Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door LMX
Vandaag om 21:38:20
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:36:18
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 21:34:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 21:29:17
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
  

Auteur Topic: Wierum: een meerjarenproject in N  (gelezen 29899 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #75 Gepost op: 17 October 2011, 10:38:46 »
Beste Michel,
Het kleurverschil komt door de nog natte lijm, verschillende lichtbronnen en een goedkope camera. Ik heb net even een foto'tje gemaakt bij daglicht, waarop de echte kleur beter benaderd wordt:



Links zie je een zakje met ballast in de originele kleur. Ik heb deze gekleurd door een aantal eetlepels ervan in een glaasje te doen, hierbij een oplossing van ongeveer 1/4 verf en 3/4 terpentine te gieten, net zoveel tot alle steentjes een beetje nat zijn. Vervolgens goed roeren en op een oud bord deponeren voor het drogen. Dit duurt ongeveer een dagje. Het is me opgevallen dat de verf niet aan alle steentjes even goed hecht, zodat je toch nog goed kleurverschil in de ballast houdt.

De draaischijf is 35 cm lang, precies de breedte van het baantje en de lengte van de langste lok die er op gaat rijden (BR 216), met een drietal interfrigo wagens. Langere treinen kunnen niet naar Wierum rijden in verband met de lengte van het omloopspoor. Een 6400 met een gemengd treintje van een gesloten wagen, zelflosser en open bak is al een stuk minder lang.

Voor de electrische aansluiting moet ik nog wat experimenteren. Mijn idee is om naast de drie sporen op de draaischijf messing busjes te solderen, waar een messing schuifje op de baan zelf in past. Deze zorgt zowel voor het juist aansluiten van de rails als de electrische verbinding. Maar zoals gezegd moet ik dit nog uitwerken. Eerst wil ik de ballast hebben liggen.

Het Bachmann trammetje is overigens mijn testlokje.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:19 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #76 Gepost op: 23 October 2011, 16:08:00 »
Wederom een niet al te spannende update uit Wierum, maar de werkzaamheden waren dan ook weer niet zo spannend de afgelopen week: rails verven, ballasten, rails verven, ballasten... Maar het zichtbare gedeelte van het baantje is nu gelukkig wel voltooid. Als toetje mocht ik van mezelf vandaag de vrijbalkjes aanbrengen om dit heugelijke feit te vieren :)





Hopelijk kunnen de Fleischmann stootjukken binnenkort vervangen worden door mooie Nederlandse exemplaren!
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:36 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
  • N Spoor Freak
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #77 Gepost op: 23 October 2011, 20:11:56 »
Zo dat ziet er gelikt uit zeg :o
Wat werk jij netjes man (y)

Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #78 Gepost op: 23 October 2011, 20:24:42 »
Ziet er als H0 uit  ;) mijn complimenten.

Groet Maurice

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #79 Gepost op: 23 October 2011, 20:46:41 »
Zoo, hier wordt in een stug tempo doorgebouwd, en toch
zeer zorgvuldig (y)

Krijg er zelf ook bouwkriebels van ;D

Mvg,

Tis
********

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #80 Gepost op: 23 October 2011, 21:20:59 »
Merci! :)

Heb je dit al ingedruppelt/gelijmt?

Ja, alle ballast zit al vast. Gewoon met verdunde houtlijm en een beetje afwasmiddel, de bekende methode.
met vriendelijke groet, Jesse

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #81 Gepost op: 24 October 2011, 09:20:15 »
Dat ziet er erg goed uit. (y)

Papierbouwer

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #82 Gepost op: 24 October 2011, 21:41:53 »
Inmiddels begonnen met de fiddle-yard. Ik hoop maar dat het rollend materieel het s-boogje een beetje kan waarderen... Morgen mogen de prikkers los, dus we zullen zien  :).




« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:19:50 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #83 Gepost op: 24 October 2011, 21:47:00 »
Als je de kruisverbindingen uit de stootjukken haalt zien ze er gelijk al wat hollandser uit.

