Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
booster vraag door ruudns
Vandaag om 14:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:01:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 13:59:07
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42

Auteur Topic: Keerlus digitaal  (gelezen 15735 keer)

on2tracks

• Offline Offline
Re:Keerlus digitaal
« Reactie #30 Gepost op: 19 April 2011, 17:59:52 »
Wim C,

Volgens mijn informatie is de Ultieme Keerlus de moeder van alle keerlusschakelingen die werkt zonder kortsluiting. Bij mijn weten is deze te koop bij www.rosoft.biedmeer.nl

Groetjes
Gortzak.

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #31 Gepost op: 19 April 2011, 18:12:41 »
is Daar te koop want ik heb m.

kan van 2 kanten breden worden.
helaas ligt hij nog niet onde m'n baan, nog niet aan toe gekomen.

mvg Mark

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #32 Gepost op: 19 April 2011, 18:33:25 »
De enige keerlus die ik hier zie kost maar 7,50 en dus niet duur. Maar die werkt met bezetmeldingen, betekent dat dat ik mijn baan ook nog van bezetmeldingen moet voorzien? Dat leek mij juist ingewikkelder dan dat ik (als beginner) nu wil werken en dan is deze oplossing dus niet zo handig.

Ik wil graag de baan stap voor stap opbouwen, vooral wat betreft elektronica. Eerst rails en keerlus en wissels en handmatig bediende seinen. Dat is voor mij de basis en van daaruit (als dat eenmaal werkt) wil ik dan wel verder kijken naar de ingewikkeldere materie zoals bezetmelders en (semi-)automatisch werkende seinen.

edit: dat is een ongebouwde module, zonder onderdelen. De gebouwde is 30,-
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 19 April 2011, 18:36:26 »
Wim C,

Volgens mijn informatie is de Ultieme Keerlus de moeder van alle keerlusschakelingen die werkt zonder kortsluiting. Bij mijn weten is deze te koop bij www.rosoft.biedmeer.nl

Groetjes
Gortzak.
Hallo Gortzak,

Inderdaad. Rosoft heeft er ook eentje.
Ik dacht trouwens dat die al langsgekomen was in dit topic, is ook zo, in post 2, maar met alleen de verwijzing naar de keerlusschakeling van Wim Ros.
Anyway is dat dus niet de enige, iig Littfinski heeft er ook eentje zonder kortsluiting en misschien zijn er nog wel meer ook.
Iig is die van Littfinski met zekerheid gemonteerd te bestellen. Is die van Rosoft ook gemonteerd te bestellen? (ik dacht van niet nl.).

@Dirkjan. Volgens mij hoeft die van Rosoft niet per se met bezetmelders te werken, maar kun je met bezetmelders werken. Dat weet ik niet zeker trouwens!
Die van Littfinski kan zeker zonder bezetmelders (volgens de gebruiksaanwijzing op hun site tenminste).

Groeten,
Wim

Edit: Dirkjan: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2904441/xTreme-Keerlus.html
Die van €7,50 is alleen de printplaat., Gemonteerd is 'ie €30, zo te zien.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 18:38:40 door WimC »
Grt, Wim

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #34 Gepost op: 19 April 2011, 19:07:28 »
DirkJan,

Citaat
Op pagina 5 eindigt trouwens een zin ineens zonder punt ofzo.

Hier maak ik geen punt van, tenslotte ben ik geen taalkundige en heb de handleiding dan ook in eerst instantie gemaakt voor eigen gebruik.
Lezen is geen verplichting, maar stel deze wel ter beschikken aan mensen die problemen hebben met het lezen van een andere taal. Geheel op eigen verantwoordenig
Er zullen waarschijnlijk nog wel meer taalkundige niet geheel juiste bewoordingen instaan.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

on2tracks

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 19 April 2011, 19:10:54 »
Wim,

De Ultieme keerlus werkt volgens mijn informatie geheel zelfstandig zonder extra terugmelders. Terugmelders kun je volgens mij als een bonus aansluiten als hij gebruikt wordt in een computergestuurde baan. Maar als je het zeker wil weten kun je denk ik het beste contact opnemen met de aanbieder/maker/bedenkers zelf.

Groetjes
Gortzak.

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #36 Gepost op: 19 April 2011, 19:15:17 »
Wim,

De Ultieme keerlus werkt volgens mijn informatie geheel zelfstandig zonder extra terugmelders. Terugmelders kun je volgens mij als een bonus aansluiten als hij gebruikt wordt in een computergestuurde baan.

Precies, zo is het volgens mij ook. Hij kan het ook kant en klaar werkend leveren. Maar de kale print is €7,50 zoals hierboven vermeld staat.
Ik heb 3 Xtreme keerlusschakelingen van Wim trouwens (wel zelf gebouwd), en ben zeer tevreden  :)
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 19:22:22 door Automatic-rock »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 19 April 2011, 19:20:07 »
De Ultieme keerlus heeft ingebouwde bezetmelders. Die heeft hij nodig om te weten wanneer hij moet schakelen. Maar deze bezetmelders hebben bovendien extra uitgangen die je via een terugmeldschakeling naar je centrale kunt doorzenden.

