Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:13:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
  

Auteur Topic: Baanplan Teun  (gelezen 45587 keer)

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #195 Gepost op: 17 May 2007, 19:23:17 »
Hai Willem,
Class 66 zijn er inderdaad van Kato's ja, alleen stonden ze niet op de site's die Mark vermeldde en kon ik dus ook geen foto's zien.
Mooi verslag, die van Jeroen, over een mooie lok(je).

Ik dacht er ook al aan, om bij de linkerpoot te rangeren, en had dit dus ook al met de trackplanner uitgetekend, maar kwam niet verder dan 60 cm opstel/rangeerspoor.
Ik had het wel zo gemaakt, dat het rangeerterrein van 2 kanten te bereiken was, en het dus een doorgaand rangeerterrein was.
Dit lijkt me ook het handigst, om het doorgaand te maken, maar dat je dan zo weinig spoor hebt om te rangeren (maximaal 60 cm). :-|

Dus daar kwam ik in de knoop. Maar de oplossing die jij dus zei, had ik al proberen te gebruiken.

Groeten,

Teun.

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan Teun
« Reactie #196 Gepost op: 17 May 2007, 19:26:09 »
Je hoeft niet perse doorlopend te doen.
Dat kan nog altijd.
Scheelt weer wissels, en dus geld.

Willem

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #197 Gepost op: 17 May 2007, 19:28:04 »
Het kost wel minder geld, maar als ik wil rangeren moet ik wel steeds gaan steken met mijn treinstellen en dat zoek ik ik niet zo.

Dus toch het handigst om 2 niveau's te maken. Tja... of het nou ook zo makkelijk te maken is.
Wie kan me daar mee helpen?!?? ;D

Groeten,

Teun.

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan Teun
« Reactie #198 Gepost op: 17 May 2007, 19:40:13 »
Zelf heb ik 3 niveau's, ik heb er nu al 1 klaar en ga nu naar boven werken.
Het is heel makkelijk om te maken.
Een erg makkelijke manier is om als je bijv: 10 cm naar beneden moet, eerst een houte balkje van 10 cm te zage, daarna van 9,5, daarna van 9, daarna van 8,5 etc etc.

en dan wel zorgen dat het niet te steil word.

Je kunt ook zo'n kant en klaar setje kopen van Faller, maar die zijn wel erg steil.
Bij totaltrain hebben ze voor 22 euro setjes die 10 cm dalen in spoor N, met 2 graden steiging of daling erin.

Willem


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #199 Gepost op: 17 May 2007, 19:43:10 »
Hey Willem is me al voor,  ;)
Ik heb sinds een week ook een Class 66 van Kato, en het zijn hele mooie dingen! Ook het rijden en dergelijke is echt dik boven gemiddeld!!
Prijs inderdaad van 99 tot 110 euro en ze zijn er nu in 5 kleur varianten maar er komen er misschien nog meer. Enfin, lees het verslag van Jeroen maar eens.

Je baanplan Teun,

Wat je nu hebt is eigenlijk een gedeukt rondje met station nietwaar?
Daar zouden we eventueel veel meer uit kunnen halen dus dacht ik laat ik dat eens voorstellen!  ;)

Ik heb een plaatje gemaakt met een paar lijnen.



Blauw, is de lijn zoals je station nu loopt. Recht en maakt niet het volste nut van de ruimte

Rood, Deze lijn zou de lijn kunnen zijn van een station dat wel de volle ruimte benut. namelijk van de ene uiterste hoek naar de andere.

Groene cirkels, Dit zijn zogenaamde helixen of spiralen. Het is maar net hoe je ze noemen wilt. Het maken er van is helemaal nog niet zo moeilijk als het er uit ziet. Met draadeinden en moeren kan je de hoogte heel makkelijk nauwkeurig afstellen. (Railz heeft er ook enkele waarvan er foto's in de bouwverslagen staan.) Ook zijn er draadjes op dit forum te vinden over het hoe en wat van deze helixen. En ja dat betekend inderdaad dat we 2 niveaus hebben maar op dat onderste niveau kan je prachtig een schaduw station maken waar via de treinen ook mooi een rondje kunnen rijden.

Wat je dan krijgt is van het station naar beneden via een helix, dan naar het schaduwstation waar de trein stoppen kan of meteen door kan de volgende helix in weer naar boven, en dan ben je het rondje rond. Het mooie is, het lijkt dan wel een andere trein omdat je hem niet hebt kunnen volgen over de baan.

En dan de bruine lijnen. Dit zijn lijnen waar je heel mooi diverse rangeer terreinen of opstel terreinen kan plaatsen.

Wat je dan moet met die hoek links boven? Scenery bouwen naar keuze! Want als daar een trein zou ontsporen ben je wel even bezig om 'm weer op de rails te krijgen  ;)

Als laatste wat ik bedoelde met een toch al drukke wisselstraat is de linkse wisselstraat van je huidige station. Probeer je maar eens in te denken dat er van meerdere kanten een trein komt dan heeft deze wisselstraat al snel een probleem.
Denk je maar eens in er komt een trein van je rangeer terrein en die wil de hoofdbaan op. Dan kruist hij alles dat aan die wisselstraat vast zit en kan er dus geen enkele andere trein op dat moment gebruik maken van die wisselstraat.  ;)

Dus als algemene tip: Wanneer je een baanplan maakt moet je eens rustig proberen voor te stellen, wat als er daar en daar treinen willen rijden, of wat als ik hier een trein heb die daar naartoe moet. Je vind op die manier makkelijker knelpunten in je plan.

Ik heb je nu wel weer genoeg gepest met vernieuwende plannen en ingewikkelde theorieën  dus ik hou het hier denk ik even bij.  ;)

Veel succes!

m.v.g.

Mark


« Laatst bewerkt op: 17 May 2007, 20:17:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan Teun
« Reactie #200 Gepost op: 17 May 2007, 19:53:14 »
Dat is inderdaad een goed plan Mark.
Maarja, Jij hebt dan ook verstand van N-spoor :P
Hey Willen is me al voor,  ;)
Willem Verder geen probleem hoor, doe er ook niet moeilijk over ;D


Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #201 Gepost op: 17 May 2007, 23:02:49 »
Hallo,

Wederom Bedankt voor de reacties. Zal ze dan ook uitgebreid beantwoorden.

Aan Mark,
Bedankt dat je er weer de nodige tijd voor hebt genomen, jammer genoeg moet ik zeggen dat ik het door jou gemaakte baanplan, niet na kan maken.
Rood, Deze lijn zou de lijn kunnen zijn van een station dat wel de volle ruimte benut. namelijk van de ene uiterste hoek naar de andere.

Het is inderdaad het mooiste als je de volle ruimte benut, maar helaas krijg ik dit niet voor elkaar. De bochten zijn namelijk te ruim, waardoor ik niet op de rode lijn kan komen. Als je in het baanplan, de ruime bochten ziet, en jouw rode lijn, moet ik nog een schaal kleiner gaan rijden, omdat ik anders te scherpen bochten krijg. ;D
Ik heb je nu wel weer genoeg gepest met vernieuwende plannen en ingewikkelde theorieën  dus ik hou het hier denk ik even bij.  ;)

Nu heb ik je helaas gepest, om te zeggen dat het baanplan niet goed is, maar...
als jij nog een oplossing weet, om het baanplan van jou te tekenen hoor ik het graag. Want ik krijg het niet voor elkaar. :-| ;D
Wat je dan moet met die hoek links boven? Scenery bouwen naar keuze! Want als daar een trein zou ontsporen ben je wel even bezig om 'm weer op de rails te krijgen  ;)

Bij die hoek kan ik bij, er staat namelijk een kast langs die zijkant, dus aan de linkerkant, met natuurlijk een tussenruimte tussen die kast en de baan. Dus bij de hoek kan ik bij.

Aan willem:
Dat is inderdaad een goed plan Mark.
Jij snapt hem dus ook, ik kom er in iig echt niet uit. :-| ;D

Ik hoop dat je nog een beetje uitleg kan geven over het baanplan Mark, want het lijkt me opzich wel een mooie baan, maar op dit moment krijg ik het niet op papier. ;D

Groeten,

Teun.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #202 Gepost op: 17 May 2007, 23:10:05 »
Klop klop....

