Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 69802 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #45 Gepost op: 14 May 2011, 11:43:33 »
De zon laat zich nog niet echt zien, maar er staan dit weekend nog een aantal, niet modelbouw, activiteiten op het programma. Dus dan maar wat fotootjes - pics lees ik in een ander draadje - geschoten zonder zon. Echter voor jullie deze te tonen eerst nog wat plaatjes uit de 'engineeringsfase'.
Eerst de CAD-weergave van de werkelijkheid (volgens de bouwtekening dan) van een kruis uit het bovenwindverband aansluitend aan de dwarsverbinding bij het begin/eind van het bovenwindverband  :o :o :o



Dan de omzetting van de kruizen in h0 eerst met profielen opgebouwd uit 0,5 mm styreenplaat



en hetzelfde, maar dan opgebouwd uit 0,4 mm styreenplaat. Hiervoor heb ik uiteindelijk gekozen.



Zo en nu de beloofde pics.

Bovenaanzicht totaal



Bovenaanzicht detail



Onderaanzicht totaal



Onderaanzicht detail



Aaansluiting kruis met hoofdbovenligger gezien van onderen



en als laatste hetzelfde, maar dan gezien van boven.



Btw die grote gaten die je ziet in de bovenflens, zijn gaatjes met een doorsnede van 0,7 mm ;D ;D ;D. Hierin komen straks de poten van de railing die er nog op moet komen.

Wordt vervolgd (na het weekend).

Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #46 Gepost op: 17 May 2011, 11:33:43 »
Werkt verslavend hoor, zo'n draadje. Als je ziet dat je al op 2300 hits zit dan wil je (ik in ieder geval) meer. Dus weer wat leesvoer.

Wat hebben we gedaan. Wel, op alle dwarsdragers de bewuste hele kleine klinknagelplaatjes gelijmd en de eveneens kleine T-balkjes erdoorheen gestoken en bevestigd. Verder ben ik begonnen met de langsliggers waarop straks de rails bevestigd moeten worden. Ook deze zijn weer gemaakt uit 0,5 mm styreenplaat. Ook hier vraag je je weer af hoe in Godsnaam uit dit slappe materiaal straks een stevige ondersteuning kan ontstaan. Als het uitgefreesd is kun je de lijven zo oprollen (als je dat tenminste niet te strak doet, anders knakt het en kun je opnieuw beginnen met frezen ;D ;D). Op zich is dit geen echte reden tot twijfel, immers de lijven worden straks verticaal belast en in die richting is de strook styreenplaat ook nu al een stuk steviger. Als proef had ik al een keertje alle dwarsdragers en deze langsliggers in elkaar gestoken om te kijken hoe de brug er tzt uit komt te zien. Duidelijk is te zien dat enerzijds de zaak zo al redelijk stevig in elkaar zit,



maar anderzijds niet "geheel" recht is ;D ;D ;D.



Daar komt straks verbetering in als a) alle verbindingen zijn gelijnd en b) het onderwindverband is gemonteerd.
Het is dus zaak om continue bij alle verbindingen, om zoals Karst dat bij zijn plan U draadje telkens weer zo prachtig stelde, de lijmnaden goed na te lopen! Goed, ik ben begonnen om de onderflenzen op de lijven te lijmen. Vervolgens heb ik de verbindingsplaten van de lijven voor het onderwindverband ingelijmd. Om aansluitend te constateren dat ik vergeten ben de flankerende klinknagelstroken uit te frezen. Weer een retourtje Amsterdam. Kan ik tegelijk de vergeten klinknagelplaten van hoofdboven- en onderliggers mee nemen.

Om een indruk te geven van wat het e.e.a. moet worden alvast een pic van het origineel voor het overzicht en



een 3D CAD-plaatje voor de details.



Hoop dat Gert zo ook weer aan zijn trekken komt ;).

