Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 66055 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Gepost op: 01 mei 2011, 23:57:46 »
De teerling is geworpen. Nu weten jullie waarschijnlijk wel wat dit betekend, maar net als ik niet wat een teerling is. Tot vandaag zou ik gezegd hebben "Vraag dat maar aan een gymnasiast, want die weet dat wel". De mij bekende gymnasiasten wisten het echter ook niet. In het digitale tijdperk raadpleeg je dan Wikipedia. Die wist het ook niet. Als jullie willen weten wat ik nu weet, klik dan maar op deze link http://www.onzetaal.nl/advies/teerling.php, dan weten jullie het ook.

Waarvan is de teerling dan vandaag geworpen?
Van de bouw van de aanbrug van de spoorbrug bij Hedel.

Deze aanbrug is op zich al een hele brug met een respectabele lengte van zo'n 60 meter. Waarom de aanbrug in plaats van de hoofdbrug? Wel, de brug bij Hedel had altijd al mijn belangstelling om ooit eens door mij in model nagebouwd te worden. Past die dan in mijn baan of baanplan? Nou nee, een baan heb ik nog steeds niet, een baanplan al 10 jaar, maar ik vind hem gewoon mooi. Waarom hem dan nu gebouwd in plaats van te beginnen met de realisatie van mijn baanplan? Ja, dat komt door Jeroen Water. Die van het draadje Het Bruggetje bij Oosterbeek. Ik heb me door hem laten verleiden dit voor te trekken. Hij daagde mij uit zijn draadje per 1-1-2011 over te nemen, maar dat is 1-5-2011 geworden. En om zijn prachtige draad niet te verknoeien, heb ik er maar een eigen draad van gemaakt. Blijft de vraag "waarom de aanbrug in plaats van de hoofdbrug". Wel, toen ik in oktober j.l.  op een prachtige herfstdag foto's van de brug ging maken, bleek de brug niet een dubbelsporige, maar 2 x een enkelsporige brug te zijn. Dat verdubbelde de - nog onbekende - bouwtijd in één klap. Kon ik ineens kiezen tussen een oude spoorbrug met heel veel klinknagels of een nieuwe uit 1978 met wat minder klinknagels.

Omdat ik toch wel wat klinknagels op de h0-brug wilde laten pronken, koos ik voor de nieuwe. Bovendien verwachte ik dat het makkelijker zou zijn om daar tekeningen van te verkrijgen. Ik vind CAD-tekenen namelijk ook erg leuk en had dus het plan opgevat de brug eerst maar eens virtueel in 2D en 3D te construeren. Via een mede-forumlid ben ik in november van het vorige jaar in het bezit gekomen van alle constructietekeningen van de hoofdbrug en een paar van de aanbrug. Een blik op de afmetingen leerde me al gauw dat het 1 op 87 omzetten van de totale spoorbrug - 4 aanbruggen van zo'n 60 meter per stuk plus de hoofdbrug van zo'n 230 meter, totaal 480 meter - een model op zou leveren van zo'n 5,50 meter!

Prima plan om halfweg - of nog veel eerder - te sneuvelen. Vandaar mijn ambitie eerst maar eens losgelaten op een aanbrug. Kan ik daar mooi alle problemen die ik mogelijk tegenkom eerst onder de knie zien te krijgen voordat ik aan de uitdaging van de hoofdbrug (2,65 meter in model) begin. Goed, begonnen met alle onderdelen van de aanbrug 1:1 in mijn CAD-systeem in te brengen. Toen dat naar mijn tevredenheid gelukt was, was het reeds Neurenbergtijd. Daarna begonnen met het omzetten van het ontwerp naar h0. Da's makkelijk zul je zeggen, maar nee hoor. Als de dikte van de platen van de hoofd-onder-langsligger (10 x woordwaarde) varieert van 16 tot 32 mm, dan is dat in h0 tussen 0,2 en 0,4 mm. Dat is a) moeilijk te koop in langere platen en b) voor mij wat aan de dunne kant. Ik heb derhalve gekozen voor 0,5 mm, om toch zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven. Dit afwijken van de exacte verschaling betekent wel dat alle liggers en verbindingen opnieuw geconstrueerd moesten worden.