Teun heb jij wel eens stilgestaan bij Flex rail? Dat is echt geweldig spul als je een mooie en natuurlijke baan wilt bouwen! En met die flexrail kan je dus werkelijk iedere boog maken die je maar wilt!
En standaard bochten gaan we vanaf vandaag vergeten! ;) (Misschien alleen voor in de helix maar dan houd het wel op.)

Ik zal nog eens kijken of ik in de tekening meer tot in detail kan treden maar met die flexrail moet je zeker eens aan de slag gaan!

Groetjes, Mark
love to build realistic     let's be kind.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Baanplan Teun
« Reactie #203 Gepost op: 18 May 2007, 00:18:59 »
Beloofd is beloofd dus hier een schetsje met wat je allemaal zou kunnen als je flexrail gebruikt.  ;) En gebruik maakt van spiralen/helixen waardoor je een etage lager een schaduw station kan maken.

Het zijn stuk voor stuk dingen die je allemaal afzonderlijk als inspiratie kan zien voor je nieuwe baanplan.

Eerst de tekening en dan de uitleg.


Klik op het plaatje voor een vergoting.

A. Kopspoortjes die vaak tot aan de stationshal lopen. Voorbeelden In het echt zijn te vinden bij onderandere Dordrecht, Utrecht, Amsterdam. Deze sporen zijn voor de modelbaan uitermate geschikt om boemel treinen te ontvangen. Maak een spoor als dit altijd 55 cm of langer, langs het perron, want dan kan je er een 3 delig stel kwijt.

B. Opstelspoor voor loc's. Hier kan je voordat er een trein aankomt een loc neerzetten die vervolgens aan de kont van de trein word gekopeld zodat de trein in de zelfde richting weer weg kan. Als je dit spoor lang genoeg maakt kan je er ook tijdelijk treinstellen van "A" kwijt. Dit spoor is ook heel goed te combineren met "I"

C. Verdwijnpunten voor je baan. Deze sporen lopen recht de helix in. Deze overgang kan je camoufleren met een simpele tunnel maar ook met b.v. een snelweg die over het spoor heen gaat of door enkele grote gebouwen er net voor te zetten zodat je de treinen niet letterlijk de helix in ziet gaan.

D. Plek voor het "oude" stationsgebouw. De sporen van "A" komen dus aan de zijkant van het gebouw tot stilstand. Terweil de doorgaande treinen voor het gebouw stoppen.

E. Hier zien we een uitloop van een rangeer terrein dat zonder de perronsporen in de weg te zitten op de hoofdlijn aankomt. Dit verbeterd de doorstroming maar maakt ook de rangeersporen langer dan als je ze aan zou sluiten op de wisselstraat  die voor de perronsporen word gebruikt.

F. Sporen voor industrie en bedrijvigheid. Denk eens orgineel en maak bijvoorbeeld een klein staal verwerkingsbedrijf waarvoor halffabriekaten worden aangevoerd en b.v. auto onderdelen worden gemaakt. Of maak een witgoed overslag centrum. Of denk aan een vuil verwerking. Kortom mogelijkheden te over!

G. Deze sporen zijn bijzonder handig om treinen vanaf "F" op het opstelterrein "L" te krijgen en andersom.

H. Plaats voor een kleine locloods waar diverse loc's van voornamelijk kleine maatschapijen kunnen worden gerepareerd en onderhouden. Voorbeelden zijn ook in Nederland te vinden zoals tussen Rotterdam Lombardijen en zuid. Maar ook bij Nijmegen en Arnhem als ik het goed heb.

I. Dit middelste spoor is heel handig om doorgaande treinen zoals goederen treinen doorgang te kunnen bieden. Ze hoeven dan niet om te rijden via "L" En hoeven ook niet te wachten op treinen die langs het perron staan. Deze sporen kunnen bij niet al te drukke lijnen ook gemakkelijk vanuit 2 richingen bereden worden.

J. Hier zien we een overduidelijke "bypass" van de wisselstraat. Verkeer van de hoofdlijn naar "L" en "F" hoeft zo niet over wissels die ook veel gebruikt worden voor reizigerstreinen. Ook kan een deel van deze "bypass" gebruikt worden voor verkeer van "F" naar "G". Een losse loc kan op deze "bypass" wachten tot deze naar de hoofdlijn mag.

