Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025 door puntenglijder
Vandaag om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
  

Auteur Topic: Ludmilla's in NL en de verschillen ??  (gelezen 2103 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Gepost op: 01 August 2011, 22:14:27 »
Heren,

Na het bekijken van diverse foto's ben in nieuwsgierig geworden naar de verschillen tussen de diverse Ludmilla's.

Op de diverse foto's zie ik ten eerste diverse verschillende nummers beginnend met 232, 234 of 241. Daarnaast valt me op foto's op dat sommigen een smalle witte band op de neus hebben onderbroken door "DB". Anderen hebben weer een groot wit vlak op de neus ?!

Kan iemand mij misschien de verschillen uitleggen en wellicht aangeven welke in NL hebben gereden cq nog steeds rijden.

Alvast bedankt oor de uitleg,
Marc

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2011, 22:51:12 »
Via internet is veel te vinden:http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_130_family

De BR 241 is een goederenlok met nieuwe dieselmoter en verhoogd vermogen (4000 PK)
De Br 234 heeft een top van 140 km/h.

Volgens RM 286 wordt nu weer een 232 ingezet voor autotreinen (extra trein) naar Amersfoort vanaf Osnabruck.
Maar dit is maar een tijdelijke inzet.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 22:54:00 door J J H S. Reden: Maar dit is maar een tijdelijke inzet. »
Jeroen

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2011, 22:58:43 »
Zover ik weet hebben de (Ludmilla's) BR232 en BR241 in NL gereden. (BR234 weet ik niet). (BR=Baureihe)

Vroeger reden in NL de Ludmilla's met de smalle witte band en het DB logo. (Hier valt ook de 241 onder). Op deze foto een voorbeeld. Na de naamswijziging van DB Cargo naar Railion hebben de BR 232 'en die voor NL waren bedoeld het grote witte vlak met het Railion logo gekregen. (Om de toelating te behouden).

Momenteel rijden alleen nog Ludmilla's met het grote witte vlak op het front in NL. Deze hebben ook het Railion (DB Logistics) logo of geen logo. Het grote witte vlak is voor de toelating in NL, alleen een witte band op het front is nu niet meer voldoende volgens mij. (Strengere eisen als vroeger neem ik aan). Op deze foto is een Ludmilla te zien die laatst nog in NL is geweest.

Momenteel komen er planmatig geen Ludmilla's meer naar NL, alleen uitzonderingen zoals op bovenstaande foto, extra Pon-trein.

Om even terug te komen op de 241: Dit waren Ludmilla's met een nog groter vermogen (omgebouwd).

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 01 August 2011, 23:39:12 door Rick 1625 »

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2011, 23:51:41 »
BR 234 heeft gedurende korte periodes gereden met omgeleide IR treinen (Berlin-) Bentheim - Arnhem - Amsterdam. In Duitsland was deze deelserie vorral bedoeld voor IR/IC treinen op dieselbaanvakken. Er is ook nog de deelserie BR 233, met een nieuwere motor. De 233, 234 en 241'en zijn allen ontstaan uit 232'ers. Overigens hebben er ook 232'ers zonder ATB gereden met de"buurt"goederentrein Oberhausen - Emmerich - Arnhem Goederen. Het krijgen van het witte vlak heeft niets met de naamswijziging te maken, maar wel met het feit dat dit weer een nieuwe (omgebouwde) deelserie was, de 232.9. Bij de toelating was daarmee gelijk het kontrastvlak verplicht. Overigens was een deel van de 232.9 weer ontstaan uit 234'ers.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2011, 06:46:04 »

Enkele plaatjes van de volgens mij meest bekende en langst rijdende uitvoering hier in NL:


De RN 232 109-9 bij een open dag van de SSN in Rotterdam-Nrd op 9 oktober 2004


De RN 232 904-3 met een trein door station Ede-Wageningen op 9 oktober 2005


De RN 232 283-2 met een trein door station Dordrecht op 16 juli 2006
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2011, 12:56:12 »
Het witte vlak was niet omdat het deelserie 232.9 was; zie onder, er waren ook enkele gewone 232's met wit vlak. Werden de locs toen wellicht nieuw geschilderd? Of was het nog simpeler, er is ATB ingebouwd, dus moest er een nieuwe toelating komen, dus moest er een wit vlak voorop?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4722
    • Filmpjes op YouTube
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2011, 17:00:49 »
Het laatste wat je noemt klopt!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #7 Gepost op: 02 August 2011, 21:49:12 »
Bedankt voor de uitleg. Zijn er nog meer externe zichtbare kenmerken waarop het ATB systeem te herkennen is ?


Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Ludmilla's in NL en de verschillen ??
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2011, 14:33:53 »
Het enige is dan nog de opneemspoelen op de draaistellen voor de eerste as onder elke cabine.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin