Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Wat te doen met oude catalogi
door
cor_b
Vandaag
om 20:44:35
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
NS264
Vandaag
om 20:35:32
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
booster vraag
door
bellejt
Vandaag
om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Biesje
Vandaag
om 19:05:02
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus digitaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus digitaal (gelezen 15764 keer)
dirkjan
Offline
Berichten: 141
http://www.dirkjanmulders.nl/
Keerlus digitaal
«
Gepost op:
19 April 2011, 12:28:25 »
Op mijn baan komt een keerlus die deels in het zicht van de kijker ligt. Om die reden wil ik niet de stroom met een schakelaar omschakelen, want ik wil de trein er niet stil hoeven zetten. Omdat ik ook (nog) niet zo'n held ben met weerstanden, printplaten en solderen van die dingen lijkt een apparaatje van Lenz o.i.d. mij de makkelijkste oplossing.
Echter, als ik op internet naar keerlosoplossingen zoek krijg ik overal de standaard keerlus te zien:
En die van mij is net een klein stapje ingewikkelder, maar om het terug te brengen tot de basis van hoe het is:
Kan ik dan een Lenz LK100 of LK200 (of wat anders) gewoon aansluiten op die rail die door het midden loopt, waarbij ik de railstaven bovenin de tekening en onderin de tekening doorzaag zodat ze geïsoleerd liggen van het ovaal? Of ligt ook de aansluiting een tikkie lastiger dan dat? En hoe sluit ik dat precies aan, of staat ook mijn situatie in de handleiding die bij zo'n ding zit?
Nevenvraag: wat zijn makkelijke, kant en klare dingen om een keerlus zo te maken dat een trein gewoon door kan rijden?
Ter info: ik rijd digitaal.
Ik wil de treinen twee kanten op laten rijden (ik weet dat ik ze maar 1 kant op kan keren, voor de andere kant keren heb ik een heel andere oplossing achter de schermen) zonder ze te laten stoppen. De rail in het midden is lang genoeg voor mijn langste trein met wagons.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #1 Gepost op:
19 April 2011, 13:14:02 »
Bij de krakeling die je hebt kun je inderdaad de oversteek beschouwen als de keerlus.
De LK100 en LK200 werken op basis van kortsluiting. D.w.z. de polariteit van de keersectie wordt omgschakeld als er een kortsluiting ontstaat.
Er bestaat ook een schakeling die de keersectie ompoolt voordat de kortsluiting ontstaat, zie
dit onderwerp
in de Encyclopedie
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #2 Gepost op:
19 April 2011, 13:15:37 »
Het is maar goed dat de rail in het midden lang genoeg is voor je trein. De keerlus schakeling komt namelijk in dit gedeelte. Beide spoorstaven direct na (in iedergeval zo kort mogelijk erbij) het wissel doorhalen en via de keerlus schakeling weer aansluiten.
Als je echt niet kan solderen dan de keerlusschakeling gebruiken die je noemt. Als je toch een beetje kunt solderen kijk dan naar de keerlusschakeling van Wim Ros.
Overigens met een keerlusschakeling is het moeilijker om detekties aan te sluiten in de toekomst.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
dirkjan
Offline
Berichten: 141
http://www.dirkjanmulders.nl/
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #3 Gepost op:
19 April 2011, 13:23:50 »
Ik wil uiteindelijk ook de draden op de rails solderen, dus zal dat toch moeten leren. Wellicht kan ik eens kijken naar een zelfbouwoplossing. Probleem van de schakeling in de encyclopedie is dat Natuurkunde niet mijn sterke kant was. Misschien loont het toch de moeite dit eens goed te bestuderen, ik heb op de havo immers wel een beta profiel (dus met Natuurkunde 1-2) gehad.
Wat betreft dat detectiesysteem maak ik mij geen zorgen. Ik ben niet zo elektrotechnisch, dus ik wil de boel overzichtelijk houden. Stroom op de rails en de Peco wissels aansluiten gaat mij prima lukken. Voor detectie heb ik nog geen plannen, maar als dat ooit veranderd in de toekomst zie ik dat dan wel. Eventuele seinen kan ik ook handmatig met een schakelaar bedienen.