De eXtreme keerlus heeft iets soortgelijks, dat is een verbeterde versie van de Ultieme.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 20 April 2011, 09:31:26 »
Zo hard dat die keerlusmodule wakker schrikt en denkt: verrek, ik moet ompolen, en een beetje rap ook.
Kortom, het praktische gevolg is dat de stroom even oploopt tot de grens waarbij de booster gaat ingrijpen.
Daarbij komt, als de ompoling om de een of andere reden niet meteen lukt, dan is er geen herkansing. De kortsluiting blijft bestaan en de booster schakelt af. Kortom, elektrisch gezien een heel erg onnette manier van werken.
Theorie dus, want de praktijk laat zien dat dit theoretische geval nooit optreedt. Dat het elektrisch (volgens de theorie dus) gezien niet zo netjes is, is dat dan nog belangrijk?

Maarten.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 20 April 2011, 09:56:48 »
Maarten,

Helaas ook praktijk. Ik heb zowel gebruik gemaakt van de ingebouwde keerlusschakeling in de Uhlenbrock-booster als van de Lenz (weet niet meer of dat de LK100 of LK200 was), maar veel locs gingen daar niet lekker doorheen.
Waarbij bij heel langzaam rijden, ook de kortsluitbeveiliging soms wel eens wilde aanspreken.
Uiteindelijk van ellende deze dingen eruit gehaald en het probleem softwarematig opgelost (en later een andere baan zonder keerlus ontworpen  ;D ).

Huub

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 20 April 2011, 10:36:59 »
Ja Maarten, helaas ook praktijk, zoals ik al eerder schreef. Ik heb er in de loop der tijd een paar geplaatst en ik vind het resultaat totaal onvoorspelbaar. Soms gaat het prima, maar begin dit jaar nog bij Maikel helaas niet. Sommige treinen kwamen in één rijrichting simpelweg tot stilstand en activeerden vervolgens de kortsluitbeveiliging van de centrale.
Kan ik moeilijk gaan doen en uitgebreid gaan zoeken hoe dat nou komt, maar een schakeling zonder kortsluiting lost zoiets in ieder geval op.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #41 Gepost op: 20 April 2011, 10:44:11 »
Wat beterft de ROCO keerlus schakeling. Deze heeft afhankelijk van het gebruik 2 of 4 melders nodig.
Dus wat dat beterft is er geen verschil. Alleen een keerlusschakeling op basis van kortsluiting heeft geen melders nodig. De kortsluiting is de melding :-[

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 20 April 2011, 11:02:28 »
Het lijkt me, dat de problemen optraden bij de LK100.  Die had ook een instellingsmogelijkheid, wat eigenlijk betekende, dat elke lok mogelijk een andere instelling nodig had. Over de LK200 heb ik geen enkele klacht binnen gekregen, die is een stuk beter.
Verder is het zo, dat Lenz geen gebruik in combinaties met andere merken garandeert. Dat doen de andere merken overigens ook niet. DCC is en blijft een lastige norm, omdat er eigenlijk veel te weinig genormeerd is en alle fabrikanten de grenzen opzoeken.

Als er inmiddels in totaal meer dan 150 tevreden gebruikers van de LK200 in Nederland zijn (om over de rest van Europa maar te zwijgen) en ik er tot nu toe 1 defekte retour gehad heb (garantie), dan blijf ik het een theoretisch verhaal vinden over de detectie dmv kortsluiting.  Bovendien wordt een nadeel van de andere methodes (meerdere detectiepunten of railisolaties en bedrading) niet aan de orde gesteld.  

Dus ik zou willen concluderen: er zijn meerdere wegen naar Rome, waarvoor ieder zijn eigen keuze kan maken.

Maarten

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 20 April 2011, 11:14:28 »
Het was in januari toch echt een LK200 Maarten.

Ter verheldering, bij de Roco-automaat hoef je geen externe melders te plaatsen om af te zien van kortsluitdetectie. Twee stukjes gëïsoleerde rail is genoeg. De bijbehorende stroomdetectieschakelingen zitten ingebouwd. In plaats van op twee plekken moet je op vier plekken beide railstaven isoleren, ingewikkelder is het niet.
Je kunt wel externe detectoren aansluiten, bijvoorbeeld reed-contacten, maar het hoeft niet. Mogelijk dat dat analoog betrouwbaarder werkt.
Daarnaast kan het apparaat ook nog werken op basis van kortsluitdetectie. Voorwaar een veelzijdig ding, maar dat mag ook wel voor dat geld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 20 April 2011, 11:44:26 »
Dat het elektrisch (volgens de theorie dus) gezien niet zo netjes is, is dat dan nog belangrijk?
Ja, want het is niet alleen theorie, maar ook praktijk. Maar dat wil je kennelijk niet weten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.