ook bij zelfbouwloks
3. Het vierkante gat voor de bevestiging van de drijfstang, koppelstang en excentriek is in het middelste Fleischmann wiel veel groter dan de vierkante pen aan de excentriek van Brawa. Dat wordt voorzichtig passen met vierkante passtukjes. Misschien gaat het wel gewoon met voorzichtig wikkelen van een stukje tape om het vierkante uiteinde van het Brawa mechaniek.

Maar eerst moet het chassis en de wielen zwart worden gespoten en aangepast voordat ik dit ga proberen.

Als je dit ook zou bestellen is het te overwegen om toch ook de koppelstangen van Brawa te monteren. Er zit verschil in metaal tussen Fleischmann en Brawa. Fleischmann neigt meer naar chroom en Brawa meer naar blauwig staal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #67 Gepost op: 21 July 2012, 18:51:13 »
Ha Ivo,

Punt 2 is mij nog niet helemaal duidelijk. Betekent dit dat de leibanen verder uit elkaar moeten? Ik heb het even aangeduid met de twee gele pijlen. Als ik het goed heb zou het dus betekenen dat in deze situatie de drijfstang niet ver genoeg naar boven/naar beneden kan scharnieren. Correct me if I'm wrong.



Maar hoe ga je die leibanen dan precies aanpassen? Lijkt mij dat je dan met de schuifbeweging in zijn geheel in de knoei komt. Maar allicht baseer ik dit verhaaltje op mijn verkeerde aanname.

Overigens is het metaalkleurig houden van de leibanen ook nog een uitdaging. Als je ze verft zit daar natuurlijk behoorlijk wat slijtage op. Of ga je ze vervangen door metalen, zelfgemaakte exemplaren, die je -tja,- vastlijmt ofzo?  ???

Hoor het wel.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #68 Gepost op: 21 July 2012, 21:41:57 »
Ger,

Je hebt het goed begrepen. Je pijltje linksboven is het aandachtspunt. Misschien valt het allemaal wel mee, want ik heb dit op het oog beordeeld. Het enige probleem kan zijn dat de zogenaamde crank throw bij de Brawa kleiner is dan bij de Fleischmann, maar ik heb geen Brawa lok, dus dat kan ik niet nagaan. Het heeft voor de rest van de schuifbeweging geen gevolgen, want dat blijft er buiten. Wat je kunt doen is de leibanen aan de binnenkant rechts nog iets verder opschuinen. Dit is al gedaan om dezelfde reden (zowel bij Flm als Brawa) en in het meest extreme geval kun je misschien zelfs de drijfstang een beetje naar binnen buigen. Daar zit iets meer ruimte. Maar ik hoop dat dit allemaal niet nodig is.

En inderdaad, ik vraag me ook af hoe de leibanen als ze geschilderd zijn zich gedragen onder de schuivende kruiskop. Mogelijk wordt dat stukje uiteindelijk toch rood. Het is trouwens wel een heel mooi fijn uitgevoerde schuifbeweging, die ook volledig functioneert. Meestal staan deze in model neutraal, zodat de schuifstang niet hoeft te bewegen, maar dat gaat deze volgens mij wel doen straks.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #69 Gepost op: 21 July 2012, 22:56:21 »
Hier even een link naar de schuifbeweging. Voorzien van een prachtige Weense wals van iemand die vast al een poosje uit zijn mond stinkt. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=whBEqlsidDc

Goed te zien dat de kruiskop behoorlijk ver heen en weer schuift. Ter vergelijking een iets minder bruikbaar filmpje van een FL-T3:

http://www.youtube.com/watch?v=JCIm5iGBICg

Zeg het maar. ;D

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #70 Gepost op: 22 July 2012, 12:55:05 »
Ger,

Ziet er goed uit. Je kunt wel het verschil in crank throw zien. Maar het filmpje van de Brawa geeft me toch de indruk dat het allemaal moet kunnen. En inderdaad beweegt de schuifstang ook, zoals ik al vermoedde. Dit wordt een mooi mechaniek voor de 8600.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #71 Gepost op: 22 July 2012, 14:19:33 »
Ha Ivo

Hier een nog beter filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=wF3cvv1giiw&feature=youtube_gdata_player

Jij bedoelt met de " crank throw"  de slag die het excentriek maakt, toch?  Ik dacht dat de Duitsers dit de " Gegenkurbel"  noemen. Die lijkt overigens redelijk dezelfde zwaai te maken.

Als dit echt gaat lukken wordt het een prachtig machientje, dat is zeker. Houd ons op de hoogte!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #72 Gepost op: 22 July 2012, 14:41:15 »
Ger,

Nee, met crank throw bedoel ik de afstand van de kruk op het wiel tot het middelpunt van het wiel.

Leen "stoomboy" heeft het op dit forum al eens als volgt beschreven naar aanleiding van een vraag van Jan "Roadster":

Throw betekent crank throw. Dat geeft de afstand aan tussen de crankpin en het centrum van de as. Als de throw in het echt 12" is, dan is hij op het Gibson wiel 4mm.
De asdiameter van Gibson aandrijfwielen is altijd 1/8" (ca. 3,2mm) van tender- en bogiewielen is de asdiameter 2mm.

Over de slag van het excentriek maak ik me helemaal geen zorgen. Die verschillen zijn zo klein dat je dat nauwelijks ziet. Het enige waar je daar weer op moet letten, is dat die aan de goede kant van de as zit, anders ziet dat er weer absurd uit. Soms gaat dat fout, bijvoorbeeld bij het toepassen van een mechaniek van de Br93 voor een NS 6200. Daar zit de excentriek precies 180 graden verdraait ten opzichte van elkaar. Dat heeft weer te maken met de bediening van de schaar door het ganghendel. Is nogal lastig op te schrijven, maar is aan de hand van een plaatje wel uit te leggen.

Maar weer bedankt voor het mooie filmpje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #73 Gepost op: 22 July 2012, 14:45:35 »
Ha, nu is me duidelijk wat je bedoeld. Om dat vergelijk te maken heb je inderdaad de Brawa nodig.
Met groet,

Ger.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #74 Gepost op: 25 October 2015, 09:12:33 »
Even het stof van dit draadje verwijderen. Heb het er nu zelf aan toe om met mijn 8600 aan de gang te gaan en vroeg mij af of het inderdaad zinvol is om de hier genoemde Brawa onderdelen te bestellen....

Grt,
Marcel   

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk