Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 66021 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2011, 08:01:45 »
Sodemieter Ted, dat ziet er nog eens even professioneel uit!!

Klasse hoor, die wordt een heel smuldraadje!  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2011, 08:57:47 »
org mooi allemaal....... (y) zeker een draadje om te blijven volgen en van te blijven genieten....

Jeffrey

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #32 Gepost op: 13 mei 2011, 10:48:15 »
Jongens (en meisjes?), ik wordt stil van al die positieve aandacht. Dat is voor mij overigens ook de kracht van een forum als dit. Je wordt geïnspireerd dingen te gaan doen waartoe je jezelf niet in staat had gedacht. Net zoals in een modelbouwclub. Ook daar kun je boven jezelf uitgroeien. Voor de rest ben ik, in mijn ogen, (nog) geen "echte" modelbouwer. Die zijn in mijn definitie in staat met hun handen te maken wat hun ogen zien en in hun fantasie is vormgegeven. Maar, misschien leer ik dat nog wel eens. Vooralsnog is vooral het gebruik maken van technische hulpmiddelen - CAD en freesmachine - en natuurlijk een hoop geduld. We zullen zien hoever de reis ons gaat brengen.

Wordt vervolgd (was dat ooit niet de naam van een TV-programma?)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2011, 11:06:07 »
Ja Ted, je draadje leest als 'n stripverhaal, vooral doorgaan, ik geniet alleen al van de 'engineering'  (y) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2011, 11:28:37 »
Dit word een heel mooie Brug. Wat een detailering! top!

Gr. Silvester

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2011, 14:39:19 »
Hallo,

Wat mooi is dit  (y)
Misschien een (domme  ???) vraag maar moet je dat allemaal met de hand freezen of heb je de frees bewegingen ingeprogrameerd in een computer?

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2011, 14:55:54 »
Optie nummer 2.

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #37 Gepost op: 13 mei 2011, 15:02:01 »

Bedankt Chris, dat we dat allemaal kunnen met onze hobby, prachtig.

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2011, 15:03:55 »
Super de luxe Han ! Eehhheuhw  ,.. Ted, klasse! (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2011, 20:40:13 »
Misschien een (domme  ???) vraag maar moet je dat allemaal met de hand freezen of heb je de frees bewegingen ingeprogrameerd in een computer?

Bob


Bob, vragen zijn nooit dom. Niet vragen als je iets niet weet, dat is pas dom.

Ik schat in dat er velen zijn die eigenlijk niet weten hoe dat CAD-tekenen en dat frezen eigenlijk gaat. Ik zal het proberen eenvoudig uit te leggen. Beginnen we met een CAD-systeem. Een CAD-systeem bevat een aantal functies zoals bijvoorbeeld voor het tekenen van een lijn, cirkel of rechthoek. Als je bijvoorbeeld een lijn tekent in een 2D CAD-systeem dan wordt dat als volgt opgeslagen:
opdracht 1: ga naar het punt met de coördinaten x=.... en y= .... (bij een 3D CAD-systeem wordt aanvullend ook de waarde van de Z-coördinaat vastgelegd)
opdracht 2: zet de pen op het papier
opdracht 3: ga naar het punt met de coördinaten x=..... en y=.... Als deze waarden van x en y verschillen van de waarden in opdracht 1, dan komt er nu een lijn op het papier/streep op het beeldscherm. Immers je beweegt met de pen op het papier.
opdracht 4: haal de pen van het papier
opdracht 5: ga naar het punt met de coördinaten x=..... en y=.... Nu beweeg je door de lucht naar het volgende punt. De pen staat immers niet op het papier. Etc, etc.
Het CAD-bestand bevat dus alle commando's om de tekening te reproduceren. Lezen we dit bestand nu in in de besturingscomputer van een freesmachine, dan weet de freesmachine al bijna alles van wat hij moet gaan doen. We moeten hem nu alleen nog opdracht geven tot welke diepte hij moet frezen en of de frees exact op de lijn of ernaast moet komen. Bij dat ernaast moet je als voorbeeld denken aan een vierkant. Stel je hebt een vierkant getekend van 5 bij 5 mm. Als dit een gat is dan wil je dat de buitenmaten van dit gat 5 bij 5 mm zijn. De frees moet dan aan de binnenkant van het vierkant frezen. Is het vierkant echter een tussenschot, dan moet de frees aan de buitenkant frezen om er voor te zorgen dat je een schijf van exact 5 bij 5 mm overhoudt.

Dat programmeren valt dus allemaal wel mee. Het meeste werk is tekenen. In je tekening groepeer je alle onderdelen die eenzelfde freesbewerking moeten ondergaan, bijvoorbeeld buitenlangs uitgefreesd of uitgefreesd tot een bepaalde diepte. In CAD-terminologie heet dat: in 1 laag zetten. In de freescomputer kun je dan in 1 keer aan zo'n verzameling het juiste commando toevoegen. Een kind kan de was doen, zo eenvoudig is het eigenlijk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Wordt vervolgd ;D
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2011, 22:04:20 »
Hallo ATB,

Heel leuk dat je het uitlegt dan begrijpen we het ook hoe het in zijn werk gaat  (y)
Zal dit draadje zeker blijven volgen.

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #41 Gepost op: 13 mei 2011, 22:19:00 »
Leuk, nu snap ik het een beetje! Welk programma gebruik je hier voor?

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2011, 00:30:23 »
Ivo,

het antwoord op je vraag staat onderaan bladzijde 1 :)

We gaan verder met bouwen. De hoofdbovenligger is eigenlijk een op zijn kop staand U-profiel met een versterkte onder- en overstekende bovenrand. Hoe ik die overstekende bovenrand heb gemaakt, heb ik jullie al verteld. Stel je hebt een slap, plastic U-profiel. Die pak je met beide handen stevig beet en je duwt je handen naar elkaar toe. Je zet m.a.w. het profiel in de lengte gezien onder druk. Voordat er ergere dingen gaan gebeuren, zul je zien dat als gevolg van die druk de opstaande poten van de U de neiging zullen krijgen van elkaar weg naar buiten te buigen. Je kunt die plastic U dus steviger maken door die opstaande poten met elkaar te verbinden. Het naar buiten wegbuigen wordt dan onmogelijk, omdat de opstaande poten elkaar dan tegenwerken en dus in evenwicht houden. En dat is nou precies waarom die (door mij vergeten) klinknagel(verbindings)platen onderaan de hoofdbovenligger zitten. Maar die zijn in h0 nogal iel. Om derhalve de hoofdbovenligger (en straks ook de hoofdonderligger) wat meer stevigheid te geven, heb ik de versterkte onderrand van de U-balk stiekem doorgetrokken. Ik heb er dus eigenlijk een holle koker van gemaakt. Zij het dat in de wand die de bodem voorstelt een groot aantal gaten zijn gemaakt. Om bodem en zijwanden onzichtbaar maar wel stevig met elkaar te kunnen verbinden, heb ik t.p.v de overblijvende dwarsverbindingen in de bodem in de onderranden van de zijwanden passende uitsparingen gemaakt. Zie onder.



De klinknagelplaatjes zijn breder dan de dwarsverbindingen. Deze vallen daarom straks optisch weg onder de klinknagelplaatjes. De klinknagelplaatjes komen er louter voor de sier op te zitten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik ze tot nu toe vergeten ben te maken.
 
Dan moet er natuurlijk over een grote lengte haaks op elkaar geplakt gaan worden. Hoe doe je dat. Ik zal jullie daarvoor mijn supermoderne werktafel laten zien ;D ;D



Op de rand van een sigarenkistje o.i.d. (Ja, ik weet het. Van roken ga je dood. Als je niet rookt trouwens ook). Verder zie je de door mij gebruikte hulpmiddelen. Scapel, pincet, verfkwastje en Bison ontvetter als lijm. Die doe ik tijdens lijmwerkzaamheden in dat borrelglaasje. Doopt een stuk makkelijker met je kwastje en de boel vervliegt niet zo snel. Als ik een tijdje niet hoeft te lijmen gooi ik het restant van het borrelglaasje terug in de afsluitbare flacon.

Nadat beide hoofdbovenliggers als beschreven in elkaar zijn gelijmt, worden de kruizen van het windverband in de daarvoor bestemde sleuven gestoken en eveneens vastgelijmd. Ik heb overal de sleuven 0,1 mm breder en langer gemaakt dan de elementen die erin moeten passen. Tot op heden werkt dat tot mijn voldoening. Om het bovenwindverband op hun correcte plek te krijgen heb ik de onderflenzen van de profielen in het kruis verlengd zodat deze in de sleuven van de hoofdbovenligger gestoken kunnen worden. De verbindingsplaat met klinknagels wordt hier, eigenlijk louter voor de sier, overheen geplakt. De wereld op zijn kop, maar het ziet er uit als echt nietwaar?





Nog even een foto van het origineel erbij ;D ;D



sh*t, ik zie nu dat de vorm van onderste bevestigingsplaat in werkelijkheid niet gemaakt is zoals hij op tekening staat. Nou ja, een kniesoor die daarover valt ;D ;D

Het gehele bovenwindverband is, op een paar nog ontbrekende (lees gesneuvelde) onderdelen na, af. Morgen, als er weer zon is, zal ik een paar fotootjes schieten van het resultaat. Maar nu eerst: oogjes dicht en snaveltje toe. Daaaaag.

Wordt vervolgt.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #43 Gepost op: 14 mei 2011, 11:36:37 »

Weer erg fraai!

Wat voor freesmachine gebruik je eigenlijk voor dit werk?

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #44 Gepost op: 14 mei 2011, 11:43:12 »
Sander,

dat weet ik niet. Ik mag gebruik maken van de freesmachine(s) van een bevriende relatie in Amsterdam Noord (also known as Prince, ehh Artitec).

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden