Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
Vandaag om 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
Vandaag om 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
Vandaag om 23:03:33
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 22:19:35
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:14:42
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 38120 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #90 Gepost op: 12 September 2011, 21:10:12 »
Ja, kijk maar eens op de foto's in het boek Diesellocomotieven in Nederland  :o

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #91 Gepost op: 12 September 2011, 21:33:44 »
Die grote buffers zijn juist typerend voor deze loc

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #92 Gepost op: 12 September 2011, 22:05:07 »
Die grote buffers zijn juist typerend voor deze loc

Deze buffers zijn typerend voor ENGELSE rangeerlocomotieven, wat de NS 160-165 waren. Vanwege de scherpe bogen die in de UK voor komen / kwamen werden grote buffers op de loc's gebruikt om overbufferen te voorkomen.

Ik weet niet of dit deels het gevolg was van de korte bufferhalzen die UK buffers nu eenmaal hebben (heb je die dan ook toegepast Ivo bij deze bufferschijven??) of het gebruik van de schalmenkoppelingen (niet aandraaibaar dus) die op het goederen materieel zat.

Ik heb geen idee of dergelijke bogen in Nederland domweg niet voor kwamen, maar kan me zo gauw geen enkele origineel Nederlandse variant bedenken al staat me vaag iets bij van de een of andere industrie waarbij een tractie voertuig wel was voorzien voorzien van grote buffers. Dit even afgezien van sommige tractievoertuigen waarbij sprake was van een bufferplaat ipv losse buffers

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #93 Gepost op: 12 September 2011, 22:46:10 »
Deze buffers komen zo bij de kit. De grote bufferschijven zijn opvallend en die herken je zo ook op elke foto. Ik denk dat de bufferhulzen inderdaad kort zijn. In elk geval zijn ze op de NS versie verlengd door een vierkante tussenplaat tussen bufferbalk en bufferhuls. Deze tussenplaat zit er bij mij ook op:



Dit was dus een aanpassing van de NS op de WD loks, waarbij gewoon de originele buffers zijn gebruikt.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #94 Gepost op: 13 September 2011, 10:48:29 »
Daar waar je als rangeerder in Nederland / Continent redelijk de ruimte hebt tussen de buffers wanneer twee voertuigen tegen elkaar staan is het in de UK echt krap. Dit verschil zit hem in de lengte van de buffers. Zou hiervoor niet weten waar ik "sprekende plaatjes" vandaan kan halen. Maar als stoker (en dus rangeerder) bij SHM (=NL) en NYMR (=UK) kan ik vertellen dat het verschil aanzienlijk is, zeker als je dan ook nog moet vechten met de stugge vacuumremslang. Om nog maar te zwijgen over de situatie waarbij er een weggeklapt buck-eye aan het rijtuig hangt. Het feest is helemaal compleet als je dan ook nog de stoomverwarming moet aansluiten.

Kortom: NS 160-165 met grote buffer schijven -> korte bufferhulzen  (y). Ik weet niet of er varianten waren waarbij er NS buffers op gezet waren, dit omdat er kennelijk ook varianten waren met een NS koppeling (met reserve haak). Ik  kan me voorstellen dat wannneer de loc bij een rangeerkraak betrokken was geweest en de buffers beschadigd waren er standaard NS buffers opgezet werden, dit omdat de Engelse buffers hier niet voorrradig waren

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #95 Gepost op: 13 September 2011, 17:20:36 »
Paul,

Een vergelijking van de buffers in model:



Met de buffers van een Roco kolenbak





Met Weinert verende buffers





Met Werps buffers op de Oersik



Volgens mij is de conclusie dat er dus inderdaad korte bufferhulzen op het 162 model zitten. Zeker als je weet, dat er nog een verdikkingsplaat (door NS aangebracht) tussen de bufferbalk en bufferhuls zit.

Ik heb tot nu toe op geen enkele foto vervangende buffers gezien, maar ik zal eens extra kijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #96 Gepost op: 14 September 2011, 12:11:12 »
Om even in de sfeer te komen. Op de site van Drents Archief kom je een filmpje tegen met volgens mij loc 162 in beeld. In de zoekopdracht, de naam "Zingstra" invullen. Vervolgens krijg je onder nummer AV990 het gewesnte filmpje te zien. Is wel klein maar beter iets dan.....  ;)
Loc komt even na het midden van het filmpje in beeld.
Gerrit F

Van de draad af....

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #97 Gepost op: 14 September 2011, 13:23:02 »
Je moet mij even helpen. Ik krijg alleen maar Oracle fouten. Wat moet je in het zoekscherm invullen? Ik krijg 3 vragen gemarkeerd met een * en een periode om in te vullen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #98 Gepost op: 14 September 2011, 13:39:06 »
Ik heb met IE9 bij "beschrijving" Zingstra ingevuld en krijg daarna inderdaad een pagina met het betreffende filmpje. Je hebt wel Quicktime nodig voor het afspelen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #99 Gepost op: 14 September 2011, 15:25:38 »
Ja, zo kan ik er ook bij. Nu alleen niet allemaal tegelijk kijken  :D , want bij mij krijgt hij nu geen verbinding tot stand.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #100 Gepost op: 14 September 2011, 19:14:03 »
Jamaar dit is zo mooi, dan gaat iedereen vanzelf kijken (y)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #101 Gepost op: 14 September 2011, 20:48:15 »
Ook leuk, de Artitec loods van Assen op de achtergrond.
En inderdaad de 162  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #102 Gepost op: 14 September 2011, 21:23:18 »
In het filmpje kan je ook duidelijk zien dat de handgrepen licht van kleur (geel) zijn.
Ook de fraaie grote glinsterende koplampen vallen op.

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #103 Gepost op: 18 September 2011, 18:55:34 »
Vandaag in Bochum - Dalhausen geweest en.......... daar trof ik een wagen aan met een reserve koppeling. Deze wagen stond in de lange, rijtuig, loods ergens in het midden. Dankzij het feit dat er niemand in de buurt was kon ik even tussen de wagens kruipen (beide loodsdeuren waren dicht en d'r stond geen loc op dat spoor  :-[) en heb ik even gauw de reserve koppeling ingehangen en er een foto van gemaakt. Ik heb in ieder geval een foto met m'n iPhone gemaakt, maar m'n reisgenoot had z'n camera bij zich en ik wacht nog heel even op die foto.

Ik had het liever gedaan met toestemming, maar m'n Duits is niet geweldig en d'r liepen op dat moment geen vrijwilligers in de buurt die voldoende terzake kundig leken om in een keer te snappen wat ik wilde bereiken, dus het maar even "quick and dirty" gedaan. Normaal had ik het (in burger zijnde) überhaupt niet gedaan, maar dit onderwerp was te recent en deze kans was te mooi om te laten lopen. Voor de rest was ongeveer ieder rijtuig dat er op dat spoor stond voorzien van remsloffen dus ook daardoor kon er weinig mis gaan.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #104 Gepost op: 18 September 2011, 19:42:42 »
Nog even over de sluitlichten.


(foto: ansichtkaart, verzameling Hesselink) slepen of rechtermuisklik voor groter.

Als ik bovenstaande lees schijnen de sluitlantaarns 2 kanten op, naar achteren rood en naar voren groen of (na 1937) wit.
Daarom steken ze dus naast of boven de loc of tender uit

Stephan.

Uit Artitec 3700 topic geknipt.

7700 met veiligheidskoppeling  (y)