Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 69326 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Re:Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #150 Gepost op: 04 December 2011, 23:39:52 »
Het freeswerk voor de 2e brug is nog verre van gereed, maar vandaag al wel de eerste onderdelen hiervoor gelijmd. Omdat de profielen voor het onderwindverband goed door de afnamekeuring zijn gekomen deze alvast samengevoegd met de bevestigingshoeken of hoe die dingen ook mogen heten. Een nieuwe voorraad 0,25 mm frezen is in Amsterdam gearriveerd zodat er dinsdag weer verder gefreesd kan worden. Ik kan jullie op foto niets nieuws laten zien, daarom maar gekozen voor een plaatje van de vanmiddag gebruikte materialen en hulpmiddelen.

Ik lijm de styreenonderdelen met Bison ontvetter mbv een (verf)kwastje. Het borrelglaasje bevat een hoeveelheid van de Bison ontvetter (en geen jonge jenever o.i.d.). Op deze manier hoop ik de hoeveelheid ontvetter die verdampt binnen de perken te houden. De afsluitdop gaat namelijk na het uitschenken direct weer om het Bisonblik. Wat ik na het lijmen nog over heb gaat weer terug in het blik. Ons ben zuunig hé. Om te voorkomen dat de onderdelen behalve aan elkaar ook aan de ondergrond vastgelijmd worden, gebruik ik als ondergrond een plastic insteekmapje. Ontvetter hecht hier namelijk niet op. Dit niet zelf uitgevonden, maar ergens op dit forum gelezen (waarschijnlijk in het plan U-draadje van Karst). Wat voor deze manier van bouwen absoluut nodig is staat niet op de foto, namelijk geduld. Dat heb je of je hebt het niet. Gelukkig heb ik het wel. Oh ja, het mesje gebruik ik om (een van) de te lijmen onderdelen tijdens het lijmen op hun plaats te houden. Onze Lieve Heer had ons wat dat betreft wel met wat meer handjes mogen uitrusten. Het blijft behelpen met slechts twee handen. ;) ;)

Wordt vervolgd.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 22 January 2012, 13:30:12 »
Om te laten zien dat de bouw van brugdeel 2 niet stil ligt maar weer eens een berichtje. Wat ik al aangaf, zijn bij brugdeel 1 alle horizontaal uitstekende delen van de dwarsliggers (die de voetpaden naast de brug moeten dragen) tijdens de bouw afgebroken. Ik heb daarom nu gekozen om deze uitstekende delen later aan te brengen. Zie onderstaande foto. Het gaat om het detail links- en rechts van de dwarsdrager.

Deze aanpassing maakt het eveneens mogelijk de gehele onderbouw in een andere volgorde op te bouwen. Bij brugdeel 1 ben ik begonnen met de relatief slappe langsliggers-die-de-rails-dragen. Slap in die zin dat zij uit zichzelf niet een mooie rechte lijn vormen. Nu kan ik eerst de hoofdonderliggers grotendeels bouwen welke op zich een grotere langsstijfheid hebben. Hopelijk leidt e.e.a. tot een strakkere (=meer rechte) brug. Het begin ziet er in ieder geval wel veelbelovend uit.

Ter afsluiting van deze update nog een paar pics van de klinknagelplaten die straks waarschijnlijk niemand meer opvallen omdat ze aan de onderkant van zowel de hoofdboven- als onderliggers zitten. Bij de bouw van de hoofdbrug (ja, ik heb besloten deze toch ook maar te gaan bouwen) worden ze uitgevoerd zonder klinknagels. Dat scheelt een heleboel wachttijd bij de freesmachine. Aan de andere kant wel jammer want het is een plezier bij het bouwen.

Wordt vervolgd

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #152 Gepost op: 23 January 2012, 08:13:49 »
Ha, brug deel 2! Ik ga dit volgen, mooi dat je weer behgonnen bent. Ik ben ook begonnen met brug 2, al ziet dat er wat anders uit.
.... Onze Lieve Heer had ons wat dat betreft wel met wat meer handjes mogen uitrusten. Het blijft behelpen met slechts twee handen. ;) ;)
Pfff, en een freesmachine heeft maar één freeskop en kan blijkbaar veel meer  ;) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #153 Gepost op: 23 January 2012, 09:14:37 »
Ha kijk eens aan, dat wordt weer smikkelen en smullen! Goed bezig Ted!

Ha, brug deel 2! Ik ga dit volgen, mooi dat je weer behgonnen bent. Ik ben ook begonnen met brug 2, al ziet dat er wat anders uit.Pfff, en een freesmachine heeft maar één freeskop en kan blijkbaar veel meer  ;) .

