Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 15:23:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
  

Auteur Topic: Wierum: een meerjarenproject in N  (gelezen 29522 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #60 Gepost op: 27 August 2011, 19:09:07 »
De ZPC loods

In Friesland was de ZPC (Zaai- en Pootgoed Coöperatie) jarenlang een belangrijke speler op de internationale aardappelmarkt. Vanaf stations als Franeker, Holwerd, Hallum, Stiens, St. Jacobiparochie en Minnertsga vertrokken in het winterseizoen vele aardappelwagons richting Zuid-Europa. De loods die ik ga bouwen staat in St. Jacobiparochie en stond in de ZPC-tijd bekend als aardappelsorteerinrichting. Ook in Hallum en Holwerd stonden dergelijke loodsen met twee bouwlagen. Een typische verschijning dus in de Noord-Friese bouwhoek.

Ik heb helaas geen tekeningen van de loods dus heb gebruik moeten maken van oude foto's, Google maps (de loods staat er gelukkig nog steeds!), een historische luchtfoto en foto's die ik ter plekke heb gemaakt. Helaas is een kopgevel tegenwoordig ingebouwd, en net die gevel staat op geen enkele foto... Hier heb ik dus zelf wat moeten invullen aan de hand van historische foto's van andere ZPC loodsen.



Na een dagje tekenen is de schaaltekening klaar. Nu maar weer aan het ramensnijden (en er zitten er meer dan 50 in ;) )
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:15:08 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Bontevogel

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #61 Gepost op: 27 August 2011, 20:29:11 »
Pfff, 50 ramen. Dan kun jij je lol voorlopig wel op  :D. Succes met het bouwen van de loods  (y).
Mvg,
Peter

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #62 Gepost op: 14 September 2011, 19:24:04 »
Voor de masochisten onder u die ook tegen de 50 identieke ramen aan het maken zijn en zich afvragen of het ook sneller kan: Jazeker.


Men neme een vensterbank naar keuze, hierop een stripje 0,5x0,5 mm styreen lijmen (het resultaat is L-vormig in doorsnede), hierop haaks op min of meer regelmatige afstand wederom stripjes styreen lijmen.



Met een pasvormje ter breedte van de te maken ramen lijmt men de stripjes steeds op de juiste afstand. Tip: snijd een hoekje af, anders plakt ook het vormpje steeds vast.


Met behulp van een ander pasvormpje de stripjes op de juiste hoogte afsijden.


U kunt een hele styreenstrip tegen de bovenkant van de aldus vergregen stompjes plakken, maar ik gebruik hier liever wat afvalstukjes voor. Vervolgens frot men de middenstijlen erin. (dit komt nogal nauw dus doe ik liever pas als de bovenkant erop gelijmd zit)


Afsnijden en hier en daar wat bijschuren. Et voilà: U produceert ramen met een dusdanige snelheid dat de snelste winkelier er geen Evergreen strips tegenop kan bestellen. (De bouw ligt dus even stil hier in afwachting van de bevoorrading :))
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:15:53 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #63 Gepost op: 27 September 2011, 20:19:06 »
Aangezien de bevoorrading van styreen stripjes voorlopig nog even op zich laat wachten, heb ik dit weekend goed nagedacht over het baanplan (zie hier) en eindelijk de knoop doorgehakt. Het is toch een zogenaamde shelf-switcher geworden: een smalle baan met een lengte van 130 cm waarop de treinen links vanuit een schaduwstation het podium op komen, waarna na wat rangeerwerk de wagens geplaatst dan wel opgehaald worden. En het is nog heel wat gepuzzel om alles te laten passen op 130 centimeter!

Na een bezoekje aan de plaatselijke bouwmarkt kon de bak in elkaar worden gezet. Natuurlijk gingen alle zaagsnedes goed, behalve die van de lange lat aan de zijkant van de baan...  ::) Een tweede poging, een fractie ernaast, ging wederom mis. Resultaat: het geheel werd 2.2 cm korter. Terug dus naar de tekentafel voor het sporenplan aangezien alles precies paste...

De stand van zaken op dit moment:



De langste trein waar ik bij het plannen vanuit ben gegaan bestaat uit een BR 216 met 3 Interfrigo wagentjes. Zoals u ziet past het geheel precies in het schaduwstation. Dit wordt overigens een draaischijf waarop hele treinen gedraaid kunnen worden.

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:16:09 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #64 Gepost op: 30 September 2011, 21:13:23 »
Alvast wat aan het experimenteren met kleuren voor rails/biels en soorten ballast. Ik probeer een niet al te vaak gebruikt spoorlijntje na te bootsen: de biels beginnen al te verbleken en het ballastbed is ook niet al te strak meer. Klopt het dat er op secundaire lijntjes vaak minder roest op de biels en ballast zit omdat er minder treinverkeer is dat de roest verspreidt?