Wordt vervolgd.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #47 Gepost op: 18 May 2011, 08:51:16 »
 (y)
Mooi werk Ted! Jouw brug wordt heel wat subtieler en gedetailleerder dan die van mij, maar die van mij is dan weer 'ouderwetsch handwerck'. Mooie fijne schetsplaten met klinknageltjes regelmatig aangebracht, prachtig.
En zie laatste foto; niet wanhopen, dat spaghetti-gedrag van styreen neemt recht evenredig af met de hoeveelheid verstijvingen die je aanbrengt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #48 Gepost op: 19 May 2011, 19:42:24 »
De afgelopen dagen begonnen met het in elkaar zetten van de beide hoofdonderliggers. Vooralsnog eerst alleen de binnenflens aan de onderflens gelijmd. De wijze van verbinden is identiek aan die van de hoofdbovenliggers. Waarom eerst alleen de binnen- en de onderflens? Wel, in tegenstelling tot de hoofbovenligger wordt de bovenflens hier tpv de verticalen doorsneden door die verticalen. Ik had hier de keuze sleuven te maken zowel in bovenflens als in de dwarsdragers/verticalen, of de bovenflens in delen uit te voeren. In dat geval volstaan alleen sleuven in de dwarsdrgers/verticalen. Ik heb gekozen voor dat laatste, omdat ik dan ook de lijven van de uitstekende liggers die de langslopende voetpaden moeten gaan dragen in het lijf van de dwarsdragers mee kon nemen. Het gaat in onderstaand plaatje om de bovenste horizontale sleuf. De uitstekende ligger die het langslopende voetpad moeten gaan dragen is dat stompje aan de rechterkant. Deze korte zit aan de zijde waar de beide enkelsporige bruggen tegen elkaar aan liggen. Aan de buitenzijde zit een langere uitkragende ligger. Zie de 2e foto.





Vanmorgen even een proefpassing gemaakt van de gerede onderdelen om te bepalen hoe nu verder te gaan.



Je kijkt van boven op een eindveld van de aanbrug. Onderstaand nog een keer uit een iets ander standpunt.



In eerste instantie schrok ik me een hoedje. Ik was er van overtuigd dat ik de onderflenzen op de langsliggers (die de rails moeten gaan dragen) had geplakt. In dat geval zouden de samenstellingssleuven of in de dwarsdragers of in de langsliggers op de verkeerde plek zitten en zou ik een hoop werk opnieuw moeten doen. Gelukkig bleken de sleuven op de goede plek, maar had ik de onderflenzen niet aan de onderkant maar aan de bovenkant van de langsliggers bevestigd. Nu verschillen de onder- en bovenflenzen alleen op de uiteinden iets van elkaar. De bovenflenzen eindigen rechthoekig en de onderflenzen iets afgeschuind. Omdat jullie dat a) toch niet weten en b) straks hier nog een afdekplaat op komt, laat ik de niet geheel correcte bovenflenzen maar zitten. Morgen frees ik, tussen het testen van de DE-II, wel even opnieuw de benodigde 20 onderflenzen. Verder zien jullie het eerste kruis van het onderwindverband. Dat wordt nog een huzarenstukje, want het is allemaal wel erg teer (filigraan) wat ik daar bedacht heb te maken.

Wordt vervolgd, eerst maar weer eens tenissen met mun ricket en tenisbullen...  ;D ;D
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #49 Gepost op: 20 May 2011, 10:58:04 »
Die details zien wel heel super goed uit zeg. Prachtig dit. Echt een meesterwerk.

Wat ik vooral goed vind is dat je eigenlijk geen concessies doet in je detaillering. Ik hoor wel vaak dat als je iets niet/nauwelijks ziet je het dan kan weglaten, of vanwege de schaal kan versimpelen. Maar juist die details zijn zo gaaf :)

Ik blijf het volgen. Succes.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #50 Gepost op: 20 May 2011, 14:05:08 »
dit is nu echt superwerk , zoiets zou ik nooit kunnen ( denk ik ) , zwaar respect  (y)
ik blijf deze topic dus ook met intresse volgen , werkelijk superbouwers , de mensen die hier met styreen werken , knap hoor

groet stefan ;)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #51 Gepost op: 20 May 2011, 15:28:27 »
Ja, dit is echt top, geweldige draad en wat een niveau, echt heel knap ja. Ik blijf het volgen! Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #52 Gepost op: 20 May 2011, 23:15:41 »
Dank, dank, dank, voor jullie positieve reacties. Ik zag wel dat het aantal hits op dit draadje gestaag steeg, maar er kwamen verder nauwelijks reacties. Ik vroeg me al af of ik misschien te specialistisch bezig was. Dan gauw even een mogelijk misverstand uit de weg nemen. Ik ben niks geen superbouwer, eerder iemand die de grenzen nog niet kent. Geholpen door de moderne techniek - een CAD-systeem en een freesmachine, goede tekeningen met alle maten erin en niet gehinderd door eerdere ervaringen bij het omzetten van werkelijkheid naar h0. Er zit dus geen filosofie o.i.d. achter. Het is een leerproject. Ik sta zelf ook verbaasd over wat er nu weer van de freestafel komt. BTW freesmachine. Uit een eerdere reactie maakte ik op dat niet iedereen weet hoe zo'n machine er uit ziet. Vandaar dat ik vandaag een 2-tal pic's (ja, ja, ik leer snel) heb laten maken van de machine in actie. Dank je Alex voor het schieten en doorzenden van de pi'cs (y).





De bovenste foto laat de tafel zien met het mechaniek om de frees van voor naar achteren en van links naar rechts (waar heb ik dat meer gehoord?) te bewegen. De onderste foto toont de freeskop/boortol met freesje aan het werk. Welke trouwe volger van dit draadje kan mij vertellen wat daar vandaag gefreesd is. :) :)

Wordt vervolgt.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #53 Gepost op: 25 May 2011, 19:19:42 »
Afgelopen vrijdag in Amsterdam geweest om te frezen en DE-2's te testen. Omdat die krengen  ;) ;) op de foto moesten (kennelijk nodig om ze aan de man te kunnen brengen) was de hoeveelheid freestijd helaas om alles af te krijgen. Vandaar gisteren opnieuw richting Amsterdam geweest met dezelfde doelen: frezen en testen. Hoe dat laatste gaat heeft Chris jullie al per videoverslag laten zien. Het resultaat van 1 freesdag zien jullie hieronder.



Wat er nu nog ontbreekt gaat Alex (hopelijk) voor me maken. Als de klinknagelplaten goed in het zicht komen dan ziet het er als volgt uit:



Je ziet hier een hoofdbovenligger van onderen. In werkelijkheid ziet dat er zo uit.



Lijkt toch wel he?

Wordt vervolgt
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #54 Gepost op: 30 May 2011, 14:41:05 »
Weer een week verder. Als jullie denken dat er niets gebeurd is, dan hebben jullie dat fout. Als eerste eens gekeken of ik alle klinknagelplaten van de verbindingen langsliggers-die-de sporen-dragen en de dwarsliggers, hier vooraf, separaat op zou kunnen lijmen. Dit omdat dit anders in een later stadium in een nogal krappe werkruimte moet gebeuren. Onderstaand het resultaat van de test. De dwarsligger is overigens nog niet vastgelijmd aan de langsligger-die-etc.



Mijn conclusie was echter dat dit in dit stadium niet verstandig was. Derhalve in 1ste instantie alleen op de langsliggers-die-etc de klinknagelplaten aangebracht. Vervolgens ook de klinknagelstroken boven en onder de verbindingsplaten van het onderwindverband. Zie onder.



De oplettende kijker ziet dat de klinknagelstrook aan de bovenzijde van de verbindingsplaten van het onderwindverband, in het geheel geen klinknagels bevat. Omdat ik het frezen van deze stroken was vergeten heb ik als test hier uitgeprobeerd hoe zo'n kale, maar veel sneller te maken strook er uit zou zien. Expres aan de bovenzijde van de verbindingsplaten, omdat het hier, bij een eventueel tegenvallend resultaat, het minst zichtbaar zou zijn. Wat mij betreft komen er in een eventueel vervolg op deze plaats gewoon klinknagels. Vervolgens aan 1 langsligger-die-etc per veld, op de verbindingsplaten de 2 kleine dwarsliggers geplakt. Daarna, op de langsligger-die-etc, t.p.v. de verbindingen met de kleine dwarsliggers, aan beide zijden hiervan eveneens kleine klinknagelstroken geplakt. Als jullie goed kijken dan zul je zien dat zo'n strookje 3 klinknagelkoppen bevat. Of dit een blijvertje is betwijfel ik. Dat ziet straks geen sterveling.

Goed, nu de 2 langsliggers-die-etc middels de kleine dwarsdragers met elkaar verbinden. Echter hiervoor moet ik per veld eerst één helft van het kruis van het onderwindverband ter beschikking hebben. Dit om deze tijdens het verbindingsproces nog tussen de kleine dwarsdragers te kunnen bevestigen. De reeds aanwezige bovenflenzen op de langsliggers-die-etc in combinatie met bovenflenzen van de kleine dwarsliggers laten namelijk onvoldoende ruimte over om later nog zo'n kruis aan te brengen. Zie onder.



Omdat ik de onderflenzen op de langsliggers-die-etc nog niet heb aangebracht, heb ik hier nog wel voldoende ruimte om straks het andere deel van zo'n kruis aan te brengen.

Zo ziet zo'n kruis er in de eindtoestand uit:



Een verzameling van hoekprofielen, hoek-profiel-bevestigings-stukjes en een verbindingsplaat. Dit zijn de onderdelen die ik daarvoor gefreesd heb.



De zeer oplettende kijker kan zien dat ik hier enerzijds heb afgezien van de weergave van alle klinknagels, maar anderzijds dat ik conform de werkelijkheid de zijden van de hoek-profiel-bevestigings-stukjes aan 1 zijde heb afgeschuind en aan de andere zijde rechthoekig heb beëindigt. Zie de verschillen in de 2 losse bevestigingsstukjes links onderaan op de foto. Voor alle duidelijkheid: zo'n bevestigingsstukje is 1 mm hoog, 1 mm breed, 3 mm lang en overal 0,2 mm dik ;D ;D ;D. Of overigens het windverband in deze gedetailleerdheid bij een eventueel vervolg gehandhaafd blijft, weet ik nog niet. Zo nu eerst maar eens wat gaan plakken.

Wordt vervolgd.






Ted is op 25 augustus 2023 overleden

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #55 Gepost op: 30 May 2011, 14:54:01 »
dit is nou modelbouw (eigenbouw ) op het alerhoogste nivo  (y)
super

groet stefan ;)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #56 Gepost op: 30 May 2011, 17:56:32 »
Ho, ho, gewoon noeste arbeid :) :) :). Maar in ieder geval bedankt voor het compliment (y).

Vandaag voor het eerst een beeld van het totaal. Twee beelden verder zonder woorden. Het zit allemaal nog los in elkaar!





Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #57 Gepost op: 31 May 2011, 07:38:58 »
De brug ziet er al heel goed uit  (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #58 Gepost op: 31 May 2011, 07:58:04 »
Zééér fraai Ted!

Ik ben blij dat ik je overgehaald heb een draadje te openen, want dit is te gaaf om niet met ons allen te delen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #59 Gepost op: 01 June 2011, 00:04:05 »
Het aanbrengen van het onderwindverband ging verbazingwekkend gemakkelijk door het op een andere manier te doen. Het plan was eerst een kruis van de profielen van 1 zijde te maken en dat dan in zijn geheel tussen de langsliggers-die-etc te plakken. Het bleek echter makkelijker eerst aan 1 zijde alle lange hoekprofielen aan beide kanten op de knoopplaten te plakken. De hele constructie van langsliggers en kleine dwarsbalken werd daarmee een stuk stijver en had ik de dwarsdragers niet meer nodig om e.e.a. uit te richten (rechtuit te laten lopen). Onderstaande foto's laten zien wat ik bedoel. De eerste foto kennen jullie al uit een vroegere fase waarin ik alles los in elkaar gestoken had. De tweede foto geeft het tussenresultaat van vandaag.





Nog niet uit zichzelf geheel recht, maar dat komt (hopelijk) nog wel.

En als laatste voor vandaag en met enige trots een vergelijking op detailniveau.

De werkelijkheid en



wat ik er van gemaakt heb (de flens van de langsligger ontbreekt nog!!)



Je kunt in miniatuur net als in de werkelijkheid tussen de hoekprofielen doorkijken ;D ;D ;D.

Wordt vervolgd

Ted is op 25 augustus 2023 overleden