Dit keer uitgaande van de dikte van de toe te passen styreenplaat. Toen dit achter de rug was moest e.e.a. nog uitgefreesd worden. Dit kan ik doen bij een bevriende relatie in Amsterdam Noord. Door de daarvoor benodigde reistijd zijn mijn werkdagen daar beperkt in lengte. Bovendien kost het uitfrezen van de verbindingsplaten voorzien van de zo gewenste klinknagels, zacht gezegd, nogal wat tijd.

Na de eerste freesdag bedacht ik dat het wellicht beter was deze verbindingsplaten maar te laten etsen. Omdat dat weer de nodige tijd zou gaan kosten, besloot ik toch maar voor de eerste aanbrug alles te frezen. Morgen moet alles uitgefreesd zijn. Of dat gaat lukken weet ik nog niet, maar het is wel het plan. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang van de bouw.


Ted
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2011, 11:35:54 door Hans van de Burgt »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2011, 00:34:52 »
Hallo Ted,

Volgens mij is de teerling een dobbelsteen!

Groeten en veel succes met je brug.

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2011, 07:44:57 »
Hallo Ted, mooi onderwerp, maar als je een brug meet van ca 480 meter, dan wordt die zonder de landhoofden en toegangs dijken volgens mij niet meer dan 4.17 meter
Veel succes bij het bouwen ik ga dit draadje zeker volgen

foutje gemaakt bij de berekening.Dus Sanders antwoord hieronder klopt.
groet, Hans
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 15:42:18 door haes2006 »
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2011, 08:06:08 »

480/87 = 5.52 dus volgens mij wel 5,5m!

Leuk onderwerp, ik ga binnenkort ook beginnen aan een bruggetje, maar het grootste onderdeel daarvan is ca 15cm lang, ietsie kleiner dus :)

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2011, 10:15:00 »
Hoi Ted,

Gaaf man dat je nu ook echt aan de bouw ben!!!! Aangezien ik over een paar maanden klaar ben, kunnen we nu mooi van jouw bouwmethode genieten! Heel veel succes en vooral bouwplezier! Ook ik ga je nauwlettend volgen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2011, 10:35:59 »
Het begin is in elk geval veelbelovend! Maar is het compleet incl. klinknagels uitfrezen niet te vereenvoudigen? Zo kost het vreselijk veel verspaningstijd en hoewel het resultaat er geweldig uitziet moet dat toch eenvoudiger kunnen. Wat is de diameter van de klinknagelkop zoals je ze nu freest?

1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2011, 11:54:51 »
heb je een plaatje naarbij van de klinknagels?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2011, 21:33:08 »
JAB:
Ja die verspaningstijd is vele uren, vooral voor de verbindingsplaten met klinknagels. Het freeswerk is vandaag dan ook niet afgekomen, kost me nog een reisje Amsterdam. Naar ik heb begrepen is modelbouwen de kunst van het weglaten. Die kunst heb ik nog niet onder de knie. Een bevestigingsplaatje met 4 klinknagels erop en een T-gat erin van in h0 nog geen 1,5 bij 1,5 mm (fotootje volgt morgen) kun je in je CAD-tekening beeldvullend vergroten. Als het op de freesmachine gemaakt wordt zie je het bijna niet meer terug. Als je dan ook nog weet dat hij ergens aan de onderkant van de brug komt te zitten waar je hem zelfs van dichtbij nauwelijks ziet, dan lijkt me dit een vorm van overdetaillering. Maar al doende leert men. Bij een eventueel vervolg gaan de verbindingsplaten met klinknagels in ieder geval geëtst worden.

Fissy:
De klinknagels heb ik in h0 0,3 mm in doorsnede getekend (in werkelijkheid dus 26,1 mm) en 0,1 mm hoog (werkelijk 8,7 mm). Of dit echt de 1:1 maten zijn weet ik niet, maar ik zal er niet ver naast zitten. De vraag van de foto begrijp ik niet, want in mijn inleiding heb ik een fotootje van gefreesde verbindingsplaten met klinknagels opgenomen.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2011, 07:37:09 »
Ik wil ze niet tellen, dus moet je niet bang zijn ;) Nee, wat ik bedoel is, of je deze hebt gedaan in 2,5D of heb je een programma gebruikt om deze interpoleren, zo dat ze bol zijn? Ik kan zelfs helaas slechts 2,5D frezen, en vindt dit erg lastig bij dingen als klinknagels...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2011, 09:11:39 »
JAB:
Een bevestigingsplaatje met 4 klinknagels erop en een T-gat erin van in h0 nog geen 1,5 bij 1,5 mm (fotootje volgt morgen) kun je in je CAD-tekening beeldvullend vergroten. Als het op de freesmachine gemaakt wordt zie je het bijna niet meer terug. Als je dan ook nog weet dat hij ergens aan de onderkant van de brug komt te zitten waar je hem zelfs van dichtbij nauwelijks ziet, dan lijkt me dit een vorm van overdetaillering. Maar al doende leert men. Bij een eventueel vervolg gaan de verbindingsplaten met klinknagels in ieder geval geëtst worden.
De klinknagels heb ik in h0 0,3 mm in doorsnede getekend (in werkelijkheid dus 26,1 mm) en 0,1 mm hoog (werkelijk 8,7 mm)

