Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Wat te doen met oude catalogi door cor_b
Vandaag om 20:44:35
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Keerlus digitaal  (gelezen 15767 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 19 April 2011, 15:11:15 »
Werkt dit wel Klaas?

http://members.upc.nl/p.heinst/Keerlusmodule%2010767%20nl.pdf

Prima initiatief Piet.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 19 April 2011, 15:14:59 »
Henk,

Hier had ik even niet aangedacht maar dat moet ook werken
Dit is gewoon de eenvoudige home page die ik altijd nog verder moet uitbouwen

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 19 April 2011, 15:15:23 »
aanmelden en inloggen is gratis dus wat let je
Wat mij let is het feit dat ik al op genoeg forums actief ben. Geen behoefte om er nog een bij te hebben.
En ik hou niet van forums waar je moet inloggen om iets te kunnen zien.

@Henk, die link werkt wel, leidt direct naar het resultaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 19 April 2011, 15:31:02 »
Google vindt alles Piet.
http://members.upc.nl/p.heinst/handleidingen.html
Moet aardig wat werk zijn geweest, al die handleidingen vertalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 19 April 2011, 15:33:22 »
Henk,

Vindt ik ook geen probleem, als ik er een geheimpje mee had dan zou ik het ook niet beschikbaar stellen voor andere.

Maar ik had er niet meer aan gedacht, komt door het warme weer , ja nu al bij de nog niet te hoge temperaturen.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 19 April 2011, 15:54:11 »
Ik zou gewoon een bestaand apparaat nemen. Al dat gedoe over "kortsluiting",  dat is alleen maar een theoretische kwestie. Bovendien hoef je dan geen x aantal geïsoleerde stukken te maken, zoals bij die kortsluitvrije zelfbouwexemplaren. Gewoon 2 dubbele isolaties en klaar.
Overigens bestaat de LK100 niet meer, de LK200 is een duidelijk verbeterde versie. Nooit problemen mee.

Maarten

dirkjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #21 Gepost op: 19 April 2011, 16:13:48 »
Ik neem aan dat de Lenz LK200 hetzelfde aangesloten wordt als de Roco 10767? Als ik zo de handleiding van Piet bekijk zie ik dat de aansluiting in de basis heel simpel is (pagina 4 v/d handleiding). In mijn geval heb ik aan 2 kanten rails waar de stroom standaard dezelfde + en - heeft, zonder dit om te draaien. Maakt het dan niet uit waar ik de + in en - in aansluit (dus bovenaan in mijn tekening of onderaan in mijn tekening)? De + out en - out komen dan natuurlijk op die rails in het midden.
Een jumper plaats ik niet naar ik aanneem?

Op pagina 5 eindigt trouwens een zin ineens zonder punt ofzo.

Ik zal eens kijken wat voor mij het meest interessant is, de Lenz of de Roco. Als de Roco iets duurder is, maar nog makkelijke mogelijkheden tot detectie te maken kan dat het geld waard zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #22 Gepost op: 19 April 2011, 16:18:26 »
Het grootste voordeel van de Roco is dat die de mogelijkheid biedt om het geheel zo aan te sluiten dat er geen gebruik wordt gemaakt van rechtoe rechtaan kortsluiting, zonder dat het heel veel ingewikkelder wordt.
In tegenstelling tot Maarten heb ik ook minder positieve ervaringen met de LK200.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #23 Gepost op: 19 April 2011, 16:28:53 »
Al dat gedoe over "kortsluiting",  dat is alleen maar een theoretische kwestie.
Niet alleen theoretisch. Ook praktisch ontstaat er gewoon een keiharde kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #24 Gepost op: 19 April 2011, 16:30:02 »
Wagens die geen stroom afnemen kunnen met hun wielen toch de isolatie overbruggen.....

Wil je dat eens uitleggen dan in detail, misschien zie ik iets over het hoofd ...

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #25 Gepost op: 19 April 2011, 16:32:23 »
Ferry, dat is toch heel eenvoudig. Een metalen wiel dat precies op de scheiding staat kan beide spoorstaven tegelijk raken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #26 Gepost op: 19 April 2011, 16:51:34 »
Een metalen wiel dat precies op de scheiding staat kan beide spoorstaven tegelijk raken.

Oh, ok! Ik zal het eens proberen dan.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #27 Gepost op: 19 April 2011, 17:20:13 »
Niet alleen theoretisch. Ook praktisch ontstaat er gewoon een keiharde kortsluiting.

Zo hard, dat de gemeentestoppen doorslaan bedoel je.
Als er iets gevoelig is voor kortsluiting, dan is het wel een digitaal systeem. Maar van keerlusmodules heeft het geen last. Dus hoe hard is hard dan, behalve theoretische gevolgen ?

En wat betreft detectie, wat wordt daarmee bedoeld? Detectie binnen baanvakken in een keerlus? Geen probleem, tenminste niet bij Lenz. Misschien wel bij zelfbouwproducten die anders werken of niet tegen kortsluiting kunnen.

Maarten

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #28 Gepost op: 19 April 2011, 17:25:29 »
Hallo,

Littfinski heeft ook een keerlusmodule die niet op basis van kortsluiting werkt:
http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_frame_nl.htm
(doorscrollen naar "Keerlusmodule KSM-SG")

Zelf geen ervaring ermee, maar ik ben me nog aan het oriënteren op digitale systemen een keerlusmogelijikheden.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #29 Gepost op: 19 April 2011, 17:36:51 »
Dus hoe hard is hard dan, behalve theoretische gevolgen ?
Zo hard dat die keerlusmodule wakker schrikt en denkt: verrek, ik moet ompolen, en een beetje rap ook.
Kortom, het praktische gevolg is dat de stroom even oploopt tot de grens waarbij de booster gaat ingrijpen.
Daarbij komt, als de ompoling om de een of andere reden niet meteen lukt, dan is er geen herkansing. De kortsluiting blijft bestaan en de booster schakelt af. Kortom, elektrisch gezien een heel erg onnette manier van werken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.