Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
Vandaag
om 23:04:19
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
Vandaag
om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino"
door
Jan-Peter
Vandaag
om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting
door
NS2408
Vandaag
om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 22:41:11
Goede wensen voor 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:26:36
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:19:32
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Ido Peter
Vandaag
om 22:19:04
Modellbau Lingen 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:13:49
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:10:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 21:39:02
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Rick
Vandaag
om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling
door
Rick
Vandaag
om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 20:38:46
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 19:59:34
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
Vandaag
om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum
door
KNed
Vandaag
om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:07:09
Starter met spoor G
door
MOVisser
Vandaag
om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje
door
008200
Vandaag
om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 14:21:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ludmilla's in NL en de verschillen ?? (gelezen 2200 keer)
MB6400
Offline
Berichten: 750
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Gepost op:
01 August 2011, 22:14:27 »
Heren,
Na het bekijken van diverse foto's ben in nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen de diverse Ludmilla's.
Op de diverse foto's zie ik ten eerste diverse verschillende nummers beginnend met 232, 234 of 241. Daarnaast valt me op foto's op dat sommigen een smalle witte band op de neus hebben onderbroken door "DB". Anderen hebben weer een groot wit vlak op de neus ?!
Kan iemand mij misschien de verschillen uitleggen en wellicht aangeven welke in NL hebben gereden cq nog steeds rijden.
Alvast bedankt oor de uitleg,
Marc
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8628
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #1 Gepost op:
01 August 2011, 22:51:12 »
Via internet is veel te vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_130_family
De BR 241 is een goederenlok met nieuwe dieselmoter en verhoogd vermogen (4000 PK)
De Br 234 heeft een top van 140 km/h.
Volgens RM 286 wordt nu weer een 232 ingezet voor autotreinen (extra trein) naar Amersfoort vanaf Osnabruck.
Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:54:00 door J J H S. Reden: Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
»
Gelogd
Jeroen
Rick 91
Machinist NS Reizigers
Offline
Berichten: 1073
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2011, 22:58:43 »
Zover ik weet hebben de (Ludmilla's) BR232 en BR241 in NL gereden. (BR234 weet ik niet). (BR=Baureihe)
Vroeger reden in NL de Ludmilla's met de smalle witte band en het DB logo. (Hier valt ook de 241 onder). Op
deze
foto een voorbeeld. Na de naamswijziging van DB Cargo naar Railion hebben de BR 232 'en die voor NL waren bedoeld het grote witte vlak met het Railion logo gekregen. (Om de toelating te behouden).
Momenteel rijden alleen nog Ludmilla's met het grote witte vlak op het front in NL. Deze hebben ook het Railion (DB Logistics) logo of geen logo. Het grote witte vlak is voor de toelating in NL, alleen een witte band op het front is nu niet meer voldoende volgens mij. (Strengere eisen als vroeger neem ik aan). Op
deze
foto is een Ludmilla te zien die laatst nog in NL is geweest.
Momenteel komen er planmatig geen Ludmilla's meer naar NL, alleen uitzonderingen zoals op bovenstaande foto, extra Pon-trein.
Om even terug te komen op de 241: Dit waren Ludmilla's met een nog groter vermogen (omgebouwd).
Gr. Rick
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:39:12 door Rick 1625
»
Gelogd
Jean-Pierre
Offline
Berichten: 318
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2011, 23:51:41 »
BR 234 heeft gedurende korte periodes gereden met omgeleide IR treinen (Berlin-) Bentheim - Arnhem - Amsterdam. In Duitsland was deze deelserie vorral bedoeld voor IR/IC treinen op dieselbaanvakken. Er is ook nog de deelserie BR 233, met een nieuwere motor. De 233, 234 en 241'en zijn allen ontstaan uit 232'ers. Overigens hebben er ook 232'ers zonder ATB gereden met de"buurt"goederentrein Oberhausen - Emmerich - Arnhem Goederen. Het krijgen van het witte vlak heeft niets met de naamswijziging te maken, maar wel met het feit dat dit weer een nieuwe (omgebouwde) deelserie was, de 232.9. Bij de toelating was daarmee gelijk het kontrastvlak verplicht. Overigens was een deel van de 232.9 weer ontstaan uit 234'ers.
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1764
Dieselpower rules!
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #4 Gepost op:
02 August 2011, 06:46:04 »
Enkele plaatjes van de volgens mij meest bekende en langst rijdende uitvoering hier in NL:
De RN 232 109-9 bij een open dag van de SSN in Rotterdam-Nrd op 9 oktober 2004
De RN 232 904-3 met een trein door station Ede-Wageningen op 9 oktober 2005
De RN 232 283-2 met een trein door station Dordrecht op 16 juli 2006
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
timtrein
Offline
Berichten: 2100
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #5 Gepost op:
02 August 2011, 12:56:12 »
Het witte vlak was niet omdat het deelserie 232.9 was; zie onder, er waren ook enkele gewone 232's met wit vlak. Werden de locs toen wellicht nieuw geschilderd? Of was het nog simpeler, er is ATB ingebouwd, dus moest er een nieuwe toelating komen, dus moest er een wit vlak voorop?
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4859
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #6 Gepost op:
02 August 2011, 17:00:49 »
Het laatste wat je noemt klopt!
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
MB6400
Offline
Berichten: 750
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #7 Gepost op:
02 August 2011, 21:49:12 »
Bedankt voor de uitleg. Zijn er nog meer externe zichtbare kenmerken waarop het ATB systeem te herkennen is ?
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3462
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #8 Gepost op:
04 August 2011, 14:33:53 »
Het enige is dan nog de opneemspoelen op de draaistellen voor de eerste as onder elke cabine.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ludmilla's in NL en de verschillen ??