Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:14:23
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 19:11:06
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:02:07
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: Hulp gevraagd: Baanplan voor Wierum (N, max 120 x 080)  (gelezen 10943 keer)

Jes

• Offline Offline
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Hulp gevraagd: Baanplan voor Wierum (N, max 120 x 080)
« Gepost op: 29 August 2011, 19:49:47 »
Beste allemaal,
Mag ik beginnen met een welgemeend AAAaarrggghh!?

Al maanden ben ik op zoek naar een baanplannetje voor klein baantje in spoor N, maar op een of andere manier loop ik steeds vast. Ik zit met mijn handen in het haar hoe ik een mooi baantje samen kan stellen. Misschien ben ik te veeleisend of bestaat het 'perfecte' baanplan simpelweg niet en moet ik maar gewoon beginnen met iets wat niet 100% goed voelt.

Ik heb zeer beperkte ruimte beschikbaar: in ieder geval geen plaats voor een vaste baan, dus het geheel moet handzaam en op te bergen (onder het bed o.i.d.) zijn. De maximale maten zijn ongeveer 120x80, maar liever nog iets kleiner.

Dit is het idee:
-Een klein stationnetje in het Noorden van NL. Bij voorkeur een kopstation.
-Reizigersvervoer heb ik al opgegeven; te lange perrons benodigd. Dus kleinschalig goederenvervoer op bijvoorbeeld een voormalige tram/lokaalspoor-lijn. Krappe bogen kunnen dus acceptabel zijn.
-Ik heb lang gedacht aan een heen-en-weer-baantje, maar ik ben bang dat het me dan snel gaat vervelen, ik wil in ieder geval rondjes kunnen rijden.
-Het moet geen simpele ovaal worden, treinen moeten uit beeld kunnen verdwijnen.
-Ik wil niet modulair werken: het moet een afgerond geheel zijn.
-Nog geen keuze gemaakt voor een bepaald merk railmateriaal. Voorkeur voor Peco code 55.

Van de duizenden ontwerpen die ik heb bekeken, zijn er een paar hoofdvormen blijven hangen. (Let even niet op de hoeveelheid sporen op de stations en de schaal, het gaat mij op de manier waarop de sporen lopen.):

Het kopstation met gevouwen keerlus spreekt me erg aan, alleen helaas geen mogelijkheid tot rondjes rijden. Al wel veel beter dan heen-en-weer.

Dan hebben we hier min of meer hetzelfde ontwerp, echter met een extra spoor langs de voorgrond waardoor je wel rondjes kan rijden.

En deze spreek me eigenlijk het meeste aan: De rondlopende hoofdlijn met aftakking naar eindstation. Je moet er nog even een dubbelsporig schaduwstation bij bedenken.

Het hoogteverschil en verdwijnen van sporen in tunnels spreekt me erg aan in bovenstaande ontwerpen, maar dit is ook gelijk het grootste nadeel: het is zo moeilijk te rijmen met een Nederlandse omgeving. Ik neem aan dat meer mensen die Nederlands rijden met dit probleem zitten. Hoe zouden jullie dit oplossen? Ook andere ideeën om tot een baantje te komen waar ik blij mee ben zijn van harte welkom!
« Laatst bewerkt op: 29 August 2011, 19:52:38 door Jes »
met vriendelijke groet, Jesse

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re:Hulp gevraagd: Baanplan voor Wierum (N, max 120 x 080)
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2011, 20:01:44 »
Wat betreft dat laatste plan: verzin dan bijvoorbeeld een industrieterrein dat ontsloten wordt door wegen die via viaducten over de sporen lopen. Wordt in de modelbouw veel gebruikt
Jeroen

DirkH

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2011, 20:41:27 »
Voor Inspiratie voor kleine baanplannen kan je eens op volgende site zien :

http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/gleisplan_frameset.htm

http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/crumbach.htm

sommige plannen zijn wel voor HO maar als deze omvormd naar N kom je wel binnen jou afmetingen.

Dirk

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2011, 21:27:01 »
Om in NL het spoor ondergronds te laten verdwijnen kun je van alles verzinnen. Een bos dat het spoor aan het oog onttrekt, een viaduct, een tunnel onder een rivier of kanaal door, een dijk waar het spoor achter verdwijnt, een fly-over.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2011, 22:49:18 »
DirkH Bedankt voor de links.

Staan leuke dingen bij.
Jeroen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2011, 23:11:20 »
Inderdaad, dank voor de links, Dirk. Erg inspirerend zeg!

Wat me nog niet zo lekker zit aan het laatste baanplan is dat hier de hoofdlijn lager ligt dan de aftakking, deze moet nogal stijgen om het schaduwstation eronder te laten passen. Ik kan geen situatie in NL bedenken waar dit het geval zou kunnen zijn. Ik zou het natuurlijk precies andersom kunnen doen, maar dan ligt het schaduwstation weer in het zicht en gaat de kleinschalige sfeer verloren door een spoordijk rondom de baan.

Ik vrees dat op een dergelijk klein baantje niet genoeg ruimte is om het spoor te laten dalen voor een tunnel onder een kanaal o.i.d., en oplossingen met bijvoorbeeld viaducten en bossen werken alleen op ooghoogte...

Hmm waarom hebben we toch geen heuvels in het noorden? Die maken de baanbouw toch een stuk makkelijker  ;)

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2011, 23:17:56 »
Euh, en de terpen dan?  door de mens gemaakte heuvels.    ;D
Jeroen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 23:20:20 »
Maar daar rijden dan weer geen treinen in tunnels doorheen  :P

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 23:30:28 »
Nee, maar je kunt natuurlijk altijd een verhoging creëren om dat dat ook IRL gebeurt.  8)
Jeroen

Jes

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2011, 22:13:48 »
Das waar :)

Ik denk dat het toch maar een baantje met één niveau moet gaan worden. Hoe ik ook meerdere niveaus probeer in te passen, het blijft er altijd een beetje gekunsteld uit zien en ik denk dat ik er vroeg of laat toch spijt van ga krijgen.

Een terp op de achtergrond is denk ik toch best een goed idee, vooral als je er een kerkje en hoge bomen op zet, daar valt heel wat achter te verstoppen. Of een dijk langs de achtergrondplaat te laten lopen, met daarin een coupure waardoor het spoor verdwijnt.

Nou alleen nog iets verzinnen wat niet al te ovaalachtig lijkt en waarmee ik nog een beetje een realistisch kopstation kan nabootsen binnen deze kleine ruimte...

Bontevogel

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2011, 22:34:04 »
Hallo Jes,

Misschien is het sporenplan van station Roodeschool wel een optie voor jou. Een klein stationnetje voor een Fleischmann wadloper en tevens de mogelijkheid voor een goederentrein.
Je zou het spoor dan kunnen laten "verdwijnen" d.m.v. een dijk doorgraving naar een fiddle yard.
Mvg,
Peter

Jes

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2011, 19:55:32 »
Peter,
Ik vind Roodeschool ook een erg mooi prototype. Vooral de combi personen/goederenvervoer vlakbij elkaar is interessant. En vlakbij het station (lijn naar Eemshaven) zelfs een zeldzame spoorcoupure. Voor Wierum zeker interessant, de laadsporen voor de aardgascondensaatwagens kunnen dan natuurlijk ook voor andere goederen dienen.

Het probleem waar ik echter steeds tegenaan loop is de lengte van de sporen. In 1.5 meter kun je namelijk niet zo veel. Met een simpel omloopspoortje ben je de lengte eigenlijk al kwijt. Ik probeer het op een heleboel manieren 'op te vouwen' maar tot dusverre is me dat nog niet zodanig gelukt dat het nog enigszings geloofwaardig oogt.

Zijn er nog andere mensen met baanplantips voor een minibaantje? Of tips hoe ik een emplacement als Roodeschool zou kunnen aanpassen? Ik begin zo langzamerhand een beetje de hoop op de geven dat ik ooit iets geloofwaardigs kan ontwerpen op deze oppervlakte... :(
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 20:03:45 door Jes »

HenkN

• Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2011, 20:08:12 »
Kijk eens op de site van Gerbrand Haans.
Daar staat het baanplan van een leuk klein baantje: Keuvelaarkade.
www.gerbrandhaans.nl

Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Jes

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2011, 21:07:36 »
Hé die ken ik nog uit RM. Goeie tip, lekker compact sporenplan. Ook qua sfeer komt het redelijk overeen met waar ik naartoe wil. Ik ga met het baanplan spelen.

Jes

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2011, 22:54:45 »
Misschien moet ik het inderdaad maar gewoon bij een simpel kopstationnetje houden en niet rond willen rijden. Wel zo realistisch. Ik heb Keuvelaar Kade een beetje versimpeld, ik vond het tweede laadspoortje vanaf het omloopspoor een beetje onnodig.

Wierum, eindpunt van een goederenlijntje in 1985. Ik stel me zo voor dat de aardappeltrein met lege wagens binnenkomt, de wagens op spoor 1 loskoppelt (dichtst bij het station), omloopt, en de gevulde wagens ophaalt bij de aardappelloods en op spoor 2 zet. Dan worden de lege voor de loods geduwd. Een incidentele zelflosser of kolenbak voor de plaatselijke kolenboer kan vanaf het lage perron van het in onbruik geraakte station worden gelost. Zo nu en dan verschijnt een excursietrein (Wadloper) vanuit het schaduwstation.

Links een dijkcoupure met daarachter een fiddle-yard. Links vooraan vooral weilanden/aardappelveld en langs de achtergrond de enigszins kronkelige dorpsstraat (verhoogde dijk) met daaraan de dorpshuisjes.

Wat vinden jullie hiervan?