Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:32:34
Station Roodeschool
door
phdirk
Vandaag
om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
Vandaag
om 22:21:37
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
1200blauw
Vandaag
om 21:58:07
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
Jasperkc
Vandaag
om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Donny95
Vandaag
om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
Vandaag
om 20:33:47
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
iarnrod
Vandaag
om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Karben
Vandaag
om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 17:40:08
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:36:08
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
tothebeach
Vandaag
om 16:26:30
Bouw Artitec Post T
door
gtw6016
Vandaag
om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:50
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:47:50
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Karben
Vandaag
om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 14:24:58
Dat overkomt mij niet.
door
1200blauw
Vandaag
om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
janvanbemmel
Vandaag
om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder
door
Karst Drenth
Vandaag
om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ludmilla's in NL en de verschillen ?? (gelezen 2095 keer)
MB6400
Offline
Berichten: 750
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Gepost op:
01 August 2011, 22:14:27 »
Heren,
Na het bekijken van diverse foto's ben in nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen de diverse Ludmilla's.
Op de diverse foto's zie ik ten eerste diverse verschillende nummers beginnend met 232, 234 of 241. Daarnaast valt me op foto's op dat sommigen een smalle witte band op de neus hebben onderbroken door "DB". Anderen hebben weer een groot wit vlak op de neus ?!
Kan iemand mij misschien de verschillen uitleggen en wellicht aangeven welke in NL hebben gereden cq nog steeds rijden.
Alvast bedankt oor de uitleg,
Marc
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8596
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #1 Gepost op:
01 August 2011, 22:51:12 »
Via internet is veel te vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_130_family
De BR 241 is een goederenlok met nieuwe dieselmoter en verhoogd vermogen (4000 PK)
De Br 234 heeft een top van 140 km/h.
Volgens RM 286 wordt nu weer een 232 ingezet voor autotreinen (extra trein) naar Amersfoort vanaf Osnabruck.
Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:54:00 door J J H S. Reden: Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
»
Gelogd
Jeroen
Rick 91
Machinist NS Reizigers
Offline
Berichten: 1073
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2011, 22:58:43 »
Zover ik weet hebben de (Ludmilla's) BR232 en BR241 in NL gereden. (BR234 weet ik niet). (BR=Baureihe)
Vroeger reden in NL de Ludmilla's met de smalle witte band en het DB logo. (Hier valt ook de 241 onder). Op
deze
foto een voorbeeld. Na de naamswijziging van DB Cargo naar Railion hebben de BR 232 'en die voor NL waren bedoeld het grote witte vlak met het Railion logo gekregen. (Om de toelating te behouden).
Momenteel rijden alleen nog Ludmilla's met het grote witte vlak op het front in NL. Deze hebben ook het Railion (DB Logistics) logo of geen logo. Het grote witte vlak is voor de toelating in NL, alleen een witte band op het front is nu niet meer voldoende volgens mij. (Strengere eisen als vroeger neem ik aan). Op
deze
foto is een Ludmilla te zien die laatst nog in NL is geweest.
Momenteel komen er planmatig geen Ludmilla's meer naar NL, alleen uitzonderingen zoals op bovenstaande foto, extra Pon-trein.
Om even terug te komen op de 241: Dit waren Ludmilla's met een nog groter vermogen (omgebouwd).
Gr. Rick
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:39:12 door Rick 1625
»
Gelogd
Jean-Pierre
Online
Berichten: 317
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2011, 23:51:41 »
BR 234 heeft gedurende korte periodes gereden met omgeleide IR treinen (Berlin-) Bentheim - Arnhem - Amsterdam. In Duitsland was deze deelserie vorral bedoeld voor IR/IC treinen op dieselbaanvakken. Er is ook nog de deelserie BR 233, met een nieuwere motor. De 233, 234 en 241'en zijn allen ontstaan uit 232'ers. Overigens hebben er ook 232'ers zonder ATB gereden met de"buurt"goederentrein Oberhausen - Emmerich - Arnhem Goederen. Het krijgen van het witte vlak heeft niets met de naamswijziging te maken, maar wel met het feit dat dit weer een nieuwe (omgebouwde) deelserie was, de 232.9. Bij de toelating was daarmee gelijk het kontrastvlak verplicht. Overigens was een deel van de 232.9 weer ontstaan uit 234'ers.
Gelogd
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1763
Dieselpower rules!
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #4 Gepost op:
02 August 2011, 06:46:04 »
Enkele plaatjes van de volgens mij meest bekende en langst rijdende uitvoering hier in NL:
De RN 232 109-9 bij een open dag van de SSN in Rotterdam-Nrd op 9 oktober 2004
De RN 232 904-3 met een trein door station Ede-Wageningen op 9 oktober 2005
De RN 232 283-2 met een trein door station Dordrecht op 16 juli 2006
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
timtrein
Offline
Berichten: 2086
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #5 Gepost op:
02 August 2011, 12:56:12 »
Het witte vlak was niet omdat het deelserie 232.9 was; zie onder, er waren ook enkele gewone 232's met wit vlak. Werden de locs toen wellicht nieuw geschilderd? Of was het nog simpeler, er is ATB ingebouwd, dus moest er een nieuwe toelating komen, dus moest er een wit vlak voorop?
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4721
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #6 Gepost op:
02 August 2011, 17:00:49 »
Het laatste wat je noemt klopt!
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
MB6400
Offline
Berichten: 750
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #7 Gepost op:
02 August 2011, 21:49:12 »
Bedankt voor de uitleg. Zijn er nog meer externe zichtbare kenmerken waarop het ATB systeem te herkennen is ?
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
«
Reactie #8 Gepost op:
04 August 2011, 14:33:53 »
Het enige is dan nog de opneemspoelen op de draaistellen voor de eerste as onder elke cabine.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Ludmilla's in NL en de verschillen ??