Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04

Auteur Topic: tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk  (gelezen 14920 keer)

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:tram Utrecht-jutphaas-Vreeswijk
« Reactie #45 Gepost op: 15 April 2012, 22:02:00 »
Die gaatjes voor de deurklinken , handrails en staanders op het balcon kan je het beste eerst met een ruimertje of een boortje op maat maken , dan er insteken en met een heeeeel klein (afgeknipt) stukje soldeer en flinke druppel siswater (verdund fosforzuur eigenlijk bedoeld voor low melt solderen) vanachteraf solderen.

Als je goed leest , staat al duidelijk in mijn tekst :

Een simpel kitje (tenminste dat dacht ik)

En,

Heel wat uurtjes zitten piellen om dit er goed , haaks en netjes op te krijgen.

En nou is dit echt niet mijn eerste messing kitje .

Ik zie op je foto dat jij de inkeeping en het nokje van de kopwandjes gebruikt hebt . Ik kreeg dit (door de ontbrekende vouwlijn) ook niet passend , en heb daarom het nokje weggevijld om zo te voorkomen dat het wandje scheef komt te staan.

Hierdoor zijn straks de ribbeltjes plaatjes iets te lang , maar die moet je toch pasvijlen naar de naar achterliggende deur.

Als iets niet duidelijk is hoor ik het wel
« Laatst bewerkt op: 15 April 2012, 22:13:29 door ronald1956. Reden: aanvulling »

renew

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 29 April 2012, 20:35:21 »
Wat weinig tijd gehad de laatste weken om te bouwen, maar vandaag weer een stukje verder met de paardentram.

Omdat we het model rijdende willen maken 2 gleuven geslepen en uit draaistellen aspotten gehaald deze moet ik er nog inzetten, voor de foto staat deze "los"op de wielen. Ook het dak staat er even "los"op.. In tegenstelling tot de kit komt deze dus op 12mm spoor te staan. Ook de trappetjes eronder gezet. Zoals eerder aangegeven mijn eerste messing kitje en het gaat lastig, maar het lijkt nog steeds op een tramwagonnetje.

groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #47 Gepost op: 29 April 2012, 22:45:52 »
Ziet er toch al overtuigend uit . (y)
Welke wielen ga je hier voor gebruiken ?
Ben benieuwd naar foto's van het aangepaste onderstel .

renew

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 29 April 2012, 23:09:08 »
Ronald,

Hij komt te staan op de wielen die ook op de foto staan. Het zijn asjes met spaakwielen van 8 mm doorsnede van Bemo. Er komt aan beide kanten een aspot van een bemo draaistel tegenaan. De moet ik erop lijmen en doe ik als laatste daar ik het vermoeden heb dat het gaat smelten met mijn soldeer techniek  ;). Ik heb over de as afstand twee gleuven gesneden die van boven gezien onder de bankjes komen te liggen.

Groet René
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 12:10:11 door renew »

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

renew

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 June 2013, 21:57:03 »
Na de nodige prive elende enkele weken terug dit weer opgepakt nadat we weer een aanwijzing kregen over het wisselstuk in de lijn. Ook weer begonnen met de trammetjes. Ik blijf een probleem houden met het solderen. Het zit los, wordt een dikke klodder soldeer of komt meteen weer los.
Wat heb ik nodig voor soort soldeer, vloeimiddel om het beter te krijgen. Waar soldeer je het beste mee? Ik heb het tot nu toe met een soldeer station gedaan maar is lees ook wel over een brandertje wat makkelijker zou zijn. Wat voor brandertje is dan aan te raden?

Kan iemand me iets op weg helpen. Nu met het kleinere spul maak ik alleen blaren op mijn vingers :(

Alvast bedankt,
René

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #50 Gepost op: 10 June 2013, 07:49:40 »
Ok , eerst het belangrijkste , nl het vloeimiddel .
Ik gebruik al jaren met succes het flesje met vloeimiddel voor low melt solderen van Piet Peetoom  (GM&S - beurs in Houten)
Soldeer is gewoon dun harskernsoldeer , wat ik eerst met een platte tang platknijp , waarna ik er allemaal kleine stukjes knip van ongeveer een mm.
Als brandertje gebruik ik er 1 van de gamma , maar Proxxon kan ook , en als je goedkoop wil proberen kan je ook een crème brûlèe brander halen bij een winkel voor kook benodigdheden .

De volgorde is dan eerst wat vloeimiddel (om te doseren neem je een plastic wattenstaafje , watjes eraf en schuin kantje eraan snijden ) , dan snippertje soldeer op de juiste plaats leggen (soldeer wil naar de vlam toe vloeien , dus bepaal zo de plaats ).
Vlam er even bij houden tot het vloeit .
Natuurlijk VOOR en NA het solderen alles goed schoonmaken met vloeibaar JIF of zoiets

Op deze manier soldeer ik nagenoeg alles (behalve dun draad , dit smelt gelijk en moet dus met de soldeerbout)
Om warmte af te voeren bij eerder gesoldeerde delen kan je bv krokodilbek klemmen gebruiken maar vaak is dit niet eens nodig.

Neemt niet weg dat je met je soldeerbout , het beschreven vloeimiddel en de stukjes soldeer ook prima resultaat kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2013, 07:57:05 door ronald1956. Reden: aanvulling »