Je ballast ziet er netjes uit (y)

Gerrit

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #84 Gepost op: 26 October 2011, 19:37:20 »
@Papierbouwer
Thanks! :)

@Gerrit
Je hebt helemaal gelijk, daar zouden ze al heel wat van opknappen. Ik heb ze nu echter alleen maar tijdelijk staan om aanstormende treinen tegen te houden. Gisteren arriveerde een pakketje met Arnold stootjukken die ik van plan was om te gaan vernederlandsen. Maar nu Fred bezig is goed gelijkende nederlanse exemplaren te ontwikkelen, wacht ik daar nog maar even mee :)

Gelukkig blijken de s-bogen geen enkele problemen op te leveren. Ik heb de laatste 3 centimeter aan beide zijden recht gehouden en dat blijkt goed te werken. Wel heb ik enorm zitten klooien met het hoogteverschil tussen baan en draaiplateau. Doordat de rails op de baan op papier ligt, wat op is gaan zwellen bij het ballasten, ligt dit een fractie hoger dan het draaiplateau. Met lelijke tikjes en gewiebel als gevolg als er een trein over de overgang rijdt.

Ik heb dit proberen op te vangen door voor het ballasten een paar cocktailprikkers onder de rails op het draaiplateau te prikken, waardoor ze iets omhoog komen. Na drogen van de ballast bleek vanochtend de rails echter toch weer gezakt.

Vandaag een tweede poging ondernomen. Onder de beide railstaven een klein gaatje geboord en hier van onderaf cocktailprikkers in gehamerd, totdat de rails iets omhoog werden gedrukt. Dit vervolgens vastgezet met sneldrogende houtlijm. Ik ben benieuwd of dit gaat houden. Fingers crossed...



Het resultaat ziet er in ieder geval wel netjes uit :)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:02 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #85 Gepost op: 30 October 2011, 12:16:20 »
En, zijn je railstaven vast blijven zitten?



Enne erg mooi stukkie spoor zo!!! (y)
Ben benieuwd als je stootjukkies erop staan en de gebouwen een plek krijgen.
Tijd voor een update. ;)

Groeten,
Oscar
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:11 door guest7823 »
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #86 Gepost op: 30 October 2011, 16:22:28 »
@Oscar
Klusjes waar je weken tegenaan hikt blijken soms kinderlijk eenvoudig terwijl andere 'dat doe ik even in een middagje'-klusjes een flinke kluif blijken. Zo ook het draaiplateau. Ik heb nu anderhalf spoor goed liggen, een kant van het middelste spoor is maar niet goed te krijgen, geen idee waar het aan ligt. Ik heb het spoortje vanmiddag in de ballast gezet en hoop dat het daarmee gefixeerd is. En daarna moet het derde spoor nog gebogen en gelegd. Morgen maar weer zien...

Als ik straks ook de schuifjes voor het draaiplateau klaar heb en de boel werkt, gaat het baantje eventjes verticaal naast de kast. Helaas heb ik geen ruimte het baantje permanent op te stellen en ik wil eerst alle gebouwen klaar hebben voordat deze hun plekje krijgen. Ik zal uiteraard zo nu en dan wel even wat posten over de voortgang.

Ook liggen er nog een paar locomotieven om (om)gebouwd te worden. Voor de afwisseling ook wel weer eens leuk. Ik denk dat ik straks eerst maar eens met de NS 600/2000 begin.
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #87 Gepost op: 31 October 2011, 16:35:50 »
En alweer een tegenslag. Een van de schaduwsporen is tijdens het drogen van de ballast scheef getrokken, met een nogal lelijke knik in het spoor tot gevolg. Enige remedie nu is het overnieuw te leggen.
Ik begin eigenlijk steeds minder gelukkig te worden met draaiplateau-idee. Misschien moet ik het toch simpel gaan houden en met cassettes o.i.d. werken. In afwachting van een goede oplossing heb ik het baantje even aan de kant gezet en ga ik even tussendoor een locje bouwen:



En straks weer met frisse moed er tegenaan. :)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:21 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #88 Gepost op: 31 October 2011, 17:49:23 »
te zien aan de rest van de baan, gaat dat ook een mooi loc'je worden! Zeker voor schaal N vind ik wat je tot nu gebouwd hebt heel mooi, dus ik blijf je volgen! Is een in plaats van dat draaiplateau een la systeem niet makkelijker? of heb je daar de ruimte niet voor?

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #89 Gepost op: 31 October 2011, 17:52:38 »
Dank je, Ivo :) Wat bedoel je precies met een la-systeem?
met vriendelijke groet, Jesse