Gert, ga jij ook een bowudraadje bijhouden op dit forum?
Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 12 February 2012, 14:59:24 »
Brugdeel 2 is nog niet veel verder dan in het vorige bericht (Neurenberg hé). Afgelopen week onverwachts een 2e keer naar Amsterdam Noord en toen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt alvast de eerste onderdelen te frezen van het middendeel van de hoofdbrug. Ik ga de hoofdbrug bouwen in 3 delen. Twee zijstukken van circa 1 meter lang plus een middendeel van circa 80 cm lang. Ik zal daar nog wel een keer over berichten. Nu alleen een 2-tal plaatjes als bewijs.

Wordt vervolgd

P.S. De lijnen in het onderste plaatje zijn in werkelijkheid recht maar worden vertekend door de foto.

ATB

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 06 March 2012, 17:16:12 »
Na al dat bouwgeweld op On Trax (niet van mij) een plaatje om te laten zien dat hier langzaam maar gestaag wordt doorgebouwd aan zowel de 2e aanbrug als (om te beginnen) het middendeel van de hoofdbrug.

Van onderen naar boven het bovenwindverband van het middendeel, daarboven die van de 2e aanbrug, daarboven de hoofdonderliggers met spanten van de 2e aanbrug en daar weer boven 2 losse hoofdonderliggers van het middendeel.

Wordt vervolgd.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #156 Gepost op: 06 March 2012, 18:03:38 »

Fraai (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

stig

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 06 March 2012, 18:51:32 »
Kijk, daar is onze bruggenbouwer weer! De laatste keer zeker te lang aan de lijm "gehangen"... ;D

Is er dit keer minder diep gefreesd of lijkt dat maar zo?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ATB

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 06 March 2012, 19:44:55 »
Dank voor jullie reacties, alhoewel ik niet helemaal snap waar ik aangehangen heb Stig??? Eerst vond ik reacties als "wat mooi o.i.d." overdreven en overbodig. Gaandeweg ben ik daar anders over gaan denken. Wel volgers en geen reacties is ook maar niks. Dus, blijf me aanmoedigen want er staan hier tig niet afgeronde projecten op het schap. Het zou toch zonde zijn als de bouw van de spoorbrug van Hedel datzelfde lot zou overkomen. Dus nogmaals, bedankt (y)

Ted

P.S. Stig, de freesdiepte is dezelfde als de vorige aanbrug. Je zou wat klinknagels kunnen missen, maar als het goed is zouden die toch niet in het zicht komen.

ATB

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 18 March 2012, 15:42:16 »
Na 2 middagen lijmen even wat anders. Sinds het vorige bericht weer een dagje wezen frezen in Amsterdam Noord. Lekker opgeschoten omdat ik dit keer alleen delen heb gefreesd die geen klinknagels bevatten. Gisteren en vandaag (wat vervelend, het wordt mooi weer :-\) eerst het gefreesde ontdaan van de plakfolie die nodig is om het aan de freestafel te bevestigen. Vooral bij kleine onderdelen is dat priegelwerk. Daarna gisteren alle dwarsspanten voor het middendeel van de hoofdbrug, voor zover als het in deze bouwfase kan, in elkaar gezet. Even een plaatje geleend uit de bouwfase van de 1ste aanbrug om duidelijk te maken wat ik hiermee bedoel.

Daarna het tijdrovend karweitje van het lijmen van de onderdelen voor het onderwindverband. Maar, het geeft ook veel voldoening uit al die kleine frutsels langzaam maar zeker weer een brug tevoorschijn te zien te komen. Kijk dit bedoel ik:

Bovenaan in de bovenste foto het freesplaatje waarin alle onderdelen zaten, daaronder links de 2 soorten (lange en korte) gelijkbenige (liggend en opstaand vlak even lang) hoekprofielen met bevestigingshoekprofielen voor de kruizen die tussen de langsliggers-die-de-rails-dragen (zie foto daaronder) zitten en rechts de ongelijkbenige (liggend vlak is groter dan het staande vlak) profielen die de verbindingen vormen tussen de hoofdliggers en de bovengemelde kruizen. Kunnen jullie het allemaal nog volgen? Voor de goede orde: ook de onderste pic stamt uit de bouwfase van de 1ste aanbrug. Deze keer zou het strakker moeten worden ;). Ik ga weer verder met lijmen. Dus....

wordt vervolgd.

ATB

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 18 March 2012, 23:34:58 »
Nou dat vervolg is sneller dan dat ik vanmiddag had verwacht. Surprise,surprise!! De dwarsspanten gleden (voor het eerst) soepel in de daarvoor aangebrachte uitsparingen. Perfect (y). Eh....., niet dus :'( :'(. De spanten tpv de verticalen tadeloos; de spanten tpv de diagonalen verre van. Wat is er fout. Zie onderstaande foto.