Mijn hoofdvraag is gelukkig beantwoord!
Gelogd
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #4 Gepost op:
19 April 2011, 13:34:33 »
Dirkjan
je kunt ook een kijken naar de keerlusmode van Roco 10767, is niet de goedkoopste maar deze kan in tegenstelling van de lenz Lk100 en de Lenz KL200 wel 100% kortsluitvrij werken.
De stroomdetectie die je eventueel later zou kunnen toepassen kan met deze 10767 ook prima, gewoon een van de aansluitdraden Out + of - via de stroomdetector laten lopen.
Eventueel Nederlandse handleiding voor de 10767 is te vinden op
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0
Gr Piet
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #5 Gepost op:
19 April 2011, 14:16:59 »
Piet, jouw link laat wel een mededeling zien dat die handleiding bestaat, maar de handleiding zelf krijg ik niet te zien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
burtonbouwer
Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
Offline
Berichten: 448
Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #6 Gepost op:
19 April 2011, 14:20:49 »
Een poolomschakeling hoeft niet altijd in een letterlijke lus te zitten; ik heb hem ook in een recht stuk zitten, echter als je de boel vereenvoudigd weergeeft komt het er altijd op neer dat + met - in aanraking komen en dat gaat niet goed, levert de kortsluiting. Baan tekensoftware hebben vaak een tooltje waarmee dit zichtbaar te maken is.
De keerlusschakeling van Mutt doet het ook prima en werkt met stukjes schakelrail, dus zonder kortsluiting. De keerluslengte moet groter zijn dan je langste trein, maar dat geldt alleen voor de stroomverbruikers in deze trein.
Ferry
Gelogd
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #7 Gepost op:
19 April 2011, 14:37:56 »
Citaat van: burtonbouwer op 19 April 2011, 14:20:49
....maar dat geldt alleen voor de stroomverbruikers in deze trein.
Met deze opmerking moet je voorzichtig zijn. Wagens die geen stroom afnemen kunnen met hun wielen toch de isolatie overbruggen.
Dus de keerluslengte moet
altijd
groter zijn dan de treinlengte, ook als de wagens geen stroom afnemen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #8 Gepost op:
19 April 2011, 14:40:57 »
Klaas
dit zou de link moeten zijn met alle handleidingen http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0
en dan naar de de juste handleiding (ook maar enentueel de link) http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=156.0
en dan zie je onderaan een paperclip en daar op klikken, Keerlusmodule 10767 nl.pdf
Zou moeten werken, altans bij mij werkt het.
Gr Piet
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #9 Gepost op:
19 April 2011, 14:45:03 »
Piet, ik zie die paperclip niet.
Of krijg je die alleen te zien als je geregistreerd en ingelogd bent?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #10 Gepost op:
19 April 2011, 14:53:28 »
Klaas,
Bij mij is de bovenste regel blauw. Dit blijkt een link te zijn. Als je deze als pdf download, dan heb je het document.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
dirkjan
Offline
Berichten: 141
http://www.dirkjanmulders.nl/
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #11 Gepost op:
19 April 2011, 14:59:05 »
Ik krijg ook geen paperclip. De blauwe link bovenaan gaat gewoon naar het topic waar je al in zit, dus is ook geen handleiding.
Misschien moet je inderdaad ingelogd zijn om de paperclip te zien?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22520
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #12 Gepost op:
19 April 2011, 15:02:21 »
idem.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26681
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #13 Gepost op:
19 April 2011, 15:05:29 »
Effe voor de duideljikheid, dit is wat ik te zien krijg:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dutchrocolink.jpg
Wie weet waar ik moet klikken mag het zeggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Keerlus digitaal
«
Reactie #14 Gepost op:
19 April 2011, 15:11:04 »
Klaas en andere,
Sorry, klopt je moet ingelogt zijn
ik heb even gekeken maar je moet inderdaad ingelogt zijn, was me nog nooit opgevallen omdat ik altijd automatisch ingelogt als ik opstart.
Ben niet de beheerder en onderhouds man van de site dus ik wist het niet.
aanmelden en inloggen is gratis dus wat let je
Gr Piet
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Keerlus digitaal