Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Dido Railway Models SS620/NS8600  (gelezen 35729 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #60 Gepost op: 19 June 2012, 20:59:06 »

Voor dat geld ga ik eerst maar eens zelf in de onderdelenbak kijken wat ik heb en waar nodig de frees wat werk laten doen. Maar goed, eerst maar eens mijn 8600 kit afwachten :)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #61 Gepost op: 19 June 2012, 23:41:41 »
Mysterie van de verschillende bedragen van Jan en mij is opgelost via PB.

Hij heeft een andere bestellijst dan ik.

Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:

59, 60, 65, 66, 69 en 70

Lijst van Jan:

58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 en 66

Beetje cryptisch, maar in de lijst van Jan staan ook de koppelstangen en de schroeven om die te bevestigen, terwijl ik ervan uit ga dat ik die koppelstangen gewoon van het Fleischmann chassis kan blijven gebruiken en Jan heeft delen 69 en 70 niet besteld, die denk ik wel nodig zijn om de schuifbeweging af te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2012, 23:45:35 »
Ivo
ik denk dat je gelijk hebt en beter gewoon de Flm kopelstangen over kunt nemen.
ik had ook al getwijfeld of ik niet ook de cilinders er bij zou nemen
die tragerplate heb ik over het hoofd gezien.

gr Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #63 Gepost op: 20 July 2012, 10:24:15 »
Eindelijk de onderdelen van Brawa ontvangen. Nu blijkt dat ik nog steeds teveel heb besteld, maar dat was op de onderdelentekening niet te zien. Aan de schuifbeweging zit de drijfstang al gemonteerd, dus die heb ik nu dubbel.

Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #64 Gepost op: 20 July 2012, 11:07:43 »

Ik zal vanavond eens kijken of dit eenvoudig aan het Flm chassis is te bevestigen. Zoja, dan heb ik eindelijk een correcte schuifbeweging voor de 8600.


Ben zeer benieuwd, ga 1 september m'n bestelde 8600 in Houten afhalen en als bovengenoemde verandering gaat werken dan zal ik zeker overwegen dit ook te gaan doen.

grt,
Marcel

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #65 Gepost op: 20 July 2012, 22:09:53 »
Ja, inderdaad Ivo, ben ook wel benieuwd of het een beetje past. Heb gisteren voor 4 tientjes een donorlok op ebay op de kop getikt en heb dus nog wat budget over ;D

Kun je ook een aangepaste onderdelenlijst posten?

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #66 Gepost op: 20 July 2012, 23:46:49 »
Mijn bestellijst met referentie aan de lijst die Tjalling eerder postte:

59, 60, 65, 66, 69 en 70


Dit was mijn bestellijst. De onderdelen 60 en 65 lijken bij nader inzien niet nodig. Dit zijn de losse drijfstangen.

Aan een kant van de lok heb ik nu deze Brawa onderdelen:



Zoals je kunt zien zit aan de leibanen met schuifbeweging ook de kruiskop met drijfstang geklonken. ik heb hier nog een losse drijfstang bijbesteld. Op de onderdelentekening van Brawa zit de drijfstang niet vast aan de schuifbeweging. Rechts ligt de excentriekstang met de excentriek zelf. Deze klikt met het gat links zo tussen de kunststof schaar. Dus dit is rechttoe rechtaan monteren.

Vergelijking met het Fleischmann chassis:



Ik heb het geheel met de schuifmaat opgemeten en volgens mij gaat dit zonder problemen passen. Zeker als je de messing gegoten cylinders met schuifkasten (bij de Philotrain ombouwset) aan het chassis monteert. Dat moet je volgens mij nog zelf pas maken. Er zijn 3 aandachtspunten bij de montage volgens mij:
1. de leibanen moeten blank metaal worden en niet kunststof rood  ;) .
2.het lijkt alsof de afstand van het middelpunt van de as tot het aangrijppunt van de drijfstang bij Fleischmann groter (te groot) is, waardoor mogelijk iets moet worden aangepast aan de leibanen. De bovenste en de onderste liggen bij het Brawa mechaniek veel dichter bij elkaar dan bij Fleischmann. Dit is een algemeen modelbouwprobleem, want dat komt meer voor, ook bij zelfbouwloks
3. Het vierkante gat voor de bevestiging van de drijfstang, koppelstang en excentriek is in het middelste Fleischmann wiel veel groter dan de vierkante pen aan de excentriek van Brawa. Dat wordt voorzichtig passen met vierkante passtukjes. Misschien gaat het wel gewoon met voorzichtig wikkelen van een stukje tape om het vierkante uiteinde van het Brawa mechaniek.

Maar eerst moet het chassis en de wielen zwart worden gespoten en aangepast voordat ik dit ga proberen.

Als je dit ook zou bestellen is het te overwegen om toch ook de koppelstangen van Brawa te monteren. Er zit verschil in metaal tussen Fleischmann en Brawa. Fleischmann neigt meer naar chroom en Brawa meer naar blauwig staal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #67 Gepost op: 21 July 2012, 18:51:13 »
Ha Ivo,

Punt 2 is mij nog niet helemaal duidelijk. Betekent dit dat de leibanen verder uit elkaar moeten? Ik heb het even aangeduid met de twee gele pijlen. Als ik het goed heb zou het dus betekenen dat in deze situatie de drijfstang niet ver genoeg naar boven/naar beneden kan scharnieren. Correct me if I'm wrong.



Maar hoe ga je die leibanen dan precies aanpassen? Lijkt mij dat je dan met de schuifbeweging in zijn geheel in de knoei komt. Maar allicht baseer ik dit verhaaltje op mijn verkeerde aanname.

Overigens is het metaalkleurig houden van de leibanen ook nog een uitdaging. Als je ze verft zit daar natuurlijk behoorlijk wat slijtage op. Of ga je ze vervangen door metalen, zelfgemaakte exemplaren, die je -tja,- vastlijmt ofzo?  ???

Hoor het wel.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #68 Gepost op: 21 July 2012, 21:41:57 »
Ger,

Je hebt het goed begrepen. Je pijltje linksboven is het aandachtspunt. Misschien valt het allemaal wel mee, want ik heb dit op het oog beordeeld. Het enige probleem kan zijn dat de zogenaamde crank throw bij de Brawa kleiner is dan bij de Fleischmann, maar ik heb geen Brawa lok, dus dat kan ik niet nagaan. Het heeft voor de rest van de schuifbeweging geen gevolgen, want dat blijft er buiten. Wat je kunt doen is de leibanen aan de binnenkant rechts nog iets verder opschuinen. Dit is al gedaan om dezelfde reden (zowel bij Flm als Brawa) en in het meest extreme geval kun je misschien zelfs de drijfstang een beetje naar binnen buigen. Daar zit iets meer ruimte. Maar ik hoop dat dit allemaal niet nodig is.

En inderdaad, ik vraag me ook af hoe de leibanen als ze geschilderd zijn zich gedragen onder de schuivende kruiskop. Mogelijk wordt dat stukje uiteindelijk toch rood. Het is trouwens wel een heel mooi fijn uitgevoerde schuifbeweging, die ook volledig functioneert. Meestal staan deze in model neutraal, zodat de schuifstang niet hoeft te bewegen, maar dat gaat deze volgens mij wel doen straks.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #69 Gepost op: 21 July 2012, 22:56:21 »
Hier even een link naar de schuifbeweging. Voorzien van een prachtige Weense wals van iemand die vast al een poosje uit zijn mond stinkt. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=whBEqlsidDc

Goed te zien dat de kruiskop behoorlijk ver heen en weer schuift. Ter vergelijking een iets minder bruikbaar filmpje van een FL-T3:

http://www.youtube.com/watch?v=JCIm5iGBICg

Zeg het maar. ;D

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #70 Gepost op: 22 July 2012, 12:55:05 »
Ger,

Ziet er goed uit. Je kunt wel het verschil in crank throw zien. Maar het filmpje van de Brawa geeft me toch de indruk dat het allemaal moet kunnen. En inderdaad beweegt de schuifstang ook, zoals ik al vermoedde. Dit wordt een mooi mechaniek voor de 8600.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #71 Gepost op: 22 July 2012, 14:19:33 »
Ha Ivo

Hier een nog beter filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=wF3cvv1giiw&feature=youtube_gdata_player

Jij bedoelt met de " crank throw"  de slag die het excentriek maakt, toch?  Ik dacht dat de Duitsers dit de " Gegenkurbel"  noemen. Die lijkt overigens redelijk dezelfde zwaai te maken.

Als dit echt gaat lukken wordt het een prachtig machientje, dat is zeker. Houd ons op de hoogte!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #72 Gepost op: 22 July 2012, 14:41:15 »
Ger,

Nee, met crank throw bedoel ik de afstand van de kruk op het wiel tot het middelpunt van het wiel.

Leen "stoomboy" heeft het op dit forum al eens als volgt beschreven naar aanleiding van een vraag van Jan "Roadster":

Throw betekent crank throw. Dat geeft de afstand aan tussen de crankpin en het centrum van de as. Als de throw in het echt 12" is, dan is hij op het Gibson wiel 4mm.
De asdiameter van Gibson aandrijfwielen is altijd 1/8" (ca. 3,2mm) van tender- en bogiewielen is de asdiameter 2mm.

Over de slag van het excentriek maak ik me helemaal geen zorgen. Die verschillen zijn zo klein dat je dat nauwelijks ziet. Het enige waar je daar weer op moet letten, is dat die aan de goede kant van de as zit, anders ziet dat er weer absurd uit. Soms gaat dat fout, bijvoorbeeld bij het toepassen van een mechaniek van de Br93 voor een NS 6200. Daar zit de excentriek precies 180 graden verdraait ten opzichte van elkaar. Dat heeft weer te maken met de bediening van de schaar door het ganghendel. Is nogal lastig op te schrijven, maar is aan de hand van een plaatje wel uit te leggen.

Maar weer bedankt voor het mooie filmpje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #73 Gepost op: 22 July 2012, 14:45:35 »
Ha, nu is me duidelijk wat je bedoeld. Om dat vergelijk te maken heb je inderdaad de Brawa nodig.
Met groet,

Ger.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Dido Railway Models SS620/NS8600
« Reactie #74 Gepost op: 25 October 2015, 09:12:33 »
Even het stof van dit draadje verwijderen. Heb het er nu zelf aan toe om met mijn 8600 aan de gang te gaan en vroeg mij af of het inderdaad zinvol is om de hier genoemde Brawa onderdelen te bestellen....

Grt,
Marcel   

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk