Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 36979 keer)

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #60 Gepost op: 31 August 2011, 10:31:37 »
Mooi strak! (y)
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 31 August 2011, 14:34:38 »
Als je het filmpje onderaan deze pagina bekijkt dan zal je zien dat de 3737 op dit moment lijkt voorzien te zijn van een reserve koppeling. Hoewel ik het NSM inmiddels niet meer 100% vertrouw in het uitbeelden / implementeren van een historisch verantwoorde / kloppende weergave van de werkelijkheid is het misschien handig om die eens van dichtbij te bekijken.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #62 Gepost op: 31 August 2011, 16:39:48 »
Dat ziet er al strak uit Ivo (y), ik hoop dat de mijne als ik er aan toe ben net zo mooi gaat worden!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 01 September 2011, 23:45:21 »
Te strak?  ;)  Ik zie op foto's altijd een wat verweerd lokje rijden, met erachter ook enigzins schamele goederenwagens. Deze gaat er straks vast veel te nieuw uit zien, maar ik ben nog niet zo van het weatheren. Prachtig voor op een baan, maar minder mooi in de vitrine.

@Paul, volgens mij is dat inderdaad de veiligheidskoppeling. Leuk filmpje ook, weten we weer hoe de 3737 lok en tender met elkaar zijn verbonden.

Paar details aangezet:

Eerst de deuren met Revell matt 85 geschilderd (ik weet zo snel de Humbrol equivalent niet) en daarna met de hout methode aan de slag:

Beetje afplakken waar het gaat. Olieverf burnt omber op een stukje papier uitsmeren. Met een platte kwast met de kopse kant vervolgens met de dry brush techniek de olieverf op de deuren verticaal (in de lengte richting van de planken) aanbrengen en uitsmeren / kammen. De randen moeten nog worden bijgewerkt met een tandenstoker gedoopt in wasbenzine, omdat er verf en lak op  het groen is gekomen.

Daarna nog alle handrails gekleurd in zandgeel. De exacte kleur is me niet duidelijk. Is het geel, zoals Roco heeft gedaan op hun Sik, is het wit zoals ook wordt gesuggereerd, of is het zandgeel, zoals veel loks -na- de periode van de NS 160 serie?

Ik heb de lantaarns ook al een koperen rand gegeven en een "zilveren'' interieur, maar daarmee ben ik iets te vroeg geweest. Er komt na de opschriften nog blanke lak over en dan wordt het koper weer mat en dat is niet de bedoeling.

Rechtsvoor het machinistenhuis komt nog een vijzel. Die wilde ik zelf maken, maar is mij inmiddels beloofd, dus dat komt later.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 02 September 2011, 02:15:37 »
Het is weer een snoepje geworden (y)

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 02 September 2011, 09:20:53 »
Ik vind de zandgele kleur van de handrails prima overkomen. Volgens mij lijkt dit beter dan wit.

Gerard

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #66 Gepost op: 03 September 2011, 11:37:33 »
..... ik ben nog niet zo van het weatheren. Prachtig voor op een baan, maar minder mooi in de vitrine.
Blijft een kwestie van smaak. Het techniekmuseum in Berlijn heeft gewoon niet opgepoetste roestzooi in de collectie staan. Desgevraagd: "Putzen... dass macht doch jeder...."
;)

Groet,

Huibert

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #67 Gepost op: 03 September 2011, 12:36:52 »
Prachtig gelukt Ivo!

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 05 September 2011, 10:45:52 »
Na al het schilderwerk, de transfers en de blanke lak wordt het tijd voor het inbouwen van de aandrijving. Bij de bouw van het chassis is dat al voorbereid en zijn alle lagers gecontroleerd, maar omdat de wielen op de assen geklemd zitten en gekwarteerd moeten worden is het handiger eerst het chassis te spuiten voordat de aandrijving wordt ingebouwd.

Het is nog een berg onderdelen, maar het slinkt snel:

Motor, chassis, wielen, koppelstangen, schroefjes etc. Het wordt er wazig van ;D

Het eerste wordt een tussenas opgebouwd uit een groot snaarwiel, een worm, twee lagers en wat ringen. Deze komen bovenin het chassis te hangen in lengterichting, precies boven het wormwiel boven de uitgaande as. Omdat het snaarwiel wordt vastgehouden door de snaar, beveelt de bouwbeschrijving aan, alleen het lager aan de andere kant te lijmen. Ik heb echter helemaal niks gelijmd. Het is te klein om dat te doen en de kans van lijm in het lager is me te groot. Maar de lagers worden in het chassis in een soort oplegging gelegd, waarvan de puntje met een klein tangetje naar elkaar toe zijn te buigen en daarmee zit de as perfect vast.

Hier zie je het chassis met de motor los erop. De snaar staat nog niet strak en dat bevalt me eigenlijk niet, want veel hoger moet de motor niet komen. Het liefste zou ik overigens deze snaar koppeling vervangen door een klein tandwielkastje. Ik zal eens zoeken in de catalogus van GM&S.

Door het perspectief van de foto lijkt deze aandrijving niet in de kap te passen, maar als ik voor het snaarwiel op de uitgaande as van de motor de as afzaag, dan gaat het er wel in. Ik denk nog gewicht in de kap te plakken, zowel voorin als in de cabine.

Komende dagen moeten de stroomafnemers worden geplaatst en de wielen gemonteerd op de juiste spoorbreedte en de juiste kwartering.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 06 September 2011, 00:11:53 »
Voor de liefhebbers mog een paar details:

Hier zie je de as met worm bovenin het chassis. Als je goed kijkt kun je zien hoe ik de pennetjes rondom de lagers heb gebogen.

Dan wordt het tijd voor de stroomafnemers:

Kleine kunststof busjes met een flens, worden van buitenaf met de flens aan de buitenkant in de gaten boven de assen in het chassis gedrukt. Deze busjes moeten een beetje klemmen. Links zit het busje er al in, rechts nog niet.

Hier zie je het busje aan de binnenkant boven het messing lager zitten:

Daarna worden twee printplaatjes aan de binnenkant van het chassis gelijmd:

Hierop wordt, als de lijm is uitgehard, een fosforbrons draadje gesoldeerd, dat door de kunststof busjes naar buiten bovenop of tegen de wielen moet lopen voor de stroomafname. Dan nog een draadje op dit printplaatje, dat naar de motor of de decoder gaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 September 2011, 00:21:53 »
Voor de verdere aandrijving ben ik 2 avonden bezig geweest om een en ander netjes te krijgen.

Eerst de stroomafnemers en de verbinding met de motor:

Gewoon een fosforbrons draadje twee keer haaks omgevouwen, van binnenuit door de 2 kunststof busjes steken en vastsolderen op het printplaatje in het midden. Daarna het draadje voor de motorverbinding op het printplaatje vastzetten. Het is de bedoeling dat de stroomafnemers bovenop de wielen komen te zitten. Achter de wielen kan op zich ook, maar is lastig, omdat de wielen heel strak op het chassis zitten.

Daarna de wielen op de assen gezet en gekwarteerd. Het is lastig dat de stroomafnemers er al zitten, want daardoor kun je slecht voelen of de wielen goed gekwarteerd zijn en de aandrijving licht loopt. Ook het wormwiel wordt nu nog niet in de worm geschoven op de uitgaande as.

Hier zie je de uiteindelijke aandrijving met de motor al geplaatst. Deze wordt bevestigd met 2 stukjes dubbelzijdig tape tussen chassis en motor, waardoor ook de snaaraandrijving op voldoende spanning wordt gebracht. De passing van het vliegwiel, de motor en de as met het snaarwieltje moet beter in de gaten worden gehouden dan ik dacht. Het vliegwiel zit vrijwel tegen de voorwand van het machinistenhuis en het snaarwiel vrij dicht achter de bevestiging van de kap. Je moet eigenlijk aan beide kanten de as inkorten.
Maar in deze vorm loopt het lokje goed. Zeker als ik de kap zowel voor als achter verzwaar met nog wat daklood, heb ik redelijk vertrouwen in de stroomafname en de trekkracht.

Het zit allemaal vrij precies. De boutjes om de koppelassen mee aan de wielen te schroeven moeten worden geborgd met moervast oid. Met de loopas heb ik dat al gedaan en de boutkop flink afgevijld. Vanavond reed het chassis ineens vrij slecht en ik maar zoeken. Tot ik zag dat de losse boutjes op de aandrijfas aan de achterkant van de wielen inmiddels uitstaken en tegen allerlei chassis onderdelen aanliepen. Het komt dus allemaal vrij nauw, maar uiteindelijk liep het goed:

Hier kun je zien wat ik bedoel. Je ziet nu ook waar de stroomafnemers op de wielen zitten.

Hier kun je nog goed het verschil in dikte van de M1 boutkoppen zien. Links afgevijld en rechts nog in de originele toestand. Nu komt nog de verbinding met de blinde as aan de orde. Deze zit met koppelstangen aan het voorste wielstel. De as staat iets hoger in het chassis dan de wielassen en heeft een aparte koppelstang. Ik was benieuwd of dat niet ergens weerstand zou gaan geven. In de kit zitten op de etsfret kleine ringetjes om ook voor de koppelstangen te gebruiken. Dus daarmee aan de slag.

Zo is het uiteindelijk geworden en het werkt. Ik was nog bang dat dit allemaal tegen de achterste trapjes zou gaan stoten, maar dat gaat allemaal net goed.

En dan is dit het resultaat:

Hier en daar moet ik de lak op de wielen nog bijwerken. De fabrieksplaten, de ramen, de buffers en de koppelingen moeten nog worden geplaatst en dan is het af.

Dan kan die aan de slag van Steenwijk verder Friesland in op de NTM lijnen met kolenbakken en CHDtjes.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #71 Gepost op: 09 September 2011, 00:53:43 »
Het ziet er prachtig uit Ivo!  (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 09 September 2011, 01:15:36 »
Het ziet er prachtig uit Ivo!  (y)
Wat hij zegt ^  (y) (y)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club