Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
wob
Vandaag
om 19:24:13
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
booster vraag
door
rvredebregt
Vandaag
om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:56:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:11:39
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel (gelezen 69797 keer)
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #45 Gepost op:
14 May 2011, 11:43:33 »
De zon laat zich nog niet echt zien, maar er staan dit weekend nog een aantal, niet modelbouw, activiteiten op het programma. Dus dan maar wat fotootjes - pics lees ik in een ander draadje - geschoten zonder zon. Echter voor jullie deze te tonen eerst nog wat plaatjes uit de 'engineeringsfase'.
Eerst de CAD-weergave van de werkelijkheid (volgens de bouwtekening dan) van een kruis uit het bovenwindverband aansluitend aan de dwarsverbinding bij het begin/eind van het bovenwindverband
Dan de omzetting van de kruizen in h0 eerst met profielen opgebouwd uit 0,5 mm styreenplaat
en hetzelfde, maar dan opgebouwd uit 0,4 mm styreenplaat. Hiervoor heb ik uiteindelijk gekozen.
Zo en nu de beloofde pics.
Bovenaanzicht totaal
Bovenaanzicht detail
Onderaanzicht totaal
Onderaanzicht detail
Aaansluiting kruis met hoofdbovenligger gezien van onderen
en als laatste hetzelfde, maar dan gezien van boven.
Btw die grote gaten die je ziet in de bovenflens, zijn gaatjes met een doorsnede van 0,7 mm
. Hierin komen straks de poten van de railing die er nog op moet komen.
Wordt vervolgd (na het weekend).
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #46 Gepost op:
17 May 2011, 11:33:43 »
Werkt verslavend hoor, zo'n draadje. Als je ziet dat je al op 2300 hits zit dan wil je (ik in ieder geval) meer. Dus weer wat leesvoer.
Wat hebben we gedaan. Wel, op alle dwarsdragers de bewuste hele kleine klinknagelplaatjes gelijmd en de eveneens kleine T-balkjes erdoorheen gestoken en bevestigd. Verder ben ik begonnen met de langsliggers waarop straks de rails bevestigd moeten worden. Ook deze zijn weer gemaakt uit 0,5 mm styreenplaat. Ook hier vraag je je weer af hoe in Godsnaam uit dit slappe materiaal straks een stevige ondersteuning kan ontstaan. Als het uitgefreesd is kun je de lijven zo oprollen (als je dat tenminste niet te strak doet, anders knakt het en kun je opnieuw beginnen met frezen
). Op zich is dit geen echte reden tot twijfel, immers de lijven worden straks verticaal belast en in die richting is de strook styreenplaat ook nu al een stuk steviger. Als proef had ik al een keertje alle dwarsdragers en deze langsliggers in elkaar gestoken om te kijken hoe de brug er tzt uit komt te zien. Duidelijk is te zien dat enerzijds de zaak zo al redelijk stevig in elkaar zit,
maar anderzijds niet "geheel" recht is
.
Daar komt straks verbetering in als a) alle verbindingen zijn gelijnd en b) het onderwindverband is gemonteerd.
Het is dus zaak om continue bij alle verbindingen, om zoals Karst dat bij zijn plan U draadje telkens weer zo prachtig stelde, de lijmnaden goed na te lopen! Goed, ik ben begonnen om de onderflenzen op de lijven te lijmen. Vervolgens heb ik de verbindingsplaten van de lijven voor het onderwindverband ingelijmd. Om aansluitend te constateren dat ik vergeten ben de flankerende klinknagelstroken uit te frezen. Weer een retourtje Amsterdam. Kan ik tegelijk de vergeten klinknagelplaten van hoofdboven- en onderliggers mee nemen.
Om een indruk te geven van wat het e.e.a. moet worden alvast een pic van het origineel voor het overzicht en
een 3D CAD-plaatje voor de details.
Hoop dat Gert zo ook weer aan zijn trekken komt
.
Wordt vervolgd.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #47 Gepost op:
18 May 2011, 08:51:16 »
Mooi werk Ted! Jouw brug wordt heel wat subtieler en gedetailleerder dan die van mij, maar die van mij is dan weer 'ouderwetsch handwerck'. Mooie fijne schetsplaten met klinknageltjes regelmatig aangebracht, prachtig.
En zie laatste foto; niet wanhopen, dat spaghetti-gedrag van styreen neemt recht evenredig af met de hoeveelheid verstijvingen die je aanbrengt.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #48 Gepost op:
19 May 2011, 19:42:24 »
De afgelopen dagen begonnen met het in elkaar zetten van de beide hoofdonderliggers. Vooralsnog eerst alleen de binnenflens aan de onderflens gelijmd. De wijze van verbinden is identiek aan die van de hoofdbovenliggers. Waarom eerst alleen de binnen- en de onderflens? Wel, in tegenstelling tot de hoofbovenligger wordt de bovenflens hier tpv de verticalen doorsneden door die verticalen. Ik had hier de keuze sleuven te maken zowel in bovenflens als in de dwarsdragers/verticalen, of de bovenflens in delen uit te voeren. In dat geval volstaan alleen sleuven in de dwarsdrgers/verticalen. Ik heb gekozen voor dat laatste, omdat ik dan ook de lijven van de uitstekende liggers die de langslopende voetpaden moeten gaan dragen in het lijf van de dwarsdragers mee kon nemen. Het gaat in onderstaand plaatje om de bovenste horizontale sleuf. De uitstekende ligger die het langslopende voetpad moeten gaan dragen is dat stompje aan de rechterkant. Deze korte zit aan de zijde waar de beide enkelsporige bruggen tegen elkaar aan liggen. Aan de buitenzijde zit een langere uitkragende ligger. Zie de 2e foto.
Vanmorgen even een proefpassing gemaakt van de gerede onderdelen om te bepalen hoe nu verder te gaan.
Je kijkt van boven op een eindveld van de aanbrug. Onderstaand nog een keer uit een iets ander standpunt.
In eerste instantie schrok ik me een hoedje. Ik was er van overtuigd dat ik de onderflenzen op de langsliggers (die de rails moeten gaan dragen) had geplakt. In dat geval zouden de samenstellingssleuven of in de dwarsdragers of in de langsliggers op de verkeerde plek zitten en zou ik een hoop werk opnieuw moeten doen. Gelukkig bleken de sleuven op de goede plek, maar had ik de onderflenzen niet aan de onderkant maar aan de bovenkant van de langsliggers bevestigd. Nu verschillen de onder- en bovenflenzen alleen op de uiteinden iets van elkaar. De bovenflenzen eindigen rechthoekig en de onderflenzen iets afgeschuind. Omdat jullie dat a) toch niet weten en b) straks hier nog een afdekplaat op komt, laat ik de niet geheel correcte bovenflenzen maar zitten. Morgen frees ik, tussen het testen van de DE-II, wel even opnieuw de benodigde 20 onderflenzen. Verder zien jullie het eerste kruis van het onderwindverband. Dat wordt nog een huzarenstukje, want het is allemaal wel erg teer (filigraan) wat ik daar bedacht heb te maken.
Wordt vervolgd, eerst maar weer eens tenissen met mun ricket en tenisbullen...
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Marnix van Lit
Offline
Berichten: 252
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #49 Gepost op:
20 May 2011, 10:58:04 »
Die details zien wel heel super goed uit zeg. Prachtig dit. Echt een meesterwerk.
Wat ik vooral goed vind is dat je eigenlijk geen concessies doet in je detaillering. Ik hoor wel vaak dat als je iets niet/nauwelijks ziet je het dan kan weglaten, of vanwege de schaal kan versimpelen. Maar juist die details zijn zo gaaf
Ik blijf het volgen. Succes.
Gelogd
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #50 Gepost op:
20 May 2011, 14:05:08 »
dit is nu echt superwerk , zoiets zou ik nooit kunnen ( denk ik ) , zwaar respect
ik blijf deze topic dus ook met intresse volgen , werkelijk superbouwers , de mensen die hier met styreen werken , knap hoor
groet stefan
Gelogd
Rinus H0
Offline
Berichten: 1093
R E S P E C T
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #51 Gepost op:
20 May 2011, 15:28:27 »
Ja, dit is echt top, geweldige draad en wat een niveau, echt heel knap ja. Ik blijf het volgen! Gr.Martijn
Gelogd
Agenda; bouwdip te boven komen.
H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.
@Flickr;
Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #52 Gepost op:
20 May 2011, 23:15:41 »
Dank, dank, dank, voor jullie positieve reacties. Ik zag wel dat het aantal hits op dit draadje gestaag steeg, maar er kwamen verder nauwelijks reacties. Ik vroeg me al af of ik misschien te specialistisch bezig was. Dan gauw even een mogelijk misverstand uit de weg nemen. Ik ben niks geen superbouwer, eerder iemand die de grenzen nog niet kent. Geholpen door de moderne techniek - een CAD-systeem en een freesmachine, goede tekeningen met alle maten erin en niet gehinderd door eerdere ervaringen bij het omzetten van werkelijkheid naar h0. Er zit dus geen filosofie o.i.d. achter. Het is een leerproject. Ik sta zelf ook verbaasd over wat er nu weer van de freestafel komt. BTW freesmachine. Uit een eerdere reactie maakte ik op dat niet iedereen weet hoe zo'n machine er uit ziet. Vandaar dat ik vandaag een 2-tal pic's (ja, ja, ik leer snel) heb laten maken van de machine in actie. Dank je Alex voor het schieten en doorzenden van de pi'cs
.
De bovenste foto laat de tafel zien met het mechaniek om de frees van voor naar achteren en van links naar rechts (waar heb ik dat meer gehoord?) te bewegen. De onderste foto toont de freeskop/boortol met freesje aan het werk. Welke trouwe volger van dit draadje kan mij vertellen wat daar vandaag gefreesd is.
Wordt vervolgt.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #53 Gepost op:
25 May 2011, 19:19:42 »
Afgelopen vrijdag in Amsterdam geweest om te frezen en DE-2's te testen. Omdat die krengen
op de foto moesten (kennelijk nodig om ze aan de man te kunnen brengen) was de hoeveelheid freestijd helaas om alles af te krijgen. Vandaar gisteren opnieuw richting Amsterdam geweest met dezelfde doelen: frezen en testen. Hoe dat laatste gaat heeft Chris jullie al per videoverslag laten zien. Het resultaat van 1 freesdag zien jullie hieronder.
Wat er nu nog ontbreekt gaat Alex (hopelijk) voor me maken. Als de klinknagelplaten goed in het zicht komen dan ziet het er als volgt uit:
Je ziet hier een hoofdbovenligger van onderen. In werkelijkheid ziet dat er zo uit.
Lijkt toch wel he?
Wordt vervolgt
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #54 Gepost op:
30 May 2011, 14:41:05 »
Weer een week verder. Als jullie denken dat er niets gebeurd is, dan hebben jullie dat fout. Als eerste eens gekeken of ik alle klinknagelplaten van de verbindingen langsliggers-die-de sporen-dragen en de dwarsliggers, hier vooraf, separaat op zou kunnen lijmen. Dit omdat dit anders in een later stadium in een nogal krappe werkruimte moet gebeuren. Onderstaand het resultaat van de test. De dwarsligger is overigens nog niet vastgelijmd aan de langsligger-die-etc.
Mijn conclusie was echter dat dit in dit stadium niet verstandig was. Derhalve in 1ste instantie alleen op de langsliggers-die-etc de klinknagelplaten aangebracht. Vervolgens ook de klinknagelstroken boven en onder de verbindingsplaten van het onderwindverband. Zie onder.
De oplettende kijker ziet dat de klinknagelstrook aan de bovenzijde van de verbindingsplaten van het onderwindverband, in het geheel geen klinknagels bevat. Omdat ik het frezen van deze stroken was vergeten heb ik als test hier uitgeprobeerd hoe zo'n kale, maar veel sneller te maken strook er uit zou zien. Expres aan de bovenzijde van de verbindingsplaten, omdat het hier, bij een eventueel tegenvallend resultaat, het minst zichtbaar zou zijn. Wat mij betreft komen er in een eventueel vervolg op deze plaats gewoon klinknagels. Vervolgens aan 1 langsligger-die-etc per veld, op de verbindingsplaten de 2 kleine dwarsliggers geplakt. Daarna, op de langsligger-die-etc, t.p.v. de verbindingen met de kleine dwarsliggers, aan beide zijden hiervan eveneens kleine klinknagelstroken geplakt. Als jullie goed kijken dan zul je zien dat zo'n strookje 3 klinknagelkoppen bevat. Of dit een blijvertje is betwijfel ik. Dat ziet straks geen sterveling.
Goed, nu de 2 langsliggers-die-etc middels de kleine dwarsdragers met elkaar verbinden. Echter hiervoor moet ik per veld eerst één helft van het kruis van het onderwindverband ter beschikking hebben. Dit om deze tijdens het verbindingsproces nog tussen de kleine dwarsdragers te kunnen bevestigen. De reeds aanwezige bovenflenzen op de langsliggers-die-etc in combinatie met bovenflenzen van de kleine dwarsliggers laten namelijk onvoldoende ruimte over om later nog zo'n kruis aan te brengen. Zie onder.
Omdat ik de onderflenzen op de langsliggers-die-etc nog niet heb aangebracht, heb ik hier nog wel voldoende ruimte om straks het andere deel van zo'n kruis aan te brengen.
Zo ziet zo'n kruis er in de eindtoestand uit:
Een verzameling van hoekprofielen, hoek-profiel-bevestigings-stukjes en een verbindingsplaat. Dit zijn de onderdelen die ik daarvoor gefreesd heb.
De zeer oplettende kijker kan zien dat ik hier enerzijds heb afgezien van de weergave van alle klinknagels, maar anderzijds dat ik conform de werkelijkheid de zijden van de hoek-profiel-bevestigings-stukjes aan 1 zijde heb afgeschuind en aan de andere zijde rechthoekig heb beëindigt. Zie de verschillen in de 2 losse bevestigingsstukjes links onderaan op de foto. Voor alle duidelijkheid: zo'n bevestigingsstukje is 1 mm hoog, 1 mm breed, 3 mm lang en overal 0,2 mm dik
. Of overigens het windverband in deze gedetailleerdheid bij een eventueel vervolg gehandhaafd blijft, weet ik nog niet. Zo nu eerst maar eens wat gaan plakken.
Wordt vervolgd.
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #55 Gepost op:
30 May 2011, 14:54:01 »
dit is nou modelbouw (eigenbouw ) op het alerhoogste nivo
super
groet stefan
Gelogd
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #56 Gepost op:
30 May 2011, 17:56:32 »
Ho, ho, gewoon noeste arbeid
. Maar in ieder geval bedankt voor het compliment
.
Vandaag voor het eerst een beeld van het totaal. Twee beelden verder zonder woorden. Het zit allemaal nog los in elkaar!
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #57 Gepost op:
31 May 2011, 07:38:58 »
De brug ziet er al heel goed uit
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #58 Gepost op:
31 May 2011, 07:58:04 »
Zééér fraai Ted!
Ik ben blij dat ik je overgehaald heb een draadje te openen, want dit is te gaaf om niet met ons allen te delen!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
ATB
Offline
Berichten: 1588
Modelrailroading is fun
Re:De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel
«
Reactie #59 Gepost op:
01 June 2011, 00:04:05 »
Het aanbrengen van het onderwindverband ging verbazingwekkend gemakkelijk door het op een andere manier te doen. Het plan was eerst een kruis van de profielen van 1 zijde te maken en dat dan in zijn geheel tussen de langsliggers-die-etc te plakken. Het bleek echter makkelijker eerst aan 1 zijde alle lange hoekprofielen aan beide kanten op de knoopplaten te plakken. De hele constructie van langsliggers en kleine dwarsbalken werd daarmee een stuk stijver en had ik de dwarsdragers niet meer nodig om e.e.a. uit te richten (rechtuit te laten lopen). Onderstaande foto's laten zien wat ik bedoel. De eerste foto kennen jullie al uit een vroegere fase waarin ik alles los in elkaar gestoken had. De tweede foto geeft het tussenresultaat van vandaag.
Nog niet uit zichzelf geheel recht, maar dat komt (hopelijk) nog wel.
En als laatste voor vandaag en met enige trots een vergelijking op detailniveau.
De werkelijkheid en
wat ik er van gemaakt heb (de flens van de langsligger ontbreekt nog!!)
Je kunt in miniatuur net als in de werkelijkheid tussen de hoekprofielen doorkijken
.
Wordt vervolgd
Gelogd
Ted is op 25 augustus 2023 overleden
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Bruggen-IG: De aanbrug van de spoorbrug bij Hedel