Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 18:21:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Ludmilla's in NL en de verschillen ??  (gelezen 2215 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Gepost op: 01 August 2011, 22:14:27 »
Heren,

Na het bekijken van diverse foto's ben in nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen de diverse Ludmilla's.

Op de diverse foto's zie ik ten eerste diverse verschillende nummers beginnend met 232, 234 of 241. Daarnaast valt me op foto's op dat sommigen een smalle witte band op de neus hebben onderbroken door "DB". Anderen hebben weer een groot wit vlak op de neus ?!

Kan iemand mij misschien de verschillen uitleggen en wellicht aangeven welke in NL hebben gereden cq nog steeds rijden.

Alvast bedankt oor de uitleg,
Marc

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2011, 22:51:12 »
Via internet is veel te vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_130_family

De BR 241 is een goederenlok met nieuwe dieselmoter en verhoogd vermogen (4000 PK)
De Br 234 heeft een top van 140 km/h.

Volgens RM 286 wordt nu weer een 232 ingezet voor autotreinen (extra trein) naar Amersfoort vanaf Osnabruck.
Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:54:00 door J J H S. Reden: Maar dit is maar een tijdelijke inzet. »
Jeroen

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2011, 22:58:43 »
Zover ik weet hebben de (Ludmilla's) BR232 en BR241 in NL gereden. (BR234 weet ik niet). (BR=Baureihe)

Vroeger reden in NL de Ludmilla's met de smalle witte band en het DB logo. (Hier valt ook de 241 onder). Op deze foto een voorbeeld. Na de naamswijziging van DB Cargo naar Railion hebben de BR 232 'en die voor NL waren bedoeld het grote witte vlak met het Railion logo gekregen. (Om de toelating te behouden).

Momenteel rijden alleen nog Ludmilla's met het grote witte vlak op het front in NL. Deze hebben ook het Railion (DB Logistics) logo of geen logo. Het grote witte vlak is voor de toelating in NL, alleen een witte band op het front is nu niet meer voldoende volgens mij. (Strengere eisen als vroeger neem ik aan). Op deze foto is een Ludmilla te zien die laatst nog in NL is geweest.

Momenteel komen er planmatig geen Ludmilla's meer naar NL, alleen uitzonderingen zoals op bovenstaande foto, extra Pon-trein.

Om even terug te komen op de 241: Dit waren Ludmilla's met een nog groter vermogen (omgebouwd).

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:39:12 door Rick 1625 »

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 318
    • flickr fotopagina
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2011, 23:51:41 »
BR 234 heeft gedurende korte periodes gereden met omgeleide IR treinen (Berlin-) Bentheim - Arnhem - Amsterdam. In Duitsland was deze deelserie vorral bedoeld voor IR/IC treinen op dieselbaanvakken. Er is ook nog de deelserie BR 233, met een nieuwere motor. De 233, 234 en 241'en zijn allen ontstaan uit 232'ers. Overigens hebben er ook 232'ers zonder ATB gereden met de"buurt"goederentrein Oberhausen - Emmerich - Arnhem Goederen. Het krijgen van het witte vlak heeft niets met de naamswijziging te maken, maar wel met het feit dat dit weer een nieuwe (omgebouwde) deelserie was, de 232.9. Bij de toelating was daarmee gelijk het kontrastvlak verplicht. Overigens was een deel van de 232.9 weer ontstaan uit 234'ers.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
  • Dieselpower rules!
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2011, 06:46:04 »

Enkele plaatjes van de volgens mij meest bekende en langst rijdende uitvoering hier in NL:


De RN 232 109-9 bij een open dag van de SSN in Rotterdam-Nrd op 9 oktober 2004


De RN 232 904-3 met een trein door station Ede-Wageningen op 9 oktober 2005


De RN 232 283-2 met een trein door station Dordrecht op 16 juli 2006
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2011, 12:56:12 »
Het witte vlak was niet omdat het deelserie 232.9 was; zie onder, er waren ook enkele gewone 232's met wit vlak. Werden de locs toen wellicht nieuw geschilderd? Of was het nog simpeler, er is ATB ingebouwd, dus moest er een nieuwe toelating komen, dus moest er een wit vlak voorop?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4863
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2011, 17:00:49 »
Het laatste wat je noemt klopt!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #7 Gepost op: 02 August 2011, 21:49:12 »
Bedankt voor de uitleg. Zijn er nog meer externe zichtbare kenmerken waarop het ATB systeem te herkennen is ?


Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2011, 14:33:53 »
Het enige is dan nog de opneemspoelen op de draaistellen voor de eerste as onder elke cabine.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin