Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel  (gelezen 69349 keer)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #60 Gepost op: 01 June 2011, 08:12:33 »
in een woord prachtig......  (y)

Je brengt mij wel weer op ideeën voor mijn eigen baan.

Jeffrey

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #61 Gepost op: 06 June 2011, 10:27:04 »
Terug van weggeweest (zeilen). Voordat we vandaag weer verder gaan, eerst even een update. Vorige week de lage dwarsdragers permanent verbonden met de langsliggers-die-etc. Op alle kruisingen de klinknagelplaten aangebracht. Dan ziet het er zo uit:



Het begint er al een beetje als een brug uit te zien. Met het (mijn) oog nauwelijks zichtbaar, maar door de cameralens en detail gefotografeerd duidelijk zichtbaar: niet alles zit even recht of hoog. Zie de achterste verbinding dwarsdrager-langsligger: een deel van de hoekverbing steek er iets onderuit. Ik hoop dat jullie me dat vergeven :) :).

Alweer wat rechter, maar nog steeds niet helemaal:



Hopelijk komt dat nog als de hoofdonderliggers en de rest van het windonderverband op hun plaats zitten.

Wordt vervolgd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #62 Gepost op: 06 June 2011, 10:41:56 »
Wat ga je doen als we je dat niet zouden vergeven? volledig opnieuw beginnen ? ::)
Groetjes
Johnny

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #63 Gepost op: 06 June 2011, 10:56:11 »
Wie weet?? ;D ;D
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #64 Gepost op: 07 June 2011, 11:44:05 »
Tot mijn schrik diende het moment om je af te vragen "moet ik opnieuw beginnen" zich gisteren onverwacht serieus aan. Toen ik bezig was de 2e dwarsligger met staanders aan de langsliggersconstructie te lijmen, brak deze laatste spontaan in tweeën.



De echte styreenspecialisten (Karst, Floris etc) moeten het maar beamen of corrigeren, maar mijn verklaring hiervoor is de gebruikte lijm (Bison ontvetter). Deze lijm maakt het styreen plaatselijk tijdelijk week. Onvoldoende horizontale steun aan de gehele constructie tijdens het lijmen van de klinknagelplaten ter plaatse van deze dwarsdrager, je houd de brug dan verticaal om e.e.a. beter te kunnen zien tijdens het lijmen, was voldoende om een van lijven van de langsliggers-die-de-rail-drager te laten knikken en vervolgens beide te laten af/doorscheuren. Schrikken dus en wat nu? De breuk is constructief gezien gelukkig geen ramp. De beide vakwerken bestaande uit de hoofdonder-en bovenliggers in combinatie met de staanders en de diagonalen zorgen voor de stijfheid van de brug tegen doorbuiging als gevolg van het eigen gewicht plus de belasting door de overrijdende treinen. De dwarsdragers hangen daartussen en de langsliggers-die-etc daar weer tussen. Dus gewoon verder met een iets gewijzigde bevestigingsvolgorde. Om het benodigde lijmwerk bij de verbindingen tussen langsliggers-die-etc en dwarsdragers in de tijd iets te spreiden heb ik nu eerst ook op de dwarsdragers de klinknagelplaten aan weerszijden van de inkeping aangebracht. Die op de langsliggers-die-etc zaten er al. Enerzijds werd de dwarsdrager hierdoor ter plaatse wat dikker/steviger, anderzijds werd het styreen van de langsliggerssconstructie ter plaatse van de verbinding alleen nog tijdelijk verzwakt door de lijm benodigd voor het aanbrengen van de laatste klinknagelplaatjes. E.e.a. bleek voldoende om verdere verrassingen te voorkomen (y).

De volgende stap is het verbinden van de gerede constructie met de hoofdonderliggers. Zoals ik, dacht ik, al eerder heb gemeld, heb ik er voor gekozen om het lijf van de uitkragende balk die nodig is voor het looppad aan de buitenzijde van de brug, onderdeel te laten zijn van het lijf van de dwarsdragers. Dit om er voor te zorgen dat ook mijn Preiserleins hier straks onbezorgd overheen kunnen lopen ;D ;D.



In h0 ziet dit er dan zo uit:



Het gevolg van deze keuze was tweeërlei. Ten eerste kon hierdoor de bovenflens van de hoofdonderligger niet meer uit 1 stuk gemaakt worden. De verbinding tussen de lijven van de uitkragende ligger en de dwarsdrager zou anders dermate smal zijn geworden dat van een echte verbinding geen sprake meer zou zijn. Ten tweede kan het voorblad van de hoofdonderligger pas aangebracht en met de overige onderdelen daarvan verlijmd worden, als alle dwarsdragers vast op hun plek met het binnenblad verbonden zijn. Immers de lijven van de uitkragende balken moeten door het buitenblad geschoven worden voordat deze op haar plek kan komen, terwijl de dwarsdragers via een inkeping verticaal over het binnenblad geschoven moeten worden. Een vooraf vaste verbinding tussen binnen- en buitenblad van de hoofdonderligger is dus uitgesloten. Voor een constructief goede werking is het echter toch noodzakelijk de nu opgedeelde bovenflens van de hoofdonderligger zich zoveel als mogelijk te laten gedragen als één doorgaande plaat. Ik heb dit opgelost door de snijvlakken te voorzien van een tandconstructie.



De gekozen oplossing maakt het mogelijk dat de bovenflenzen tpv de doorsnijdingen met de dwarsdragers een beetje smaller gemaakt konden worden - noodzakelijk om ter plaatse een beetje meer "vlees" in de lijven van de dwarsdragers over te houden. Ten tweede kunnen de flenzen zo aan beide zijden volledig "opgelegd" worden op het lijf van de dwarsdragers. Die lijven zijn overigens maar een 0,5 mm breed. Ten derde wordt zo ook de lengterichting van de gedeelde bovenflens gestuurd. Onderstaande foto mag hopelijk e.e.a. verduidelijken. Zo niet, vragen staat vrij.



Wordt vervolgd. 

« Laatst bewerkt op: 07 June 2011, 18:45:27 door ATB »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #65 Gepost op: 07 June 2011, 16:00:44 »
Ted, het is inderdaad zo dat weekmakende 'lijm' (thinner, bison ontvetter etc) de styreen brosser maakt. Ik heb het ook gehad met één van de hangstaven van de brug; bij een kleine beweging van m'n pink brak deze spontaan doormidden  :-X :'( . Het is alleen zo dat die brosheid blijft en niet slechts tijdelijk is; blijkbaar laat het toevoegen van de weekmaker teveel oorspronkelijk in de kunststof aanwezige weekmaker verdwijnen zonder dat er iets voor terug komt.
Balen, maar ik heb de brug daarom niet in de container gegooid  ;) . Ik heb de zaak weer aanelkaar gelijmd (deze keer met secondenlijm), daarnaast heb ik de hangstaven nagespannen, zodat de verticale trekkracht nu door een draad (ijzergaren) wordt opgenomen in plaats van door de hangstaaf. Constructief niet juist, maar de keus voor styreen voor een hele brug was constructief gezien al niet voor de hand liggend  :D .

Ik ga nu even je plaatjes icm je verhaal lezen en tot me door laten dringen hoe je de zaak nu in elkaar gaat zetten. Engineering  (y) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #66 Gepost op: 09 June 2011, 18:36:38 »
Gert,

bedankt voor je "wake-up-call". Het lijmen met ontvetter, het is zo dun als water, gaat zo makkelijk dat je het nadeel ervan wegdrukt in je gedachten. Het styreen wordt inderdaad bros. Je weet het, maar je wil het niet weten. Je bericht heeft mij er toe aangezet de hoofdonderliggers te lijmen met UHU-plast en de naden nadien na te lopen met met Revell Contacta Professional. Nieuwe beelden van de voortgaan volgen morgen.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #67 Gepost op: 09 June 2011, 19:06:14 »
Revell Contacta Professional is nog vrij agressief en doet dun styreen, vooral als het onder spanning staat, nog vrij snel bobbelen. Dit heb ik 'geleerd' bij het bouwen van het befaamde Dg plotje. De UHU-plast lijm met dunne naald is wat milder en toch lekker dun; die zou ik eerder gebruiken.

Revell gebruik ik alleen nog voor 'dik' werk, 1mm of meer, om vervorming van het styreen tegen te gaan. Lees anders op Sleutelspoor onder Plan U eens het verhaal van Karst over de diverse lijmen met voor- en nadelen (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #68 Gepost op: 09 June 2011, 23:07:09 »
nadeel van uhu is wel dat het doordat het niet agressief is ook een stuk minder lijmt. Hoeft geen probleem te zijn, de hef bij railz zit ook met uhu in elkaar...

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #69 Gepost op: 14 June 2011, 22:01:37 »
Floris en JAB van Ree bedankt voor jullie hints (y). Mijn lijmkennis stamt inderdaad van het bouwen van een Plan U volgens het recept van grootmeester Karst. Die Plan U is overigens nog steeds niet af. Wellicht iets om af te maken na deze aanbrug. De beloofde pic's. Om te beginnen een toekomstbeeld. Alle onderdelen zijn er nog los ingestoken, maar je wilt zo graag vast een contour van het eindplaatje. Zoiets moet het dus worden.





Wat hebben we gedaan. Allereerst de beide hoofdonderliggers compleet in elkaar gezet en verlijmd. Daarna begonnen met het aanbrengen van alle klinknagelplaten. Ik zal eens tellen hoeveel klinknagelkoppen op de brug komen zitten. Als jullie een gokje willen wagen, ga je gang. Degene die er het dichtste bij zit, gaat door naar de volgende ronde (whatever that may be). Onderstaand een paar detailfoto's. De camera ziet beter dan mijn ogen :D :D.







Op het laatste plaatje zie je een van de verbeterpunten. Te veel klinknagelplaten vielen mij te dun uit. Niet gek als je weet dat een Evergreen 0,40 mm plaat eigenlijk "maar" 0,38 mm dik is (0,15 inch). Tel daar bij op dat ik de klinknagels in plaats van 0,10 mm 0,15 mm dik ben gaan maken, dan blijft er voor de plaat hooguit 0,23 mm aan dikte over. En als dan de styreenplaat niet overal even dik is, dan valt er wel eens een plaat aan de te dunne kant uit. Oplossing: neem 0,5 mm dikke plaat. Frees hier eerst 0,05 mm van af - die machines doen dat zonder blikken of blozen - maak de klinknagels 0,15 mm dik, dan blijft er altijd 0,30 mm over voor de verbindingsplaat. Vandaag tegelijk de proef op de som genomen en het resultaat ziet er veelbelovend uit.



Een ander verbeterpunt is de constructie van de (toekomstige) hoofdonderliggers. Als je goed op de onderstaande foto kijkt, zul je zien dat de bovenflens van de voorste ligger niet overal (bijna nergens) gelijk ligt met de bovenkant van de lijven (zijflenzen). Bij de achterste ligger heb ik dat al weggewerkt door wat van de lijven weg te schrapen.



Bij een eventueel vervolgproject ga ik voor de hoofdonderliggers dezelfde oplossing toepassen die ik nu al voor de hoofdbovenliggers heb gebruikt, namelijk de bovenflens uit 1 mm dik styreen maken. Door hier in de lengte aan beide zijkanten een sleuf van 0,5 mm breed en diep aan te brengen, kan de bovenflens als een soort deksel dienst doen. Naast een strakkere afwerking wordt ook het contactvlak voor de lijm 2x zo groot (nu 0,5 mm, dan 2 x 0,5 mm). Dit laatste is niet geheel onbelangrijk voor de stevigheid van de constructie. Over stevigheid/stijfheid gesproken. De gehele constructie wint, zoals te verwachten was, aanzienlijk aan stevigheid met het verlijmen van de klinknagelplaten in alle hoeken. Ook de stijfheid tegen het zwabberen in de lengterichting is al toegenomen. Zie het onderstaande plaatje. Dit is het resultaat nog voordat de kruizen in het onderwindverband zijn aangebracht!!



Wordt vervolgd.

Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #70 Gepost op: 14 June 2011, 23:16:37 »
t wordt echt een ziekelijk gedetailleerd ding man... gaaf!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #71 Gepost op: 15 June 2011, 07:51:03 »
Dat wordt zééééér fraai Ted! En het gaat nog behoorlijk rap ook!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #72 Gepost op: 15 June 2011, 08:58:21 »
Wauw! Erg mooi die brug.
En handig hè, zo'n leesbrilletjes van de Hema (zie foto 2)?   ;)

mvg,
Gert

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #73 Gepost op: 23 June 2011, 17:38:36 »
Gert,

zo'n leesbrilletje. Ik kan niet zonder. Ik schrok me een kleine 10 jaar geleden een hoedje toen ik constateerde dat ik met zo'n goedkoop brilletje beter dichtbij zag dan met mijn dure dubbel-focus bril. Eigenlijk schrok ik nog meer van het feit dat ik, nu ik eindelijk zo ver was/dat ik eindelijk tijd vrijmaakte om daadwerkelijk te gaan modelbouwen (dat doe ik wel na mijn pensionering en dat was toen nog lang niet in zicht), ik niet zonder visuele hulpmiddelen kon. Maar goed, over die schrik zijn we heengekomen.

De bouwvakkers hebben de afgelopen week hard gewerkt aan het oplossen van de nog-niet-opgeloste-vraagstukken. Een daarvan was: hoe bevestig ik de rails op de brug in aanbouw. Ik heb de volgende oplossing bedacht, uitgewerkt en uitgefreesd. Ik plak de metalen rails (Tillig Elite) op een styreenstrook en voorzien deze van namaak railstoelen. De styreenstrook wordt vervolgens op de langsliggers-die-de-rail-dragen geplakt. Zo zie je straks het lichte zwabberen van deze langsliggers ook niet meer. Aansluitend heb ik zo ook de geleidebalken uitgewerkt. Zie onder.



Deze geleidebalken vullen enerzijds aan de binnenkant van de rails aan de onderkant de ruimte op tussen de geleidebalk en de rails/railstoelen - zie foto boven en onderstaande tekening - en anderzijds steunen ze aan de hoge kant de tussen de rails gelegen roostervloer.



En dit is wat ik er van gemaakt heb  ;D ;D ;D ;D.



En omdat ik het niet kon laten (zo'n freesmachine maakt werkelijk alles) een detailopname van de railstoelen. Zelfs met leesbrilletje op voor mij niet zichtbaar, maar ze zitten er werkelijk op. Moeren met doorstekende bouten ;D ;D ;D ;D!!!!



Het kost een uurtje extra aan freestijd, maar dan heb je ook wat. Alleen jammer dat het alleen zichtbaar is op een uitvergroting.

Een deel van de geleidebalken is ook al gefreesd, zie onder. Het ontbrak mij gisteren aan voldoende tijd om ook de andere delen van deze balken uit te frezen.



De bouwvak valt hier dit jaar voor de bouwer van de brug vroeg en duurt lang. Het kan dus wel even duren voordat er weer een up-date komt.

Wordt vervolgd.

P.S. Een vraag: met welke lijm plak ik de Tillig-rails op het styreen. Volgens mijn Godfather (Herbert Tomesen) gaat dat op termijn sowieso fout met lijm als gevolg van de verschillen in uitzettingscoëfficiënten van metaal en styreen. Wie heeft hier positieve of negatieve ervaring mee? Ik houd me aanbevolen voor goede raad.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« Reactie #74 Gepost op: 23 June 2011, 18:32:25 »
Dat ziet er mooi uit zeg...  :o