K. Plek voor perrons. Perrons in N schaal moeten als het even kan 5 cm of breder zijn. Hoe groter en belangrijker een station hoe breder de perrons. Voor een kleine halte zijn perrons in N soms al met 3 cm breed genoeg maar met een station als hier is afgebeeld kom je daar niet mee klaar.

L. Zoals bij voorgaande letters is genoemd is dit het opstel terrein voor de goederentreinen. Dit terrein kan je toch voor heel veel dingen gebruiken. Denk aan treinen die niet over "I" kunnen om welke reden dan ook kunnen hier langs. Ook kunnen ze hier mooi wachten tot de hoofdlijn vrij is zonder andere treinen in de weg te staan. Maar je kan ook mooi treinen samanstellen op deze terreinen door handig gebruik te maken van "F"en "G" en "L".  "L" word dan gebruikt om kleine grepjes wagons aan elkaar te koppelen en klaar te maken voor de reis de hoofdbaan op. Of om een net aangekomen trein stuk voor stuk uit elkaar te trekken om dan vervolgens via "G" naar "F" te brengen. 

M. Deze letter staat niet op de kaart maar ik wil bij deze even aangeven dat je dus vanalles kan maken door te combineren. En als je wat hebt bedacht kan je dus eerst eens rustig bedenken "wat als er een trein van daar naar daar moet" 

Ik hoop dat ik je in ieder geval weer wat inspiratie heb gegeven!

Nu eens kijken wat jij in de komende tijd er van opsteekt  ;)

Heel veel Succes in de Wereld waarbij je met weinig ruimte nogsteeds heel veel kan doen!  ;)  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 00:22:04 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #204 Gepost op: 18 May 2007, 17:18:58 »
Hai Mark,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Helaas kan ik die nou nog niet geven, ben namelijk nog druk na aan het denken. Ook heb ik vandaag de onderbouw gemaakt van mijn tafel, dus ben nog wat moe.

Maar even een berichtje van mijn kant terug, dat ik niet stil zit wat betreft het baanplan.

Zie in de 'Wat zijn we aan het bouwen' rubriek, mijn draadje over mijn baan.

Groeten,

Teun

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan Teun
« Reactie #205 Gepost op: 18 May 2007, 17:26:03 »
Ik zie je draadje daar niet staan Teun.

Willem

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #206 Gepost op: 18 May 2007, 17:37:18 »
Komt eraan Willem, staat er nu op. 8)

Groeten,

Teun

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan Teun
« Reactie #207 Gepost op: 18 May 2007, 17:59:52 »


https://images.beneluxspoor.net/bnls/teun_n.png

Schetsje van Mark ff geprobeerd in wintrack te zetten  8)

mvg,

Matthijs

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan Teun
« Reactie #208 Gepost op: 18 May 2007, 19:01:26 »
Knap dat je dat erin weet te zetten Matthijs!
onze Wintrack-Virtuoos ;D

Willem

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Baanplan Teun
« Reactie #209 Gepost op: 19 May 2007, 12:42:12 »
Hallo,

Knap dat je dat erin weet te zetten Matthijs!
Inderdaad knap ja, het ziet er goed uit.

Alleen heb ik even een vraagje. Als ik dit baanplan nu namaak, zie je dan bovengronds alleen het station liggen. Ik neem aan van wel, en dat is niet echt wat ik wil. Ik wil namelijk ook parade-spoor, waar ik mijn treinen lekker kan zien scheuren. Nu kan dat alleen maar in het station.
Ik vindt wel, dat het een echte baan moet worden, waarop je je treinen moet kunnen zien rijden. Niks tegen het baanplan van Mark, want dat ziet er goed uit, alleen vindt ik het niet echt overeen komen, met wat ik wil.

En ik bouw liever niet met railspiralen, omdat je dan nog eens een extra verdieping aan moet leggen, voor het schaduwstation. Ik denk dat ik weer terug ga, naar het door Matthijs gemaakte baanplan.

Ik vindt het echt kei lullig om te zeggen, vanwege Mark en Matthijs er zoveel tijd in hebben gestoken, in dit baanplan, maar ik ga toch liever terug naar het oude baanplan. Ik hoop dat jullie er iemand anders blij mee kunnen maken.

Groeten,

Teun