Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 17:22:24
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:16:41
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Stalen D  (gelezen 34540 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
    • Dwangrail.nl
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #15 Gepost op: 18 April 2011, 22:06:20 »
Artitec brengt 'n aantal Stalen D 's uit met oude en nieuwe vouwbalgen.

Vraag1: Wanneer zijn bij de blauwe uitvoeringen de oude vouwbalgen door nieuwe vevangen?

Vraag2: Wat is het verschil tussen de oude en de nieuwe vouwbalg?

Mvg Ad.

Hierbij je antwoord:
De vouwbalgen zijn niet vervangen, tot op het einde waren er blauwe stalen D's met verschillende vouwbalgen.

De eerste stalen D's die in '37 vouwbalgen kregen, hadden het type '35 wat later ook op plan D werd gebruikt. Hierbij zat het mechaniek aan de binnenzijde.
De stalen D's welke in 1958 zijn omgebouwd kregen het type '54 wat ook op plan E is toegepast.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #16 Gepost op: 18 April 2011, 23:15:15 »
Dirkjan refereert een paar posts eerder aan de Holland-Italië Express.
Eind jaren '50 / begin jaren zestig reden daar ook de aangepaste Stalen D's in mee met eendagskuikens.
Dit pluimvee werd in dozen (zo'n 20.000 kuikens per wagen!) vervoert richting Italië.
De hiertoe aangepaste D's waren te herkennen aan hun extra ventilatieroosters in de deuren en aan de speciale koersborden.
Dat laatste is opmerkelijk natuurlijk: in de reguliere dienst droegen de Stalen D's geen koersborden  ;)

Wat ik maar wil zeggen: zo'n kippen-D is ook een leuke variant Heren Artitec ;D (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #17 Gepost op: 18 April 2011, 23:26:18 »
men neme een NS 2100 (een Drenth'sche? ;D ), wat oud-Hollandsch coupéspul en geeft in Stavoren aansluiting op de boot uit Holland.
Waar laat je dan je valiezen en rijwielen, precies in een toen hoogmoderne Stalen D.

We kennen ze op oude plaatjes meestal op hun positie in de trein direct achter de loc. Nu is Stavoren kopstation, de loc doet een rondje draaischijf en de D zit nu dus op de terugweg achterop. Ook leuk nietwaar?!


grtz,
Wim


N.B. De allerlaatste keer dat er een Stalen D op deze spoorlijn was te zien was op 5 mei 1993, toen de Zwolse ongevallenwagen moest uitrukken naar een ontspoorde Wadloper in Koudum.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2011, 23:29:12 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #18 Gepost op: 18 April 2011, 23:46:28 »
OK, nu een Tijdperk III:

Stalen D in internationale D
Periode 1960 zomer, Holland Italie Express
Traject: Amsterdam - Oberhausen (- Basel - Roma)
Samenstelling:
Bc (SBB)
WLAB (CIWL)
AB (FS)
AB (NS)
Bc (NS)
Pws (NS) (stalen D)
WLAs (CIWL)
Post4 (DBP)
Loktype: 1100/1200/1300 , V200

dirkjan



was dit de D788?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #19 Gepost op: 18 April 2011, 23:51:56 »
Maar gewoon met ICR mag natuurlijk ook;

Klik

1136 met stalen D,
Rijswijk,
17 februari 1981.

Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #20 Gepost op: 19 April 2011, 07:49:11 »
was dit de D788?

Nee, in 1960 was dit de F107/F108

Citaat
zo'n kippen-D is ook een leuke variant Heren Artitec

Dan is het een voordeel dat de deuren in de mal los zijn (zie blauwe prototype)  :)

Citaat
de Holland-Italië Express. Eind jaren '50 / begin jaren zestig reden daar ook de aangepaste Stalen D's in mee met eendagskuikens.

plaatjes? (graag!)

dirkjan


gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #21 Gepost op: 20 April 2011, 20:02:41 »
Om Dirk Jan zijn info even aan te vullen:
In 1960 waren tenminste in de volgende treinen NS bagage wagens onderweg.
Ben niet 100% geinformeerd maar heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)
- Holland Skandinavie Express F191/192, Hoek van Holland - Kopenhagen
- Nord West Express D171/172, Hoek van Holland - Grossenbrode
- Holland Wenen Express D301/302, Amsterdam - Wenen
- Riviera Express D67/68, Amsterdam - Genova
- Holland Italie Express F107/108, Amsterdam - Milaan
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #22 Gepost op: 20 April 2011, 21:02:19 »
heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)

Klopt, alle waren als Pws van de NS beschreven. Dat zijn in die periode alleen de Stalen D's.
De s staat voor 'Seitengang'

dirkjan

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #23 Gepost op: 20 April 2011, 22:11:59 »
Om Dirk Jan zijn info even aan te vullen:
In 1960 waren tenminste in de volgende treinen NS bagage wagens onderweg.
Ben niet 100% geinformeerd maar heb toch sterk het vermoeden dat dit allemaal stalen D's waren (4 of 6 deurs)
- Holland Skandinavie Express F191/192, Hoek van Holland - Kopenhagen
- Nord West Express D171/172, Hoek van Holland - Grossenbrode
- Holland Wenen Express D301/302, Amsterdam - Wenen
- Riviera Express D67/68, Amsterdam - Genova
- Holland Italie Express F107/108, Amsterdam - Milaan

In de Scandex 191/192 was de hoofdregel de inzet van een grote (zesdeurs)D.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #24 Gepost op: 20 April 2011, 22:15:59 »
Klopt, dat was zelfs zo in elke geval tot in 1976. Echter, ik heb ook wel eens een foto gezien van de Scandex met 2 4-deurs. (met V200, nogal wiedes, anders had ik de foto niet gezien... ;D)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #25 Gepost op: 20 April 2011, 22:22:45 »
ach nou vooruit, 't is mooi weer  ;D
V200.1 ook goed?

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8970
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #26 Gepost op: 20 April 2011, 22:26:07 »
 (y)

Fraai! In Marsepeinstad Lübeck naar ik aanneem...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #27 Gepost op: 20 April 2011, 22:26:55 »
Stimmt Herr Katze,
weliswaar met een zesdeurs, maar ook leuk om te zien.

« Laatst bewerkt op: 20 April 2011, 22:30:04 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #28 Gepost op: 21 April 2011, 16:25:13 »
Uit de laatste Miba,

Ik kan mij vergissen, maar....de een na laatste wagen??
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #29 Gepost op: 21 April 2011, 17:24:50 »
Even kijken of het uploaden van een plaatje lukt:

Foto is uit het Deense boek "Internationale Tog Via Rodby Faerge"
Uitgeverij bane boger.
De gecombineerde Italie Express/HSE onderweg in Denemarken.
leuk zo'n zesdeurs stalen D tussen al dat moderne materieel.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.