Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:33:45
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: Dido Railway Models SS620/NS8600  (gelezen 36157 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #30 Gepost op: 23 May 2012, 20:50:51 »

Ik sta inmiddels ook maar op de wachtlijst. Een T3 heb ik al. Nu nog kijken hoe het drijfwerk aangepast gaat worden want dat moet wel wat meer conform de werkelijkheid wat mij betreft.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #31 Gepost op: 23 May 2012, 21:24:06 »
Yep,

Binnenkort is eind volgende week.

Bron: Dido Models

Grtzz,

Karst

Yep, nou ben ik toevallig volgende week in NL dus met een beetje geluk... Maar goed, eerst nog maar een onderstel zien te vinden.

Het locje past strikt gesproken niet in mijn tijdspunt (1954) maar dat mag de pret niet drukken.  ;D

Eelco

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #32 Gepost op: 23 May 2012, 23:01:14 »
Dan ben je wel erg strikt: 8602 en 8603 werden pas in 1952 buiten dienst gesteld.

Grtz,
Ton

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #33 Gepost op: 24 May 2012, 08:05:07 »
Ach, strikt, ik probeer het beeld van de jaren '50 een beetje te vangen door als jaartal 1954 aan te houden. Ik weet dat twee 8600'den het tot 1952 hebben uit gehouden, en dat is voor mij ook prima. Het gaat me om het beeld. Het moet immers wel een beetje leuk blijven...  ;)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #34 Gepost op: 18 June 2012, 20:44:52 »
Gerard,

Dat is nu precies de grootste misser van een T3 chassis onder een 8600. De stoomverdeling is niet correct. Ik heb bijvoorbeeld ook bij Weinert nog geen bruikbaar alternatief gevonden.

mvg,
Ivo

P.S., ik heb al een T3 en een Philotrain ombouwset

Hallo Ivo,

Brawa heeft in zijn assortiment ook een br89, die is met Heusinger schuifbeweging. Het lijkt er op dat de radstand heel dicht bij die van de Flm T3 ligt. Zie hier: http://www.brawa.de/produkte/h0/lokomotiven/dampflokomotiven/40036-dampflok-br-89-db.html
Ik heb hier zelf een oud model van Bühler Bahnen van dezelfde loc, en de totale radstand is 34,5 mm, eerste naar tweede as is 19 mm. Of de maten bij de Brawa exact gelijk zijn weet ik niet.

Wellicht dat er onderdelen te bestellen zijn bij Brawa?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #35 Gepost op: 18 June 2012, 21:08:23 »
@Tjalling, @Ivo

Even doorgeborduurd op de Brawa link.
In Duitsland hebben diverse series 89 rondgereden, ondermeer als Pruissische T8, alsdEinheitslok, als Pfalzische T3, als Saksische T3, als Wurtemburgse T3, als Beierse T3, enzovoort.
En allemaal gebouwd in verschillende jaren bij verschillende fabrikanten en uiteraard met totaal verschillende radstanden.
Echter, de Brawa lok is er een van de serie B89 hoch 3 en heeft als asafstanden 1280 mm - 1720 mm en drijfwieldiameter o 1045 mm.
De andere experts moeten ook maar eens kijken, het lijkt verrekte veel op een Walschaertsverdeling.

De NS loc 8606-8612 serie heeft als asafstand 1300 mm - 1700 mm en drijfwieldiameter o 1100 mm. De afwijking in model van 0,2 mm is voor mij geen punt, de totale radstand is gelijk aan bovenstaande.
Volgens mij is deze Brawa lok dan nog een beter uitgangspunt dan de Fleischmann machine.

Gerard

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #36 Gepost op: 18 June 2012, 21:19:08 »
Hallo Gerard,

Volgens mijn gegevens is dit het model van de Wurtemburgse T3. Waar haal je de indeling BR89 hoch 3 vandaan?
De maten die je noemt komen aardig overeen.

De Brawa-machine is nog niet zo heel erg lang in productie, dus lastiger te vinden dan de Flm-machine. 't Zal ook een stuk duurder zijn.

Met de set van Dido zal ook op dit onderstel toch wel wat te maken zijn?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #37 Gepost op: 18 June 2012, 21:21:14 »

En de wielen van de brawa machine hebben hele andere contragewichten en zijn daardoor juist weer minder bruikbaar dan die van de flm machine.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #38 Gepost op: 18 June 2012, 21:24:34 »
Yep,
en daarom vragen of de schuifbeweging los te koop is (en past  ::) )
Dan heb je het beste uit twee werelden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #39 Gepost op: 18 June 2012, 22:40:23 »
Tjalling,

Dat is een mooie vondst.   (y) (y)  Ik zal het eens meten aan mijn Flm T3 chassis. Het is vast wel los te bestellen. Alleen even zien te komen aan een onderdelenlijst van de Brawa. Brawa komt op mij altijd over als een degelijke modelspoorfabrikant, die toch wel losse onderdelen levert.

Overigens is dit waarschijnlijk een Heusinger schuifbeweging, maar volgens mij is dat (vrijwel) hetzelfde als een Walschaerts.

Misschien is deze lok een beter uitgangspunt dan de Flm, maar dat geldt dan niet voor de opbouw. Die lijkt toch echt meer op de Flm.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #40 Gepost op: 18 June 2012, 23:04:50 »
vandaag de mijne betaald (y)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #41 Gepost op: 18 June 2012, 23:14:38 »
sh*t ! Dan moet ik nog opschieten met spuiten als ik weer thuis ben :p ;)

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #42 Gepost op: 18 June 2012, 23:26:06 »
@Tjalling

Ik heb een boek met de hoofdmaten van Duitse loks, zodoende kom ik aan de maatvoering.
De Brawa loc is geplaatst in de serie 89hoch3 cq. 89hoch3-4 en is inderdaad de Wurtemburgse T3,  gebouwd tussen 1891 en 1913. Lengte over buffers 8505 mm.
Tja, de contragewichten dat is een ander verhaal, die zijn wel behoorlijk dichtgegoten. En uitfrezen is ook een monnikenklus.

Op de website van Brawa is niets te vinden over losse onderdelen.
Misschien ben je geeneens zoveel duurder uit om een complete lok te bestellen in plaats van losse onderdelen. Je zit ook nog eens met de aandrijving.

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #43 Gepost op: 18 June 2012, 23:36:41 »
Even meten aan het Flm chassis.

Radstand (voorste en achterste as) is 34mm

De achterste en de middelste as zitten 14,7mm van elkaar en de middelste en de voorste 19,3mm.

Dit lijkt dus veel op de maten van Tjalling, maar niet op de maten van Gerard. Wat is het nu bij het Brawa model. De afwijking tov de maten van Tjalling van de Flm valt wel mee. De speling op de koppelas van de Flm is vrij fors, dus dat zou dan moeten kunnen. Het Flm chassis is alleen op de middelste as met tandwielen vanaf de motor aangedreven. De andere assen worden door de koppelassen meegenomen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #44 Gepost op: 18 June 2012, 23:38:08 »
O, wacht even de maten van Gerard zijn de werkelijk maten  ;D. Dus die vergelijking moet ik niet maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*