Het schot tussen de verhoogde flenzen van de hoofdonderdwarsliggers blijkt te laag!! Hoe kan dat? Eenvoudig. De diagonalen in het middendeel van de hoofdbrug zijn zwaarder (groter qua afmetingen) dan die in de aanbrug. Als gevolg hiervan zijn de verhogingen van de flenzen ook hoger dan die bij de aanbruggen. Over het hoofd gezien. Helaas pindakaas, er uit (ze zaten nog niet vastgelijmd ;D ;D) en nieuwe maken. Gelukkig zijn ze nog wel passend in de buitenste delen van de hoofdbrug. Weggooien hoeft dus niet.

Wordt vervolgd.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #161 Gepost op: 19 March 2012, 08:17:56 »
Zo Ted, dat gaat weer lekker! En vooral ook: erg fraai!!!!

Wat wil je in totaal nu gaan maken van de brug? Enkelsporig de hoofdbrug met twee aanbruggen, of wordt hij uiteindelij ktoch dubbelsporig?

Veel succes verder, blijf je volgen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 19 March 2012, 08:50:35 »
Ja, ja, Jeroen. Je dacht zeker "ik heb Ted zo ver gekregen dat hij de brug ging bouwen, eens kijken of ik hem ook zo ver kan krijgen dat hij de complete brug gaat bouwen". Nou Jeroen, dat zit er (zeer bijzondere omstandigheden daargelaten) niet in. Zoals gemeld heb ik besloten 2 aanbruggen + de hoofdbrug te bouwen. Goede voor zo'n 4 meter brug. In mijn openingspost schreef ik dat ik verrast was dat de brug een combinatie was van 2 enkelsporige bruggen. Een oude met heel veel klinknagels en een nieuwe (1978) met veel minder (maar toch nog heel wat) klinknagels. Zie onder, links de nieuwe en rechts de oude brug.

Uitbouw tot een complete, op de realiteit gebaseerde brug, zou niet alleen opnieuw veel tekenwerk opleveren, maar vooral veel, heel veel freestijd. En daarvoor heb ik toch echt te veel niet afgebouwde of nog niet gerealiseerde plannen liggen. Je/Jullie zullen het hiermee moeten doen.

Groeten
Ted
« Laatst bewerkt op: 19 March 2012, 09:11:53 door ATB. Reden: foto vervangen door een betere »

ATB

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 22 March 2012, 09:50:09 »
Toen ik jullie gisteravond op de hoogte wilde brengen van mijn bouwvorderingen kon ik (tijdelijk?) niet op BNLS komen. Dan nu maar. Eergisteren een zeer productieve freesdag gehad in Amsterdam Noord. Kon op 2 machines tegelijk werken. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb dat te doen. Het voorbereide werk ging sneller dan gedacht, zodat ik aansluitend alvast wat heb gefreesd voor de buitendelen van de hoofdbrug. Als het voorjaar nu nog maar even op zich liet wachten :-\ :-\, dan kan ik lekker doorwerken. Nu dienen de eerste tuinklussen zich al weer aan.

Wat hebben we gedaan? Allereerst natuurlijk de 4 dwarsdragers opnieuw gemaakt. Deze gemonteerd, de hoofdonderliggers van hun bovenflens voorzien en op de kooppunten hiervan met de dwarsdragers de klinknagelplaten aangebracht. Omdat bij het middendeel van de hoofdbrug alles perfect past, (ik heb kennelijk de ideale bouwmethode gevonden voor deze brug) schiet de bouw daarvan harder op dan die van de 2e aanbrug. Onderstaand een 2-tal foto's. De eerste en de tweede, vanuit nagenoeg dezelfde positie genomen, de aansluiting van de hoofdonderligger met de "oude" en de "nieuwe" dwarsdragers tpv de diagonalen. Een hele verbetering nietwaar? ;D ;D ;D Daaronder een overzichtsfoto van het middendeel in aanbouw. Duidelijk te zien is dat de nieuwe bouwmethode leidt tot een grotere kans op een kaarsrechte brug dan de aanpak van de 1ste aanbrug. Zie foto linksonder, alhoewel daar uiteindelijk de soep niet zo heet gegeten werd als in die fase leek (foto rechtsonder).

Wordt vervolgd.

ATB

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 10 April 2012, 17:44:24 »
Een klein berichtje om te laten zien dat er nog steeds wat gebeurd. Opa heeft 2 dinostaarten gemaakt zou mijn kleinzoon zeggen. Hij weet alles van dino's. Maar deze staarten van de Hedelariosaurus zou hij toch niet (h)erkennen :) :). Het zijn natuurlijk de langsdragers-die-de-rails-dragen. Van het middendeel van de hoofdbrug deze keer.

Dat ik heb afgezien van het nabootsen van klinknagels betekent nog niet dat alle details worden weggelaten. De kopse platen van de onderwindverbandbevestiging (24x woordwaarde) zullen jullie bij goed bestuderen van de foto gewoon kunnen zien. Waarom? Het verbreedt het lijmoppervlak tussen de horizontale bevestigingsplaat en het vertikale lijf van de ligger aanzienlijk. Kortom, de verbinding wordt er beter van. Vandaar.

Wordt vervolgd