Wat betreft de koppelingen, het hangt er naar mijn idee ook erg van af wat voor soort treinverkeer je op je baan hebt/wilt hebben. Als je zoals ikzelf veel wilt rangeren stel je andere eisen aan de koppelingen dan wanneer je voornamelijk treinen laat (rond)rijden. En dan is de "hand from the sky" voor af en toe geen probleem, maar wordt erg hinderlijk als je dat veel moet doen. Ik deel de mening dat de kadees helemaal niet prototypisch zijn, maar ze werken wel en je kunt er goed mee ontkoppelen op afstand en ontkoppeld opduwen. Mede ben ik daarom erg benieuwd wat Leen van die Dingham koppelingen vindt, die zouden dat alles ook moeten kunnen.Rob
@Michael,Heb je al een trackplan, want ik zelf speel met de gedachte om mijn aandeel in de BMB voorlopig te laten bestaan uit 3 modules van 80 bij 60 cm. Een wat onhandige maatvoering, maar dan kan ik ze tenminste de komende jaren veilig opbergen. Niet dat er ook maar iets al is gemaakt, maar je kan blijven dromen...Maar eerst denk ik er over een bescheiden shunting puzzle te maken van zeg 100 bij 35 cm die ook dienst moet doen als testbaan voor onder meer zelf track leggen, wissels bouwen en scenery zaken. Het wordt een eenvoudige Inglenook, mede geinspireerd door Chris Nevards Polbrock (http://www.flickr.com/photos/nevardmedia/sets/72157630146730000/), voor mij een ware meester op de vierkante Yard.Ik vind rangeren één van de wezenlijke aspecten van modelspoor, zeker op een beperkte oppervlakte. Vnadaar ook mijn zoektocht naar de perfecte koppeling. Natuurlijk zou ik ook graag een A3 met een sleep van 9 Pulmann Coaches over de baan zien razen, maar dat is vrees ik niet haalbaar .Rob