Sja, ik ben ook een redelijke perfectionist in sommige dingen ;)

Paar alternatieven waarbij je niet inboet aan detail maar die wel 'sneller' gaan:

- Op de plek van de klinknagel juist een heel klein putje, later met iets als lijm, filler, dikke verf oid, hele fijne druppels op de putjes leggen (wel eens gedaan voor een wagondeur, bij duizenden stuks misschien minder praktisch?)
- Wederom putjes, en dan van de achterkant 'doordrukken' (nooit geprobeerd, maar lijkt mij mogelijk, gebeurt ook bij messingbouw, al etsen ze de putjes daar op de achterzijde. Dubbelzijdig frezen maakt het helaas nog gecompliceerder)
- Hele kleine speldenkop? Waarbij je eventueel zelfs een deel van de speld als verbindingselement gebruikt, rest afknippen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2011, 09:21:26 »

Er zijn ook een soort transfers met losse klinknagels die je stuk voor stuk aan kunt brengen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #11 Gepost op: 03 mei 2011, 10:33:59 »
JAB en Sander:

ik denk dat dat niet sneller gaat. De lange freestijd ligt aan het aantal klinknagels. Ongemerkt zijn er dat toch een paar honderd. Maar in ieder geval bedankt voor de tips. Ik ga nu beginnen met het plakken van de onderdelen van het boven-windverband. Een verslag daarvan volgt. Eerst nog een belofte invullen, die van het fotootje van dat nietige detail. Dat wordt geen fotootje, maar een detail uit de CAD-tekening.

Het betreft de bevestiging van de steunen die de balken moeten dragen waarop straks de vloerroosters komen te liggen die naast en tussen de rails komen. Je ziet schuin van onderen een dwarsdrager in de richting van de verbinding met de hoofd-onderlangsligger. E.e.a. wordt t.z.t. wel duidelijk(er). Het gaat om de verbindingen van de T-profielen met de dwarsdager.

Bernd:
In de CAD-tekening zijn de klinknagelkoppen delen van een bol. Om precies te zijn wordt één zo'n kopje weergegeven door 36 vlakjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn PC kreunde en steunde bij het genereren en tonen van de 3D CAD-plaatjes, vooral als ik ze dan ook nog eens met een vloeiend kleurenverloop (smooth shading) wilde hebben. Bij het frezen zijn het 8-zijdige cilindertjes geworden. Dat ze niet echt bol zijn zie je niet als ze maar 0,1 mm hoog zijn. Zonder bril zie ik ze so wie so al bijna niet. Vandaar dat ik ze in de toekomst 0,15 mm hoog ga uitfrezen (of laten etsen). Btw, 0,15 mm is 1:1 altijd nog maar 13 mm hoog.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2011, 11:15:06 »


In de zon toch nog snel, met een andere camera, het fotootje gemaakt. De bewuste onderdelen bevinden zich bovenaan rechts. Voor de duidelijkheid: het uitgefreesde vakje is ongeveer 50 bij 50 mm groot en 0,3/0,4 mm dik. Het koste circa 3 uur om het uit te frezen ;D ;D ;D. Geeft tegelijk een beeld van de mate van gedetailleerdheid waarmee ik tot nu toe gewerkt heb. Of het de moeite waard is, zullen we leren :) :) :).

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2011, 11:45:01 »
Tja, frezen is ook echt geen snelle productie methode ;) Maar als het slechts een brug zou werden is etsen ook niet erg handig....