Voorlopig neig ik naar de meest linkse: Rails Revell 'Roest', biels 'lederbraun', gedrybrushed met grijs/beige. De ballast is van Woodland Scenics: grijs en bruin (fijn) gemengd.

Tips zijn uiteraard welkom!
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:16:28 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #65 Gepost op: 01 October 2011, 00:04:12 »

Goed bezig!! (y)
Wellicht heb je hier wat aan bij het ballasten:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23068.0.html

Erwin.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #66 Gepost op: 04 October 2011, 20:53:49 »
Intussen al weer druk bezig met het spoor. Erg makkelijk met een printje van het baanplan, maar toch gaat het niet sneller dan een of twee stukjes spoor per avond. Gelukkig heb ik hulp van een aantal lieveheersbeestjes. :)



De 'spoordijk' bestaat uit 8mm multiplex. Baanplan erop plakken, decoupeerzaag erlangs, gaatjes boren voor de aansluitdraden en wisselaandrijving, en het spoor kan erop. Als ik straks alles klaar heb, lijm ik de dijk in een keer op de ondergrond, daardoor is het geheel nu nog lekker hanteerbaar.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:16:47 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #67 Gepost op: 09 October 2011, 18:02:31 »
Het ziet er allemaal nog weinig spannend uit, maar er is deze week toch veel werk verricht aan het baantje. De rails zijn gelegd en bedraad, de losse dijk is op de ondergrond geschroefd en de wisselmotoren zijn aangesloten (eerste keer Conrad gebruikt, wat een herrie maken die dingen zeg!). Vervolgens werd het geheel getest, eerst analoog en toen alles ok bleek te zijn, werd de digitale centrale aangesloten. Geen problemen! :)

Als volgende is het schaduwstation aan de beurt. Ik denk dat ik de schijf met drie sporen met een simpele pen in de houten ondergrond laat draaien. De schijf kan met twee schuifjes worden vastgezet, die gelijk in de stroomtoevoer aan het betreffende spoor voorzien. Zo wordt ook voorkomen dat de treinen op de andere twee sporen per ongeluk in beweging komen...

Ik kon het niet laten om toch alvast wat gebouwen op hun plaats te zetten. Een Tomix locloods speelt voor ZPC-loods:

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:17:06 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #68 Gepost op: 09 October 2011, 19:28:16 »
Mooi project (y)

Is een lekker compact baantje, met niet te veel poespas,
maar wel met voldoende rangeermogelijkheid 8)

Mvg,

Tis
********

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #69 Gepost op: 10 October 2011, 20:51:52 »
Dank je! Ik heb het laatste dagje van mijn weekend vandaag besteed aan het uitlijnen van de wissels en vastlijmen van dwarsliggers op de punten waar die nog niet zaten. Ook heb ik het eerste stuk spoor van ballast en een kleurtje voorzien. Ik kon maar niet tot een juist mensel van in de handel verkrijgbare ballastsoorten komen, dus heb uiteindelijk zelf maar lichtgrijze Woodlands ballast (fijn) gekleurd met dezelfde roestkleur als de rails. Dit gaat heel makkelijk Revell verf, verdund met terpentine. Wel even in de schuur laten drogen, want dit duurt een dagje en stinkt enorm...

Na droging wordt het geheel nog wat lichter, maar ik ben nu al erg tevreden met het resultaat:

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:18:17 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #70 Gepost op: 12 October 2011, 23:24:02 »
Gestaag vorderen de ballastwerkzaamheden. Door per avond steeds een centimeter of twintig te verven, verouderen en ballasten hou ik de lol er in  :)

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:18:36 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Henk H

  • Gast
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #71 Gepost op: 13 October 2011, 07:40:40 »
Hallo Jes,

Ik heb net even de foto's van de ballast bekeken en kan maar 1 ding zeggen: "SUPER" (y) ;D (y)
Het ziet er werkelijk zeer natuurgetrouw uit.

gr. Henk

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #72 Gepost op: 15 October 2011, 20:51:52 »
@Henk:
Dank je! Het was even zoeken naar de juiste kleur maar ik ben er ook best tevreden over zo :)



Vandaag weer flink (schaal)meters gemaakt met het ballasten en een begin gemaakt met de schaduw-draaischijf. Het is een simpele houten plaat die rond een pen draait en waarop straks drie sporen komen te liggen.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:18:45 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Bontevogel

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #73 Gepost op: 15 October 2011, 22:15:50 »
Weer jou draadje bekeken en het ballast ziet zeer netjes uit!!! De kleur is inderdaad goed getroffen. Het blijft een leuk project om te blijven volgen.
Mvg,
Peter

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8849
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #74 Gepost op: 17 October 2011, 09:20:34 »
Hoi Jes,


Ben je deze grijze ballast nu bruin aan het verven? Of ligt het kleurverschil op de foto's ook aan de iets vergeelde opname?


Daarnaast, is je draaitableau 30 cm lang? En hoe ga je dat electrisch verbinden?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:05 door guest7823 »