Mag ik vragen welk programma je gebruikt voor het frezen/construeren?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2011, 23:06:45 »
Bernd,

als CAD programma gebruik ik 3rd Planlt http://www.trackplanning.com/. De data exporteer ik naar een dxf-bestand. De freessoftware (Nextstep of USBCNCV3) importeert dit dxf-bestand en stuurt daarmee de freesmachine aan.

Omdat ik denk dat niet iedereen weet wat een freesmachine is en hoe deze werkt, een kleine uitleg. Een freesmachine is te zien als een verticaal gemonteerde boormachine bovenop een vlakke tafel. Dus met de boor recht naar beneden. De boormachine wordt dmv een tweetal transportkettingen in zowel de X als de Y-richting gestuurd. Een frees is een soort boortje dat bedoeld is om materiaal zijdelings (horizontaal dus) weg te halen. De snijvlakken zitten dan ook niet op de punt van de boor, maar aan de zijkant van de boorkop. De diameter van de frees bepaalt de breedte van de lijn die weggefreesd wordt. Door de boormachine te laten zakken (Z-richting) bepaal je het niveau tot waarop weggefreesd gaat worden. Uiteraard moet de frees eerst een klein gaatje maken voordat hij vervolgens horizontaal een lijn kan frezen. Het is dan ook niet verstandig om bijvoorbeeld een frees van 0,5 mm in een keer een lijn van 2 mm diep te laten frezen. Die frees breekt onderweg onherroepelijk ergens. En omdat de freessoftware niet ergens middenin een karwei kan beginnen, zit er niks anders op na het vervangen van de gebroken frees het karwei weer van voor af aan opnieuw te laten aanvangen. Leuk als je al 1 uur op gang bent. Je kunt ook gewoon door gaan, maar dan ontbreekt er wat aan je freeswerk.
Hier is te zien dat er kennelijk wat fout is gegaan bij het uitfrezen van de omtrekken, want de omtrekken van de zijwanden van de hoofd-bovenliggers ontbreken. Dit zag ik pas vandaag. Helaas pindakaas, kost weer een dagje Amsterdam.

De plaat waarin en waaruit iets gefreesd wordt, wordt op de tafel vastgeplakt mbv een dubbelzijdig plakkend folie. Na afloop van het frezen mag je je werkstuk voorzichtig weer los zien te krijgen van dat folie.
Dit gaat niet altijd goed, vooral als de styreenplaat waaruit gefreesd wordt nogal dun is. Om te voorkomen dat jullie denken dat bij mij alles vlekkeloos verloopt, wil ik jullie het volgende onscherpe (waarvoor mijn excuus) plaatje niet onthouden.

Ook als het freeswerk uitstekend gelukt is, kan er nog van alles fout gaan. Zoek het verschil in de volgende foto.
Het verschil is dat de verbindingsplaten met de klinknagels midden boven- en onderop de kruizen een andere richting uitwijzen. In Hedel is dit niet zo, dus een van de twee is fout gemonteerd. De fout zit hem in het verwisselen van het boven en het ondervlak van de liggers. Laten deze nou niet identiek aan elkaar zijn, anders had ik dat kruis gewoon ondersteboven kunnen monteren. Wil ik de werkelijkheid geen geweld aandoen (in deze fase wil ik dat nog niet), dan zit er niets anders op dan deze onderdelen opnieuw te fabriceren. Nou ja, ik moest toch al naar Amsterdam.

Om vandaag toch een beetje positief te eindigen nog twee foto's van dingen die zijn gelukt. Zoek bij deze foto opnieuw naar het verschil.
Het verschil hier is dat de linker ligger klinknagels heeft op zijn onderflens en de rechter niet. De rechter is echter per ongeluk 0,1 mm (0,5 ipv 0,4 mm) dikker uitgevoerd en dat geeft mogelijk passingsproblemen bij zijn verbindingen met de rest van de brug. Ik heb ze derhalve opnieuw gemaakt en tegelijk van klinknagels voorzien. Bij nader inzien echter typisch een gevalletje van overdetaillering. Ze zullen bij een eventueel vervolg gewoon vlak uit een 0,4 mm dikke styreenplaat worden gemaakt.

Wel een blijvertje zijn de verbindingsplaten met klinknagels op de kruizen in het bovenwindverband (mits in de goede richting gemonteerd). Zij komen straks prominent in beeld, want ze zitten goed zichtbaar bovenop de brug.

Wordt vervolgd.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden